דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רעידת אדמה-האסון הבא? 

מאת    [ 03/03/2011 ]

מילים במאמר: 781   [ נצפה 2798 פעמים ]

 

האם ישראל ערוכה לרעידת אדמה?


ישראל, כידוע, מצויה על קו השבר הסורי-אפריקני, משמע-ישראל יושבת על מפגשם של שני לוחות טקטוניים. במידה ויווצר לחץ של שני הלוחות    --    רעש    --    תנודות   --    רעידת אדמה. לאורך ההיסטוריה תועדו בארצנו לכל הפחות 20 רעידות אדמה משמעותיות, חלקן חזקות במיוחד וחלקן עוצמתיות פחות, השאלה המתבקשת היא-מתי תתרחש הרעידה הבא? והשאלה היוצאת ממנה-האם אנו ערוכים לאסון? 

תוכנית שאושרה בארץ ב-2005 ונקראת-תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) היא הדבר הבולט ביותר שנעשה פה למען ביטחוננו. אך-האם באמת אנשים מנצלים את הטבות התוכנית? עיקרי התוכנית הם-חיזוק הבניין (תמורת כסף לא מועט) וזכייה באפשרויות של היתרי בנייה וכד'. אף על פי שהרעיון נשמע מזהיר למדי, ישנן בעיות ומגבלות רבות הנלוות לתוכנית, בין השאר-בניינים מרובי משתתפים נאלצים לקבל את הסכמת רוב המתגוררים, התוכנית כרוכה בניירת רבה וגוזלת זמן רב, בפריפריה-מקום הרגיש לרעידות אדמה, כמות האנשים עמידים היכולים להרשות לעצמם חיזוק כגון זה לא רבה כבמרכז ובו אנשים לא רוצים לגור בבניין רועש. מפאת הבעיות והביקורת,לא רבים הם המבנים שנעשה בהם חיזוק, אם כך-חשיבותה של תוכנית זו אינה רבה ועל מנת   לשפר אותה צריך להתאימה למקרים השונים, לממן או לכפות אותה.

באתר פיקוד העורף עונים על השאלה-האם מדינת ישראל ערוכה לרעידת אדמה הרסנית? ''למדינת ישראל עומד ניסיון רב בהתמודדות עם מצבי חירום ובשנים האחרונות מקדישה המדינה מאמצים רבים להגביר את היערכותה גם לאירוע של רעידת אדמה חזקה. יחד עם זאת, בשל היקף הפגיעה הצפוי בעת התרחשות רעידת אדמה הרסנית, צריכים אזרחי המדינה להיערך לרעידת אדמה על בסיס ההנחה כי ביממות הראשונות ייאלצו להתמודד לבדם עם ההרס ותוצאותיו. לכל מדינה, ולו המתקדמת ביותר, ייקח זמן רב לארגן ולשלוח כוחות סיוע ומספרם יהיה מוגבל לנוכח מימדי האסון." אכן, למדינת ישראל עומד ניסיון רב בהתמודדות עם מצבי חרום, כולנו ראינו זאת, חלקנו לקח בכמה מהמקרים. ניקח לדוגמה את אסון השריפה בכרמל, נוכל לומר בפשטות שלא ניכרת בה הכנה מוקדמת על אף ההזהרות החוזרות והנישנות מגורמים שונים! הפעם-הדברים ייעשו באופן שונה, לא נסמוך על עזרה מארצות זרות ולא נחכה עד שרבים יהרגו ונזק כלכלי עצום ייגרם, אנחנו נפעל על מנת להיות ערוכים לאסון הבא.

ההסתברות שתיערך רעידת אדמה בישראל גבוהה במיוחד. בים המלח צפוייה רעידת אדמה, הרעידה האחרונה בים המלח התרחשה ב-2004 ברמה של 5.1 בסולם ריכטר. זאת ועוד-חוקרים מצאו כי רמת הגולן נמצאת בתנועה מתמדת, דבר שעלול לגרום לרעידת אדמה, תל אביב וירושלים, דרך אגב, נמצאות באוזר הסכנה. מיקרו רעידות אדמה הן רעידות אדמה שלא מורגשות כלל על ידי בני אדם. רעידות כאלו מתרחשות כאן פעמים רבות, למשל-רעידת האדמה האחרונה בצפון, בעוצמה של 3.3 התרחשה בינואר,השנה.

על פי nrg- ''לפי המסמך שפרסמה ועדת היגוי להיערכות לרעידות אדמה צפויה רעידת אדמה חזקה, בגובה של 7.5 לפחות,  להתרחש בארץ בעתיד הקרוב, ומוקד הרעש יהיה ככל הנראה בבית שאן. הוועדה קבעה כי על ישראל להיערך ל-16 אלף הרוגים, 6,000 פצועים קשה ו-377 אלף בני אדם שיפונו מבתיהם. נוסף על כך, על פי התרחיש, ייהרסו עשרת אלפים מבנים, ולעשרים אלף מבנים ייגרמו נזקים כבדים.  "על מנת להיערך לרעידות אדמה יש צורך בתקציב", אמרו בוועדה.'' אין שום ספק שתהיה פה רעידת אדמה, עלינו להיות מוכנים לה ולקבל אותה באהבה, היא דומה לבן/בת המשפחה הבלתי נסבל שזמן בואו אינו ברור אך כשיגיע עלינו להתייחס אליו באהדה, לכבדו במטעמים ולהוציא עבורו את כל המתנות שנתן, המתנות שטרחנו להחביא בארון. 

ח"הכ בגין אמר לאתר ה'אפוק טיימס'-כי ישראל אימצה את התקן הקליפורני, שעל פיו יש להיערך לאירוע רעידת אדמה שתדירות החזרה שלו היא 500 שנים. "מדינת ישראל איננה יכולה, איננה צריכה, איננה נערכת ולא תיערך לאירוע רעידת אדמה קיצוני, חמור ביותר, שההסתברות להתרחשותו היא נמוכה ביותר - אירוע שתדירות חזרתו היא 3,000 שנה.'' זאת אומר בגין, שהיה ראש המכון הגיאולגי וכיום הוא עומד בראש ועידת השרים לענייני רעידת אדמה. מה עלינו לעשות? איך נבטיח את ביטחוננו וביטחון משפחתנו? כיצד נפקח את עיניהם של חברי הכנסת והממשלה הבוחרת במכוון להתעלם מכל ממצא מחקרי ברור כשמש? ישנם כמה פתרונות אפשריים-

 *ראשית, מיגון הבניין. פעולה זו הכרחית ויכולה למנוע נזקים ואף אבדות בנפש. אם אתם מסוגלים לעקוף את מגבולתיו את חוק התמ"א 38-הלכו לפיו או בידקו עם מהנדס מבנים אם הבית שלכם עונה לדרישות התקן הישראלי לעמידות מבנים ברעידת אדמה.נוסף על כך-*הסרה של חפצים העלולים ליפול בשעת רעידת אדמה, *חיזוק חפצים לקירות והנחת חפצים במקומות נמוכים.*יש להכין ציוד חירום-אוכל,מים,ערכת עזרה ראשונה,רדיו ודברים נוספים שימנעו סיכון נוסף.*כדאי לקבוע מקום בו המשפחה תתאגד בשעת רעידת האדמה.

פיתרון זה אינו יעיל במיוחד בהתחשב בעובדה שלא לכולם יש את האמצעים למגן את ביתם ולכן נעבור לפיתרון הבא-

*הפגנות, פרסום מאמרים, התייחסות מסיבית של התקשורת, תזכורות רבות. פעולות אלו ימנעו התעלמות של חברי כנסת ואולי אף יגרמו להם לעשות משהו. ח"הכ יכולים לחוקק חוקים רבים ומשמעותיים, חוקים שייסיעו למשפחות דלות אמצעיים, חוקים שיאלצו כל אזרח למגן את ביתו. המדינה יכולה להרשות לעצמה להשקיע כסף רב במיגון מבנים ציבוריים.

אז קדימה, לעבודה!



 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב