דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערבוני ספגטי,חייזרים ,אי בודד וכרמן. 

מאת    [ 01/03/2011 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 2561 פעמים ]

מערבוני ספגטי, חייזרים ,אי בודד וכרמן.

הבה ונגדיר מהו מוטיב מוזיקלי:

מוטיב הינו קטע מוזיקלי קצר (אורכו יכול לנוע מחמש שניות לחמש דקות) שיחזור במהלך סרט/סדרה מספר פעמים בווריאציות שונות.מוזיקה בסרט מורכבת מקולאז' של מוטיבים מוזיקלים.מוטיבים יוצמדו הרבה פעמים לסיטואציות חוזרות לדמויות ספציפיות ולרגשות חוזרים.

המלחין ישתדל שמוטיב יהיה קליט,מענין וישרת נאמנה את הסיטואציות בהן הוא מופיע. מוטיבים שכאלה מהווים גם אמצעי מיתוג מצויין לסרט או סידרה, וככל שהם יחקקו בזכרוננו יותר כך נדע שהעבודה נעשית כהלכה.

אחד המוטיבים שעיצבו את הקונספט המודרני של מה שנקרא בשפה המקצועיתLeithmotif   (מוטיב חוזר באופרות מהמאות   ה-18 וה-19) הוא מוטיב יללת התן המפורסם שהלחין אניו מוריקונה בסרט הטוב הרע והמכוער.                                                     http://www.youtube.com/watch?v=1hYV-JSjpyU

המוטיב מופיע בכל פעם שאחת הדמויות מופיעה וכל דמות "קיבלה" כלי מוזיקלי שונה שינגן את הווריאציה שלה. פס הקול נחשב לאחד המוצלחים והמצליחים בכל הזמנים.

לפני הרבה שנים (אולי לא כל כך הרבה) כשהייתי נער ראיתי את סרטו  של סטיבן שפילברג "מפגשים מהסוג השלישי". הסרט מספר על מפגשים בין חוצנים לתושבי כדור הארץ. ג'ון ווליאמס שהלחין את המוזיקה לסרט היה צריך לכתוב מוטיב מוזיקלי בעל חמישה צלילים שמהווה את דרך ההתקשרות בין ספינת האם של החוצנים למדענים שמנסים  לתקשר איתם. מדובר במוטיב קצר (בלי קו מלודי מהסוג שהולכים ומפזמים כשיוצאים מהסרט) אבל הוא לעד ישאר במוחו של מי שראה את הסרט כאחד הרגעים הבלתי נשכחים שלו. http://www.youtube.com/watch?v=tUcOaGawIW0

דוגמא נוספת למוטיב בלתי נשכח אפשר לראות בסדרת הטלוויזיה הפופולרית "אבודים". הפתיח של הסדרה http://www.youtube.com/watch?v=yFGz-xr1l2A  מזוהה איתה באופן מוחלט וכל מי שיישמע אותו (ועקב אחרי הסדרה) מיייד יקשר אותו עימה. במקרה זה לא מדובר על מוטיב מלודי כלל וכלל.אין שום אופציה לשיר אותו וגם לא ממש לנגן אותו בכלים מוזיקלים קונבנציונלים.זהו מוטיב שמורכב מעבודה עם סינטיסייזר ממוחשב בשם  ATMOSPHERE" " והוא רחוק מאוד מהעולם המוזיקלי שיצר מוריקונה בטוב הרע והמכוער.

כשמסתכלים על ההיסטוריה של המוזיקה לסרטים אפשר בקלות להבין מהו מקורם של המוטיבים.המוזיקאים הראשונים שהוליווד אימצה אל חיקה (עם התפתחותה של השפה    ה"מוזיקלית- קולנועית") היו ברובם מוזיקאים עם השכלה קלאסית ממוצא יהודי,שברחו מאירופה הנאצית והביאו עמם בקיעות מדהימה ברפרטואר של המוזיקה הקלאסית.טכניקת ה"מוטיב"(כפי שציינתי מוקדם יותר) היתה פשוט העתקה מדוייקת של טכניקה בה השתמשו המלחינים הגדולים (פוצ'יני,ורדי ווגנר ועוד...) על מנת להעצים את הדרמה באופרות שלהם ועל מנת ליצור מנגינות קצרות וקליטות שהקהל יפנים במהלך המופע ויפזם לעצמו בצאתו מבית האופרה (אני מניח שהמילה מיתוג היתה קצת פחות אופנתית אז אבל ההשפעה היתה דומה).

ועדיין,שנים אחרי, אפשר בקלות לראות איך המוטיבים  משיגים את אותה מטרה בדיוק : מיתוג הסרט/סדרה/אופרה באופן כזה שבכל פעם שנשמע את המוטיב נדע בדיוק מאיפה אנחנו מכירים אותו ונזכר בתמונות ובדרמה אותה ליווה .

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב