דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כוח ההדמייה 

מאת    [ 31/07/2007 ]

מילים במאמר: 1011   [ נצפה 2806 פעמים ]

הדמייה מחשבתית היא מצב שבו הנפש חושבת בתמונות. תרגילי ההדמייה הם מעין חלומות בהקיץ, חלומות שיכולים ליצור מציאות.
טיפול באמצעות חלימה בהקיץ הוא מסע חוויתית עמוק אל החיים הפנימיים. נקודת המוצא לחקירה בזמן עירות היא השימוש בחלומות הלילה או השיח היומיומי.

בחלימה בהקיץ אפשר לעזור למטופל להתייחס ישירות לאחדות הגוף/נפש ולהשתמש בה. תחשבו על מצב בו אתם חווים הבזק של תובנה: אתם רואים פתאום דרך חדשה לעשות משהו, זוכים בהבנה חדשה או מוצאים פיתרון לבעיה שנדמית חסרת פיתרון.
סוד זה של חשיבה נקרא אינטואיציה. כוח האינטואיציה, הדמייה מחשבתית, הוא סוג של חשיבה לא לוגית. בחשיבה לוגית, סיבתית, משתמשים ליצירת קשר עם אנשים בעולם היומיומי, ועם מה שמכונה המציאות האובייקטיבית. הדמייה מחשבתית היא שימוש במחשבה ליצירת קשר עם המציאות הפנימית הסובייקטיבית שלנו.

כל מי שמכיר את הריפוי בהדמייה לומד כמעט מיד שאנו יכולים להשתמש בשפה זאת באותה קלות שבה אנו משתמשים בשפה המדוברת. ואכן, היכולת להבין ולתקשר בשפת הדימויים החזותיים קודמת כנראה ליכולת לתקשר במילים. כדי להיות מודעים לשפת הדימויים עלינו רק להפנות את תשומת ליבנו אליהם.

השימוש הרפואי בהדמייה היה קיים בתרבויות רבות ברחבי העולם במשך מאות שנים ובמקרים מסוימים במשך אלפי שנים, וזאת עד שנת 1650 בערך, כאשר מדעי הטבע והחשיבה הרפואית המודרנית התחילו להיות דומיננטיים.

כולנו במהותנו גננים שבידיהם הופקדו גינות המציאות שלהם. כגננים יש לנו תפקידים מיוחדים, בעיקר עישוב, זריעה וכמובן קטיף. אי אפשר לקבל יבול בגנים מלאי עשבים שוטים.
העשבים יגבהו על הזרעים וימנעו מהם להכות שורש ולצמוח. מחלות קלות וקשות ואמונות שליליות הן עשבים שוטים, שאיפשרנו להם לצמוח בגנינו הפרטיים.

רגשות כמו חרדה, דיכאון, פחד, בהלה, דאגה ויאוש, הם כולם עשבים שוטים. אמונות ורגשות שליליים קשורים מאד למחלות קשות וקלות. החוקרים מצאו שיש התאמה בין רגשות שליליים למערכת חיסונית חלשה.

באותו אופן אמונות חיוביות מעוררות רגשות חיוביים כמו הומור, שמחה ואושר, וחוקרים הראו שרגשות חיוביים קשורים קשר הדוק לתגובות חיסוניות בריאות.

הדמייה מחשבתית היא שיטה לטיהור הישן, לטיהור עשבי אמונות שליליות והחלפתם בזרעי אמונות חדשים וחיוביים. בכך שתהפכו לגננים במציאותכם יהיה הריפוי העצמי אפשרי.

הדמייה מחשבתית היא כלי ואנו יכולים להשתמש בה כדי לטפל בגינתנו ולקחת אחריות לעצמנו. הודות להדמייה מחשבתית אנו יכולים לזכות בתקווה, שליטה, סמכות, וחירות אמיתית.

הכנת התודעה:
ארבעה מרכיבים קשורים להכנת תודעתנו לריפוי בעזרת הדמייה. שני הראשונים הם חלק מתרגיל ההדמייה: הראשון הוא 'כוונה' והשני 'השקטה'. השניים הנוספים הם חלק מחוויות ההדמייה בכללותה: השלישי הוא 'טיהור והרביעי 'שינוי'.

כוונה, השקטה, טיהור, ושינוי, אלה מרכיבי מצב התודעה של ריפוי, וכל אחד מהם יעיל ומתגמל כשלעצמו.

כוונה
הדמייה קשורה באופן ישיר ודרמטי לכוונה, הפעולה המנטאלית הממקדת את תשומת ליבנו ומדריכה את פעולותינו. כוונה היא ביטוי פעיל של רצונותינו, המתועלים דרך המערכת הפסיכולוגית שלנו.
כאשר אנו ממקדים את רצוננו לכיוון מסוים יש לנו כוונה. זאת הנחייה פנימית החיונית לפעולת הריפוי העצמי הנוצרת בהדמייה.
על ידי השימוש בדימיון אנו מכוונים את הרצון פנימה, כדי למצוא דרכים חדשות שיובילו אותנו לבריאות טובה יותר ולחיים מלאים יותר. אנו הופכים לשליטים המודעים של חיינו. אנו יכולים להפנות את כוח הכוונה הממוקדת כלפי עצמנו כדי לשנות את חיינו ולקחת עליהם אחריות.

השקטה
סביבת הריפוי דורשת שני סוגי השקטה, חיצונית ופנימית. שקט חיצוני עוזר לנו להתרכז במשימת ההתכנסות פנימה. הפרעות וטרדות יומיומיות מונעות סוג זה של ריכוז. עם זאת סוגי רעש מסוימים יכולים לעזור ביצירת שקט פנימי: ציפורים, קולות טבע ואפילו ההימהום המרוחק של מכוניות [אפילו צפירות]. אם איננו מתרכזים למשמע קולות, או מתאמצים להתעלם מהם, הם יהפכו עד מהרה לחלק מהתרגיל.
המרכיב הפנימי של השקטה הוא הרפייה. בתרגילי ההדמייה מספיקה נשיפה אחת או מעט יותר על פי התרגיל, כדי ליצור הרפייה קלה. המטרה אינה להיות רפוי מידי, אלא לדמיין ולזכור. תשומת לב או ערנות מוגברת הן מצב התודעה הדרוש, וההדמייה עצמה יוצרת ריכוז מוגבר. אך זכור, לא מומלץ להיכנס להרפייה עמוקה.

טיהור
טיהור הוא אחד הצעדים הראשונים החשובים לפתיחת עצמך ולהפיכתך לשלם. בעת העתיקה מיסדו היהודים את תהליך הטיהור במקווה, אשר היווה תזכורת לצורך בבריאות אישית והיה גם חגיגה לכבוד השבת, שהיא עצמה יום של טוהר.
מחלות נפש ומצבים פסיכוטיים מאופיינים במחשבות 'מלוכלכות', כמו פנטזיות מיניות, אלימות, ופעולות כמו אוננות, המקושרות לרגשות אשמה. המשמעות הראשונה של המילה INSANE, לא שפוי, הייתה 'לא נקי'.
הטיהור ההכרחי לפעולת הדמייה הוא כמובן יותר מטיהור גופני. בריא פירושו להיות 'נקי' במלוא מובן המילה.
מבחינה אתית אנו חייבים לשאול את עצמנו עד כמה אנו 'נקיים' במגעינו עם אחרים. כדי לרפא את עצמנו עלינו להתחיל ב'טיהור' התנהגותנו. זה חלק מהפעולה המודעת הרצונית הקודמת לפתיחת עין הדימיון חלק מההחלטה להיישיר מבט טהור פנימה אל עצמנו ולהיפתח להבנה של מה שגופנו ורגשותינו אומרים לנו. על ידי השימוש בדימויים אנו יכולים להיטהר מההכחשות שלנו שאין דברים שאינם כשורה, לטהר את האשליות שלנו ולהאיר את דפוסינו ההרסניים.
טיהור הוא חלק מהריפוי יחד עם כל מה שגופנו ורגשותינו משדרים לנו. הם מפנים מקום להיווצרות דפוסים חדשים ובריאים למען צמיחה חיובית ושלימות עצמית.

שינוי
תורת הרפואה הסינית מבוססת על ההנחה שמחלה היא תסמינים וחסימות בזרימה. במילים אחרות, התנגדות לטבעם המשתנה של הדברים. אנו משתדלים להיאחז במה שאנו סבורים שהם 'מצבים חיוביים'. כשאנו נאחזים אנו נעשים נוקשים, מתנגדים לאפשרות לחיות כאב או חוסר הנאה, וכך ניתקלים ישירות בכאב שניסינו למנוע. סביר שההיאחזות במשהו בלתי יציב מתוך העמדת פנים שהוא יציב תגרום בעייה.
הדמייה וזרימה עם תהליך השינוי קשורות בקשר בלתי נפרד. יתכן שזה המצב בשל תופעת המוח השמאלי והימני: המוח הימני כנראה קשור לאינטואיציה וליצירת תמונות, ואילו המוח השמאלי קשור לתיפקודי היגיון, מילים וחשיבה שכלתנית. מתן דרור לדימיון ולתמונות לא סיבתיות במקום לחשיבה מילולית סידרתית מאפשר לנו להיכנע לזרימת הדברים, כאשר אנו מעניקים לדימיון חשיבות שווה לזאת של החשיבה ההגיונית אנו נפתחים לשינוי ולהתחדשות.
לאחר שאנו קשובים לשינוי אנו יכולים לזהות את הסתירה שבה חיים רבים מאיתנו. רובנו מתייחסים אל עצמנו כאל אינדיבידואליסטים, עצמאיים לכאורה, הוויות בעלות יוזמה ויצירתיות הפועלות לעיצוב גורלן. ועם זאת, בו בזמן אנו פוחדים בעומק ליבנו שמא נראה שונים מאחרים. במציאות אנו מתנגדים לעיתים קרובות לדרכים חדשות של התייחסות לדברים, אשר הן הסממן האמיתי לאינדיבידואליות ולעצמאות.

פעולות הדמייה בגופנו ובתודעתנו הן התחלת תהליך שחרור עצמנו כדי להפוך לאינדיבידואלים, כך שנוכל לחיות בקלות עם השינוי. הן מאפשרות לנו להפנות עורף לעולם המקובע של 'להיראות טוב', וכך עוזרות לנו להיפטר מההתנהגויות ומהגישות המגבילות שלעיתים קרובות משפיעות על בריאותנו הנפשית והפיזית כאחד.

הערה כללית:
תוכן המאמר נילקח מספר אותו קראתי לפני שנים אחדות. איני זוכרת את שם המחבר או שם הספר, אך הרעיונות ניראו לי חשובים דיים כדי להעלותם במאמר זה.
מאמר זה נכתב על ידי חגית חי בסיוע אבינועם עמיזן

חגית חי היא בחורה בגיל שלושים פלוס שטיילה בעולם, פגשה אנשים מיוחדים שהראו לה עולמות חדשים, והתנסתה בחוויות מעולמות האור והחושך. כותבת שירים, מקורבת לדת, ואוהבת ים וטבע.
hagithai@gmail.com

אבינועם עמיזן הוא יוצר מפת דמות האדם של ארץ הקודש
http://www.holylandmap.net/rashi.htm



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב