פתיחה - מאמר 4: מגבלות השפה בהבעה של רוחניות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

פתיחה - מאמר 4: מגבלות השפה בהבעה של רוחניות 

מאת    [ 23/02/2011 ]
מילים במאמר: 725   [ נצפה 1997 פעמים ]

 
 
מגבלות השפה בהבעה של "רוחניות" הבעת החשיבה המופשטת, ובעיקר החשיבה המתמטית, מתנהלת באמצעות סימולים וסימנים מוסכמים במקושרים ביניהם באמצעות יחסים מגוונים. חשיבה מופשטת מחייבת אינטליגנציה גבוהה ויכולות קוגניטיביות מרשימות כמו: יצירתיות, אנליזה (פירוק לגורמים), סינתזה (חיבור של מרכיבים למכלול), תפיסה מרחבית, חזותיות, קשב וריכוז, דיוק, דקות הבחנה, יכולת ביטוי גבוהה, חשיבה "מחוץ לקופסא", זיהוי של קשרים מורכבים, יכולת אסוציאטיבית גבוהה, כושר המצאה, ועוד. אך למרות כל הכשרים הגבוהים הללו, עדיין קשה או כמעט בלתי אפשרי לבטא במילים את המשמעות המדויקת שנובעת מתוך החשיבה המופשטת, לא כל שכן לנסות ולפשט את המופשט ולתאר את הרעיון באופן הקל להבנה. למשל, הקושי בהבנת המשמעות שנובעת מתוך נוסחאות מתמטיות (המשמעות. לא היכולת להציב נתונים ולחשב או לפתור בעיות). לא כל שכן, להסביר לאלו שאינם מעוניינים להתעמק ברזי המתמטיקה מהי המשמעות שנובעת מהסימנים והיחסים שבתוך נוסחאות. דוגמא: הכל מכירים את המשוואה המפורסמת של פרופ' אלברט איינשטיין: E=MC2 . נוהגים לקרוא את המשוואה לפי: "אנרגיה שווה למכפלת המסה בריבוע במהירות האור". עד כאן הכל נשמע סביר מבחינה לשונית ומתימטית. אולם, האם אנו מסוגלים להבין ולהסביר בצורה רהוטה מה פירוש הביטוי "מהירות האור בריבוע"? שהרי אם מהירות האור, לפי תורת היחסות, מוגבלת לגודל מסוים (שלוש מאות אלף ק"מ בשניה אחת) ולא ניתן לעבור את המחסום, כי אז, מהי המשמעות של "ריבוע מהירות האור" מעבר לטיעון, שזוהי נגזרת של פיתוח מתמטי מסובך מאד, וכי התוצאה המספרית היא שלמעשה קובעת את נכונות הנוסחה? באופן דומה, ניתן להקשות: מהי המשמעות של ביצוע "הכפלה" בין מסה למהירות, מעבר לפעולה המספרית? היוצא מכאן הוא, שאנו מסוגלים לצטט את הרכיבים המתימטים במשוואה ואת והיחסים שביניהם, אך ספק אם אנו מסוגלים להבין את המשמעות של הביטוי המתימטי במושגים שמובנים לנו ולו רק כדי לתפוס אותה, מעבר לתרגום המילולי, אפילו עבור עצמנו. דוגמא אחרת: המתמטיקה עוסקת במושג "אינסוף". ההגדרה הפשוטה היא שמבחינה מספרית האינסוף הוא המספר הגדול ביותר. לפי ההגדרה המילולית זה אמנם נכון. אולם, איך נתייחס לביטוי כמו: "אינסוף בחזקת אינסוף"? הרי לפי כללי המתמטיקה, כל מספר שמועלה בחזקה הינו בעל גודל מוחלט עצום הרבה יותר מהמספר עצמו... יתר על כן, איזה שם נקבע לתוצאה המספרית שמתקבלת מהעלאה האינסוף בחזקת עצמו? האם נקרא גם לכך "אינסוף" או אולי "אינסוף מדרגה אלפא"...מדרגה ביטא... וכו'? וכך מגיעים לסתירה של המושג בהגדרתו הראשונית ונראה שיש צורך להרחיב ולשנות את מושג האינסוף. לא כל עניין מופשט או רוחני, שאנו מסוגלים להביע דרך סמלים של אותיות או סימנים גרפים, ניתן לתיאור או להסבר מילולי ישיר באמצעות המילון המקובל. על אחת כמה וכמה כשמדובר בהבנת המשמעות שנובעת מאותו הענין. תובנה זו חשובה ביותר, כי היא מורה על המגובלות שקיימת ביכולת התפיסה האנושית. מצד אחד מסוגלים להגיע לתוצאה חישובית, הנגזרת ממשוואות מסובכות ומורכבות ביותר, ואשר מקבלת את אישורה באמצעות מכשירי מדידה במציאות, ואילו מצד שני, איננו מסוגלים להסביר את המשמעות של הקשרים שבין המרכיבים במשוואה באופן שההסבר יישמע הגיוני ומותאם לתפיסת המציאות המוכרת לנו. דוגמא נוספת שמדגימה את הקושי שבקישור בין תפיסה מופשטת ליכולת הסבר מילולית מוצגת בשאלה הפשוטה : "כמה זה 1 לחלק ל-0 ?", " 100 לחלק ל-0 ?", " 1000 לחלק ל-0 - " התשובה בכל מהשאלות היא: "אינסוף". הכיצד נוכל להסביר זאת, באופן פשוט ואף בהמחשה מעשית, למי שאינו מבין כיצד חלוקות שונות מביאות לאותה התוצאה ומדוע. אנא, נסו לעונת על כך בעצמכם... לצורך ההסבר, עלינו לחפש אחר ניסוח פשוט המדגים באופן מעשי את השאלה. למשל: "כמה פעמים ניתן לחלק תפוח אחד (עשר או מאה או אלף תפוחים) לאף אחד? ". ברגע שמדמיינים את המצב עם חלוקת התפוח לאף אחד, מבינים לפתע את המשמעות של הביטוי המתמטי, שהרי ניתן לחלק עד אינסוף פעמים את התפוח, מכיוון שבעצם לא מחלקים אותו לאף אחד... פתאום "נופל האסימון" או בלשון חוכמת הקבלה "האדם זוכה לאור גדול". אך כאן עלולה להופיע בעיה נוספת: האם ניתן באופן דומה להסביר את אותה המשוואה לפי: "אפס כפול אינסוף שווה, או מתקרב, לאחד"? האם יתכן שאקח "לא כלום" ביד ואחזיק בו "אינסוף" זמן - ואז הוא יהפוך לישות שנקראת, למשל, "תפוח"? מובן מאליו, שלא כל מה שאפשר לנסח בסימנים, תוך שימוש בכללים או ביחסים מתמטיים, ניתן להמחשה באופן פשטני על מנת להסביר את המשמעות לעצמנו או לאחרים. יתר על כן, גם אם אנו באמת מבינים ומסוגלים להגיע לתפיסה שכלית שמפנימה היטב ובבהירות את מלוא המשמעות שנובעת מתוך העניין המופשט. הקושי, המוגבלות והמחסור שבאוצר המילים שם מחסום ליכולת ההבעה או ההמחשה את מה שאנחנו, אולי, מבינים... אם איננו מסוגלים להבין ולתאר ישירות את המשמעות שנובעת מתוך דברים מורכבים הקשורים בעניינים מופשטים שבעולמנו - בתחומי המדע, הפילוסופיה, ועוד - כיצד נוכל להתיימר לתפוס בשכלנו "משהו" כה נשגב, מורכב ומעל לכל דמיון, כמו "האלוהות"?
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב