דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי שהפך לנחלת רבים 

מאת    [ 21/02/2011 ]

מילים במאמר: 703   [ נצפה 3281 פעמים ]

החדרת שינוי אינה תהליך קל ופשוט, וכולנו יודעים זאת. אין זה סוד שאנשים לא אוהבים רפורמות. מעצם טבעם, אנו חוששים משינויים, פוחדים מן הלא נודע, מעדיפים יציבות. יציבות היא עוגן של בטחון, וכך הדבר בכל תחום, בכל ארגון, בכל גיל.

 

הרפורמה תמיד נדמית כמאיימת, וההתנגדות לה עלולה לנבוע, בין היתר, גם מהיעדר תמורה הולמת או מניסיונות כושלים. ובכל זאת: בעולם משתנה, דינאמי וחדשני, דריכה על המקום היא נסיגה.

גם בעולם החינוך –  אף שהוא מבוסס על מסורת, על ניסיון ועל המשכיות – מתעורר אחת לכמה שנים הצורך לעצב מדיניות וקו פעולה חדש ו"לזרום", כמו שהצעירים נוהגים להתבטא בשפתם, עם רפורמה ושינויים.

למיטב הבנתי ותפיסתי, למרות החשש הגדול, אנשי ההוראה היו תמיד בין החלוצים והמובילים – ואם לא ממש כך, אז לפחות ידעו להשתלב באופן היעיל ביותר – בתהליכי שינויים ותמורות ורפורמות, שהתקיימו תמיד במקביל לתמורות והתרחשויות בכלכלה, בחברה ובתרבות הישראלית.

כמעט שלוש שנים חלפו מאז החתימה על הסכם "אופק חדש" בין הסתדרות המורים לבין הממשלה. אודה ולא אבוש כי נגשתי אל התכנית הזאת, שהוצגה לראשונה על-ידי שרת החינוך פרופ' יולי תמיר, בדחילו ורחימו. שמעתי את הסבריה ועיינתי בחומר, שהגישה לנו, בחשדנות מרובה, בחשש גדול ובהססנות בלתי מוסתרת.

צריך לזכור שהיה זה בחלוף זמן לא רב מאז נכווינו מן הניסיון שנעשה לכפות עלינו בקדנציה שקדמה לכך את "תכנית דברת". חשרת עננים כבדה ומאיימת רבצה עדיין מעל, ורב היה הנסתר באופק האפל על פני הגלוי בקצה המנהרה.

הרפורמה הזאת התגבשה בשיתוף עם המורים, לא מאחורי גבם. כל מי שבקיא ביחסי עבודה וביחסי אנוש יודע, ששיתוף פעולה כן ואמיתי הוא תנאי לכל מהלך. לא יכול להיות אחרת. מאז החתימה – ועוד הרבה לפניה, החל משלב הגדרת הצרכים, השאיפות והרצונות – עברנו כברת דרך ארוכה, מהותית, רצינית ומשמעותית. "אופק חדש" היא היום נחלת רבים.

בניגוד לאמירה הרווחת ובניגוד ל"טרנד" הניגוח התקשורתי, גם פה עמדו המורים, ובראשם הארגון המייצג, בחזית יוזמי השינוי, ולא כנגררים או נספחים שלו.

התכנית מופעלת ביותר מ-1,200 גני ילדים, בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, והיא סיפור של הצלחה מבוססת ומתבססת: הצלחה לתלמידים, שזכו בתוספת של מאות-אלפי שעות לימוד, הצלחה לגנים ולבתי הספר המתעצמים ומתחדשים והצלחה למחנכים ולצוותי ההוראה, שנפתח בפניהם צוהר להגשים חלומות ורעיונות פדגוגיים, להתנסות בדרכי הוראה חדשות ואף לזכות בגמול הוגן. כמעט ואין עוד חולק על כך, שהרפורמה הזאת מסמנת פריצת דרך במעמד המורה וביוקרתו של מקצוע ההוראה.

לא תמיד הכל טוב, לא תמיד הכל הולך חלק, לא תמיד זה קל. שלוש שנים חלפו וכל צעד נבחן ומבוקר, נמדד ומפוקח. מנהיגות נבחנת ביכולת ההנעה של מערכת, בכושר התמרון שלה, בדבקותה במטרה, בלכידות ובנחישות וגם ביכולתה ללמוד ולהפיק לקחים תוך כדי ביצוע.

"אופק חדש" אינה סוף דרך, אלא ראשיתו של מהלך. ההסכם הזה מבטא תפיסת עולם וחזון חינוכי, אשר אינו שונה במהותו מכל ניסוי, מכל מחקר חינוכי ומכל הצלחה בכל מקום בעולם. המורים נותנים לכך יד, בעיקר אם משתפים אותם בתהליך.

בהמשך הדרך נשאף בהחלט להרחיב את "אופק חדש" ולהעמיקו. איננו מקדשים רפורמות, אבל אנחנו בהחלט גאים שהתגברנו על הפחד מפני הלא נודע ושהשכלנו בשלוש השנים הללו לצעוד קדימה ולראות נהרת הקלה ושמחה על פניהם של מורים ואנשי צוות, שתוגמלו על מאמציהם, שבמידת מה הושב להם כבודם, ושגם מופתעים מן התוצאות וההישגים.

"וישן מפני חדש תוציאו" אומר הפסוק במקרא, ואכן לנגד עינינו תופס אופק חדש ותכליתי את מקומו של הישן במערכת החינוך.

מר יוסי וסרמן הוא מזכ"ל הסתדרות המורים. מאמרים ומידע נוסף אודותיו:יוסי וסרמן בויקיפדיה, ראיון עם יוסי וסרמן בבלוג חינוך ו: אתר אודות פועלו של יוסי וסרמן בהסתדרות המורים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב