דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קראטה לטיפול בלקויות למידה 

מאת    [ 18/02/2011 ]

מילים במאמר: 1006   [ נצפה 4143 פעמים ]

מהי לקות למידה?

לקות למידה הנה קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, על רקע נוירולוגי. אין הכוונה לקשיי למידה הנובעים מפיגור שכלי, פיגור סביבתי או מבעיות רגשיות מכבידות.

ילדים עם לקויות למידה הם לרוב בעלי פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה, אשר מתקשים באחד או יותר מן המיומנויות האקדמיות: קריאה, כתיבה, כתיב או חשבון.

מבחינים בין 3 סוגים עיקריים של לקויות למידה:

דיסלקציה – הפרעה משמעותית ברכישת הקריאה. ההגדרה הנפוצה להפרעה משמעותית היא פער של 2 כיתות לפחות מתחת לרמת כיתתו של הילד.

דיסגרפיה – הפרעה משמעותית ברכישת הכתיבה – אין הכוונה לקשיים שיש לרבים מן הילדים בתחילת כיתה א' במיומנויות הבסיסיות אלא לקשיים שאינם חולפים ואשר חורגים מטווח הקשיים הרגילים בכל הקשור לכתיבת אותיות, מילים ומשפטים.

דיסקלקוליה– הפרעה משמעותית ברכישת החישוב החשבוני – זיהוי ספרות, מספרים וכמויות ולאחר מכן ביצוע פעולות חשבוניות פשוטות ומורכבות.

ילד שלוקה באחד מסוגי הלקויות, יתקל בקשיים בלימודיו, ותפקודו יהיה נמוך משל חבריו.

היבטים רגשיים - התנהגותיים נלווים ללקות למידה

אצל ילדים הסובלים מלקויות למידה קיימים אפיונים נוספים המופיעים בשכיחות גבוהה (אם כי יתכן כמובן שאצל חלק מהילדים לא יופיעו מאפיינים אלו בכלל) כגון: רגשנות יתרה, היפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז, אימפולסיביות, תוקפנות ובעיות התנהגות, קשיים תפיסתיים מוטוריים, בעיות דומיננטיות צד, בעיות בזיכרון ועוד.

כיצד הקראטה מסייע בטיפול בלקויות למידה?

בקראטה, מעצם היותו אומנות לחימה יפנית, קיים באופן מאוד מהותי כל הנושא של כיבוד האחר – בראש ובראשונה כבוד ל"סנסאי" (מורה) ולדוג'ו (אולם האימונים).

הדוג'ו הוא אולם אימונים מיוחד לאומנויות לחימה ויש לו חוקים מיוחדים, שונים מנהלי התנהגות במקומות אחרים המוכרים לנו.

על המתאמנים בדוג'ו לכבד את המקום בו הם נמצאים ולכבד את עצמם – כולם לובשים את אותה חליפה, דבר המקנה לכל המתאמנים תחושה של שוויון ותחושה של שייכות לדוג'ו ולקראטה. אסור באיסור חמור להשליך חגורה על הרצפה, יש לכבד את הזולת וכו'.

בתחילת אימון הקראטה מסתדרים כל התלמידים בשורה לפי סדר החגורות, כאשר התלמיד הבכיר ביותר עומד ראשון ומתכבד בהכרזה על ביצוע המדיטציה והקידה.

 

כל שיעור קראטה מתחיל ומסתיים בדקה של מדיטציה בסיומה מבצעים התלמידים קידה למורה, קידה שמשמעותה שהתלמידים מקבלים את המורה ומוכנים ללמוד ממנו.

המדיטציה מסמלת מעבר מהלך מחשבה אחד לאחר. במשך הדקה בה מתבצעת המדיטציה על המתאמן לעצום את עיניו ולהתרכז פנימה. במדיטציה של תחילת השיעור עליו להתנתק מאירועי היומיום ובמשך שעת האימון להתרכז אך ורק בהווה, במה שהוא עושה כרגע, לא במה שעבר עליו באותו יום ובמה שעתיד לקרות

 

לשיעורי הקראטה שאני מלמד מבנה קבוע (חימום, עבודה יחידנית, תרגילים בזוגות). התלמידים אמנם אינם יודעים מה יהיו הדגשים, התכנים  והתרגילים בכל אימון, אולם המבנה הקבוע, המסודר והמאורגן נותן להם תחושה של משהו מוכר, תחושה של ביטחון.

 

בהמשך, מסתדרים התלמידים בשורות ומבצעים תרגול של טכניקות אגרופים, בעיטות וחסימות.
בחלק הזה יש הקפדה על תנועות גוף גדולות (מוטוריקה גסה) ועל עבודה על שני צידי הגוף – שמאל וימין, כדי להפחית את דומיננטיות הצד שקיימת אצל אנשים רבים.
בנוסף, בחלק זה אנו מתרגלים קאטה, שהיא רצף קבוע של תנועות התקפה והגנה המדמה קרב עם יריב דמיוני. לכל דרגה (חגורה / רמה) בקראטה יש קאטה שמתאימה לאותו שלב ובסך הכול יש כ-30 קאטות בקראטה מסורתי. כל קאטה מכילה כ-25 תנועות ונלמדת בהדרגה. ככל שהמתאמן מתקדם עליו לדעת את הקאטה של אותה רמה וכמובן את הקאטות שנלמדו לפניה, דבר התורם מאוד לפיתוח הזיכרון ולפיתוח תחושת ההתמצאות במרחב.

בקראטה מסורתי לא "זורקים" ידיים ורגליים בצורה אימפולסיבית, הדגש הוא על שימוש נכון בגוף ליצירת טכניקה אחת אשר תהיה יעילה ואפקטיבית בזמן אמת. בשיעורי הקראטה בהדרכתי לומדים המתאמנים להשתמש באופן נכון ויעיל בשרירים שלהם ובנשימה שלהם, כאשר הטכניקה (אגרוף/בעיטה/חסימה) היא רק תוצאה והשליטה ביד או ברגל היא ממרכז הגוף. השליטה הפיזית הזו מתחברת ישירות לכל נושא השליטה המנטאלית ושל איפוק וריסון עצמי, כי אם המתאמן יכול לשלוט בטכניקה שלו הרי שהיא אינה מקרית, אין "פספוסים" ופציעות מיותרות והמתאמן יכול להחליט מתי הוא פוגע ושולט בעוצמת הפגיעה.

 

בתרגילי הזוגות אנחנו עובדים על אסטרטגיה של קרב ועל תזמון. במהלך האימון בזוגות קדים המתאמנים זה לזה בכל פעם שהם פוגשים בבן זוג חדש. משמעות הקידה הזו היא מתן כבוד ליריב, שבדוג'ו (אולם האימונים) הוא לא ממש היריב, אלא עמית לאימונים, שמטרתם צמיחה משותפת.

 

גם באימוני הזוגות נדרש המתאמן לשליטה עצמית – פיזית ומנטאלית, לשמור על עצמו ועל יריבו מפני פציעות ולרסן את האימפולסיביות וכאן מתווספות החשיבה והאסטרטגיה– מתי נזמן הנכון לתקוף, מתי היריב במצב שהוא לא מוכן, איך אפשר לזהות את זה או לגרום לזה ועוד.

 

למרות כל זאת וחרף העובדה שעל המתאמן לשמור על שליטה ולרסן את האימפולסיביות שבו, אימון קראטה הוא אימון דינמי ואנרגטי מאוד במהותו וככזה הוא מסייע בשחרור כעסים, מסייע בפריקת אנרגיה והפנייתה  לאפיקים מועילים.

משה רוקח
מאמן נבחרת ישראל בקראטה מסורתי ITKF
ומנהל מרכז קראטה פולג
www.karate-itkf.co.il וגם בפייסבוק: "מרכז קראטה פולג"




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב