דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מלחין לקולנוע וטלוויזיה 

מאת    [ 17/02/2011 ]

מילים במאמר: 447   [ נצפה 2786 פעמים ]

 

לפני שנים נפגשתי עם מי שלימים הפך להיות האיש שלימד אותי מוזיקה – יותר מכל אדם אחר : מאסטרו רפי קדישזון.

הייתי ילד בן 22 שכל חייו חלם לכתוב מוזיקה לסרטים ולא היה לו מושג ראשון מאיפה מתחילים.

כשדיברתי על כך עם רפי באותה פגישה הוא אמר לי משהו ששמעתי ממנו פעמים רבות לאחר מכן במרוצת השנים :"אם ברצונך לכתוב מוזיקה לקולנוע עלייך ללמוד,להכיר ולהיות מסוגל לייצר כמה שיותר סוגים של מוזיקה ברמת מיומנות גבוהה מאוד". שמעתי,הנהנתי והתחלתי ללמוד אצלו (בחפיפניקיות אופיינית לי לאותה תקופה).

שנים רבות אחר כך, כאשר כתבתי מוזיקה לסרט הראשון  בו עבדתי נזכרתי באותו משפט והבנתי....

כל מה שעשיתי עד לאותו יום במוזיקה,בין אם זאת עבודה עם להקות נוער,יצירת מחרוזות מוזיקליות,הלחנת שירים למסיבות סיום ,או להבדיל כתיבת עיבודים לרביעיות מיתרים או הלחנת פתיח לאוסקר הישראלי ... בהכל השתמשתי.

"ארגז הכלים" שלי (כמו שקורא לזה רפי) ,היה מורכב מהכלים אותם רכשתי במהלך השנים -בין עם דרך השכלה פורמלית ובין עם דרך ניסיון פרקטי - וכמעט בכל הכלים היה לי שימוש.

כאשר מוזיקאי מתייצב למלאכת ההלחנה לתמונה הוא צריך שיהיה מאחוריו רקע השכלתי/ניסיוני רחב.

את הרקע הזה אפשר ורצוי לרכוש בדרכים מגוונות:

אפשר ללמוד אצל מורה פרטי שיקנה לך כלים בנגינה,בהרמוניה בתזמור ובקומפוזיציה.

אפשר ללמוד בכיתה בכל אחד מהמוסדות הפורמליים להשכלה מוזיקלית כגון האקדמיה למוזיקה או בית הספר רימון למוזיקה בת זמננו. לימודים פורמלים שכאלה יקנו את אותו הידע שיתן המורה הפרטי עבור פחות כסף, אך סביר להניח שבאופן פחות אישי ופחות מותאם לקצב שמתאים לתלמיד הספציפי.

אפשר ללמוד מהניסיון. אדם שיש לו ידע בסיסי במוזיקה ואינסטינקטים של "חתול רחוב" יוכל לנצל כישורים אלה ולהתברג בתעשייה (לעיתים טוב יותר מאדם בעל השכלה פורמלית) מאחר ויש היום תחליפים ראויים לכתיבה מסורתית לתזמורת  ולמידע רחב בהרמוניה מסורתית (בעיקר בתחום של כתיבה לתמונה בה יש הרבה השענות על יצירתיות ממתמדת שלא בהכרח נובעת מידע פורמלי).

באופן אישי לא הייתי ממליץ בחום על האופציה האחרונה.

אודה ואתוודה כי אני תוצר כלעיים של שלושת השיטות המוזכרות לעיל ואני גאה על כך.מכל אחת מהן קיבלתי משהו ולקחתי אותו לחיי המקצועיים.

לאחרונה גיליתי את ה"גביע הקדוש" מבחינתי בכל מה שקשור ללימודים לא פורמליים לכתיבה לתמונה. העסק של הלחנה לקולנוע/טלוויזיה הוא משהו שתמיד נשען על ניסיון והכי טוב ללמוד אותו מבעלי ניסיון. האינטרנט ואם לדייק זאת   YOUTUBE מלא בראיונות מרתקים עם המאסטרים הגדולים של תעשיית המוזיקה לתמונה. אנשים כמו האנס זימר וג'ון ווליאמס פותחים את בית היוצר שלהם ,מספרים וגם מראים את תהליך העבודה שלהם.

אני מוצא שזהו "קורס" מדהים לצד המעשי של העסק הזה שיש בו הרבה יותר מ "12 תווים ומנגינה" כפי שעוד אכתוב ואדגיש הרבה בהמשך סדרת מאמרים זאת....

 

חגי גינזבורג

http://hagaiginzboorg-filmscoring.blogspot.com/

www.hagai-ginzboorg.com

 

 

 

חגי גינזבורג הוא מלחין ומפיק מוזיקלי שעובד בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה.


בין ההפקות להן יצר מוזיקה: אנחנו נגיע בזמן, אנטישמיות לא מה שחשבת, תיק לא סגור, אשת ראש הממשלה, השיר שלנו, דני הוליווד,כ וכב נולד, הרצועה ועוד....




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב