דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקשורת וניהול יחסים בעסק משפחתי 

מאת    [ 17/02/2011 ]

מילים במאמר: 951   [ נצפה 2562 פעמים ]

ניהול העסק המשפחתי - תקשורת וניהול מערכות יחסים בעסק משפחתי                      

עסקים משפחתיים שונים מעסקים שאינם משפחתיים במורכבות של רשת יחסי המשפחה המשפיעים על העסק ועל הצלחתו. ליחסים אלו יש הסטוריה לא רק  מהילדות אלא לעיתים קרובות גם מהדור או הדורות הקודמים.

לתוך העסק המשפחתי נכנסים לא פעם בעיות בין אישיות מתוך המשפחה, כמו מתחים בין בני הזוג או בין הורים וילדים ,כאשר מצבים רגשיים אלו חוצים את הקווים לעבר העסק המשפחתי ומשפיעים עליו. שאלת הגבולות בין העסק לבין המשפחה יוצרת לעיתים סכסוכים וקונפליקטים בתוך העסק ולכן לעיתים גם בתוך המשפחה.

בעסק משפחתי יש שלושה  מימדים – משפחה, עסק ובעלות ובשלושת מימדים אלו פועלים אנשים השונים ביניהם באמונות, בתפיסות ,בסגנון עבודה, בצרכים וכו'.

המטרה האולטימטיבית להצלחת עסק כזה הוא ליצור איזון והרמוניה בין שלוש המימדים הללו.   איך עושים זאת?

יש הסכמה בין בעלי עסקים שהתשובה לכך היא ,באמצעות תקשורת טובה וניהול

נכון של מערכות יחסים . למרות זאת, בהרבה משפחות וגם בהרבה עסקים השיחה על 'יחסים' היא כפי שמרק טויין אמר על מזג האויר – "כלם מדברים על מזג האויר אבל אף אחד לא עושה כלום בענין".

בני משפחה אינם מדברים על הדברים החשובים באמת וכמו בכל מערכת יחסים הנושא שהכי קשה לדבר עליו הוא בד"כ הנושא שהכי חשוב לדבר עליו.

יש נושאים "שאינם קשורים לעסק" ולכן לא מדוברים ,נושאים  שאינם פתורים, מודחקים עמוק או מוסטים הצידה ולכן לעיתים ,גם נמנעים מלחשוב עליהם. החשש מסכסוך לא נעים ומפתיחת "תיבת פנדורה " שלא ברור אם וכיצד תיסגר, גורמת לשתיקה ולהתעלמות .

 

כמה צעדים  לניהול תקשורת ומערכות יחסים בעסק:

1.   עיצוב מנגנוני תקשורת :

    

א.    הקמת פורום משפחתי .פורום של בעלי העסק ובני משפחה שבו ידונו במדיניות ובשאלות עקרוניות בניהול העסק והמשפחה. הפורום המשפחתי מאפשר מבנה, זמן ומקום לדיון וקבלת החלטות למשל, בנושאים הקשורים לגבולות בין המשפחה והעסק ובין המשפחה והבעלות על העסק . החלטות שיכולות למנוע קונפליקטים או להכיל אותם כאשר הם עולים.

ב.     בניה של ערוצי תקשורת קבועים כמו ישיבות צוות וניהול דיון מסודר ולא אקראי, ערוץ תקשורת שבד"כ אינו קיים בעסקים קטנים אבל חשוב והכרחי.

 

2.     הגדרה והבהרת ציפיות מכל אחד מבני המשפחה ,כולל בן משפחה שנמצא בעסק רק "כדי שיהיה לו מה לעשות".(בד"כ מבוגר מאד או צעיר מאד). ניתן להגדיר ציפיות באמצעות תאור תפקיד וחלוקת סמכויות בתפקיד.

 

3.     בדיקה מהן האמונות שאיתן כ"א מגיע . אמונות של שותפים ובני משפחה  יכולות לבנות או להרוס מערכות יחסים. דוגמאות לאמונה שחוסמת תקשורת –  "לא צריך לדבר , צריך לעשות" , "אנשים צריכים לדעת רק מה שהם צריכים לדעת" , "מה שהם לא יודעים לא יפגע בהם". או למשל ,עסק שבו אחד השותפים מאמין שבעל עסק צריך לעבוד שעות ארוכות יותר משאר העובדים . אמונה שגרמה לקונפליקט בין השותפים - האחים שכן אחד מהם מסיים את יום עבודתו מוקדם יחסית.

 

4.     להבין את מקור הבעיה לכעס ולקונפליקט – דפוס של התפרצויות כעס של בן משפחה בד"כ מבטא תסכול יותר עמוק בגלל צורך בסיסי שלא מתקיים.

 

5.     פשט את מה ששמעת ע"י בדיקה מה באמת נאמר לך. יש ציפיה שבן משפחה יבין אותך ע"פ שפת גוף או יקרא מחשבות שלך שגורם לכך שהדברים לא נאמרים מפורשות. לכל צד יש אחריות לבטא מחשבות ורצונות באופן ישיר.

 

6.     נהל ויכוחים לא ליד העובדים – ניהול ויכוח ומריבה או אפילו מתן הוראות לבן משפחה בנוכחות עובדים שאינם בני משפחה גורמת לאי נוחות לשני הצדדים.

 

המאמר נכתב ע"י ד"ר ענת הרמתי ,מטפלת ומאמנת זוגית ומשפחתית ויועצת לעסקים משפחתיים . www.anatharamati.co.il

ד"ר ענת הרמתי ,מטפלת ומאמנת זוגית ומשפחתית ויועצת לעסקים משפחתיים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב