דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להצמיח או להצניח את העסק המשפחתי ? הכל בידיים שלך 

מאת    [ 15/04/2007 ]

מילים במאמר: 741   [ נצפה 3638 פעמים ]

פיצוץ, רק כך ניתן להגדיר את מה שהתרחש בין אריק  ונתי.  שני האחים ששותפים ביחד עם אבא בעסק מתקוטטים כבר שנים, בעצם מאז שהיו ילדים,  אך מה שקרה עכשיו גרם לאבא שעדיין מחזיק במניות השליטה בעסק לרצות למכור ולפרק את כל החבילה.
אריק פעל על דעת עצמו וחתם על עסקה גדולה שהכניסה את העסק למצוקת אשראי חונקת.  נתי שתמיד היה זה שבלם ושמר על הקופה ותזרים המזומנים מצא את עצמו בפני עובדה מוגמרת ואינו מסוגל לשאת את התוצאות אך יותר מכל אינו מסוגל להשלים עם העובדה שעסקה כזו נחתמה בלא הסכמתו.  נדמה לו שהאבא ידע על כך וכנראה לא התנגד לביצוע.
נתי בשום אופן לא מוכן לחתום על ערבויות אישיות לבנקים לצורך קבלת אשראי ואריק רואה בכך "בגידה".  מערכת היחסים מעיבה על מהלך הפעילות השוטפת.


    •  מי יוביל את העסק בהמשך?
    •  לאן להוביל את העסק?
    •  מי וכיצד מקבלים  ההחלטות בעסק?

אלו 3 התרחשויות נפוצות בעסק משפחתי. נקיטת קווי פעולה מתוכננים, יכולים למנוע התרחשויות אלו ולהוציא את המיטב מהמשפחה המנהלת את העסק להתפתחות ולצמיחה.

הקונפליקט של ערן ואביו רק הולך ונהיה טעון יותר.  ערן בנו בן ה – 39 של מרק (68)  מרגיש כי הוא לא מצליח להביא את הידע העדכני אותו הוא רוכש יום יום באינטרנט ובקורס האחרון בביה"ס למינהל עסקים בפריז שם נפגש עם מיטב המוחות היצירתיים בעולם העסקים.  אביו בולם את  יוזמותיו ואת נטייתו לביצוע פעולות פיננסיות שבוודאות מוחלטת מבחינתו של ערן יביאו לעסק הכנסות ורווחי הון בסדרי גודל שיקפיצו אותם למקום הרבה יותר גבוה במיקום העסקים בתחום.
מרק שכבר חווה על בשרו את כל תעלולי המסחר הבינלאומי מצפה מערן כי יכיר בניסיונו העשיר ובאינטואיציות שלו ולא ילחץ לבצע עסקאות שהוא מרק יודע כי הסיכון בהם גבוה.
ערן מעמיד תנאי כי באם לא יינתנו לו סמכויות לפעול על פי שיקול דעתו הרי שאין לו מה להמשיך לעבוד בעסק המשפחתי.  מרק רק מבקש כי ערן יקבל את הבכירות שלו ויכבד אותה.


הדילמה של אשר הייתה גדולה.  שני בנים לו בעסק,  איתן הבכור,  המלווה את אביו כבר למעלה מ-12 שנה בהפעלת העסק – בחור טוב, חרוץ ומהימן, אך נטול כושר מנהיגות ויוזמה,  שמרן יחסית בפעולותיו אך נאמן באופן מוחלט לעסק ולהוריו.
נועם הצעיר הצטרף רק לפני פחות מחמש שנים, זריז מחשבה, כריזמטי מלא רעיונות ויוזם לפעמים קצת חסר מעצורים.  נועם לחלוטין לא מחויב לשום דבר פרט לאינטרסים שלו.
אשר מתלבט כבר יותר משנה למי משניהם יעביר את שרביט הניהול.
ברור לו כי נועם הוא המתאים ביותר לקידום העסק, אך איתן הבכור והנאמן יפגע מאוד ממהלך שכזה.  אורה אשתו ממש חולה מהבלבול הזה ופוחדת שאיתן יפגע אך גם ברור לה כי אם נועם לא יקבל את הניהול הוא יפרוש מהעסק.


קווי פעולה בתפעול עסק  משפחתי:
1. "ברומא התנהג כרומאי" – כך בעסק וכך בחיי המשפחה. – אחד הכשלים הגדולים של עסק משפחתי היא קבלת החלטות במישור המשפחתי, שאינן הולמות את צרכי העסק. התמודדות עם סיטואציות עסקיות מבלי לערב שיקולים "זרים/ משפחתיים", מהווה את אחד האתגרים המשמעותיים בעסק משפחתי.
2. גבולות – עשה הפרדה בין העסק ובין המשפחה.בבית היה בן משפחה ובעסק – בוס, מנהל, אחראי תחום או עובד מן המניין. 
3. אל תפסול על הסף העסקת בן משפחה – יועצים רבים ממליצים שלא להעסיק בני משפחה בעסק. בעשותך כך, אתה מוותר על אחד מהיתרונות הגדולים של עסק משפחתי. לא מעט עסקים משפחתיים קטנים ובינוניים צמחו בזכות העבודה המאומצת, הבלתי נלאית של בני משפחה מסורים . נאמנות ומסירות לעסק, הינם שני אלמנטים שלא יסולאו מפז.
4. מסמך העסקה – קל מאוד להישאב לעסק משפחתי, ללא שום החלטה או מחשבה לגבי הסכם העבודה שבין בן המשפחה לעסק. על מנת למנוע אי הבנות מומלץ מאוד לערוך הסכם עבודה המגדיר חובות, תחומי אחריות, בונוסים, מניות בעלות וכו'.
5. אל תהיה ספק עבודה של "בלית ברירה" – בחן את העסקת בן המשפחה, בהתאם לכישוריו ובהתאם לצרכי העסק. הימנע מיצירת "עבודה יזומה".
6. תקשורת אפקטיבית – חשובה מאין כמוה, במיוחד בעסק משפחתי. התקשורת חייבת להיות מנוהלת כבכל עסק אחר. ניהול תקשורת אפקטיבית משמעו ישיבות מסודרות באופן עקבי, אשר בהן עושים הערכת מצב,מעלים הבדלי גישות, שוני בדעות, דילמות , מטילים משימות ועוקבים אחר ביצוע.דנים בפתרונות ומקבלים החלטות.
7. שימוש בייעוץ חיצוני -  "מה שרואים משם לא רואים מכאן". תהליכי קבלת החלטות בעסק משפחתי יכולות להיות פוריות ויצירתיות הרבה יותר כאשר אינן הולכות לאיבוד במורכבות המשפחתית. יועץ חיצוני, אשר אינו בן משפחה, יכול להיות מניע ומתניע לתהליכים ובמקביל, שומר על איזונים ומנטרל "מוקשים" ויחסים טעונים.
8. גמישות פיננסית – העסקת בני משפחה מהווה יתרון לעסק המשפחתי. במצבי הישרדות – כוח אדם נאמן בעלות נמוכה מהמקובל, או הזרמת הלוואות חירום על ידי בני המשפחה ו/הון עצמי, הינם נכסים זמינים המוכיחים את עצמם שוב ושוב כיעילים ואמינים .
9. העברת המקל -עסק משפחתי נטול תוכנית ברורה ומוגדרת להעברת הניהול לדור ההמשך, הוא מקור לצרות, הן משפחתיות והן עסקיות.

איה שמידט
מנכ"ל משותפים בקוגניטו
חברה המתמחה בייעוץ לעסקים משפחתיים ולשותפויות
http://www.cognito-con.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב