דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צעד אחר צעד, המדריך למפתח המתחיל עבור ה - iPhone 

מאת    [ 24/03/2010 ]

מילים במאמר: 1289   [ נצפה 4611 פעמים ]


לשם ההצלחה המיוחלת, אפל עשתה לנו המפתחים את החיים פשוטים - יצרה לנו את חנות האפליקציות מבין הגדולות בעולם שהוקמה עד כה. אך הדבר לא פשוט כלל.... ע"מ לפרסם אפליקציה שפיתחתם תצטרכו לעבור כמה שלבים ובניהם נושאים שיווקיים, פיננסיים, חוקיים וכו'.

השיטה הבסיסית לתמחור האפליקציה שלנו היא שאפליקציה שנמכרת ב - 0.99 סנט תחולק 30% לאפל ו- 70% לנו המפתחים. אפל תעשה לכם את העברת הכספים לחשבון אחרי הקיזוז.

נזכור שציבור המשתמשים יכול להוריד אפליקציות מורשות בלבד מהחנות, מה שמחייב אותנו המפתחים לעמוד בסטנדרטים קשוחים לפעמים. אפל עומדת על כך שאפליקציות ימכרו ללקוחותיה כחלק מחוזה אישי בינה לבין המפתח. לכן, אנחנו מחויבים לשים לב לפרטים הקטנים.

נעבור לתכלס ...

כללי

אנחנו המפתחים יודעים שפיתוח תוכנות בסביבות Windows ובסביבות אחרות הוא חינם (ברב המקרים). שפה כמו Java תהיה נגישה לפיתוח אפליקטיבי עצמי ולבסוף מכירה או סתם שימוש אצל החבר. בחברת אפל הדברים, מסתבר, לא כל כך פשוטים. ציינתי שאפל קבעה סטנדרטים גבוהים להפצת אפליקציות ואלו יעשו רק דרכה !

המחשב

כן כן, מה לעשות? לא ניתן לפתח אפליקציות לאיפון ואיפוד טאצ' בלי מחשב מק (MAC) ומערכת הפעלה OSX מגרסה  10.5 ומעלה. ולשם כך, המחשב חייב לשאת מעבד אינטל בתוכו.

המחשב הזול ביותר המוצע כיום בשוק הינו ה- Mac Mini. מדובר במחשב קטן מימדים שיושב על שולחן העבודה לצד המסך. סיקור למחשב ועוד מוצרים תמצאו כאן.

אני צריך רקע בפיתוח תוכנה?

שפת התכנות בה כותבים תוכניות לאייפון נקראת Objective-C. מתכנתים שמכירים את אחת משפות התכנות הבאות: C++, Java או C# יוכלו לבצע מעבר די חלק לעולם ה-Objective-C. זוהי שפה קלה יחסית, מונחית-עצמים, ה-Syntax שונה במעט מהקונבנציות של C אך מאוד נוח. לצערם של מתכנתי ה-Java ו-C# לא תמצאו בה את ה-Garbage-collector כך שתאלצו לנהל את הזיכרון בעצמכם.

חשוב לציין, שאם אתם מפתחים בשפות C++/C ויש לכם תוצרים מוכנים לשימוש, תוכלו להשתמש בקוד מבלי לשנותו כמעט בכלל, מכיוון שהקומפיילר (המהדר) יודע "לדבר" עם שפות אלה.

רוצה ללמוד פיתוח תוכנה מהבסיס?

יש הרבה קורסים באינטרנט וכן קורסים פרונטאליים במכללות השונות. ההמלצה ללמוד JAVA או ++C.

אני ממליץ בחום לכל מי שתכנת בעברו או מתכנת היום ורוצה להתפתח בכיוון חם ונחשק, שיתחיל לפתח לאיפון ! כך תצברו יתרון משמעותי בשוק בזמן קצר ביותר! מה צריך כדי לפתח לאיפון, איפוד טאצ' או....?

בעיקרון לא צריך מכשיר ע"מ להתחיל ולפתח. ישנו סימולטור נחמד שמדמה איפון כחלק מסביבת הפיתוח. הסימולטור מכיל כל מה שצריך על מנת ליצר אפליקציות, אפילו מורכבות מאוד. למעשה מה שחסר לסימולטור זה את ה GPS עם מיקומים משתנים (נותן מיקום אחד), חסרה המצלמה, וחסר הטלפון ...

אז איזה מכשיר בכ"ז כדאי לי לקנות?

אם רוצים להיות רציניים בפיתוח, צריך לעשות מספר צעדים לקראת המטרה. אחד מהם זה אכן קניית מכשיר שיריץ את האפליקציה שלנו. אם אין לכם כוונה להשתמש במצלמה, ב GPS או בטלפון אזי איפוד טאצ' ישרת את המטרה יפה מאוד. בד"כ תכניתנים אוהבים לבדוק את האפליקציה שלהם על האיפוד טאצ', לתת לחברים שיבדקו ורק בסוף הפיתוח להריץ אל האיפון שלהם.

נצא לדרך, אבל קודם נירשם !

על מנת לפתח אפליקציות, יש להירשם לתוכנית המפתחים של Apple. המחיר הוא 99$ לשנה עבור מפתח בודד והתוכנית מאפשרת לכם לפתח אפליקציות, לבדוק אותן על מכשיר ה-iPhone שלכם ושימוש בחנות האפליקציות על מנת למכור (או לחלק בחינם) את התוכנות שתכתבו. המוטו של אפל הוא: פתחו אפליקציות בקלות - בדקו אותן בקלות - הפיצו אותן בקלות. איפה נרשמים?באתר המפתחים של אפל.

אפל יכולים לקבל את ה 99$ בצורה פשוטה, פשוט עקבו אחרי ההנחיות באנגלית (אם תיתקלו בבעיה, תעלו שאלה בפורום). באחד משלבי ההרשמה תתבקשו לשלוח פקס אל אפל. בענייני רישום מול אפל תמיד "יפה שעה אחת קודם" וכדאי לעשות זאת בהקדם מכיוון שתהליך זה עלול לקחת יותר משבועיים!

ישנן מספר אפשרויות רישום הן כמפתח עצמאי והן כחברה. ישנו שינוי בעלויות (299$ עבור חברה). הדבר לא אמור לשנות לרובנו מכיוון שאנחנו לא מתכוונים לפתח אפליקציה פנים ארגוניות.

אין לי תקציב למק, מה אני עושה?

יש מספר דרכים "לעקוף" את העניין, אך אני תמיד ממליץ לרציניים שבינינו לעשות את זה כמו שצריך ולרכוש מק.

אם בכ"ז חשקה נפשכם ואתם רוצים לפתח כבר מחר, יש פתרונות (עד שתרכשו מחשב מק כמובן). לא אוכל לפרסם כאן מאמר על התקנה ע"ג מחשב שאינו של אפל כיוון שהדבר אינו חוקי כנראה. אך ישנם כ"כ הרבה דרכים יצירתיות לעשות כן. פשוט תיעזרו בגוגל. ניתן לפנות אלי גם באמצעות פורום פיתוח אפליקציות ב"תפוז".

אין לי תקציב לרישום, אני רק רוצה "להרגיש" את השפה. מה עושים?

אם כן, כאמור, מדובר בשפת Objective-C שאותה יש להריץ על פלטפורמת פיתוח בשם X-Code. יש צורך להוריד את ערכת הפיתוח (אחרי שנרשמנו) ולהתחיל לפתח. את התוצרים שלנו נוכל לראות רק ע"ג הסימולטור.

חברים אני לא ממצליץ להתחיל לפתח או להגות רעיונות מטורפים לפני שקראתם את המסמך למפתח של אפל!

ישנן שיטות להריץ את התוצרים שלנו ע"ג מכשיר מבלי לרכוש רישיון לכך.  אני לא רוצה לדבר על פריצות המכשיר ל Jailbroken. אני מעוניין לדבר על נושאים חוקיים בלבד ולכן נתמקד בפיתוח עצמו ולא באיך פורצים!

או קיי, מה עכשיו?

אחרי שקניתם / התקנתם את המחשב עם מערכת הפעלה של מק בגרסה הנכונה ואחרי שקניתם איפון / איפוד טאצ' ונרשמתם לתכנית המפתחים של אפל לאיפון - אתם מוכנים לשלב הבא והמעניין ביותר - פיתוח האפליקציה הראשונה שלכם.

יש להוריד את ה - iPhone Software Development Kit או לחילופין iPhone SDK. ניתן להוריד אותו מפורטל המפתחים. לסביבת העבודה, כמו שכבר ציינתי קודם, קוראים X-Code. סביבה זו תסייע לנו בכתיבת הקוד, בהרצתו באיתור השגיאות ואף במציאת זליגות זיכרון. בנוסף לכל הכלים הנחמדים שציינתי, ישנו כלי נוסף והוא כלי בניית ממשקים למשתמש או בקיצור ה-Interface Builder שאיתו ניתן לעצב מסכים ביתר קלות.

אני אישית לא משתמש בו, מפני שאני לא יודע מה נעשה "מאחורי הקלעים" ולכן אני מעדיף "להתלכלך" בבוץ.

שלום עולם - Hello World !

הרבה תכניתנים רוצים שאתן להם אפליקציה שרק כותבת שלום עולם על המסך וזהו: "ומשם אנחנו נמשיך לבד". חברים זה לא עובד ככה. נכון שאני ממליץ על התחלה בקטן אבל אני מציע לקרוא חומרים טרם כתיבת האפליקציה הראשונה שלכם. ההתנסות אמנם חיונית אך ישנה דרך לא פשוטה לעבור עד שתוכלו להבין מה באמת קורה שם !

אני מריץ וזה עובד נפלא, אבל זה נעשה איטי ...

חברים, בדיוק בגלל תופעות כאלה אני מציע לעשות את זה בצעדים קטנים. ישנו כלי נוסף שאפל מספקת לנו עם ה-SDK והוא ה-Instruments. זה לא כלי הכי אינטואיטיבי ... אבל עובד מצוין. הכלי למעשה מריץ את קובץ התוצר שלכם דרכו ומנתח את כמויות הזיכרון שמוקצות ומשוחררות ע"י האפליקציה שלכם. באם זיהה הכלי שהאפליקציה שלכם "זולגת" אזי תצטרכו לראות מאיפה נובעת הבעיה דרך פריסת הכתובות והמשתנים שהקציתם לאורך ההרצה.

טוב סיימתי מה עושים עכשיו ...

מצוין, אחרי שיש לנו את האפליקציה הראשונה עובדת, נרצה להעלות אותה לחנות האפליקציות של אפל הלא היא ה-AppStore . ישנם שלבים מאוד ברורים לאיך לעשות את זה בצורה הנקייה והבטוחה ביותר. אפל שומרת לעצמה את הזכות לשלול ממך את הזכות להפיץ את התוכנה מפאת אלפי סיבות שונות שיש באמתחתה.

מפתחים שולחים את האפליקציות שלהם לאישור ותהליך זה עלול להיות ארוך ומתיש. זמן אישור התוכנית עלול לקחת בין שבועיים לארבעה שבועות ואז האפליקציה עלולה להידחות. אחת הסיבות הנפוצות לדחייה היא דווקא בניית ממשק משתמש לא ידידותי. אפל כתבה מסמך שידריך אתכם איך לא להידחות מסיבה זאת. מניסיוני, אפליקציה טובה תאושר תוך זמן סביר ותהיה זמינה ב-AppStore במהירות יחסית.

יופי זה בחנות של אפל, אבל אף אחד לא קונה את זה ....

אמר פעם פרסומאי מצליח "אין מוצר גרוע יש פרסום לא מוצלח" - זה נכון מאוד!
ישנן כיום יותר מ- 200 אלף אפליקציות המוצעות למכירה ובחינם וכדי שייקנו דווקא את האפליקציה שלכם, אתם צריכים להתבלט מעל לאחרים.

אז איך עושים את זה ...?

הרבה ממליצים (ואני לא ממש אוהב את הרעיון הזה) ליצור גרסת לייט (Lite Version) של האפליקציה ולשחרר אותה לחנות. במקביל (אולי אחרי שבועיים-חודש) לפרסם את האפליקציה המלאה. אומרים שבכך מראים רצינות לשוק. אני חושב שאם יצאתם עם אפליקציה מספיק "חזקה" אין סיבה "לגרות" את השוק.

אני ממליץ על אתרי ביקורות וסיקורים לאפליקציות ובאתר שלי.

...מוטב להתחיל לפתח עכשיו מאשר לחכות למחר,
אולי תגיע ההזדמנות לעשות את המכה... (עשיר אנונימי)


כמובן שתוכלו לראות את האפליקציות שלי באתר www.guy-apps.com דרכן למדתי את רוב לקחי.

____________________________גיא נחמנימנהל פורום פיתוח אפליקציות לאיפוןומנהל אתר הדרכה ופיתוח תוכנה guy-apps.comhttp://www.guy-apps.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב