דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך לגיל הרך; 

מאת    [ 02/03/2010 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 6421 פעמים ]

חינוך לגיל הרך הוא תחום בחינוך המדגיש את חשיבותה של הסביבה בהתפתחותו התקינה של ילד בשנות חייו הראשונות. הגישה בחינוך לגיל הרך נגזרת מההכרה בייחוד עולמו של הילד בגיל הזה הפועל על פי כללים משלו. על אנשי החינוך לגיל הרך להכיר כללים אלה בכדי לתקשר עם הילד ביעילות ולעודד מגמות חיוביות בתהליך התפתחותו.

הבוחרים להיכנס לתחום ההוראה וחינוך לגיל הרך זוכים ללוות ילדים קטנים במסלול התפתחותם הראשוני. תהליך הגדילה בגיל הרך הוא תופעה שתמיד מרתק לחזות בה, כיוון שתהליך זה שונה מילד לילד. המתמחים בגיל הרך אינם רק מתבוננים בתהליך זה אלא לוקחים בו חלק משמעותי, בהיותם דמות משפיעה ורבת חשיבות בחיי הילד.

אין ספק כי ילדים בגיל הרך יוצרים סביבה דינאמית ובלתי שגרתית. בשנותיו הראשונות הילד הקטן מגיב לסביבתו כמו מדען קטן המגלה את העולם: שואב מידע מהעולם הסובב אותו, שואל שאלות ומגלה סקרנות רבה. בגיל הרך הילד מתפתח קוגניטיבית, מוטורית נפשית וחברתית. הסביבה בה הילד גדל משפיעה רבות על תהליך ההתפתחות שלו - בזמן שהילד חוקר את הסביבה שלו, הוא מתפתח ביחד איתה.

לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך
ככלל, תחום החינוך הוא תחום הדורש אנשים עם תפיסת חיים ערכית, אחריות אישית ודחף למנהיגות. קל וחומר בתחום החינוך לגיל הרך בו מתרחש תהליך העיצוב הראשוני של הילד ובכך יש למחנך אחריות מיוחדת. דמות המחנך, הגננת, המטפלת או המורה, משחקת תפקיד משמעותי בחייו של הילד. תחום לימודי זה הוא אינטנסיבי ועשיר הכולל שעות רבות של התנסות במטרה להכשיר את המחנך לאתגר המצפה לו.

תחום החינוך לגיל הרך מתבסס על תיאוריות ופרקטיקות שפיתחו חוקרים, אנשי חינוך, פסיכולוגים ואנשי מקצוע נוספים, מתוך תצפיות על ילדים ועבודה רציפה עימם. המטרה לעודד למידה בונה , להדריך ולכוון את הילד בצעדים הראשונים שלו, כל זאת כדי לתרום להתפתחות תקינה שלו. אחד מהאתגרים בעבודה עם ילדים בגיל הרך הוא התקשורת עימם. ילדים בגיל הזה אינם יודעים לבטא עצמם כהלכה ומפרשים את המציאות מנקודת מבטם.

לימודי חינוך לגיל הרך משמשים מבוא להכרת העולם שבו חי הילד, לתהליכי ההתפתחות שלו והשינויים שהוא עובר. הסטודנט לחינוך לגיל הרך לומד כיצד לעבוד כמתווך בין עולם המבוגרים ועולם הילדים המדברים בשפות שונות, וכיצד ליצור סביבה בה הילד יכול לבטא עצמו בחופשיות וללמוד בצורה הנוחה לו. במסגרת ההכשרה להוראה וחינוך לגיל הרך נחשפים הסטודנטים לדרכים שונות המעודדות תקשורת בריאה בין המבוגרים לילדים ובין ילדים לבין עצמם, ורוכשים "ארגז כלים" המסייע להתפתחותם של הילדים לקראת הישגים רגשיים, לימודיים וחברתיים.

אם כן תוכנית הלימודים בחוג לגיל הרך מתמקדת ברכישת ידע תיאורטי לגבי תהליך התפתחותו של הילד, מהם צרכיו ודרכי התקשורת איתו. הקורסים הנלמדים משלבים בין תחומי הפסיכולוגיה, סוציולוגיה, רכישת שפה, מדעים ואמנות.
הסטודנטים רוכשים כלים מעשיים להוראה אפקטיבית לגיל הרך, המתייחסת אל צרכיו  ויכולותיו בתחומי, הדיבור, המוטוריקה, התפתחות רגשית ועוד. בנוסף רוכשים הסטודנטים המתמחים בחינוך לגיל הרך הבנה ביחס להליך הלמידה בגיל הרך, תוך שימוש בנושאים שונים מעולם הילדים כגון משחקים ויצירה המעודדים התפתחות קוגניטיבית ותקשורתית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב