דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך אידאלי - יש במציאות חיה כזאת! 

מאת    [ 09/01/2007 ]

מילים במאמר: 3623   [ נצפה 7811 פעמים ]

אני שמח, ממש שמח, שלנעליים של שר החינוך נכנס אדם הרואה בהעלאת רמת החינוך בארץ משימה קדושה.     

קדושה קדושה, אבל בקוראי בתקשורת את הדיווחים על תוכן הרפורמה שמתכנן משרד החינוך לשם העלאת קרן הלימודים ולחימה (כן, לחימה!) באלימות, עולה בדעתי המחשבה שקיבלת ייעוץ גרוע: הליכה בדרך הקונבציונאלית, כפי שהיא משתקפת באותם דיווחים, תביא לאותן תוצאות קונבנציונאליות מוכרות ולא-חביבות.     

אסביר, אנמק ואף אציג אלטרנטיבה, שלזכותה נזקפות הוכחות סטטיסטיות. 

באוקטובר שנת 1957 נפל דבר בעולם - ברית המועצות שיגרה לחלל החיצון את הלוויין הראשון. ארצות הברית נרעשה: "איך ייתכן שוולאדימיר השיג את ג'וני? איפה טעינו?" האמריקאים הגיעו, ובצדק לדעתי, למסקנה שהאשם הוא במערכת החינוך. הקונגרס האמריקאי הגיב ב-1958 בחקיקת ה-  National Defense Education Act. ארצות הברית נחלצה לפרויקט חינוכי שאפתני - האדיר ביותר בתולדות האנושות, ככל הידוע לי - לשיפור ההישגים במקצועות מדעי הטבע, במתמטיקה וכן בשפות זרות. לא עוד שינון עובדות ולמידת מידע לעוס מפי מרצה - הדגש מועבר ללמידת חקר. גויסו טובי המוחות בתחום החינוך בארה"ב. נבנו תוכניות לימודים חדשניות ומלהיבות (New Math, PSSC Physics, BSCS Biology ), רבבות מורים הועברו קורסים מיוחדים, נרכש ציוד מתקדם, ו....כן, זה עלה מיליונים רבים של דולרים. ומעל לכול, התקוות היו כבירות.  

והתוצאות? 

כבר בתחילת שנות ה-70 קבעו אמריקאים כי ה-New Math (המתמטיקה החדשה) מתה. הקרן הלאומית למדע חדלה לממן תוכניות לימודים מסוג זה, והחלה תנועת "החזרה ליסודות" במתמטיקה ובשאר מדעי הטבע. ב-1983 פרסמה הוועדה למצוינות בחינוך דו?ח? שעורר הדים רבים - "אומה בסכנה: "הכורח ברפורמה בחינוך". דו?ח? זה קבע כי בתי הספר של ארצות הברית מוצפים ב"גל גואה של בינוניות". כעבור שנים פורסם סקר שבא לבדוק בכמה אחוזים שיפר אותו פרויקט אדיר את רמת הידע של תלמידי ארצות הברית. שיעור השיפור היה אפס, כן אפס. 

אבל למידת החקר נראית כל כך נפלאה ומשכנעת: שיפוט ביקורתי של עובדות, חשיבה עצמאית, הסקת מסקנות מן העובדות ממש כמו מדען העובד עם נתונים, שימוש במעבדות וממש הפעלת הידיים - התלמיד יגלה דברים בעצמו. איך אפשר לטעון שלמידת החקר היא כישלון?  

אי אפשר.  

למעשה, אפשר להצביע על מורים או על בתי-ספר אלה או אחרים, שבאמצם את למידת החקר הביאו את תלמידיהם להישגים לימודיים גבוהים, אך מסתבר שמדובר רק באחוזים בודדים מתוך כלל מערכת החינוך. כאשר ניסו להחיל זאת על מדינה שלמה, הכישלון היה חרוץ.  

האם הובילו תוצאות הפרויקט בארצות הברית ל"רעידת אדמה", לחשבון נפש עמוק?  ככל הידוע לי, לא.   ומה המסקנה שלי? שכל המאמץ האדיר הזה וכל המוחות הגדולים הופנו-פנו לכיוון בלתי נכון - לכיוון קונבנציונלי. למה הדבר דומה? לעריכת קניית ענק בסופרמרקט ושליחת מה שנקנה לכתובת שגויה. 

בסדר, שמענו כאן "לא" ברור וחזק, אך מה כן? 

אם ארצות-הברית היא המרכז העולמי של החדשנות בתחום החינוך, בואו נבדוק איזה בית-ספר שם מגיע להישגים הגבוהים ביותר ונלמד ממנו!  איך נאתר אותו? פשוט מאוד: מדי שנה נערך מבחן ITED המקיף את כיתות י-י"ב בכל בתי הספר התיכונים ברחבי ארצות-הברית, והוא מאפשר להשוות את הישגי כולם בתחומים שונים, כגון הבנת הנקרא והבעה וכן מתמטיקה. נבדוק איזה בית ספר נמצא מדי שנה במאיון העליון. מתברר שיש יותר מאחד. אין זה מפתיע שברשימה זו מופיעים בתי ספר מפורסמים: בית-הספר שליד אוניברסיטת ייל, בית-הספר שליד אוניברסיטת פרינסטון וכו'. הם יכולים להרשות לעצמם לבחור רק את העידית שבעידית מקרב הפונים... בקיצור, "לא חוכמה"! 

אבל יש ברשימה בית-ספר אחד המקבל תלמידים ללא תלות בהישגיהם הלימודיים בעבר. בדרך כלל רמת המתקבלים אליו נמצאת ב-50% - הממוצע הארצי, והם אכן מגיעים שנה אחרי שנה ל-99%, המאיון העליון, בלי להשקיע בלימודים זמן רב מן הרגיל. ה-ITED הוא הדבר הקרוב ביותר לבחינות הבגרות אצלנו, ואני משער שאילו היה שיעור הזכאות הארצי לתעודת בגרות אצלנו עולה מ-57% ל-70%, היו ראשי משרד החינוך יוצאים במחול. אין לי מושג איך היו מגיבים על עלייה ל-99%, וזאת בציונים גבוהים מאוד! 

בית-ספר זה, MSAE שמו, נמצא בפיירפילד שבמדינת איווה בארצות-הברית.  

לא מכבר קראתי בספר רב-המכר  The Learning Revolution על בית-ספר אחד המוצג בו כמופת, כ"world leader", וכהוכחה להצלחתו מצוין בספר (עמוד 411) כי קרוב ל-50% מבוגריו ממשיכים ללימודים גבוהים. ב-MSAE מתקבלים  95% מהבוגרים ללימודים גבוהים, ומשום כך זה אחד מ-5 בתי הספר היחידים במדינת איווה, שמחלקת החינוך של המדינה נתנה להם מעמד של מכינות לאוניברסיטה. ב-5 השנים האחרונות היה השיעור הממוצע של תלמידי בית-ספר זה, שהגיעו לגמר היוקרתי במבחן הפסיכומטרי (National Merit Scholar Finalists), שבארצות הברית נערך בכיתות י"א-י"ב, פי עשרה מן הממוצע הארצי שם! 

ובכלל, תלמידים מבית ספר זה קטפו וקוטפים מקומות ראשונים בהרבה תחרויות בתחומים מגוונים - החל במדע וכלה בשירה. זו השנה הרביעית ברציפות זוכה בית ספר זה במקום הראשון במדינת איווה במבחן במתמטיקה לבתי הספר התיכונים בארצות הברית. בתחרות הבינלאומית לפתרון בעיות, "היעד: דמיון" (Destination ImagiNation), לא רק זכו תלמידי בית ספר זה שלוש פעמים במקום הראשון, אלא אף יש להם יותר נציגים בעשרת המקומות הראשונים מאשר לכל  בית ספר אחר בעולם. אף בתחום הספורט ידם רב להם: ספורטאי MSAE מגיעים לפסגה במדינת איווה בטניס, בגולף ובריצת 800 מטר.    

מה - כולם כולם מוצלחים ומצליחים? לא, בהחלט לא, אבל כשבודקים קבוצה, הסך הכול המתקבל הנו מוצלח ומצליח. אם כן, מה סוד הצלחתם הבלתי רגילה של תלמידי בית-ספר זה?  

הבה נבחן את מהות המעש החינוכי. לדעתי, הוא מורכב משלושה: המורה, התלמיד ותהליך הלימוד המקשר את שניהם. אפשר גם לקבץ שלושה אלה לשני מרכיבים ראשיים: האדם (המורה והתלמיד) מחד גיסא, והחומר (תוכניות לימודים ושיטות הוראה) מאידך גיסא. הנסיונות לשפר את הישגי מערכת החינוך בארץ ובעולם מתמקדים, לדעתי, בפיתוח החומר, ולא בפיתוח האדם. בבית הספר שעליו אני מספר מתמקדים בפיתוח האדם. בסופו-של-דבר, היכן מתרחש התהליך החינוכי? לא על הלוח, לא בספרי הלימוד ואפילו לא בתוכניות הלימודים, אלא בראש של התלמיד ושל המורה. אך מה מנסים תמיד לשפר? את החומר. לא שאין לטפל גם בו, אך בראש ובראשונה יש לטפל במה שקורה ב"ראשו" (mind) של האדם המעורב במעש החינוכי.   

רוקסי טיג, מורה בכירה ומפתחת תוכניות לימוד בקליפורניה, ארצות הברית

"בבית הספר המושתת על התודעה שבאיווה מצאתי כי הודות לעובדה שהן התלמידים והן המורים התנסו במצב השקט ביותר של תודעתם באמצעות המ"ט, התפתחה אינטימיות מתוקה בין המורים לתלמידים. התקשורת הייתה קלה, היחסים היו הרמוניים, וההתמקדות בלמידה באה באופן טבעי.ניכר היה שהתוכנית המושתתת על התודעה פיתחה אצל התלמידים צמא פנימי ללמידה, ובה בעת שיפרה את החשיבה השיפוטית, את היצירתיות ואת האינטגרציה של הידע. התוכנית אף הגבירה את אושרם, את חביבותם ואת השתתפותם ברגשי הזולת. ראיתי בוגרים שבאמת מסוגלים לממש את שאיפותיהם ובה בעת לתרום לאיכות החיים של החברה. תוכנית החינוך המושתת על התודעה מממשת, לדעתי, את השאיפות הנעלות ביותר של מחנכים באשר הם, תוך יצירת בסיס לחברה אידאלית."

Roxie Teague, Master Teacher and Curriculum Developer California, USA

?At the Consciousness-Based school in Iowa, I found that because both students and teachers were experiencing their most settled state of consciousness through TM, a sweet intimacy developed between teachers and students. Communication was easy, relationships were harmonious, and focus on learning came naturally.           The Consciousness-Based program was clearly developing in the students an innate thirst for learning, improving their critical thinking, creativity, and integration of knowledge; and increasing their happiness, kindness, and compassion. I saw graduates who genuinely could accomplish their own aspirations while contributing to the quality of life in society.                                                                          

The Consciousness-Based education program, in my view, fulfills the most exalted aspirations of educators everywhere, providing the basis for an ideal society.?                            

המורים והתלמידים באותו בית ספר פועלים כמו גנן מנוסה. גנן כזה בראותו עלים חולים של עץ, אין הוא מתמקד בטיפול בעלים -  הם רבים, ובעצם, אי אפשר לטפל בכולם, והטיפול עצמו יהיה סימפטומטי גרידא. הוא פונה אל השורש. ובאיזה שורש מטפלים תלמידי  MSAE? בראש, במוח - זאת "המפקדה העליונה" של האדם, ולכן הם קוראים לכך "חינוך המושתת על פיתוח התודעה".  הלוא תהליך ההוראה מצד המורה ותהליך הלמידה מצד התלמיד מתנהלים קודם כול לא בספרים ולא בנהלים ארגוניים, אלא ב"ראש", במוח, בתודעה. לכן זה הדבר העיקרי, השורש, שיש לפתח כדי שההוראה והלמידה תהיינה קלות ויעילות. 

מדענים חוזרים ואומרים לנו שבמוח האדם, כל אדם, טמונה יכולת אדירה, גאונות בלתי מנוצלת. משרד החינוך עשה שימוש רב בסיסמה "כל תלמיד יכול". גאונות זו איננה באה לידי ביטוי בגלל העקה והחרדה אשר פוגמים בתפקוד התקין והנורמלי של מערכת העצבים האנושית, ובכלל זה המוח.  חלקים גדולים של מוחנו זוכים לשימוש אפסי או זעיר ביותר, ואף החלקים שבשימוש מפגינים, כפי שרואים ברישומי גלי המוח, אי-סדר רב. מה שיש לעשות איננו להקנות לאדם יכולות חדשות שלא היו לו עד כה, אלא רק לאפשר לו לטהר את מערכת העצבים שלו, ובעיקר לסלק ממוחו וממערכת העצבים שלו את העקה והחרדה, שהן כמו חלודה: די שתסיר את החלודה, והברק הטבעי של המתכת מתגלה מאליו, כלומר: ישתרר בו תפקוד מסודר.  

הגאונים ב- MSAE אינם, בעצם, גאונים או יוצאי דופן, אלא בני אדם מן השורה, המעוררים את הפוטנציאל האדיר הטמון בהם כבכל אדם, באמצעות מודל חינוך העושה שימוש בטכניקות לפיתוח המוח בשלמותו. אחת הטכניקות העיקריות היא המדיטציה הטרנסנדנטלית, שאין לה דבר עם הניו-אייג', ושהיא השיטה לפיתוח עצמי, המתורגלת ביותר בעולם, ושנחקרה על-ידי מדענים יותר מכל שיטה אחרת בעולם. עד כה נערכו כ-600 מחקרים על השפעות התרגול של טכניקה זאת. רובם פורסמו בכ-160 כתבי עת מכובדים (ראה נספח להלן), שרובם טעונים אישור של שופטים-עמיתים (peer-reviewed), וחלק מהם הינם עבודות דוקטוראט. המחקרים נערכו בכ-210 אוניברסיטאות ומכוני מחקר עצמאיים ב-35 מדינות, ובכללן ישראל, ורבים  הוצגו בכינוסים ארציים ובינלאומיים של מדענים. קל להיווכח שהם מקובלים על הקהילה המדעית הבינלאומית - לא על גורמי שוליים בה, אלא על המיינסטרים (הזרם המרכזי), שמטבעו הינו שמרני ואינו נחפז לאמץ את הבלתי קונבנציונלי.  

מחקרים מראים כי תרגול סדיר של טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית מפיג מתח וחרדה, מחיה משאבים בלתי מנוצלים בפיזיולוגיה של המוח, מפתח את האינטליגנציה היצירתית הרדומה של תלמידים, מגביר את הקוהרנטיות  ואת הסדר של כלל המוח, ובכלל זה בין שתי ההמיספרות (חצאי הכדור) של המוח הגדול האחראי בין היתר לשיפוט מוסרי ולקבלת החלטות, וכן מחזק את האינטגרציה בין הגוף ל"ראש". (http://www.cbeprograms.org/brain_development/research/index.html) המוח הוא, כאמור, "המפקדה העליונה" של הגוף, וכשהמוח עובר ממצב של אי-סדר למצב של סדר, חלה עלייה אדירה ביעילותו, ממש כמו מעבר מערב-רב של שחקני כדורסל שכל אחד משחק כמו פרימדונה, לקבוצה הפועלת בתיאום, יחד - כקבוצה. כל יום מתרגלים המורים והתלמידים באותו בית-ספר ביחד את טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית כחלק מהשגרה היומית.  

סדר רב יותר בתפקוד המוח

קישור לתרשים: http://www.tmt.org.il/showtxt.php?file=text1.txt

לכידות (קוהרנטיות) ב-EEG, הן בין אזורים שונים בתוך כל המיספרה של קליפת המוח והן בין שתי ההמיספרות, גוברת בזמן תרגול טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית. לכידות ב-EEG מהווה מדד כמותי לסדר ארוך-טווח בגלי המוח. התרשים שמשמאל מראה, כי אצל מודט חדש (שבועיים) עלתה הלכידות ב-EEG בזמן המדיטציה. התרשים שמימין, של מודט בעל ותק של שנתיים, מראה דרגות גבוהות של לכידות אפילו לפני תחילת המדיטציה, התפשטות הלכידות לעבר תדירויות גבוהות ונמוכות יותר תוך כדי המדיטציה והמשך הלכידות הגבוהה אפילו לאחר שהעיניים נפקחו לאחר המדיטציה. סימוכין:

I: The Coherence Spectral Array (COSPAR) and its application to the study of spatial ordering in the EEG, Proceedings of the San Diego Biomedical Symposium 15: 1976.
II: Electrophysiologic characteristics of respiratory suspension periods occurring during the practice of the Transcendental Meditation program, Psychosomatic Medicine 46: 267-276, 1984. 

אם משרד החינוך הוא שיזם  והפיץ את "כל תלמיד יכול", הייתי מצפה ממנו להיות נאמן לסיסמתו הוא. לפני שמשקיעים כסף רב בשידוד מערכות ארצי באמצעות תוכניות לימודים וקורסי השתלמות למורים, האם לא כדאי להשקיע מאמץ קטן מאוד וסכום קטן של כסף בטיפוח המשאבים האדירים שבין אוזניו של כל אדם, ובמקרה דנן - של כל מורה ותלמיד?! מדי פעם מזכירים אצלנו בהקשרים שונים את חשיבות הגורם האנושי, את המשאב האנושי. ממי אם לא ממשרד הנושא את השם "החינוך והתרבות" ניתן לצפות שיפעל לניצול יעיל יותר של המשאב האנושי?! מדענים קובעים כי אנו מנצלים רק 4% או אפילו רק 1% מהפוטנציאל של מוחנו. אף אם מספרים אלו מופרזים, ואנו מנצלים  10% מהיכולת של מוחנו, עדיין יש בזבוז איום של משאב העומד לרשותנו ללא כל תשלום. עלינו רק לדאוג לתחזוקה שלו. 

מורים והורים יקרים, הייתם צריכים לצפות איתי בשיעורים ב- MSAE ולראות תופעה מופלאה - שקט ושמחת חיים. הכול ממוקדים בלימודים  (זוכרים ש-95% ממשיכים לאוניברסיטה?), ואין בעיה של משמעת - לפחות, זה מה שראיתי במו עיניי. אני מביע תמיכה מלאה בד"ר מתיוס, פרופסור לחינוך באוניברסיטת פלורידה, שכתב בעקבות ביקור בבית-הספר, כי לתלמידים אלה יש הקשב הארוך ביותר שראה ב-30 שנות עיסוקו בחינוך. מייד רואים שיש קשרים חמימים בין מורים לתלמידים (מן הסתם לא כולם, אך חלק גדול מאוד), וכשהמורה מרענן את "ראשו" ואת גופו פעמיים ביום באמצעות טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית, גם השחיקה הנוראה הזכורה לי מהתקופה שבה הייתי מורה בבית ספר רגיל, הולכת ונעלמת. אוסיף, כי במחקרים שונים במקומות עבודה נמצא, כי תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית שיפר את הסיפוק מהעבודה ואת יחסי העובדים עם הממונים עליהם ועם הכפופים להם, ובמערכת החינוך, המורים - עם המנהל/ת ועם התלמידים.  

שיפור ביחסים עם עמיתים ועם ממונים

(= עם חברים ועם מורים/מנהלים)

ההפך מאלימות 

קישור לתרשים: http://www.maharishi-meditation.org.il/charts/chart_39.html

 מחקר זה מצא שיפורים משמעותיים ביחסים עם ממונים ועם עמיתים אצל נבדקים שתירגלו את טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית כ-11 חודשים בממוצע, בהשוואה לנבדקי ביקורת. אף-על-פי שמתרגלי המדיטציה הטרנסנדנטלית דיווחו על כך שהם פחות חרדים בכל מה שקשור לקידומם (ממצא שמופיע בתרשים שלעיל כ-reduced climb orientation), ראו אותם עמיתיהם כמי שמתקדמים במהירות. המחקר הראה גם, כי תועלתה של המדיטציה הטרנסנדנטלית הורגשה על-ידי מתרגלים מכל רמות הארגון. סימוכין:          

Transcendental Meditation and productivity, Academy of Management Journal 17 (2):             362­368, 1974.   

מה עוד מטריד את ציבור המורים, את ציבור ההורים ולא פחות - את ציבור התלמידים? האלימות בבית הספר. חשוב לציין שמחקרים מראים כי החרפת הענישה לא נמצאה אף פעם מפחיתה את שיעור האלימות. לעומת זאת, כל כך הגיוני שעלייה בהישגים לימודיים וכן שיפור בהרגשה הכללית וביחסי אנוש יתבטאו גם בהפחתה באלימות.  זה איננו רק הגיוני, אלא אף נתמך בהרבה מאוד מחקרים החוזרים ומראים הפחתה באלימות לא רק בקרב אנשים מן השורה, אלא אף בקרב "אלופי" האלימות, אסירים, שחזר והוכח כי הם "חסינים" לתוכניות שיקום. אם אלו פני הדברים אצל המקרה הקשה ביותר של אלימות, קל וחומר אצל אוכלוסיית בית הספר, אנשים כמוך וכמוני. (http://istpp.org/print_friendly/reversing_violence.html)  וכן  (http://www.cbeprograms.org/solutions/research.html) לצד ההפחתה באלימות בדקו חלק מאותם מחקרים וכן מחקרים עצמאיים אחרים את שיעורי הצריכה של סיגריות, של משקאות אלכוהוליים ושל סמים, ואכן נמצאה ירידה מצטברת משמעותית ביותר בהישענות על "קביים כימיים" אלה, ככל שעצמיותם של מתרגלי טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית התחזקה ומצב רוחם השתפר.

ירידה בשימוש בסמים, במשקאות אלכוהוליים ובסיגריות

קישור לתרשים:  http://www.cbeprograms.org/research/charts/06_soc02.html

   

מטא-אנליזה סטטיסטית של 198 טיפולים עצמאיים מראה, כי בהשוואה לטיפולים סטנדרטיים לגמילה (ובכללם ייעוץ, טיפולים תרופתיים, הכשרה בטכניקות הרפיה ותוכניות 12 השלבים) והן בהשוואה לתוכניות מניעה (כגון תוכניות לביטול לחץ חברתי ולקידום התפתחות אישית) היו למדיטציה הטרנסנדנטלית תוצאותטובות בהרבה בהפחתת צריכת סמים, משקאות אלכוהוליים וסיגריות. הניתוח הסטטיסטי הביא בחשבון את חוזקם השונה של מבנה המחקרים שנותחו, וכלל הן משתמשים "כבדים" והן משתמשים מזדמנים. לעומת התוכניות המקובלות, שהשפעתן דעכה לאחר שלושה חודשים, התחזקו התוצאות של תרגול טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית במהלך הזמן, והשפעתן על הימנעות מוחלטת ממשקאות אלכוהוליים, מסיגריות ומסמים משכרים הייתה בשיעור שבין 51% ל-89% על פני תקופה של 18 עד 22 חודש. סימוכין:

Reference I: Treating and preventing alcohol, nicotine, and drug abuse through Transcendental Meditation: A review and statistical meta-analysis, Alcoholism Treatment Quarterly 11: 13-87, 1994. Reference II: Effectiveness of the Transcendental Meditation program in preventing and treating substance misuse: A review, International Journal of the Addictions 26: 293-325, 1991. 

הינה שאלה לבחינת בגרות: הנהגת למידת החקר בקנה מידה ארצי נוסתה ונמצאה חסרה. לעומת זאת, הזרם המרכזי של הקהילה המדעית הבינלאומית אומר לנו כי טכניקה מסוימת נבדקה ונמצאה יעילה. באיזה כיוון  תעדיף להשקיע כדי לא רק לשפר את ההישגים הלימודיים, אלא אף לסייע לבני אדם למצות את הפוטנציאל שלהם, להיות בני אדם מצליחים יותר, טובים ומאושרים יותר וחברים טובים יותר בחברה? רק זרע חדש יניב יבול חדש.  

ג'ון ג, אסיר בכלא המדינה  סאן קוואנטין, ארצות הברית

"ביליתי הרבה שנות חיים, כשרק סמים ובתי כלא ממלאים את ראשי הרדוד. מי היה מעלה בדעתו שאמצא שלווה בכלא סאן קוואנטין? ...המדיטציה הטרנסנדנטלית נותנת לך משהו שאיש איננו יכול לקחת ממך, וזה שלווה וגילוי האני שלך."

John G., Inmate, San Quentin State Prison ?I have spent years of my life with nothing but drugs and penitentiaries to fill my shallow mind. Who would ever think that I would find inner peace at a place called San Quentin?? TM gives a person something that nobody can take away. That something is an inner peace and a discovery of one?s Self.?

              
shimohn@walla.co.il

אתרי אינטרנט רלוונטיים:* האתר של בית-הספר :      http://www.maharishischooliowa.org/ 

                             * אתר כללי בעברית: http://www.tm1.org.il/ 

 

נספח: רשימה של 161 כתבי-עת מדעיים בעולם שפרסמו מחקרים על חינוך המושתת על התודעה:

נא לשים לב שכמה כתבי-עת פרסמו יותר מאשר מאמר אחד בנושא זה.


    • 
    Academy of Management Journal, The

    • 
    Addictive Behaviors

    • 
    AGE

    • 
    Alcoholism Treatment Quarterly

    • 
    Alternative Therapies in Clinical Practice

    • 
    American Journal of Cardiology

    • 
    American Journal of Health Promotion

    • 
    American Journal of Hypertension

    • 
    American Journal of Managed Care

    • 
    American Journal of Psychiatry

    • 
    American Psychologist

    • 
    American Journal of Physiology

    • 
    Annals of Behavioral Medicine

    • 
    Annals of the New York Academy of Sciences

    • 
    Anxiety, Stress and Coping

    • 
    Archives of Scientists' Transcendent Experiences, The

    • 
    Australian Family Physician

    • 
    Behavioral Medicine

    • 
    Biofeedback

    • 
    Biological Psychology

    • 
    Biologische Medizin

    • 
    British Journal of Educational Psychology

    • 
    British Journal of Psychology

    • 
    British Journal of Nursing

    • 
    Biulleten Eksperimental Biologii Meditsiny [Russian]

    • 
    Bulletin of the American Physical Society

    • 
    Bulletin of the Society of Psychologists in Addictive Behaviors

    • 
    Bulletin on Narcotics

    • 
    Business and Health

    • 
    Caribbean Journal of Criminology and Social Psychology

    • 
    Circulation

    • 
    Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology

    • 
    Clinical Research

    • 
    College Student Journal

    • 
    Consciousness and Cognition

    • 
    Criminal Justice and Behavior

    • 
    Dreaming

    • 
    Drug Forum

    • 
    Education

    • 
    Electroencephalography and Clinical Neurophysiology

    • 
    Encyclopedia of Psychology

    • 
    Ethnicity and Disease

    • 
    European Journal of Endocrinology (formerly Acta Endocrinologica)

    • 
    Experientia

    • 
    Experimental Neurology

    • 
    Fiziologiia Cheloveka

    • 
    Frontiers in Bioscience

    • 
    Harefuah, the Journal of the Israel Medical Association

    • 
    Health and Quality of Life Outcomes

    • 
    Health Promotion

    • 
    Higher stages of human development: Perspectives on adult growth

    • 
    Homeostasis

    • 
    Hormones and Behavior

    • 
    Hospital & Community Psychiatry

    • 
    Hypertension

    • 
    India Defense Consultants: http://www.indiadefence.com/SupremeMilitaryi.htm

    • 
    Intelligence

    • 
    International Journal of the Addictions

    • 
    International Journal of Comparative and Applied Criminal Justice

    • 
    International Journal of Healing and Caring, The

    • 
    International Journal of Neuroscience

    • 
    International Journal of Psychophysiology

    • 
    International Journal of Psychosomatics

    • 
    International Journal of the Addictions, The

    • 
    International Journal of Healing and Caring, The

    • 
    Japanese Journal of Industrial Health

    • 
    Japanese Journal of Public Health

    • 
    Journal of Adult Development

    • 
    Journal of Aging and Health

    • 
    Journal of Applied Physiology: Respiratory, Environmental and Exercise Physiology

    • 
    Journal of Alternative and Complementary Medicine, The

    • 
    Journal of Behavioral Medicine

    • 
    Journal of Biomedicine

    • 
    Journal of Business & Psychology

    • 
    Journal of Chronic Disease and Therapeutic Research

    • 
    Journal of Clinical Psychiatry

    • 
    Journal of Clinical Psychology

    • 
    Journal of Conflict Resolution

    • 
    Journal of Counseling and Development

    • 
    Journal of Counseling Psychology

    • 
    Journal of Creative Behavior, The

    • 
    Journal of Crime and Justice

    • 
    Journal of Criminal Justice

    • 
    Journal of Human Stress

    • 
    Journal of Humanistic Psychology

    • 
    Journal of Hypertension

    • 
    Journal of Indian Psychology

    • 
    Journal of Inhalation Technology

    • 
    Journal of Management Education

    • 
    Journal of Mind and Behavior, The

    • 
    Journal of Moral Education, The

    • 
    Journal of the National Medical Association

    • 
    Journal of Neural Transmission

    • 
    Journal of Offender Rehabilitation

    • 
    Journal of Personality and Social Psychology

    • 
    Journal of Personality Assessment

    • 
    Journal of Psychology

    • 
    Journal of Psychosomatic Research

    • 
    Journal of Social Behavior and Personality

    • 
    Journal of Transnational Management Development

    • 
    Journal of the American Society of Psychosomatic Dentistry and Medicine

    • 
    Journal of the Canadian Medical Association

    • 
    Journal of the National Medical Association

    • 
    L' Encephale

    • 
    Lancet

    • 
    Le Medecin du Quebec

    • 
    Medical Hypotheses

    • 
    Medizinische Klinik

    • 
    Memory and Cognition

    • 
    Modern Science and Vedic Science

    • 
    Motivation, Motor and Sensory Processes of the Brain, Progress in Brain Research

    • 
    Neuroendocrinology Letters

    • 
    Neuroscience and Biobehavioral Reviews

    • 
    Organizational Change Management

    • 
    Perceptual and Motor Skills

    • 
    Perspectives on human security

    • 
    Personality and Individual Differences

    • 
    Psychological Reports

    • 
    Physiologist, The

    • 
    Physiology & Behavior

    • 
    Psychology, Crime & Law

    • 
    Psychoneuroendocrinology

    • 
    Psychophysiology

    • 
    Proceedings of the American Statistical Association, Business and Economics Statistics

    • 
    Proceedings of the Conference on Restorative Neurophysiology, Irkutsk, Russia

    • 
    Proceedings of the Midwest Management Society

    • 
    Proceedings of the Second International Conference on Race, Ethnicity, and Health

    • 
    Psychologia-An International Journal of Psychology in the Orient

    • 
    Psychological Reports

    • 
    Psychoneuroendocrinology

    • 
    Psychopathometrie

    • 
    Psychophysiology

    • 
    Psychosomatic Medicine

    • 
    Psychotherapie-Psychosomatik Medizinische Psychologie

    • 
    Respiration

    • 
    Self-Awareness Deficits [edited book]

    • 
    Security and Political Risk Analysis (SAPRA)

    • 
    Science

    • 
    Scientific American

    • 
    Sleep

    • 
    Social Indicators Research

    • 
    Social Science Perspectives Journal

    • 
    Society for Neuroscience Abstracts

    • 
    Stroke

    • 
    Tidsskr Nor Laegeforen

    • 
    Tijdschrift voor Psychologie (Behavior: Journal of Psychology)

    • 
    Tidsskrift for den Norske laegeforening

    • 
    TQM Magazine, The

    • 
    Transactions of the American Society for Neurochemistry

    • 
    Western Psychologist

    • 
    Zeitschrift fur Elektroenzephalographie und Elektromyographie

    • 
    Zeitschrift fur Klinische Psychologie

    • 
    הרפואה 

  

נכון שאני אמור לכתוב על עצמי באובייקטיביות?
ובכן, אינני אובייקטיבי לגבי עצמי.
אני אוהב את עצמי, ואוהב בני אדם.
אוהב לקרוא וסקרן לגבי העולם - לומד ולומד.
הערך העליון שלדעתי על מערכת החינוך להקנות לאדם (למורה ולתלמיד כאחת!) הוא הכרת ערך עצמך: עליך להיווכח במו "עיניך" שאתה, בעל יכולות אדירות, שאתה אדם טוב ומוצלח, ושאת יכולה לממש כל זאת בחיי היומיום שלך עצמך ושל החברה כולה.
אוהב להאזין לשירים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב