דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוסחת הקסם ליצירת וידאו ויראלי באינטרנט 

מאת    [ 29/03/2009 ]

מילים במאמר: 1071   [ נצפה 4298 פעמים ]

נוסחת הקסם ליצירת וידאו ויראלי באינטרנט

מאז אמצע 2007 הוידיאו האינטרנטי הפך לכלי שיווקי ראשון במעלה, וכבר היום הוא תופס חזקה באתרי אינטרנט, בלוגים וכמובן שבכל מנועי העלאת הוידיאו, שהפכו גם הם לפלטפורמה שיווקית בעבור חברות רבות. הגביע הקדוש של המפרסמים הפך להיות הוידיאו הויראלי. רק דמיינו - הפקת וידאו מהירה וזולה (כך לפחות זה נראה מרחוק), עריכת וידאו מינימאלית וחשיפה למיליוני צופים. חלומו הרטוב של כל עסק קטן ומותג בינלאומי. אם כן, כיצד עושים זאת? מסתבר שהחוקים הויראליים מצביעים על כאוס מוחלט. המאמר הזה ינסה לעשות מעט סדר, ולהציג קווי מתאר כלליים ליצירה של וידאו ויראלי. לא תאמינו, אפילו נוסחה יש לנו.

"גם אני רוצה ויראלי"

בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז הולדת יו-טיוב ב-2005 (והרכישה על-ידי גוגל בסוף 2006), האינטרנט הפך למדיום ויזואלי הרבה יותר. מעולם של מילים וגרפיקה, הרשת הפכה להיות עולם של וידאו. זה התחיל מכמות גדולה של וידיאו אינטרנטי שייצרו חובבנים, והפך במהירות למבול של "תוכן גולשים". ובשנים האחרונות, אחרי שיו-טיוב התמלא בסרטונים חובבניים עד כדי גיחוך, שזוכים להצלחה רצינית לגמרי, עולם השיווק החליט "גם אני רוצה". כל חברה מסחרית כיום רוצה לקחת ביס מעולם הוידיאו המקוון, ויודעת שהיא חייבת לגייס וידאו וויראלי לעזרתה.
חברת TubeMogul, העורכת מחקרים קפדניים בנושא וידאו מקוון, פיתחה ממש נוסחה (מעט מופשטת כמובן) המסבירה כיצד ליצור וידאו וויראלי מוצלח. על מחקר זה, ומאמרים אחרים התבססנו במאמר זה.

הנוסחה:
0.5C+ 0.15M + .20T + 0.15P = הצלחה
50% C = תוכן והפקה
15% M = Metadata - הכותרת של הטקסט, מילות המפתח, התיאורים והקטגוריות שמסייעות לאנשים למצוא את הוידיאו
20% T = Thumbnail - תמונות הבוהן - הן אלו שישכנעו את הגולשים להקליק על הסרטון
15% P = promotion -וקידום הוידיאו שיווק

הנוסחה, כמובן, היא רחבת היקף במיוחד, אולם כשנפרוט אותה למרכיביה, ונדון בה לעומק, נראה שהיא יכולה לסייע בתהליך החשיבה ליצירת וידאו ויראלי, ומרבית המרכיבים אפילו יסייעו לנו ליצור וידאו אינטרנטי מוצלח - בין אם הוא מיועד להפצה ביו-טיוב, ובין אם לעמוד הבית שלנו, לבלוג או אפילו לניוזלטר. מילת הסתייגות, ואולי אפילו כמה - כולם רוצים ויראלי, ומאוד מאוד קשה ליצור סרטון וויראלי. הרשת מוצפת בסרטונים, רובם המוחלט גרועים עד מאוד. נדיר שחברה מסחרית מצליחה ליצור תוכן ויראלי מבלי להשקיע הרבה זמן והרבה מאוד משאבים.

תוכן והפקה (50%):
50% מיצירה של תוכן ויראלי טוב הם התוכן וההפקה. המטרה של הוידאו היא ליצור משהו שיעורר תגובה - תגובה ממשית, ותוך כדי כך להעביר את המסר. לפי המחקר של Tubemogul, ישנן מספר קטגוריות של וידאו באינטרנט הגוררות יותר תגובה מקטגוריות אחרות:
? הומור - כולנו אוהבים לצחוק וכולנו אוהבים להצחיק. זה מה שהופך הומור מוצלח לכל-כך ויראלי.
? אוונגרד, ובמיוחד חומרים שלעולם לא היו מגיעים לטלוויזיה. חומרים שמותחים את גבולות מה שהיינו מצפים שיקרה. דוגמא טובה לרעיון מקורי, שמצליח גם להעלות חיוך אדיר והמון שמחה לאיד: חפשו ביו-טיוב Will it blend.
? כשרון אמיתי - קשה למצוא. נסו לארוז כשרון שכזה בחבילה של וידאו והוא יופץ הלאה.
? סלבריטיס - כולנו מוקסמים מסלבריטיס (לראיה - היסטריית "האח הגדול VIP"). לסרטוני סלבס גם יש נטיה חזקה להגיע לאתרי חדשות ובלוגים ובכך לסייע בהפצה.

בהרבה מאוד סרטים שהצליחו ביו-טיוב ובשאר מנועי הוידאו, ניתן למצוא מאפיינים משותפים, שתרמו להצלחת הסרט:
o טריקים של בע"ח.
o אפקטים מיוחדים (כמו בסרטים של Ray-Ban, שגררו שיח אדיר ברשת).
o ילדים (שלרוב צולמו ע"י הוריהם).
o מוזיקה רפטטיבית וקליטה.
o פגיעה גופנית - המעוררת תגובה של "תודה לאל שזה לא אני".
o "עבדנו עליך" - שוב מתעוררת המחשבה של "תודה לאל שזה לא אני".
o ספורט.
o וכמובן - סקס, סקס ועוד סקס. דוגמא יעילה במיוחד: חפשו ברשת את frenchmaidtv. מסתבר שאין דרך יעילה יותר להסביר מונחים כגון "אחסון אתרים" מאשר בעזרת חדרניות צרפתיות.

ישנם מומחים הגורסים כי איכות גבוהה היא שתניב צפיות רבות ואילו אחרים דווקא אומרים שהאותנטיות, הנובעת מערכי הפקה מוגבלים מאוד, תורמת לויראליות.
מה שבטוח - הצדדים האנושיים - הבימוי, הצילום והעריכה, יתרמו למספר הצפיות. גם אם תרצו לוק חובבני לגמרי, כדאי לגייס מומחים להפקת וידאו ועריכת וידאו, אשר ייצרו לוק שכזה (או לפחות לגייס חובבנים אשר יוכלו לייצר תוכן גולשים מצוין).

מטהדאטה (15%):
כל אתר שיתוף מציע גם יצירה של תיאור, כותרות ותגיות לכל וידאו. אופטימיזציה של המילים המקיפות את הוידיאו הפכו למרכיב קריטי באינדוקס של מנועי החיפוש הגדולים, וגוגל בראשם.
? נצלו את האפשרויות עד המקסימום - בחרו כותרת המתארת את הוידאו, אבל גם "סקסית" מספיק.
? התגיות והקטגוריה שבחרתם חייבים להיות רלוונטיים לוידיאו שלכם.
אם אתם מארחים את הוידיאו על האתר שלכם, עדיין אפשר להשתמש במטה-דאטה (בעזרת יצירה של תגיות, כותרות ותיאורים, והטבעתם בקובץ הוידאו, זה קל ומהיר). מרבית הצפיות יגיעו מזה שהסרטונים מוטבעים בבלוגים ובאתרים חברתיים, ולא מהאתר שלכם או אפילו לא מיוטיוב, ולכן כדאי לארח את הוידיאו בכמה שיותר פלטפורמות שונות.
וכאן גם המקום להמליץ על הכלי - "Load and Track" של TubeMogul , שמאמרם סייע להכנת מאמר זה. הכלי יראה לכם מה החיפושים הרווחים בתחום של הוידיאו שלכם ומה התגיות הפופולריות ויכול לכוון את יצירת התגיות והקטגוריות באתרים השונים.

פרומושן (15%):
במרבית אתרי השיתוף מעלים למעלה את אותם יוצרים ואותם סרטים הזוכים לצפיות רבות, מנויים רבים, תגובות, רייטינג, הפניות וכדומה. כך זה בעולם המודרני, הפופולאריות מניבה עוד פופולאריות. בנייה של קהילה היא הטכניקה הטובה ביותר לקידום של וידיאו, ולמרבה הצער זה לא יקרה בין לילה. תוכלו להצטרף לקבוצות שונות ולהגיב, כך שיקליקו על הפרופיל שלכם, ולעשות את אותו הדבר גם בפורומים שונים ובצ'אטים. כך יוצרים קשרים, ואלה גוררים צפיות של אנשים. כנ"ל גם ביצירה של בלוג או בפנייה לבלוגרים. גם הצבעות באתרים כגון StumbleUpon ו- Digg יסייעו להפצה. חשבו על זה - כדי שכדור שלג יתחיל להתגלגל, צריך לקרות משהו שיפיל את הסלע הראשון.

תמונות בוהן - Thumbnails (20%):
תמונות הבוהן הן אימג' אחד המייצג את כל הוידיאו, והוא זה שאמור למשוך את הגולשים ללחוץ על פליי. אם התמונה גרועה, אף אחד משאר המרכיבים בנוסחה אינו חשוב.
מה זו תמונה טובה? כזו המתאימה ורלוונטית לכותרת, לתיאור ולתגיות. למרבה הצער, המונעים עצמם לרוב בוחרים תמונה, לפי קריטריונים משלהם. משתלם להכיר קצת את הצורה בה הם בוחרים את התמונה (ביו-טיוב, למשל, לוקחים תמונה המופיעה ברבע הסרט, בחצי הסרט ובשלושת רבעי הסרט, במטה קפה התמונות רנדומליות, וכן הלאה).
כדי לראות עד כמה התמונות (והכותרות) חשובות, הקלידו Britney Spears ביו-טיוב. שימו לב למספרי הצפיות בתמונות היותר פורנוגרפיות. שימו לב במיוחד לסרטון Britny Spears Topless Photos, שגרף יותר מ-36 מיליון צפיות. נסו להבין מדוע. אם תצליחו, שלחו לי אימייל הסבר.

אלה היו כללי אצבע, שזורים לכדי נוסחה, ליצירת וידאו ויראלי. שוב אסייג ואומר שגם אם נראה לנו שכל ילדון בן 16 מצליח לגרוף מיליוני צפיות, זה לא נכון. אחד ממיליון מצליח. חברה מסחרית שתרצה לשחזר את ההצלחה, עדיין תזדקק למומחיות גדולה, ומשאבים.
צרו עימי קשר לשאלות או לסיוע ביצירת וידאו אינטרנטי - ויראלי, שפעתי או פשוט וידאו מדהים.
אייל מרקוס, מייסד ומנכ"ל חברת התוכן ספלאש. המציעה תוכן שיווקי לאינטרנט - כתיבת תוכן, כתיבה שיווקית, כתיבה באנגלית והפקת סרטוני תדמית. צרו עימנו קשר כעת: kesher@splashing.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב