דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חויית ביטול 

מאת    [ 03/09/2009 ]

מילים במאמר: 1365   [ נצפה 3462 פעמים ]

אחד הכללים ברוחניות הוא שהשבירה היא התיקון. "אין שלם מלב שבור". מתוך השבירה חווים חוויות מדהימות מעלים תובנות וניתן להבין דברים בנפש שמעולם לא הבנו. השבירה היא המתנה שלנו. השבירה היא מצב שבו אף אחד לא יכול לעזור לנו. ואז אנו חייבים לאסוף את כל הכוחות וללמד את עצמנו שאנו מסוגלים לקום מאשפתות, ממש כמו עוף החול. יהודי מאמין, בשלב של שבירה יודע שאין לו למי לפנות ואין לו על מי לסמוך, רק על הקב"ה.
ככל שהחוויה יותר מדהימה, ככל שבנפילה יותר קשה וכואבת, כך פוטנציאל התיקון גדול יותר.
האקסטרים הרוחני הוא חויית ביטול. זוהי חוייה שאדם מרגיש שהוא מבטל לחלוטין את עצמו, אישיותו, משחרר לחלוטין את השליטה שלו, את האחיזה, והופך להיות פגיע. עצם איבוד השליטה עלול להוציא אדם משיווי משקלו, אף אם לא קרה לו כלום, אף אם אף אחד לא פגע בו.
אולם החוייה מתעצמת כאשר אדם כזה חווה פגיעה. הפגיעה שוברת אותו, מרסקת אותו לרסיסים, והוא חווה מעין בנג'י רוחני - קפיצה ללא שום הגנה כביכול לתוך ההתרסקות ואז הוא מחולץ ברגע האחרון.
למה זה טוב? מה נותן בנג'י רוחני כזה? ראשית, כמובן שחוייה כזאת לא מתאימה לכל אדם. היא מתאימה רק לכאלה שמסוגלים להתגבר עליה. רק מי שיכול לצאת מהמשבר הוא זה שיהנה מהתובנות שעבר במסגרתו. רק הוא ילמד, יפיק לקחים ויתקן. על כן לא מומלץ להתנדב לחוייה כזאת. אולם אם הדבר נעשה באופן מבוקר, או שאם אדם נקלע למצב הזה על כרחו, שיבין כי הוא עומד לחוות התרסקות כזאת, עליו לקחת אוויר, להיות חזק, ולהבין כי המשבר הזה הוא הזדמנות ללמוד ולהתעלות. חשוב להבין כי בעולם הזה אף אחד לא נמלט מניסיונות, "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", השבירה היא הפתרון של הניסיון. כל אדם חווה שבירה. הוא צריך להיות מודע לכך ולהפיק את המקסימום.
אדם החווה חווית ביטול משול לאדם שפתח את בטנו, וליבו עומד גלוי. כל אחד יכול לבוא ולקחת את הלב שלו. אתן לכם דוגמה אחרת. לפני כמה שנים אשה אחת היתה זקוקה לתרומת מח עצם. נמצאה לה תורמת. בדיעבד התברר, כי התורמת לא נגשה להליך בלב מלא ועל כן התחרטה. החולה נכנסה לחדר הניתוח ושאבו לה את מח העצם שלה. באותה עת היא היתה במצב של ביטול. אם לא תקבל מיד מח עצם, היא תמות. היא למעשה הפקידה את חייה בידי הרופאים ובידי אותה תורמת, שנבהלה ולא תרמה. האשה נפטרה.
חוויית ביטול היא חוייה של התינוק. הוא תלוי באופן מלא באמא שלו. אם יחווה נטישה, הוא עלול למות.
האדם, כל חייו מסובב את עצמו בחומות מסוגים כאלה ואחרים. הוא רוצה להיות בשליטה. הוא גם מלא דמיונות. אם משנים לו את סביבת החיים, הוא מתחיל לחוש אי נוחות ולעתים אפילו חרדה. חוויית הביטול היא חוייה מתקנת, היא משחררת אותנו מהאחיזה, מאפשרת לנו להיות חופשיים. היא שוברת את הגאווה ומכשירה אותנו בענווה. סיום החוויה, אם יצאנו ממנה, הינו שחרור והקלה ופתרון שאלות שהציקו לנו בעבר.

אתן לכם מספר דוגמאות נוספות לחויות ביטול. לפי סוגים שונים אפשריים:

1. חוויית ביטול בעקבות גילוי האמת: אדם מדמיין לעצמו דמיונות שונים. לעתים מגיע מצב בו הוא נמצא מול האמת ומבין שטעה. באותו מצב הוא מרגיש חוסר אונים, חולשה, בלבול, פחד - איך יכולתי להיות כל כך טיפש? מתוך הנפילה הוא משתחרר מתוך הטעות בה חי. אחת הדוגמאות החזקות לכך הינה האחים של יוסף. הם מכרו אותו וסברו שנהגו כדין. חלפו 22 שנה. יוסף עומד מולם והם לא מכירים אותו. כאשר יהודה בא להציל את בנימין, יוסף אומר לו - חביבי, אני יוסף! זה מספיק להם להבין שהם טעו במכירה. 22 שנים חיו בטעות. הדבר הזה גמר אותם. "ולא יכלו לענות אותו כי נבהלו מפניו". זו היתה חווייה מתקנת. כדאי לקרוא ולהתעמק בסיפור הזה, עליו אמרו חז"ל "אוי לנו מיום הדין", על חוויית הביטול בעולם האמת, כאשר נראה כמה טעויות עשינו.

2. חוויית ביטול בעקבות מחלה, בעיה פיזית: אדם שנופל למחלה קשה ואין לו רפואה, או אדם שנמצא בסכנה גדולה ורואה את פני המוות, כמו טביעה, שבי, וכו', חווה חוויית ביטול. זו חוייה מטהרת, הבנה מה חשוב בעולם, הבנה של קדושת החיים, כמה חשובה המשפחה, הדברים הקטנים בחיים, וכו'.

3. חויית ביטול בעקבות גילוי סוד: סוד הוא דבר יקר לנו, ועל כן אנו שומרים אותו אצלנו. כאשר גילינו את הסוד, באותו הרגע אנו הופכים להיות פגיעים. שינינו פוזיציה. אולם לעתים השחרור הזה הוא טוב. לדוגמה: בחור מאוהב בבחורה. מזה מספר חודשים הוא מעוניין להתקרב אליה, אולם חושש מכל מיני סיבות. יתכן והוא אף סבור כי היא נותנת לו רמזים מצידה. הבחור יכול להמשיך כך לנסות ולהתקרב עד שיקבל מהבחורה סימנים מוצקים; בינתיים לא תהיה לו מנוחה, הוא לא ידע היכן הוא עומד. אולם הוא עשוי גם לנסות לחוות חויית ביטול. הוא יכול לבוא אליה ולגלות לה את ליבו. במצב כזה הוא הופך להיות פגיע. הוא משנה את מצבו לרעה. עכשיו הכל תלוי בבחורה. פעולה זו תגרום לו לדעת האם הבחורה מעוניינת בו אם לאו. אם היא מעוניינת בו, מצויין, ואף אם אינה מעוניינת בו מוטב שידע מאשר ישגה בכל מיני הזיות. לעתים תגובתה תראה לו כי היא לא בדיוק מי שהוא חשב ועל כן ההפסד שלא לו גדול, ובכך תהיה נחמה. תוך כדי סערת רגשות זאת הוא יקבל תובנות אחרות מחייו ויעבור חויה של תיקון. השבירה, אם תבוא, תהפוך אותו לאדם יותר רגיש ומבין. לעומת זאת, אם התהליך לא יסתיים כראוי, הוא עלול להיסגר ולאבד לתקופה ארוכה או אף לצמיתות את היכולת להיפתח בפני בנות אחרות. על כן, כל אחד צריך לנסות ולהכיר את עצמו היטב בטרם יעשה צעד כזה.

4. חוויית ביטול בעקבות איבוד הביטחון, כישלון: אנו מפתחים גאווה. גאווה ביכולותינו, בידיעותינו, בכוחנו, וכו'. לעתים מזמנים לנו כישלון, המראה כי עברנו את הגבול. ביטול זה מחזיר אותנו לקרקע המציאות. באותו הרגע אנו עלולים להרגיש לא יוצלחים, אולם יש לקחת את התחושה ועם החוייה המתקנת, להמשיך הלאה. לדוגמה: טייס עלה על מטוס ואירעה לו תאונה. הוא עובר הלם, חוויית ביטול. הוא מאבד את הביטחון ומן הסתם גם את גאוותו כטייס. הטייס חושש לעלות שוב על מטוס. מעלים אותו מיד לטיסה נוספת. הוא מבטל את עצמו ואת חששותיו ועולה על המטוס. אם יצליח להתגבר עתה, הוא יצא מהמשבר. אם ימתין, הוא עלול לאבד את היכולת להמשיך ולהטיס.

5. חווית ביטול בעקבות ביטול הרצון: הדוגמה הקלאסית הינה ביחסים בני זוג. הם רבים. כל אחד סבור שהוא צודק. כל אחד מתבצר בעמדתו. אף אחד אינו מוכן לבקש סליחה, לשבור את הקרח. החלש מן השניים סתם ייכנע. אולם החזק מבין השניים, יעביר את עצמו בחויית ביטול, יבטל את רצונו, ויבקש סליחה. אם עבר את החוייה ממקום נכון, הדבר יגרור הערכה רבה וחידוש של האהבה.

6. חוויית ביטול בעקבות משפט / חשש / יראה מהעתיד: כאשר גורלו של אדם תלוי בידיים של מישהו אחר, בעיקר הדבר נכון במשפטים, אולם לא סתם משפטים, אלא משפטים העלולים להשפיע על מהלך חייך, כמו תביעה בסכום גבוה, הליכים פליליים וכדומה, וכאשר אדם מרגיש כי גורלו או גורל חייו תלוי באדם אחר, הוא עשוי לעבור חויית ביטול. במקרה שחוויית הביטול כוללת גם חרטה על העבר, החווייה מתקנת. חווייה כזאת אנו אומרים לחוות בראש השנה, בו על פי האמונה והמסורת עורכים לכל אדם משפט בשמים, מה יהיה איתו בשנה הבאה, אם יחיה ואם ימות, וכן ביום הכיפורים. אם אדם חווה נכון את התהליך, הרי שהביטול, הבא לידי ביטוי בוידוי על חטאיו (ראו סעיף 3 לעיל) יליך לתהליך של עזיבת החטא, תיקון מהלך חייו והרגשת התחדשות.

אגב, בחסידות מתואר פעמים רבות שאדמו"רים עברו או העבירו את עצמם (עם או בלי החסידים שלהם) חוויות של ביטול, כמו סיגופים, שבירת הגוף, חויות של בזיונות, גלות וכדומה, כחלק מתיקון הנפש וחיסונה.

= = = = =

חויית ביטול הינה חוייה טראומתית ויש להיזהר בה! יש לערוך הכנה מדוקדקת לפני שנכנסים אליה. דעו לכם! כמה שמתכוננים, אם מדובר בחויית ביטול - אף פעם לא ניתן להיות מוכנים מספיק. מומלץ מאוד, אם אין ברירה, להיכנס אליה עם פרטנר טוב, אחד כזה שלא יזרוק אתכם באמצע הדרך וישאיר אתכם שותתים דם, או עם מורה רוחני מיומן אשר יחזק אתכם ויסייע לכם בחלק החשוב, שהוא הפקת התובנות והחויות המתקנות. עם זאת, ברוב המקרים אף אחד לא ישאל אתכם, החיים יזמנו לכם חויות כאלה, ולא משנה כמה תנסו להימנע מהן; יתרה מזאת, מטבעה, חוויית הביטול היא בדרך כלל אישית, קשה מאוד להכין אתכם, וקשה מאוד ללוות אתכם. גם אם סמכתם על מישהו שילווה אתכם בחוויה והוא נטש אתכם, אל תכעסו עליו; כנראה שהייתם צריכים לעבור את החווייה לבד, כנראה שזה היה המסע שלכם ולא שלו. אתם צריכים להתרסק, לחוות את החוויות ואתם צריכים להתרומם מאשפתות: "מקימי מעפר דל, מאשפות ירים אביון".

אם עברתם נכון את התהליך, אם קיבלתם את המכה באהבה ובענווה, תצליחו להתגבר עליה ולהפיק ממנה מתנות רבות.
ד"ר שי שגב, עו"ד ונוטריון -
ייעוץ משפטי, מקרקעין, ירושות, חברות, משפט מסחרי
מרצה במשפטים ובתחומים נוספים
מעביר סדנאות בתחומים: זוגיות, חינוך, העצמה אישית
לתגובות / שאלות: dr.shay.segev@gmail.com
לבלוג שלי: http://segevlaw.blogspot.com/
לאתר הסדנאות שלי: http://sites.google.com/site/mysadna/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב