דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבקר המדינה מתריע- אין מגזר שאינו נפגע מסמים ואלכוהול 

מאת    [ 01/02/2011 ]

מילים במאמר: 1133   [ נצפה 3206 פעמים ]

אמור לא לסמים      אמור כן לחיים

Foundation for a Drug-Free World

________________________________________________________________

 

מבקר המדינה מתריע- אין מגזר שאינו נפגע מסמים ואלכוהול  

דוח מבקר המדינה "מאבק השלטון המקומי בנגעי הסמים והאלכוהול".

 

למעלה ממחצית האוכלוסייה במדינת ישראל - בני נוער ומבוגרים כאחד - שותה משקאות אלכוהוליים, בהם כ-50,000  מכורים לאלכוהול. שיעור גבוה של תלמידים צעירים, בגילים 11-12, שותים משקאות אלכוהוליים בכמות גדולה ובתדירות גבוהה. יתרה מזאת, מספר השותים אלכוהול באותם הגילים גדל מאז 1998 באופן מהותי.

דיני האיסלם אוסרים על שתיית משקאות אלכוהוליים, ובעלי עסקים ביישובים שאוכלוסייתם מוסלמית לא נוהגים למכור אותם. עם זאת ממחקרים עולה כי קיים תהליך של טרנספורמציה חברתית ותרבותית בחברה הערבית, וכמוה בחברה הדרוזית, העוברת מחברה מסורתית שמרנית לחברה פתוחה, והוא טומן בחובו התנהגויות סיכון כמו שתיית אלכוהול. במחקרים משנת 2004 נמצא כי כ-12% מהתלמידים הערבים וכ-25% מבני הנוער הערבים שנשרו ממוסדות החינוך שתו משקאות אלכוהוליים. שיעורי צריכת משקאות אלכוהוליים גבוהים מאלה נמצאו בקרב תלמידים דרוזים ובדואים.

שלוש הערים הגדולות של ישראל מובילות בצריכת אלכוהול בשנה האחרונה בקרב בני הנוער הלומד. במקום הראשון נמצאת חיפה שבה 69.37% מהנוער הלומד מדווחים על שימוש באלכוהול בשנה האחרונה,  ירושלים במקום השני עם  63.42% המדווחים על שימוש באלכוהול בשנה האחרונה ואילו תל אביב, מעט מתחת לירושלים, כששיעור השימוש בה הוא- 59.93%. ברמת גן, גבעתיים, הרצליה, רעננה, פתח תקוה וכפר סבא שיעור השימוש באלכוהול כמעט זהה לתל אביב- 59.70%. על פי דוח מסכם 2009 של הרשות למלחמה בסמים.

 

הנתונים המדאיגים האלה, העולים מן המחקרים הללו ומורים על היקף אוכלוסיית השותים משקאות אלכוהוליים ועל הגיל הצעיר שתלמידים רבים מתחילים בנוהג פסול זה, מחייבים את כל הגורמים הממשלתיים והמקומיים המנהלים את המאבק בתחום זה להתגייס לפעילות מניעה נרחבת, בייחוד בקרב ילדים ובני נוער, כדי לצמצם את ממדי נגע האלכוהול ולטפל בנפגעים ממנו.

 

דוח מבקר המדינה מתמקד גם בשימוש בחומרים נדיפים על ידי בני נוער. חומרים נדיפים הם מאות חומרים, כגון דבקים, מסירי צבע ומדללי צבע ומוצרי קוסמטיקה, המצויים בשימוש ביתי ששאיפת אדיהם גורמת לשיכרון חושים ולהזיות. חוקרים מצאו כי בשל זמינותם ומחירם הנמוך, היעדר פיקוח על רכישתם ופשטות צריכתם, הם החומרים המועדפים בקרב בני נוער. (קיימים יותר מ-1000 מוצרי בית ואחרים אשר יכולים לגרום לנזק משאיפתם. המקובלים ביותר הם : משחות נעליים, דבקים, בנזין, נוזל למצית, ניטרו אוקסיד (גז צחוק)   נוזלי ניקוי, טיפקס, ממיסי צבע כמו טינר ועוד- על פי "האמת על הסמים"*) השימוש בחומרים אלה עלול לפגוע בבריאות ואף לגרום למוות. החוקרים הדגישו כי מטפלים בילדים ובבני נוער אינם יודעים לזהות את הסימנים האופיינים לשימוש בחומרים אלה, והמליצו לפעול להגברת המודעות בקרב המטפלים לתופעה, להכרתה ולזיהויה.

 

כ- 80,260 תלמידים (14.11%) בגילאי 12-18 מדווחים על שימוש בחומרים נדיפים בשנה אחרונה על פי הדוח של הרשות. (לעומת 7.4% בשנת 2001).  52,671 תלמידים מדווחים על שימוש בחומרים נדיפים בחודש האחרון. בדוח האחרון של הרשות למלחמה בסמים, אחוז השימוש ב"חומרים נדיפים" נמצא במקום שני מתוך כל סוגי הסמים והאלכוהול.במקום הראשון נמצא האלכוהול.

 

המבקר מתריע כי השימוש לרעה בסמים ובאלכוהול הוא נגע מתפשט הפוגע בחברה הישראלית על כל רבדיה. יש המשתמשים בחומרים פסיכואקטיביים באקראי, ויש המשתמשים בחומרים פסיכואקטיביים דרך קבע, מתמכרים להם ומפתחים תלות גופנית או נפשית בהם.

 

המגזר השלישי

את הארגונים במדינה מודרנית נוהגים לחלק לשלושה מגזרים: המגזר הממשלתי, המגזר העסקי והמגזר השלישי הכולל ארגונים פרטיים הפועלים ללא כוונת רווח, שיש בהם רכיב של התנדבות ותרומה לקהילה והם אינם נשלטים בידי גורם חיצוני כלשהו. מבקר המדינה מציין בדוח כי קיימת פעילות של ארגוני המגזר השלישי לטיפול במשתמשים בחומרים פסיכואקטיביים.

 

ארגון "עולם ללא סמים" הינו ארגון לא ממשלתי, של מתנדבים, הפועל בתחום החינוך והבאת ידע אמיתי על סמים ואלכוהול לילדים ונוער. מתנדבי הארגון פועלים כיום בכל רחבי הארץ ובכל המגזרים. הפעילות מתמקדת במתן הרצאות, חלוקת חוברות והקרנת סרטים אשר הופקו במיוחד על ידי הארגון העולמי לצורך כך. נערה בת 14 ששמעה את ההרצאות כתבה- "למדתי שסמים מזיקים לבריאות...שהם ניתקעים בשומנים ואם לוקחים רק פעם אחת סוג של סם אתה פשוט גמור ! אני הבנתי אחת ולתמיד שסמים זה רעל וזה מסכן אותך לגמרי !. נער בן 14 כתב- "אני יודע שמי שיציע לי סמים אני אספר לו את כל מה שלמדתי כאן ואז אלך כי הסמים ישפיעו עליי כשאהיה מבוגר ." הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.

 

קישורים וסימוכין

דוח מבקר המדינה- "מאבק השלטון המקומי בנגעי הסמים והאלכוהול"

http://www.mevaker.gov.il/serve/contentTree.asp?bookid=582&id=96&contentid=&parentcid=undefined&sw=1024&hw=698

_______________________________________________________________

 



WWW.DrugFreeWorld.org

www.DrugFreeIsrael.org

notodrugs@drugfreeisrael.org

כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075


©   כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"-        Foundation for a Drug-Free World

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב