דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארבע תובנות על תוכניות עסקיות 

מאת    [ 16/11/2010 ]

מילים במאמר: 633   [ נצפה 3941 פעמים ]

 

ארבע תובנות על תוכניות עסקיות

תובנה ראשונה:

תוכנית עסקית, טובה ומקצועית ככל שתהיה, איננה ,למרבה הצער, ערובה להצלחה בעסק. מן המפורסמות היא שחלק לא מבוטל מעשירי העולם הצליח יפה בעסקיו,  אף על פי שלא הקדים וטרח לכתוב תוכנית עסקית. אם כך, יתרעמו הקוראים, למה כדאי להשקיע משאבים, כמו: זמן יקר,סכום כסף לא מבוטל וגם כוח אדם מקצועי, בתוכנית העסקית של החברה?!

בתשובה לתהיית קוראיי איעזר בהסבר ששמעתי לפני מספר שנים  מפיו של העתידן הישראלי, פרופ' דוד פסיג. באחת מהרצאותיו על חשיבותו המקצועית של מדע העתידנות, דימה פרופ'  פסיג  את מהלך חייו של האדם לנסיעה במכונית במהירות מופרזת ,ולא עוד אלא  שחלונותיה של המכונית מכוסים למרבה האימה , למעט חריץ קטן, שמבעדו רואה הנוסע את העולם שבחוץ. כל פיסת מידע, כך הסביר, שאוסף הנוסע , עתיד לסייע לו לנבא את מה שעתיד להתרחש  בהמשך הנסיעה.בעיקר מסייע לו המידע, ולו גם מועט הוא, להימנע מהיתקלות במכשולים האורבים לו בעתיד.

התוכנית העסקית, אם ניצמד למשלו של פרופ' פסיג, היא אותו חריץ קטן שבכיסוי, סדק האור המאפשר לאדם לנווט את החברה בבטחון מסוים אל העתיד, אל הלא-נודע. ככל שתהיה התוכנית מדויקת יותר ועשירה יותר במידע, כך תגדל היכולת של הפועלים לפיה  לזהות מכשולים, ויתעצם הסיכוי  להתמודד מבעוד מועד עם בעיות שיצוצו במימושה של התוכנית.

תובנה שניה:

על מנת להמחיש את אחד ההבדלים בין תוכנית עסקית שאינה יעילה לבין תוכנית עסקית המניבה הצלחה, נשווה אותו  להבדל בין תמונה נייחת  לבין סרטון ווידאו. כיוון  שהחיים דינמיים, ממילא מובן שכל סביבה  עסקית מאופיינת בזרימה ובתנועתיות. החברות העיסקיות ומנהיגיהן תמיד מובילים שינויים ומובלים על ידי שינויים:ההעדפות של הלקוחות משתנות, כלכלת העולם כמו גם כלכלת השוק הספציפי התלוי בה,נמצאות בתנועה מתמדת. ההנחות שעליהן מסתמכים יוצרי התוכנית העסקית, ומכאן גם האסטרטגיה העסקית הנובעת ממנה, מבוססות על מאגרי המידע ,שנאספו ולוקטו בזמן מסויים.לכן ההנחות והאיסטרטגיה נכונות לאותו זמן , כמו הפרטים שהוקפאו היטב בתמונה. אולם כדי להפוך  תוכנית עסקית לכלי יעיל  ביותר– הפיחו בה חיים והעניקו לה אינטנסיביות: עדכנו אותה ותקנו אותה כל הזמן ,כשאתם שואבים בהתמדה ובהקפדה ממאגר מידע מתחדש ומתעדכן שמצוי סביבכם.

 תובנה שלישית:

"תפריט בריאותי לארוחת הבוקר", אנחנו מקלידים חיפוש בגוגל , ומגוון תשובות מציג עצמו לבחירתנו. עכשיו יש לנו "תו נכה מנטלית", מקבוצת נכי גוגל לא צריך לחשוב בעצמנו. אנחנו כל כך רגילים לקלות המפתה של חיפוש תשובה לכל קושיה בהקלדה זריזה!   הרי כבר הגיעו הדברים לידי כך, שבבלוגים וברשתות החברתיות המקצועיות  תרים נואשות בעלי עסקים  קיימים ובעלי עסקים פוטנציאלים אחר תוכנית עסקית שתוגש להם תפורה ומוכנה, וכמובן מבטיחה הצלחה. אולם צר לי לאכזב את אלה:  הסיכוי למצוא תוכנית כזו שואף לאפס! כיוון שמעצם הגדרתה, כוללת כל תוכנית עסקית את המאפיינים המייחדים כל עסק.

 התובנה השלישית מדגישה:   גבירותי ורבותי, תוכנית עסקית בנוייה מחלקים ,שאינם יוצרים שלימות אחת נכונה, בדיוק כמו בפאזל, אם אינם מצורפים זה לזה בצורה הנכונה היחידה האפשרית. אמנם נכון שניתן למצוא בקלות יחסית מידע רלוונטי רב באתרי אינטרנט ובמאגרי מידע אם מפרקים את שאלת השאלות לשאלות קטנות יותר אולם למצוא תכנית מוכנה שתתאים לעסק שלך- זה בלתי ניתן. דוגמה, אחת מרבות,אני מציעה מנסיוני העסקי: כשפתחתי את חנות המתנות הוירטואלית שלי, חיפשתי מידע לתוכנית העסקית .די מהר מצאתי מידע על גודל שוק המתנות בישראל, על גודל שוק המתנות לוועדי עובדים, על נטיותיו של השוק העולמי ושל השוק הבינלאומי לביצוע קניות באינטרנט.מידע לא חסרתי. אבל תוכנית עסקית מן המוכן התפורה לצורכי חנות המתנות שלי לא מצאתי, וצריכה הייתי ליצור בעצמי ולעצמי את התוכנית ,שמתאימה לחנות המתנות הווירטואלית שלי.

 תובנה רביעית:

תוכנית עסקית בהחלט איננה מדע מדויק: חלק מסויים מהמידע שעליו מבססים הבונים את התוכנית הוא מידע חלקי, מידע שהוסק ממידע אחר, מידע שנאסף ממקורות שאינם נאמנים במאת האחוזים. לכן אני ממליצה לכם: כשאתם יושבים לכתוב את מה שיקבע את גורלה של היוזמה העסקית, את  התוכנית העסקית, אל תשכחו לבדוק בקפדנות ובדייקנות אילו ממקורות המידע שלכם אומנם אמינים, ובאיזו מידה אתם יכולים לבטוח במהימנות המידע שבו תשתמשו בהכנת התוכנית העסקית הטובה ביותר.

 

הכותבת, שרון דבירי ענקי, היא בעלת תואר שני במנהל עסקים ועוסקת בניהול, בשיווק ובמכירות שנים רבות ובעלת אתר www.EzGift.co
 Contact Sharon Dviri Anaki via sharonanaki@gmail.com or via www.EzGift.co




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב