דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הביצה ואנחנו. 

מאת    [ 20/05/2010 ]

מילים במאמר: 1166   [ נצפה 2739 פעמים ]

.

החלב והפירות בחג הביכורים.- גם כן

מאת: צבי גיל

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"

הזמן,אם הוא עושה משהו, מוליד תהפוכות גם בחי וגם בצומח. מי שהיה גיבור אתמול, יכול להפוך למתחזה, ולהיפך מי שנחשב חדל אישים בשעתו מתגלה כאיש של מעשים. זה אמור גם לגבי נושאים שונים, לרבות מאכלים וביניהם הביצה שהפכה לא רק לחידה מה קודם למה- הביצה או התרנגולת- אלא היא בכבודה ובעצמה הוכתרה כמלכת הכולסטרול ואילו אימה התרנגולת – סמל הדיאטה.

אילו  תנועת שומרי הכולסטרול הייתה קיימת  בעידן הצנע בארץ בראשית שנות החמישים, מן הסתם הם היו שדולה פעלתנית מאוד להארכת תקופת הצנע. הביצה, הסבתא רבה הכולסטרולית, חולקה במשורה,אם בכלל, ומי שנתפס במחסומים מבריח תרנגולות או ביצים מישובים חקלאיים, שילם קנס משמעותי. הפרסומת קבעה ששבעה זיתים שווים ביצה.בתלושי הצנע הייתה אבקת ביצים ואיש לא דיבר על כולסטרול.רק כאשר השוק הוצף בשפע של מוצר סגלגל צהוב זה שמטילה התרנגולת, בתמיכה נמרצת של מועצת הלול,הוצפנו אנו במערכה נגד ציר הרשע הכולסטרולי  ובראשו הביצה.ליתר דיוק  החלק הטוב שבה, החלמון.

הביצה היא רק מוצר אחד שמשמש כדור בעיטה או משחק בידי שוחרי הדיאטה וכול התעשייה הכבירה האורגנית והטבעית שלובשת ופושטת צרוה כמו אופנה, וכמוה מגלגלת מיליונים על חשבוננו ועל חשבון בריאותנו וכיסנו, ומגלגלת אותנו כמו יויו. עד כדי כך שחלקנו ילכו תמיד כסומים אחר הצו הקולינארי החדש,וחלק אחר יאבד אימון בכול הגחמנות של "חיים בריאים". הבדיחה מספרת על דו שיח בין שוחר בריאות מודרני צעיר לבין קשיש. לשאלתו של  השוחר מה  הסיבה לאריכות ימים של הזקן , זה מספר שהוא אוכל מעט מאוד. ניזון משאריות של ירקות ופירות,ופה ושם מקטניות,שותה בעיקר מים מן  הברז ונמצא הרבה בחוץ. "כול הכבוד , אמר הג'נטלמן הצעיר לקשיש., ובן כמה אתה קשישי היקר? " בן ארבעים" השיב לו האיש.

ללמדכם שפעם אנשים חיו חיים "בריאים", מעט מן החיי,בעיקר שורשים, שעורה אם הייתה מצויה, ומעט  מאוד ממאכלים של קמח לבן רווי פחמימות. בקיצור אורח חיים בריא. הם מתו גם בגיל 35-40 בצורה טבעית. כיום אנשים לוקחים 20 כדורים שונים ביום, חלקם כמרשמים רפואיים וחלקם  כתוספים מן הטבע ,ומגיעים לגיל 85 .ולמעלה מזה.

לא מכבר קבלתי במייל סיכום של  הכנס של Experimental Biology 2007 ( אנו מפגרים גם בקבלת סיכומים כאלה). המסקנות מתבססות על  תוצאות של תשעה מחקרים התומכים בחשיבותה של הביצה לבריאותינו.

ביצים לארוחת בוקר, כחלק מתזונה נבונה, תורמות לירידה מואצת במשקל עודף עד כפליים ירידה במשקל בהשוואה לארוחות בוקר ללא ביצים.ביצים מסייעות בשמירה על רמת כולין אידיאלית בגוף .כולין הינו סוג של ויטמין B המסייע לניצול שומנים וייצור הורמונים, מקטין רמת כולסטרול בדם, מפחית אובדן זיכרון, מסייע לכבד בסילוק חומרים מהדם, תורם לבריאות הלב והמוח ועוזר לפעילות הכליות ושלפוחית השתן. יחסית תרומת הביצה לכולסטרול היא אפסית.

בין המסקנות: לביצים ערך תזונתי עשיר מאוד. הן מכילות את כל אבות המזון (פחמימות, חלבונים ושומנים), ויטמינים חשובים (A, D, E, B1, 2B, 12B, Folate), מינרלים חיוניים (סידן, גופרית, ברזל, יוד, סלניום, אבץ) וחומצות חלבון חיוניות.ביצים תורמות לבריאות העיניים. מחקרים הוכיחו שבזכות שני מרכיבים המצויים בביצה, הלוטאין וה -zeaxanthin  צריכת ביצה אחת ביום מסייעת במניעת ניוון הרשתית ובהקטנת הסיכון להתפתחות קטרקט.  ביצה אחת מכילה 6 גרם של חלבון איכותי ואת כל תשע חומצות החלבון החיוניות.  מחקרים שבוצעו ע"י בי"ס לבריאות ציבור (School of Public Health) שבאוניברסיטת הארוורד, מורים על כך שאין כל קשר בין צריכת ביצים לבין מחלות לב. יתרה מכך, מחקרים אלה מראים שצריכת ביצים מסייעת במניעת קרישי דם, שבץ מוחי והתקפי לב.

הביצה, מסייעת לכבד בסילוק חומרים מהדם, תורמת לבריאות הלב והמוח ועוזרת לפעילות הכליות ושלפוחית השתן.  
ביצים מכילות שומנים בריאים. לא רק שביצים אינן תורמות לעודף כולסטרול, הן תורמות לעלייה בכולסטרול ה"טוב" ( HDL). ביצים מכילות ויטמין D טבעי.ויטמין D חיוני לבנייה ובריאות העצמות והשיניים, נחוץ לבריאות המוח ומאט התפתחות של סוכרת ומחלות סרטן השד, הפרוסטאטה והמעי. ביצים תורמות להקטנת רמת הסיכון של סרטן החזה. במחקר אחד, נשים שאכלו לפחות 6 ביצים בשבוע הקטינו את רמת הסיכון שלהן לסרטן החזה ב-44%. 
ביצים תורמות לבריאות השיער והציפורניים בזכות מגוון הויטמינים והמינרלים ורמת הגופרית הגבוהה שבהן.

אז  הנה זה מה שקרה ללכלוכית הזאת הבזויה, שהפכה למלכה, וניתן בקלות להפוך את הפרוזה היבשה לשירה. כפי שפעם חיברו שיר ל "עגבנייה"  הוי, הוי, הוי! ארצנו ענייה.זמרי נשמת כל חי- שירת עגבנייה  מילים:יהודה קרני.לחן: יואל אנגל. משהו כמו: הוי- הוי- הוי . ארץ המשמיצים,זמרי נשמת כול חי, שירת הביצים.

מהפכים.

לא רק הביצה עברה מטמורפוזה. השורה היא ארוכה. רק לפני שבועיים התבשרנו שהפטרוזיליה  נסיכת הויטמינים קבלה כרטיס צהוב. היא מחמצנת, וזה לא טוב ל"מלנומיה"- סרטן העור. לעומת זאת החלב, שפעם הוגדר על ידי הדייטאנטים כטוב לעגלים ולאו דווקא ליונקים כמונו, הוא שוב בפנים, ורק הרגישים ל לקטאז"- החומר שמפרק את הסוכר בחלב,מוזמנים לתחליף של חלב שקדים. ערב חג השבועות מודיעה לי איגרת של "בריאות כללית כי " בעקבות צריכת הסידן הנמוכה, עודכנו הנחיות תזונתיות לאמריקנים הממליצות על שתיית שלוש מנות חלב ליום  או על אכילת מוצרי חלב בעלי ערך דומה, וזאת כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה.  במקביל, עלה בארצות הברית קמפיין פרסומי לעידוד צריכת החלב תחת  הסיסמה  "שלושה ביום".  קמפיין דומה יצא ביוזמת מועצת החלב הישראלית ובשיתוף הכללית. הקמפיין נועד  לעודד את כ-ו-ל-ם להכניס לתפריט שלוש מנות חלב ביום:   חלב, יוגורט וגבינה " 

ככה החלב. וככה גם שורה שלמה של מוצרים מן החי והצומח שמחליפים משמרות. כמו האופנה, העיצוב, הקידום וכול השאר בחיינו- עוברים מהפכים, גם הדיאטה ובצידה כול המערכת, השיווקית,הפרסומית, האורגנית, הסביבתית וכיוצא באלה.

מסר טרי באינטרנט מבשר לנו על חשיבות הפירות, שיש בהם סוכר,ולא ירקות  שהם פחותי סוכר. אבל אם מישהו הניח עד כה שחשוב לאכול בבוקר דגנים טבעיים- טועה. בבוקר, קובע המסר, המתוחקר כמובן, יש לאכול רק פירות. עדיף מיץ פירות. אפשר ומאחורי בשורה זאת, בשיא העונה, ערב חג הביכורים, עומדת מועצת הפירות ואולי בשיתוף יבואן, או יצרן, מסחטות.

בכך אינני מתכוון לפרוץ  גדר בכול הנוגע לאוכל בריא, גם מן החי וגם מן הצומח. הדבר תלוי גם באדם עצמו וגם בנסיבות והכול בפרופורציה נכונה. הגוף הוא מנגנון משוכלל ורק צריך לשים לב אליו. אנשים שונים מגיבים למאכלים שונים,למידה שונה של כמות ואיכות וגם למצבים נפשיים שונים. לאחרונים יש השלכה רבה על  האדם בכלל ועל מערכת העיכול בפרט, מערכת שהיא לעצמה מלאכת מחשבת של היצירה. ואגף הגוף , אין לשכוח שהוא זקוק גם לתרגילים, וכל אחד בהתאם ליכולתו. כול השאר הוא ברובו שווק חכם לצרכן.

בכלל,ניתן להתייחס לזה, כאמור, כמו לתעשיית הביגוד, שמגלגלת מיליונים, אבל יש יזמים שמרוויחים הרבה כסף, יש עובדים שמרוויחים פחות, אבל מרוויחים. זה נשאר במשפחת המאקרו כלכלית .יש גם אנשים שלא יוצאים נפסדים. אני משער שמוכרת לכם הבדיחה שאיש בא לבית מרקחת עם מרשם של רופא, משלם בעבור התרופה וכאשר הוא מקבל אותה הוא משליך אותה לסל. על השאלה מדוע הוא עושה זאת, הוא משיב. אני לא כול כך מאמין ברופאים. אבל הם חייבים להתפרנס.אני גם לא מאמין אדוק בתרופות, אך גם הרוקחים צריכים לחיות. ואני משליך את התרופה לפח כי גם אני רוצה לחיות.

מכול מקום האמירה הידועה   all good things are immoral, illegal and fattening ( כל הדברים הטובים הם לא מוסריים,לא חוקיים או משמינים) אין לה בסיס. יתר על כן. כאן לא מתעוררת השאלה מי קודם למי- אנחנו או הביצה. התשובה היא חד משמעית- אנחנו.

בשולי הרשימה. על קולומבוס והביצה. קולומבוס, כמסופר בוויכוח על מסעותיו, שאל את חבריו איך מעמידים ביצה על הראש. הם לא הצליחו כמובן. קולומבוס הכה בביצה על השולחן וזאת נעמדה. קולומבוס נולד בגנואה שבאיטליה. בכוונתי לבדוק מקרוב במקום אם יש שם סימן  לצרוף בין השניים. Ciao  e arrivederci

 

 

צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב