דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להצליח בראיון עבודה ובמכרז תפור 

מאת    [ 06/04/2010 ]

מילים במאמר: 1054   [ נצפה 19057 פעמים ]

איך להצליח בראיון עבודה ובמכרז תפור / מאת: זאב בן-יוסף 

אנשים נרתעים בדרך כלל מהגשת מועמדות לראיון עבודה או למכרז אם נודע להם כי המעסיק או ההנהלה רוצים במועמד מסויים אחר, ולכן תפרו את נתוני התפקיד בדיוק לפי מידותיו-כישוריו של אותו אדם רצוי (מה שקורה אגב כמעט תמיד). אולם כמי שכיהן כיו"ר וחבר ועדי עובדים וכחבר ועדות מכרזים בארבעים השנים האחרונות, אני יכול לקבוע חד-משמעית כי על פי ניסיוני, אסור להרים ידיים וכדאי לנסות תמיד, שכן אפשר בהחלט להרשים הנהלה או ועדת מכרזים ולהשפיע עליהם גם אם נתוני התפקיד נתפרו על פי כישוריו של מישהו בו רצתה ההנהלה, בתנאי שממלאים את ההנחיות שיפורטו להלן, ובמיוחד אם מקבלים מראש הדרכה מתאימה.

אומנם ההנחה הנפוצה במקרים כאלה של מכרז תפור היא שהנהלת מקום העבודה מצליחה לנסח את דרישות התפקיד כך שיתאימו במדוייק לכישוריו של המועמד בו היא רוצה, ולדעתם גם ועדת המכרזים תחליט בסופו של דבר לבחור במועמד של ההנהלה ולאו דווקא במועמד הטוב והמתאים ביותר, גם אם היה כזה בין המועמדים.

אבל מיהו בעצם "המועמד הטוב ביותר"?

מועמדים במכרז שיש להם עדיפות בניסיון סבורים מדרך הטבע שהניסיון הוא שצריך להכריע יותר מכל; מועמדים שניסיונם איננו רב סבורים שהכישורים המקצועיים הנדרשים למשרה הם שצריכים לקבוע; אולם האמת היא שמגוון השיקולים הכולל הוא זה שמכריע לבסוף את הכף. גם הניסיון, גם הכישורים המקצועיים, אך יותר מכל - כושר הביטוי, הביטחון העצמי והאסרטיביות שמקרין המועמד, וידיעותיו על פרטי התחום הספציפי של המשרה. על כך אפרט בהמשך המאמר.

אומנם במקרים רבים נבחר לבסוף אותו מועמד בו רצתה ההנהלה. יש לא מעט מקרים בהם ההנהלה רוצה באמת במועמד המתאים ביותר. ויש כמובן גם מקרים (עצובים) רבים בהם חברי ועדת מכרזים טוענים מראש כי "אינם יכולים לכפות על מקום עבודה להעסיק עובד שאיננו רוצה בו", למרות שהם מודים שהעדיפו מועמד אחר. במיוחד באותם מקרים שמועמד ההנהלה איננו נופל בהרבה מהמועמדים האחרים.

במקרים כאלה צריכים אלה המייצגים עובדים ואיגודים מקצועיים להשקיע זמן רב בניסיון לשכנע חברי ועדה כאלה לבחור את המתאים ביותר, אבל לא תמיד זה מצליח.

ולמרות הכל: יש הצלחות. אני יכול להעיד מניסיוני הרב והארוך כי אפשר לשכנע את רוב חברי ועדת המכרזים לכפות על מקום עבודה לקבל מועמד אחר מזה שרצו בו, אם כי הצלחה כזו היא נדירה למדי.

אבל דווקא עקב מקרים אלה, גם אם הם בודדים - אסור בשום פנים להתייאש ולהירתע, אפילו כאשר ברור לכם שהמכרז תפור ושההנהלה רוצה מועמד שאיננו אתם. לכן צריך תמיד להגיש מועמדות לראיון עבודה או למכרז, גם אם הוא נראה ונשמע "תפור" מכל הצדדים, בתנאי כמובן שאתם בטוחים, לאחר שבדקתם זאת היטב, כי דרישות התפקיד תואמות את כישוריכם.

 אבל לא תוכלו להצליח אם לא תבצעו מלאכת הכנה יסודית שעיקריה יפורטו להלן.

 מועמד שווידא שכישוריו מתאימים לדרישות המשרה יצליח לזכות בה רק אם יתכונן היטב כדי שיהיה לו סיכוי להרשים את חברי ועדת הבוחנים ולשכנע שהוא המתאים ביותר.

אם המועמד איננו ממלא, או מילא בעבר, תפקיד כזה או דומה למה שמוגדר בתיאור המשרה ואיננו מתמצא היטב בתחום התפקיד - הוא חייב לערוך תחקיר מקיף על התפקיד מכל צדדיו, פרטיו ודקויותיו (כאשר כבסיס ישמש תיאור התפקיד במכרז).

יש כאלה המסתפקים בקבלת מידע מהאינטרנט, אבל זה בפירוש ממש לא מספיק! יש לבצע תחקיר יסודי עם בעלי תפקידים מקבילים או קודמים, רצוי מאוד באותו מקום עבודה, ובלית ברירה - במקום דומה העוסק בדיוק באותו תחום.      

 כבר עם כניסתו של המועמד לחדר, מתרשמים חברי הועדה או המעסיק מהופעתו החיצונית. חשוב מאוד להבטיח שתהיה למועמד הופעה חיצונית מרשימה ומכובדת, המתאימה לאופי המשרה. ההתרשמות הראשונה הזו קובעת יותר ממה שאתם יכולים לשער.

 במכרז עצמו צריך המועמד לכפות על עצמו התנהגות מאוזנת: לא קפואה מידי ולא נלהבת מידי. יש להימנע מישיבה מרושלת על הכיסא, אך גם מישיבה זקופה וקפואה. ניתן לחייך מידי פעם, אבל גם להרצין ברגעים הנכונים. וחשובה מכל היא שפת הגוף, הצריכה להיות גם היא מאוזנת ומקרינה ביטחון עצמי.

על כל אלה יש להתכונן מראש (ע"י דיבור מול הראי, אם המועמד מתכונן לבדו, או - עדיף בהרבה - מול מדריך, מנחה או בן זוג), כדי לשפר את כושר הביטוי שלכם (בעברית ו/או בשפת ארץ היעד).

אולי לא תאמינו, אבל מי שמצליח להכין עצמו כראוי בנושא ההופעה וכושר הביטוי - הצליח להרשים את ועדת המכרזים או המעסיק יותר מכל השאר.

בנוסף כדאי לפרט בקצרה את הידע, ההשכלה, הניסיון, קורסים והשתלמויות שעברתם בתחום.

אם הכנתם מראש המלצות, ומומלץ מאוד לצרף כאלה לטפסי המכרז, אפשר לציין המלצה או המלצות מסויימות אם חתמו עליהן אנשים מוכרים ומוערכים בתחום, או שנוסח ההמלצה חם במיוחד.

יש לדבר בקיצור נמרץ ולעניין ולהימנע מפרטים מיותרים או חוזרים על עצמם, אשר ילאו את חברי הוועדה או המעסיק. כל המוסיף - גורע!

לבודדים וקבוצות הפונים אלי אני נוהג לארגן דיון קצר בן מחצית השעה וסדנה (כשעה וחצי לפחות) - בהם מוענקים כלים חיוניים להצלחה במכרז או בראיון עבודה, כדי להגביר את הסיכויים להרשים את ועדת המכרזים או המעסיק ולזכות במשרה הנכספת אפילו במקרה של מכרז "תפור". הדיון והסדנה מועברים בעזרת מצגת POWER POINT.

במסגרת הדיון, נמסרים נתונים ופרטים על מכרזים, ועדת מכרזים, הנהלים והכללים הכרוכים בהם, הכוללים גם למשל שאלות שאסור לשאול בראיון (ואז אפשר לפסול את המכרז) ופרטים חיוניים אחרים. במסגרת הסדנה, אם מדובר בקבוצה - מהווה הקבוצה כולה "ועדת מכרזים".

3 - 4 אנשים המשחקים תפקיד "מועמדים במכרז", העוברים הכנה מראש, מציגים בפני הקבוצה, האחד לאחר השני, את התאמתם לתפקיד מסויים שנבחר, ומשתדלים לשכנע בכך את ה"ועדה". בתום ה"ראיונות" מצביע הקהל מי היה בעיניו המועמד המתאים ביותר.

לאחר מכן אני עורך, יחד עם הקהל, ניתוח מפורט הממחיש מדוע שיכנע יותר זה שנבחר ומדוע השאר שכנעו פחות.

בתום ליבון הנושא, אני מעביר "טיפים" והערות-מנחות בדבר הדרך הטובה ביותר להתכונן למכרז וכיצד ניתן להרשים מעסיק או ועדת מכרזים.

לבודדים ניתנת הדרכה דומה, כאשר אני ממלא תפקיד המעסיק או ועדת המכרזים.

המעוניינים יפנו באמצעות הדואל - zevikby@gmail.com.

אגב, גם אם לא הצלחתם לזכות במכרז תפור, ואם אתם בטוחים שכישוריכם, ניסיונכם והופעתכם בפני הוועדה עלו על אלה של המועמד חביב ההנהלה שזכה - עדיין פתוחה בפניכם הדרך לערעור בבית הדין לעבודה. עליכם לפנות לעורך דין המתמחה בדיני עבודה שמאחוריו ניסיון בייצוג עובדים בבתי משפט והוא כבר יעשה את העבודה. מניסיוני בתחום זה, שכלל גם הופעות רבות כעד בבית הדין לעבודה - היו שזכו בדרך זו בתפקיד שהיה תפור.

בהצלחה !

 

 

זאב  בן-יוסף, פובליציסט ואיש יחסי ציבור, היה בעבר יו"ר הסתדרות האקדמאים במחוז ירושלים, יו"ר ועד עובדי הלשכה לסטטיסטיקה, חבר ועד הסוכנות היהודית וחבר בית נבחרי ההסתדרות. 


zevikby@gmail.com


 


.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב