דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האח הגדול 

מאת    [ 07/03/2010 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 2948 פעמים ]

האח הגדול

 אתחיל בוידוי קטן.לא ראיתי את ה"אח הגדול" .לא צפיתי בשנה הראשונה ולא בזו הנוכחית.סביר להניח שגם לא אצפה בה גם בשנה הבאה.לא יכול שלא להתעלם מהמולה הרבה סביבה.החל משיחות בבוקר על הפרק שחלף, המשך בתוכניות רדיו, כתבות  וקדימונים עד אין קץ.אי אפשר גם להתעלם מתוצאות המדרג הממקמות את התוכנית הזו במקום הראשון מידי שבוע.

 משיחות שונות עם אנשים קרובים לי כמו ילדי, ילדיה של סימה וחברים הבנתי את מהות התוכנית ואת התובנות המרכזיות שבה.יכול לנסות ולהסביר את הסבות העיקריות להצלחתה.בדומה לתוכניות מציאות אחרת כמו: כוכב נולד, רוקדים עם כוכבים, הישרדות ועוד רבות וטובות שאיני מכיר אך משוכנע שהן קיימות כאן ובעולם הגדול.

 מדוע צופים בהן? באותן תוכניות ובעיקר ב"אח הגדול"?

 מציצנות-אני מודע לכך שזו מילה מעט גז , מעט חודרנית ובהחלט מתייגת.אבל עובדתית זה מה שקורה בתוכנית מעין זו.אנו המציצים בגיבורים והם "משחקים לפנינו".הם ,אנשים רגילים כמוך, כמוני ,כמונו.אנשים שנקלעו למקום מסוים בזמן נתון ולנו את היכולת , הזכות והרצון לצפות בהם,בהתנהגותם.יתרה מכך לנו יש יכולת השפעה אדירה.בזכות שקל חדש אחד יש לנו את התחושה שאנו קובעים וחורצים גורלם של השוהים.תחושה ממכרת מעין כמותה וכה זולה.

 הם זה גם אנחנו-זו קבוצה של אנשים שנבחרה במקרה לשהות באותו בית גדול.כמה שזה קרוב לך ולי ולאחרים.רק עניין של מזל ומקריות.קל להזדהות עם האנשים הללו.קל להתחבר אליהם.הרי הם "אחד משלנו".לא נבונים/חכמים/יפים/מוכשרים/ברוכי כשרון יותר מאיתנו.הגדרת "האיש ברחוב" היא הנכונה להם ולנו.מקור הזדהות קל ופשוט.

 דרמה של החיים-אנו הפוכים להיות שותפים בדרמה מול עיננו.דרמה שאינה מבוימת (ואולי כן? אבל למי איכפת?)מעין מיקרוקוסמוס של החיים בבית אחד.זה תמיד מרתק לצפות בעין ניסוי מבוקר של אנשים חיים מול עיננו.זול, פשוט וקל.

 רבע שעה של תהילה- כולנו מצפים לאותן חמש עשרה הדקות של התהילה.הם כוכבי הבית זכו בהן.עכשיו זה התור של האחרים.שלכם.

 סמכות ברורה-זו סביבה שבה יש מקור סמכות ברור ומוגדר.קולו של האח הגדול.הכול מוגדר, תחום ובגבולות ברורים של מותר ואסור.מערכת ברורה של שכר ועונש.מערכת אידיאלית עבור הקרימינולוגים ובעיקר מומחי הפנולוגיה- תורת הענישה.הפרס על התנהגות נאותה לפי הכללים מול ענישה מיידית על עבירה.;חלקנו המאוד גדול היה רוצה זאת כאן בישראל ובעולם כולו.

 סביבה סטרילית למחצה-המציאות בחיינו מעט עגומה.קוראים ושומעים על שוד ורצח, שחיתות והרוגי תאונות דרכים.שם בבית האח הגדול אין את מקרים קשים.אולי עימות מינורי בין שני משתתפים.מעט יריבות ותככים שבשליטה.נעים לנו להישאב לעולם קסום ונטול דאגות של ממש.צפייה אקטיבית-אולי זה שם המשחק בעתיד הלא כל כך רחוק.

 צפייה מהנה.

 ד"ר אבי זלבה

 

ד"ר אבי זלבה, קרימינולוג ויועץ ארגוני http://www.articles.co.il/author/4136" target="_blank">http://www.articles.co.il/images/icons/1blue.gif" />




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב