דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבשורה הטובה 

מאת    [ 22/01/2007 ]

מילים במאמר: 624   [ נצפה 4106 פעמים ]

השחיתות היא איתנו מראשית הבריאה.המילה שחיתות באה מן המונח להשחית, להרוס ,והרס הוא גם הרס חיי אדם או שמו הטוב,וגם החרבת רכוש,פרטי או ציבורי,או גזילתו מאחר או מן הציבור,במישרין או בעקיפין. נראה כי היצירה וההרס נולדו ביחד.הראשון שביצע פשע פלילי של רצח אדם היה קין.אחריו, לפי עדתו שלו, היה למך.המבוא למבול הוא אמירת אלוהים "רבה רעת אדם בארץ וכל יצר מחשבות לבו רע כול היום.." לאחר המבול אנו שומעים שוב את אלוהים:" לא אוסיף לקלל את האדמה,כי יצר לב האדם רע מנעוריו". לפני השמדת סדום ועמורה מתדיין אברהם עם הקב"ה לגבי מספר הצדיקים שאולי מצויים בסדום,ובגינם אלוהים יימנע מהחרבתה. הוא מתחיל בחמישים וגומר בעשרה: "אולי יימצאו שם עשרה" (צדיקים).ויען אלוהים "לא אשחית בעבור העשרה".הסוף ידוע.לא נמצא גם המניין.עיר מושחתת עד אחרון תושביה.וכך הלאה,וכך הלאה,יש דו קיום בינינו לבין השחיתות מקדמת דנה ועד ימינו אלה..

לגבי יצר לב האדם קיימים חילוקי דעות, ועוררו אותם שני פילוסופים בריטיים שחיו באותה תקופה,במאות ה-16 וה-17 .הפילוסוף תומס הובס בספרו "לווייתן" מתאר את תולדות האנושות כמאבק סביב הישרדות וצבירת כוח.ההתאגדות החברתית,כלומר מסגרת של מדינה,נובעת ,לדעתו,לצורך הגנה עצמית.פילוסוף בריטי אחר בן דורו של הובס, ג'ון לוק, חולק על עמיתו.ומסתבר שבכול הקשור ליצר לב האדם, לוק חולק גם על ההנחה האלוהית,כפי שהובאה.לדעתו האדם מטבע ברייתו הוא טוב ונוח לבריות אחרות. זה "המצב הטבעי".בעל הזכויות,לדידו של לוק ,הוא הפרט והוא מוותר על חלק מן הזכויות שלו למען המדינה כדי שתגן על כול זכויותיו.נשאלת השאלה אם יצר לב האדם טוב מנעוריו לשם מה דרושה ממשלה? תשובתו של לוק היא שתמיד יהיו יחידים שינסו לפגוע בזכויות הזולת ולתכלית זאת יש צורך בשלטון מרכזי. ככה או אחרת,על שניהם מוסכם שדרושה סמכות ומערכת נורמות אשר תסדיר את היחסים בין הפרטים לבין עצמם ובינם לבין השלטון. ביחסים אלה מאז ומתמיד היו קלקולים ורמייה,בין אם קראו להשחיתות או מצאו לה שמות אחרים.לעתים קרובות כל המערכת מן המסד עד לטפחות הייתה, ובחברות מסוימות היא עד עצם היום הזה,מבוססת של שחיתות.כלומר היא הנורמה.

קשה להגיד שהעולם הנאור הוא נקי משחיתות. לדוגמה,אין כמעט חודש שלא מתפרסמות ידיעות על שחיתות בתחום זה או אחר באנגליה, מדינה שהיא מופת כדמוקרטיה. ההבדל הוא בכך שבאנגליה קיים היבט נוסף להיבט הפלילי,והוא הפן המוסרי, הערכי.בדרך כלל,החוטאים במסגרת התייחסות זאת, נותנים את הדין במובן הציבורי. אנחנו בסוגיה זאת נסוגונו הרבה.

עם זאת, בעוד שבמשטרים הטוטאליטאריים,כמו בברה"מ של פעם , הנומנקלטורה לוקחת לעצמה פריבילגיות שאותן היא שוללת מן העם,כלומר השחיתות ממוסדת, במשטר הדמוקרטי, שבו יש יותר חורים מאשר בגבינה שוויצרית,יש נברנים מושחתים, יחידים , גופים ממסדיים,קונגלומרטים כלכליים, אך השיטה,ביסודה, אינה מושחתת.

החוק ,כידוע, עד כמה שזה נשמע פרדוקסאלי,מיושם כאשר מפירים אותו.באותה מידה שחיתות מתגלה כאשר חושפים אותה.כבר אמרו לפני שהעם בישראל אינו מושחת,אך ישנם כיסיי שחיתות רבים בשלטון ובציבור שמעניקים למדינה את התואר "מדינה מושחתת".מדובר בחשדות לשחיתות החל במשכן נשיא המדינה ועד למגרשי כדורגל. זה ועוד.העיתונות שאמורה להיות כלב השמירה של יושרה ציבורית וטוהר מידות,היא ,בחלקה, נגועה בכתם הזה של העדר יושרה והפרת נורמות שהיא מחויבת בהן.יש אנשים ישרי לב שלא יכולים לחיות עם שחיתות ונאבקים בה, יש עיתונאים חוקרים(לא המברברים) שחושפים אותה,קיים משרד מבקר המדינה שמפרסם ברבים מעשים שיש בהם משום חשד לשחיתות או מינהל לא תקין .ולבסוף כאשר הזרועות לאכיפת החוק,היועץ המשפטי והמשטרה,אינם מהססים לערוך חקירות ולהביא לדין חשודים,ללא כול פניות,ובית המשפט אומר את דברו- זה סימן טוב.


במאמר בעיתון "הארץ"(21.1.2006) מתייחס עוזי בנזימן לנושא השחיתות כאשר הוא מכתיר את המאמר:"למה זה מגיע לנו".אמנם בכותרת אין סימן שאלה, אך בגוף המאמר הוא כותב ש"אזרחי ישראל ישאלו את עצמם:למה זה מגיע לנו?"- עם סימן שאלה.אני לעומתו מבקש לראות בכך קביעה,סימן קריאה,וזאת מצויה במשפט האחרון של המאמר:"החברה היא זו שעליה מוטל לתרגם את הצפייה לטוהר מידות,לשפה של סנקציות,חברתיות ופוליטיות,נגד אנשי ציבור מושחתים,גם אם לא מורשעים."

מדינת ישראל עוברת עתה מעין ביעור חמץ אשר סופו, יש לקוות, יהיה חיובי.השחיתות היא מחלה קשה שזקוקה דחופות לניתוח.כול תהליך של ניתוח - טראומטי ומכאיב, אך אל לנו לחשוש לרגע שהניתוח יצליח והפציינט ימות. ואם הניתוח יהיה מוצלח יש כול הסיכויים שהמדינה תבריא.זאת הבשורה.

צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב