דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אפקט החממה קפא מקור. 

מאת    [ 14/02/2010 ]

מילים במאמר: 1320   [ נצפה 2680 פעמים ]

אפקט החממה קפא מקור. 

הרהורים חורפיים על תהפוכות הטבע. 

מאת:צבי גיל. המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור". 

אז מה היה לנו. הכינרת לאחר עיצומים של חודשים מגלה שעלתה מתחילת העונה במטר, כמעט ללא תקדים. והנחלים מוסיפים לזרום בעוצמה שאינה רשומה זה שש שנים. המשקעים בארץ בחודש פברואר מתקרבים לממוצע השנתי כולו .גשמים עזים ירדו בערבה ועד אילת. החרמון מושלג. הקואליציה החורפית שמורכבת מן החזאים,עיתונאי השטח, אנשי המפלסות, ספקי המלח, מוקדי  החרום, האלפיניסטים וכל  כוחות העזר, התעוררו בתרועה והפציצו אותנו בסיפורים לקראת הצפוי – ההכנות נמשכות- כאשר הפתיתים הדלוחים עשויים להתארח בירושלים לשעתיים.ושרון ווקסלר המאמי החננית קורנת מנחת ומזמינה אותנו בהינף היד האופייני  לה,  למטבח המטאורולוגי שלה. חג שמח. בירושלים היה פחות שמח. השלג המיוחל לא ירד.גם באירופה ובאמריקה החג היה פחות שמח. הוא ירד יותר מדי. 

אירופה מזמן לא ידעה חורף מקפיא ומושלג כול כך. באירופה המזרחית התושבים לא היו צריכים לטרוח ולעלות להרי הקרפטים והטאטרה  השלגים באו  אליהם אל מרכזי הערים ושיתקו אותם כמעט לחלוטין. אפילו  לונדון שנהנית מן ה- gulf stream כוסתה בשלג. וככה בכול אירופה המערבית והצפונית. במוסקבה ביום מלאת 20 שנה לרשת מקדונלד, צבאו ליד הסניף המרכזי 5000 אמיצים בקור של מינוס עשרים מעלות. באמריקה הזהיר משרד הבריאות את האוכלוסייה  לא רק משלגים וקרח אלא גם  מ"נשיכות קור". בחוף המזרחי  והתיכון האטלנטי שטבורו הבירה וושינגטון השתוללה לפני שבוע סופת שלגים שלא ידעו כמותה מאז 1922 . במקומות שונים השלג הצטבר לגובה של מטר בקירוב.במדינות המערב התיכון הועלו מענקי הסעד למשפחות נזקקות ב- 20 אחוזים כדי לאפשר להם לחמם את הבתים כהלכה. אירועים רבים בוטלו כאשר הטמפרטורה הגיעה ל- 18 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. בגן החיות של קנזאס סיטי עובדי הגן עמלו כדי  שהחיות שמוצאם מאפריקה לא יירדמו פן ימותו. העיתונאי הקנדי לס פאלמר דווח שזאת הפעם הראשונה שהוא  ראה תמונה כמו מתוך אגדה. הוא ראה באלסקה מה שמטאורולוגים מכנים  " אבק יהלומים". זאת תופעה מיוחדת במינה בארצות הקור כאשר על עץ לח נוצרת שכבה דקה של קרח וזאת מועפת אל החלל  בצורת גבישים זוהרים קטנים דמויי יהלומים.  

נכון שבמערב קנדה, בעיר ונקובר שבו מתקיימים משחקי החורף האולימפיים ,צריך היה לשנע שלג מן ההרים למשטחי הסקי, אבל מי שמכיר את העיר היפה הזאת, יודע שהיא הפכפכה. בקיץ היא עלולה להיות קרה ובחורף חמה והיא לחה בכול מקרה. הרי הרוקיס שלא רחוקים היו מושלגים מאוד. 

מה שקרה ומה שלא. 

גם מה שלא קרה בירושלים וגם מה שקרה יותר מדי באירופה הם רק משל לצורה שבה הטבע מתעתע בנו.אז מה באמת קרה. האם גם אפקט החממה עושה איזו הפסקה.או שהוא מסתתר? במסה ארוך שהתפרסם באתר של סאנדיאגו בקליפורניה

( santiegoreader. Com )  מכתיר הכותב ביל מנסון את המסה בשם : " אזהרה גלובלית? - סטיב  וואמפלר קובע שזה רפש- -Steve wampler- says- crap    מנסון מביע פליאה על כך שוומפלר שהוא מהנדס סביבתי ומרצה אקדמי שהטיף בשעתו לסביבתיות צרופה, אומר שישנם 100,000 מדענים שטוענים כי האזהרה הגלובלית ( מה שקרוי אפקט החממה- צ.ג) היא " בולשיט" מוחלט.אולם הם מושתקים,מטואטאים מתחת לשטיח מכיוון שכול אותה אזהרה גלובלית היא אמצעי הפחדה מניב כספים. אותנו מפחידים אך מונעים מהשקפות מנוגדות להשמיע את טיעוניהם. 

המחבר מביא נתונים מחקרים וציטוטים אפוקליפטיים שהתפרסמו במשך השנים  בכול הנוגע לעתיד הכוכב שלנו. הוא מביא את דעתו של פרופסור וולטר אוצ'ל – Oechel , פרופסור לאקולוגיה ביולוגית באוניברסיטת סאנדיאגו  ואחד החוקרים העולמיים הבולטים בתחומו. לדעתו בכול הנתונים שהובאו בחשבון לגבי זיהום כדור הארץ, המומחים נרתעים מלגעת בגורם האנושי, כלומר האוכלוסייה וגידולה. ",אני חושב שכול אדם יוצר חום ששווה לנורה של 75 וואט . מכאן שאם מדובר ב-7 ביליון בני אדם, הרי הפקת החום שווה ל- 525 ביליון וואט. זה לא דבר טריביאלי". לדעתו המפתח למצב הוא "התפוצצות האוכלוסין", גורם שלא מדברים עליו והוא לא תקני פוליטית." אנו מצויים במשבר. אומרים שיהיו דרושים משאבים פי חמישה מאלה שקיימים, אם העולם כולו רוצה לחיות לפי אורח החיים המערבי.פיסית הדבר אינו ניתן. אז עלינו להחליט. האם אנו רוצים פחות אנשים,בעלי חינוך טוב שחיים אורח חיים סביר, עם מספיק מזון וקורת גג? או שאנו רוצים 14 ביליון אנשים שחיים כמו ג'וקים. ככפי שהמצב הוא עכשיו אנו מתקדמים ל- 14 ביליון ג'וקים ". 

זהו מסה ארוך מאוד שמשתרע על עשרות עמודים, הוא מביא דעות מנוגדות, מבוססות על נתונים  סטטיסטיים ואחרים שאני מבין בהם מעט מאוד למעט השורה התחתונה שלהם. אולם  זווית הראייה של פרופסור אוצ'ל עומדת בסתירה למציאות . יש איזה איזון שגם הדיוט כמוני שם לב אליו. קחו למשל את סין. סין היא הצרכנית הגדולה ביותר של דלק מאובן, כלומר צריכה מסיבית של נפט בתנופה הכלכלית האדירה שלה. אך אותה סין גזרה גזירה קשה על האוכלוסייה שמותר למשפחה להוליד ילד אחד בלבד אם הוא רוצה ליהנות מזכויות שונות כלכליות,חברתיות ותרבותיות. רק אם הילד מת, או נהפך לצמח- מותר למשפחה להוליד עוד ילד. הנה כי כן, עם כול הפלצות  שזה מעורר בנו, יש כאן אלמנט מקדים של כושר קיום-אם נאמץ את התיזה של וולטר אוצ'ל. הודו שהיא מדינה דמוקרטית ובעלת תנופה כלכלית וזוללת אנרגיה, ואין בה פיקוח דרקוני על הילודה, עלולה לעבור  את אוכלוסיית סין ותתפוס את מקומה כמזהמת מספר אחת.. 

אנו נתגבר  

יתרה מזאת. הרי על פי התחזיות בשנת 2010  העולם לא אמור היה לספק את צרכיו במזון ובניגוד לנבואה אפוקליפטית זאת הוא הצליח.ישראל היא דוגמה מצוינת לגידולי מזון והעשרתו. גם אם במקומות שונים יש רעב הוא אינו תוצאה של העדר יכולת עולמית לספק  כמות מזון חיונית למחייה. הבעיות הן אחרות, לרבות אמצעי הובלה. הדוגמה הבולטת היא האיטי לאחר הרעידה הגדולה כאשר זרמו כמויות מזון רבות לאי אך קשה היה להעבירם למוקדי אוכלוסיה שונים. 

באותו מסע  המחבר מביא את דעתה של פרופסור אנדריאה קוק, תלמידה של פרופסור אוצ'ל. היא טוענת שכול "רעיון הטיטאניק

 ( כלומר השקיעה למצולות- צ.ג) תלוי בממד הזמן. אם  מתייחסים לזמן הגיאולוגי הרי בני אדם בסופו של הדבר ייכחדו. שום מין לא חי במשך 6 ביליון שנים. מתוך 4.5 ביליון שנים של קיום כדור הארץ , בני אדם מצויים בו רק 160,000 שנה.אבל( בניגוד לדעתו של מורה ורבה- צ.ג) אנו לא יכולים למנוע את ההתפתחות אבל אנו כן יכולים להאט את התהליך. אנו יכולים להתאים את עצמנו למציאות. עלינו ללכת קדימה ולא לעמוד ולחשב מה יעשה הזמן". 

אל גור מי שהיה סגן נשיא ארה"ב הפך לאיקון בזכות ספרו, וסרטו, "אמת מטרידה". שניהם חשובים  ובכלל זה האזהרה הטמונה בהם שתמציתה :אם לא נשמור על עצמנו איש לא ישמור עלינו. אבל לא צריך להיכנס לפאניקה שנימנע מלנשוף מפני שזה מחמם את הארץ, ונפסיק לנשום משום שאנו שואבים רעל. אמריקה גדולה בטיפוח פולחני אישיות, אך בניגוד לרודנויות היא גם ידועה כמנפצת אותם. 

דוגמה איך שהטבע מסתדר בעצמו ומוליך אותנו שולל.בגן הילדים לא פתחו בלמידת האות א' אלא ש' האות הראשונה של "שפעת החזירים". איש לא בא בטענות על שזאת הוכרה  כמגפה, ואפילו לא על השקעת מאות מיליונים ברכישת התרופה. זאת הייתה חובת הממשלה, ואוי ואבוי היה לה אילו באמת המחלה פרצה במימדים רציניים והחיסון לא היה בנמצא. אבל, ללמדכם שיש מי שמרוויחים מאחורי כול האזהרות. זאת אם מדובר ברשע הקולסטרולי התורן, תעשיית המזון האורגני, המהומה לקראת מעבר המחשבים לשנת ה- 2000 , האזהרות מפני דילול מקורות הנפט וכיוצא באלה. יש מישהו שמרוויח, ומרוויח הרבה. על חשבוננו. 

מה שמסתבר מדעות קוטביות אלה הוא שגם בנושא הסביבה ואפקט החממה אין איזו הלכה פסוקה ובלתי מעורערת. אקטיביסטים כמו אל גור עלולים גם לטעות בכול הקשור לתהפוכות הטבע. כול שיקול רציונאלי חייב להיות בפרופורציה למציאות שאותה ניתן לשנות פה ושם אבל לא להפוך אותה על פיה. זאת כאשר מדובר בצרוף של אדם וטבע- צרוף סימביוטי מיוחד במינו- שהודות לו קיימת האנושות ומתאימה עצמה כול הזמן לסובב אותה ולהתפתחויות. האנושות כולה כמו הפרט יש בה תכונות מובנות של שרידות. 

אפקט החממה אינו יוצא מכלל זה. בינתיים יש לאדם שני גורמים שמחזיקים אותו באמצע. למעלה השמש, אשר בבוא היום תפיק את מלוא כמות האנרגיה שהעולם צורך. למטה הים שיספק את מלוא מכסת ההשקיה שהאדם זקוק לו כדי לענות על צרכיו החיוניים.

בינתיים יש  שלג בחרמון. אין בירושלים. הטמפרטורה השבוע עלתה ושרון ווקסלר מזמינה אותנו תחת שמי תכלת בטמפרטורה של 25 מעלות בצל. איך אפשר לסרב. כדור הארץ מסתובב, דור הולך ודור בא,ואין חדש תחת השמש.

איך אמר הנשיא ג'ון קנדי בנאום ההכתרה שלו WE SHOULD NOT FEAR  BUT FEAR ITSELF : – אל לנו לפחד אלא מפני הפחד עצמו .  

 

מאת:צבי גיל. המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור". 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב