דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודי ארכיאולוגיה 

מאת    [ 11/02/2010 ]

מילים במאמר: 420   [ נצפה 3773 פעמים ]

הסרטים המפורסמים של אינדיאנה ג'ונס מראים כי תחום הארכיאולוגיה הגיע גם לקולנוע, שם ניתן לראות את הארכיאולוג האמריקאי מגלה מקומות חדשים כמו למשל את העיר האבודה של ממלכת אינקה. לימודי ארכיאולוגיה לתואר ראשון הם גם סוג של הרפתקה כמו שג'ונס חווה, כשסטודנטים מקבלים כלים כדי להפוך לארכיאולוגים בעצמם, ואף מתנסים במהלך התואר באופן מעשי בתחום.

לימודי ארכיאולוגיה, אשר נמשכים שלוש שנים, שואפים להקנות לסטודנטים כלים על מנת שיוכלו לבצע מחקרים בתחום, ואף גם מעניקים להם ידע על תרבויות בעולם העתיק. לימודים אלו נועדו על מנת שסטודנטים יקבלו ידע מעמיק על התרבות החומרית של ארצנו, וכן על האגן המזרחי של הים התיכון, תרבויות קדומות. תחום הארכיאולוגיה אוסף לא מעט מידע מהעבר הפרהיסטורי, ואף תורם לחברה האנושית. כתוצאה מכך, ניתן לראות כי הארכיאולוגיה קשורה למספר תחומים כגון: סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, היסטוריה ובלשנות.

ישנם כמה תחומים נוספים, אשר משלימים את תחום הארכיאולוגיה קרי: פלאונתולוגיה (המחקר של החיים הפרהיסטוריים), שמכילה בתוכה גם פלאוזולוגיה ופלאובוטניה, גיאוגרפיה, גיאולוגיה, אתנוגרפיה, לימודים קלאסיים וכדומה.

לימודי הארכיאולוגיה נלמדים בכמה מסלולים שונים כמו: ארכיאולוגיה פרהיסטורית, ארכיאולוגיה מקראית, ארכיאולוגיה קלאסית- ביזנטית, ארכיאולוגיה מוסלמית, ארכיאולוגיה אנתרופולוגית, ארכיאולוגיה של ארץ ישראל ושכנותיה בתקופת המקרא וכ'ו.

באוניברסיטה העברית בירושלים אפשר להתקבל ישירות ללימודי ארכיאולוגיה דרך ממוצע בגרות 9.75 או ציון 600 בפסיכומטרי. בירושלים קיימים שלושה מדורים: ארכיאולוגיה פרהיסטורית, ארכיאולוגיה מקראית וארכיאולוגיה קלאסית-ביזנטית, שבו יש מדור משנה של ארכיאולוגיה מוסלמית. במהלך הלימודים יוצאים הסטודנטים לסיורים, ואף עוסקים בחפירה לימודית.

באוניברסיטת חיפה משולבים תחומים שונים בלימודי המחקר הארכיאולוגי המודרני כמו: ארכיאוזואולוגיה (חקר עצמות בע"ח בעולם העתיק, דיאטה וכלכלה), אכריאו- מטלורגיה (חקר מתכות עתיקות), גיאו-ארכיאולוגיה, שימושי מחשב בארכיאולוגיה ועוד. ישנם מסלול חד חוגי ומסלול דו חוגי, בו ניתן לשלב מקצועות כמו: לימודי ארץ ישראל ומקרא, היסטוריה של עם ישראל, ביולוגיה ומדעים וכדומה.

במכללת כנרת שבעמק הירדן, לימודי ארכיאולוגיה נלמדים כחלק ממסלול תואר ראשון רב תחומי בלימודי ארץ ישראל. תנאי הקבלה הם: ממוצע בגרות של 95 או ממוצע בגרות 80 יחד עם ציון 500 בפסיכומטרי. במהלך הלימודים יוצאים הסטודנטים ל-23 סיורים ברחבי הארץ. באוניברסיטת בר אילן שברמת גן, מדובר במחלקה ללימודי ארכיאולוגיה ארץ ישראל. ישנה במוסד אקדמי זה תוכנית דו ראשית שנמשכת ארבע שנות לימוד, כשסטודנטים בוחרים חוג ראשי נוסף: כימיה, ביולוגיה או גיאוגרפיה. כל מי שמעוניין להמשיך ללימודי תואר שני ושלישי, הרי יכול לעשות זאת בבר אילן.

בסופו של דבר, לא מדובר רק בלימודים עיוניים, בזמן שקיימים גם התנסויות מעשיות כמו: חפירה לימודית, סיורים והיכרות פרקטית עם התרבות החומרית הלכה למעשה. בוגרים שסיימו את תקופת לימודיהם יכולים לעסוק באחת מן האפשרויות הבאות: מחקר עיוני, עבודה במוזיאונים, בשדה וחפירות, הוראת ארכיאולוגיה, רשות העתיקות, רשות הגנים, החברה להגנת הטבע ועוד.

המאמר מוגש מטעם אתר הסטודנט פורטל לימודים ייחודי המכיל אלפי ביקורות וחוות דעת של סטודנטים ובוגרים ממוסדות לימוד בכל רחבי הארץ


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב