דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריכת הנוי בחורף 

מאת    [ 10/12/2006 ]

מילים במאמר: 670   [ נצפה 4484 פעמים ]

סימני החורף כבר כאן, צמחי המים אינם במיטבם (נשוב לראותם מלבלבים ופורחים באביב).הלילות הקרים גורמים לירידת טמפרטורה חדה ועלים מעצים נשירים עושים את דרכם אל הבריכה ומצטברים על הקרקעית.

מה מומלץ לעשות כדי לשמור על בריכת הנוי, הצמחיה והדגים לקראת החורף ובמהלכו:

בתחילת חודש נובמבר, מומלץ להפסיק לדשן לחלוטין את צמחי המים.

חשוב לבצע גיזום של כל העלים הצהובים-חומים של צמחי המים והגדה על מנת למנוע את הירקבותם במי הבריכה, עלים רקובים עלולים לגרום נזק לאיזון האקולוגי של הבריכה.

מומלץ לפרוש רשת נגד עלים מעל הבריכה, חשיבות הרשת כפולה, מצד אחד היא מונעת מעלים של עצים נשירים להגיע לבריכה ומצד שני מגנה על הדגים מציפורי טרף כגון שלדג שישמחו לנצל את ההזדמנות וללכוד דגים החשופים מאוד בהעדר צמחי מים בהם הם נוהגים למצוא מסתור. את הרשת יש לפרוש כשהיא מתוחה מעל הבריכה ואינה נוגעת במים. במידה ומצטברים עלים על הרשת, יש להסיר את הרשת מן היתדות בצד אחד ולהפוך את הרשת לעברה השני של הבריכה. רשתות עלים ייעודיות כמעט ולא יסתירו את הבריכה.

איסוף רפש ועלים מקרקעית הבריכה באמצעות רשת, עלים שישארו בבריכה, ירקבו וויפלטו למים מימן גופרתי (רעיל) וגם יספקו חומר גלם לאצות (בעיקר אצות חוטיות העלולות להתפרץ בהעדרם של צמחי המים). במידה ולא נפרשה רשת עלים מעל הבריכה, יש לבצע איסוף של עלים שנופלים לבריכה כל מספר ימים.

כדאי להצטייד בתרמומטר (אפילו הפשוט ביותר המשמש לאקווריומים) ולמדוד מעת לעת את טמפרטורת המים. המטבוליזם של דגי הנוי משתנה בחורף וכדאי להאכיל את הדגים במשטר שונה מאשר בקיץ: כאשר טמפרטורת המים יורדת מתחת ל 20 מעלות, יש לעבור להאכלות קטנות (חצי מהמינון הרגיל) ולצמצם את תדירות ההאכלה לפעם ביומיים.כאשר טמפרטורת המים יורדת מתחת ל 15 מעלות, יש להאכיל אחת ל 3-4 ימים בלבד.כאשר הטמפרטורה יורדת מתחת ל 12 מעלות, אין להאכיל את הדגים כלל.במידה ומאכילים דגים במים קרים, עלול המזון להרקב במערכת העיכול שלהם שאינה פועלת ביעילות. כתוצאה מכך עלול להווצר זיהום בקטריאלי שיגרום למחלת הדג ואף למותו.

במקומות קרים במיוחד בהם עלולה להווצר שכבת קרח על פני הבריכה, יש חשיבות לשמירה על פתח שיאפשר נידוף גזים רעילים הנוצרים בקרקעית הבריכה. קיימים בשוק מפשירים ייעודיים לשמירה על פתח כזה: Pond Heater-De Icer - מחמם-מפשיר מים ייעודי לבריכת נוי בהספקים של 600-1250W, מומלץ להפעילם רק בימים קרים במיוחד על מנת לחסוך באנרגיה. מחממים מסוג זה, עשויים ממתכת (בד"כ נירוסטה) וצפים על פני המים באמצעות טבעת קל-קר. לא מומלץ להשתמש בגופי חימום המיועדים לאקווריום העלולים להשבר במזג אוויר סוער.

במידה וטמפרטורת המים נמוכה מ 4 מעלות כדאי גם לכבות את משאבת המים כדי למנוע נזק לחלקים הנעים ולהוסיף לבריכה משאבת אוויר שתשמש לחימצון המים. במידת האפשר, רצוי שהמשאבה תהיה במקום ממנו נשאב אוויר חם יחסית (כמו בתוך הבית) ולהעביר צנרת אוויר אל הבריכה.

כדאי ומומלץ לכבות את סנן ה-UV על מנת להאריך את חיי הנורה, כמות האור קטנה יחסית לקיץ והסיכוי להתפרצות אצות מיקרוסקופיות ירוקות פוחת, במידת הצורך ניתן להפעיל את הסנן למספר ימים ולכבותו שוב. הפעלת הסנן באופן רציף תעשה שוב באביב.

כמה מילים על דגי הנוי בבריכה: מרבית הדגים ממשפחת הקרפיונים כגון קוי, דגי זהב ושובנקין, יצליחו לעבור את החורף בשלום. הללו דגי מים קרים שיעברו שינוי בהתנהגות ובמטבוליזם (ישחו פחות, יצרכו פחות אנרגיה וישתמשו במאגרי השומן בגופם כמקור אנרגיה. במידה ומגדלים בבריכה דגים טרופיים, מומלץ לאוספם באמצעות רשת ולשכנם באקווריום בתוך הבית עד בוא האביב.
ראיתי כבר מקרים של בריכות נוי בהם שרדו דגי נוי כגון גופים, מולים, סייפנים וציקלידים את החורף בבריכה, אך ראיתי גם מקרים בהם מרבית הדגים לא צלחו את החורף ובאביב היתה הבריכה ריקה מדגים טרופיים...
יש הנוהגים לחמם את מי הבריכה באמצעות גוף-גופי חימום, שוב, יש לנקוט משנה זהירות בשימוש בגופי חימום המיועדים לאקווריום שכן הללו נוטים להשבר במזג אוויר סוער.
על מנת למנוע את פיזור החום בבריכה בצורה לא מבוקרת, כדאי להניח את גוף החימום בתוך מיכל פלסטיק השוכב על צידו בקרקעית הבריכה ועליו מונחת אבן על מנת שלא יזוז ממקומו. כך נשמור גם על גוף החימום וגם נאפשר מקלט עם מים חמימים לדגי הנוי הטרופיים.

זקוקים לסיוע נוסף, עצה או ציוד.
נשמח לעמוד לשרותכם.

בהצלחה בוגי

 

בוגי (יוסי לביא) בעל ניסיון רב שנים בעיצוב ואחזקת בריכות נוי לסוגיהן.
בעל ידע טכני רב בכל נושא המכשור והציוד.
בעלים של חברת אטלנטיס בריכות נוי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב