דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק הטימטום הביומטרי 

מאת    [ 15/12/2009 ]

מילים במאמר: 794   [ נצפה 3509 פעמים ]

 

                       חוק הטימטום הביומטרי / מיכאל (מיכה) שפיר

 

זיהוי ביומטרי מציע לכאורה דרך טובה למערכת ממוחשבת להכיר אותך באמת כמו שאתה. לכאורה אתה נדרש רק להציג אצבע, או את הפנים שלך, או תכונה מזהה אחרת כדי להיכנס לבניין, לקבל כסף מכספומט, או לחתום עבור קבלת כרטיס אשראי או פנקס צ'קים. שאלת עצמך האם מישהו יכול לחתוך את האצבע שלך רק כדי לגנוב את הזהות או את המכונית שלך? זה בדיוק מה שקרה  לנהג מרצדס במלזייה.


בכתבה של הטיימס מתואר כיצד בעל מכונית יוקרה, הותקף על ידי כנופיה של גנבי רכב. הסיוט שעבר היה כנראה הרבה יותר גרוע מסתם גניבה...

מכונית המרצדס - S-Class  שבעליה הותקף, היתה מצוידת במתנע ביומטרי כדי להגן ולמנוע גניבת המכונית. המנגנון הביומטרי מונע התנעה ללא אימות טביעת האצבע של בעליה המאפשרת את שיחרור האימוביליזר.


בתחילה הגנבים אילצו את בעל המכונית להתניע את המכונית באמצעות טביעת האצבע שלו. בהמשך הם לקחו אותו, יחד עם המכונית, לחנות המתמחה במנגנוני הגנה לרכב, היכן שקיוו כי ניתן יהיה לעקוף את מערכת האבטחה. אך כאשר הבינו שלא יוכלו לעקוף את מנגנון טביעת האצבע, הם שוב לקחו את בעל המכונית והפעם הורידו אותו בצד הכביש, לא לפני שכרתו את האצבע מידו השמאלית.


דפוס של הסלמה ואלימות ברחבי העולם בעיקר גניבת מכוניות הולך וגדל, דבר שיביא להתקנה של מערכות אבטחה מתוחכמות יותר, שיהפכו פריצה וגניבה של רכוש ו/או זהות לקשה יותר. אם התפתחות זאת קל להגיע למסקנה כי תוספת של קוראי טביעת אצבעות ו/או שימוש בזיהוי ביומטרי פולשני יוביל להתקפה ישירה על בעלי רכוש עד כדי קטיעת אצבעותיהם או עקירת העין במקרה של דרישה לזיהוי רישתית או קשתית העין... האם לשם אנו מובילים?


האם גניבה או כריתה של חלקי גוף רק כדי לעשות בהן שימוש כ"מפתח ביומטרי" רעיון שהפך ללהיט בסרטים ואגדות אורבניות יהפוך למציאות חיינו החדשה? אם רק נעצור לרגע, ניווכח כי המקרה של הנהג ממלזיה רק מדגים לנו שבדיוק כך תראה המציאות עבורנו בעתיד.

 

כל זה תלוי במספר גורמים שעליהם עלינו כחברה דמוקרטית להילחם מלחמת חורמה שכוללת אימוץ ו/או דחיה של טכנולוגיות זיהוי פולשניות ומסוכנות ככלים לזיהוי אולטימטיבי של כל אחד מאיתנו בעתיד, ואיך הטכנולוגיה המסוכנת הזאת תיושם, וחשוב מכך, כיצד אנו כחברה דמוקרטית מתמודדים עם ההיבטים החברתיים והמשפטיים של פשע אלים חדש הכולל כריתת איברים "רק" לצורך ביצוע גניבת רכוש - המכוסה בביטוח ממילא.


במהלך חמש השנים האחרונות, קוראי טביעת אצבעות במכוניות יוקרה, צובר פופולריות. כי הטכנולוגיה החדשה מוכחת, רוב המערכות נועדו לספק נוחות ומניעה של שימוש בסטים של מפתחות מסורבלים וחלופות לסיסמאות, הפעלה או פתיחה של מנעולים באופן אוטומטי, התאמת ההגדרות אישיות כגון מושב, הגה, ועמדות המראה כ"כ תוכניות הרדיו הקבועות מראש של המשתמש וכו'.

סימנס, למשל, פיתחה קורא טביעות אצבע הנקרא Keyless-Go ? מערכת זאת משתמשת בכרטיס חכם- RFID  המופעל מכיס הבעלים של המכונית כדי לפתוח את הדלתות כאשר הנהג נמצא לידם, בשילוב קורא טביעת אצבע המותקן על מחזיק המפתחות. דבר המשפר את חוויית הנהיגה כולה ל-keyless יש צד נוסף מערכת הצתה ביומטרית - מערכת כזאת דורשת טביעת אצבע, כדי להתניע את המכונית, דבר המאפשר נוחות אופציונלית.

אפילו במערכות עם טביעת אצבע המשמשת כאימוביליזר, נדרש מפתח מיוחד כדי לעקוף את הקוד הביומטרי הדורש תהליך ארוך ומיגע כדי להתניע את המכונית, במקרה שהאצבע בלתי ניתנת לזיהוי מכל סיבה שהיא, החל מגלאי שבור או לכלוך שנשפך על החיישן.

 

שאלות נוספות שבעיני מאוד תמוהות שאנו חייבים לשאול עצמנו:

האם נמצא עצמנו בעתיד משתשמשים בכל איברי הגוף שלנו לפתיחה של דלתות מעליות או שעוני נוכחות בעבודה? האם בעתיד נדרש לכל איברי הגוף שלנו לצרכי הזדהות? כמו שהיום אנו משתשמשים בתעודות שונות כמו רשיון נהיגה, תעודת זהות, דרכון, כרטיסי אשראי, פנקסי צ'קים או מפתחות לבית, למכונית, לעבודה ועוד?... האם לכל אחד מהאמצעים הללו נדרש לאצבע עין או רשתית אחרת? אולי נוסיף גם את בהונות הרגליים?...

 

מה יקרה אם יחשף המידע שלנו או יודלף המאגר? או שגנב יקטע לנו איבר מאברי הגוף שלנו... אז אולי איזה פרייר או פוליטקאי כלשהו ילך לכלא אז מה?... האם אזרחי הארץ הזאת ישארו ללא אמצעי זהות? האם הפושע העתידי יגרום לנו לחיות בכספת? או לנעול עצמנו בבית ביומטרי סגור? ואם נרצה מסיבה כלשהיא להסתיר את זהותנו? (אם חלילה נהיה עדים לפשע) האם יכרתו לנו יד? או אצבע? אולי שתיים? אולי מישהו בעתיד ימליץ לנו השתלה של עין חדשה או שתיים? בעצם חייבים שתיים בשביל הסימטריה? האם מישהו בארץ הזאת מאבד את השפיות ואת השכל הישר? האם עוד אפשר להגיד בימינו לא לטימטום?

 

  

 

 

מיכאל (מיכה) שפיר משמש כטכנולוג מדען ראשי ויזם במספר רב של חברות היי טק העוסקות בעיקר ברשתות תקשורת, אבטחת מידע, ציוד רפואי, ומחקרים ביו טכנולוגים. Michael (Micha) Shafir - CTO, founder, seasoned entrepreneur (RadWare, MagniFire, PonsEye, Pons - Technology GreenHouse , CrossID, Innovations'Center), Inventor Email: micha@Innovya.com Direct: +972 54 4837900 Traceless Biometrics




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב