דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החלטה מול ייעוץ- ההבדלים 

מאת    [ 25/08/2009 ]

מילים במאמר: 358   [ נצפה 2404 פעמים ]

החלטה וייעוץ-הבדלים

אנחנו,בני האדם נוטים להתבלבל בין קבלת החלטה לבין ייעוץ.יש לנו הרבה אנשים שמייעצים לנו בהחלטות כבדות משקל. זו טעות להתייחס לאותם יועצים ולאדם האמור לקבל את ההחלטה הקובעת עבורו באותה התייחסות.

קל להיות יועץ.ליועץ אין את האחריות הנלווית לקבלת ההחלטה.הפרדוקס המובנה כאן הוא מדהים.ככל שההחלטה היא יותר קריטית ,יותר מהותית יותר חשובה כך קל יותר לייעץ לאדם הפוסח בין שני הסעיפים. הנושא ברור יותר, מוגדר יותר ולכן הייעוץ יהיה קל יותר.המייעץ לאדם יבחר באחת משתי החלופות. בדרך כלל לא נדע באם צדק בייעוץ מאחר ואין לנו את היכולת לחשוב על חלופות בעבר. המייעץ יתווה את הדרך וינחה את המתלבט ללכת באותה דרך מבלי להתייחס לתוצאות הנלוות לכך.

המייעץ קובע לגבי המטרה והדרך אליה מבלי שיהיה נתון בסופו של דבר לתוצאות הייעוץ שלו. בניגוד לאדם הצריך לקבל את ההחלטה המובילה מדרך הדברים לשרשרת החלטות התלויות זו בזו.בשלב מסוים הופך המייעץ למקבל ההחלטות עבור האדם השני. כך מתהפכות להן היוצרות מבלי שאותם אנשים מבחינים בכך ומודעים לכך.

ההבנה של המצב החדש שנוצר יכולה להיות דרמטית והרסנית למקבל ההחלטה לאחר "הייעוץ" שקיבל.ההחלטה שלו אינה נעשית בחלל הריק.יהיו אנשים במעגל הקרוב או הרחוק שיספגו את תוצאות ההחלטה, את המשמעות ולעתים את הטיפשות באותה החלטה. אותם אנשים יגיבו, בשלב זה או אחר לפעולות שנעשו. זה השלב שבו נעלם היועץ. מפתיע, עצוב אבל נכון."כל אדם דואג לעורו" כתבו חכמים ממני וצדקו.זה השלב מהתנערות ההחלטות של היועץ והשארת האדם השני לבדו.לעתים המצב מסתבך יותר מכך כאשר יש קשר בין היועץ למקבל ההחלטות. אז אפשר לבחון את אמינות וחוזק הקשר. ברך כלל הוא יתברר כרופף למדי.

אם האנשים היו נבונים יותר ולו במעט היו מצליחים לבחון תהליכים בהיבט רחב יותר.על סמך ההיסטוריה הקודמת עם אותו יועץ.מידת האמינות שלו והחשוב מכל מידת האינטרס שיש לו לייעץ.הסיבות הפורמאליות והסמויות הן החשובות ביותר להבנת תהליכים. לעיתים אנו נוטים להתייחס למצב הקיים הנוכחי כאל המצב הקבוע.אנחנו כל כך טועים.זהו מצב זמני וארעי וגם אם הוא קבוע עד כמה שקבוע יכול להיות קבוע עדיין צריך לזכור שהוא יכול להשתנות במחי יד.בשנייה אחת טראגית או משמחת.

הדבר נכון במיוחד כאשר אנו במצב של זוגיות.עד כמה שהיא נראית קבועה ,עד כמה שהיא נראית בלתי ניתנת להפרדה.לא תמיד מה שרואים או מרגישים הוא הנכון.האמיתי.הקיים.

שווה לזכור זאת.

ד"ר אבי זלבה
ד"ר אבי זלבה, קרימינולוג ויועץ ארגוני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב