דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זמן- חומר למחשבה 

מאת    [ 23/07/2009 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 3035 פעמים ]

היחסיות של הזמן תמיד עניינה אותי.היה זה אלברט איינשטין אשר הגדיר את יחסיות הזמן. כיום אנו גם יודעים שבמקום הנקרא "חור שחור" מושג הזמן אינו קיים. יש הרבה ביטויים עממיים למושג הזמן:
"כשטוב לנו הזמן עובר מהר" "כשרע או כואב לנו הזמן חולף לאט".דקה יכולה להיות פרק זמן קצר ביותר או ארוך באם אתה במצוקה נוראית.לעתים, שנייה בודדת מפרידה בין חיים למוות בעת תאונת דרכים או מלחמה.
אנו, בני האדם חיים תחת מתווה מלאכותי של דקות, שעות וימים. מלכתחילה הגדרת זמן במונחים שכאלו היא סתמית ביותר ובראה לתת לנו את היכולת להעריך ולהשוות בין מדדי זמן למיניהם.שוב, חשוב לזכור עד כמה שה מלאכותי ואינו אמיתי.
כאשר אנו בחופשה ,הזמן חולף לו במהירות הבזק.אם החופשה מוצלחת הוא חולף לו כהרף עין.זו הסיבה שפסיכולוגים ממליצים על חופשות קצרות טווח ורבות במקום חופשה אחת ארוכה. האפקט הסופי עלינו בני האדם לאחר חופשה ארוכה או קצרה הוא די דומה.
היפה בזמן ואולי הפרדוכסלי שבו שאין כל אפשרות לתחם נקודת זמן במציאות העכשווית.בעוד אני מקליט את האותיות הללו הזמן ממשיך באופן ליניארי.במבט רטרו פרספקטיבי ניתן לתחם את נקודת הזמן אבל שם אין לנו יכולת לשנות אותה.בניגוד לכל ספרי המדע הבדיוני , "חזרה לעתיד" ועוד מיני ספרים וסרטים מעולים בתחום המרתק הזה של מהות הזמן. בויקיפדיה יש הגדרות רבות לזמן.המעניינת שבהן :

"אינסופיות הזמן תלויה בעיקר בשאלת הגישה הבסיסית לזמן.
גישה אובייקטיבית טהורה, מעמידה את הזמן כרעיון מוחלט, אשר באופן תאורטי עשוי להתקיים גם בלא כל חומר המוגדר על-פיו. גישה זו מקבלת את אינסופיותו התאורטית של הזמן.
גישה אובייקטיבית התולה את הזמן בקיומה של תנועה, כלומר מבטאת את הזמן כתכונה של גופים, ולא כביטוי מוחלט, מעמידה את אינסופיות הזמן כשאלה של אינסופיות התנועה. במקרה זה, ייתכן מצב בו התנועה החלה בנקודת זמן מסוימת, היא ראשית הזמן. עם זאת, נקודה זו בעייתית, שכן היא שוברת את מבנה הסיבתיות, ומניחה כי עשוי להתקיים אירוע (תחילת התנועה), בלא התרחשות של אירוע לפניו.
לעומת זאת, גישה סובייקטיבית טהורה, התולה את משמעותו של הזמן רק עבור תודעה החשה בו, מעמידה את אינסופיות הזמן ביחס לתודעה, כלומר- הזמן הינו אינסופי רק אם התודעה מסוגלת לתפוס את הזמן כביטוי ללא גבולות. השאלה האם התודעה מסוגלת לתפיסה שכזו, נתונה לפרשנות פילוסופית.
גישה סובייקטיבית טהורה פחות, מתארת את תחילתו וסופו של הזמן כתחילתו וסופו של מושג התודעה."
4,230,000,000 ערכים שונים יש למושג time בגוגל.מכאן ניתן להבין את השימוש הבלתי נגמר שלנו במושג הזמן.מוזר ומצחיק כי איני בטוח כמה אנשים מבינים את המושג עד תום.איני מתבייש לכתוב כאן שאיני מבין את מושג הזמן עד תום."אשרי האדם שיודע שאינו יודע".
זמן הוא גם מצג של סדרי עדיפויות.כאשר אדם אומר שאין לו זמן הוא,בלי לפגוע, מדבר שטויות."אין לי זמן" הוא מושג ריק מתוכן.אותו אדם קובע שמבחינתו הוא מעדיף לעשות דבר אחד במקום הדבר השני. זה הכול. זו בחירה שלנו בין חלופות שאנו אחראים עליה.כן, אני מודע לכל האילוצים של עבודה והתחייבויות אחרות.העובדה הסופית נשארת: בחרת לעשות א' במקום ב'.
הזמן הוא מרכיב חשוב בקבלת החלטות.לעתים , הוא קריטי בהצלת חיים. בחדר מיון בבית חולים לזמן יש משמעות מכרעת כמו שמסבירה לי סימה שטיין ,זוגתי לחיים , העובדת כאחות אחראית שם.במקרה של פצוע קשה כל הצוות נוטש את כל עיסוקיו וכולם ביחד "מתנפלים" על הפצוע כדי לאתר את מכלול הפגיעות ולהציל את חייו.
בהיבט אחר של זוגיות, אחת המחמאות שאפשר לקבל היא: "אבי , איך שהזמן איתך טס כל כך מהר".או מחמאה אחרת: "כבר הגיע סוף השבוע?" כבר נגמרה לנו השבת שעוד לא התחילה?".אם לתחושתך הזמן עובר מהר.הרי שאתה נמצא במצב הטוב שלך.שמור עליו- על המצב הטוב הזה.
ד"ר אבי זלבה, קרימינולוג ויועץ ארגוני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב