דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אובמה- נאום ''רב ערך'' 

מאת    [ 07/06/2009 ]

מילים במאמר: 583   [ נצפה 2776 פעמים ]

נשיא ארה"ב הנוכחי הוא ללא ספק אחד הנואמים המעולים של תקופתנו. נאום טוב נמדד בכמה אלמנטים שיש בו: תוכן חכם ומובן, סגנון וצורה, והגשה נכונה. אבל יש בו עוד אלמנט חשוב. הוא כולל פנינים- אמירות בל נשכחות. ווינסטון צ'רצ'יל מנהיג בריטניה, ובעצם העולם החופשי כולו, בתקופת מלחמת העולם השנייה היה נואם בחסד.אמירות שנונות רבות שוזרו בנאומיו. אחת מהן בשבחו של חיל האוויר המלכותי ה- RAF וככה אמר : Never did so few so much for so many - מעולם לא עשו מעטים כול כך, כה הרבה לרבים כול כך. הנשיא קנדי, אף הוא נואם משובח, זכור מאמירה לעם האמריקני,בנאום ההכתרה: Do not ask what America can do for you, ask what you can do for America.- אל תשאל מה אמריקה יכולה לעשות למענך, שאל מה אתה יכול לעשות למען המדינה. ברק אובמה באמירה אחת בנאומיו במערכת הבחירות הטביע את החותם על המסר שלו- לשחורים ובעצם לכול העם. Yes we can אמירה שמאז הועתקה וצוטטה בנסיבות שונות, במעמדים שונים ובמאמרים.

 

לטעמי בנאום המונומנטאלי באוניברסיטת קהיר הפנינה היא "הגיע הזמן לפעול על פי מה שכולם יודעים שצריך לעשות". כה פשוט,כה חכם,כה נכון.ואשר לנאום כולו. לקראת הבחירות לנשיאות כתבתי מאמר באתר זה ב- 30.10.2008 וזה היה הפתיח:"גם אלמלא האינדיקאטורים היו מצביעים על יתרון לברק אובמה, הייתי כותב את המאמר. זאת מכיוון שהסנטור הצעיר והמבריק, הוא קרן אור לאמריקה, ונשיא אמריקני שחי בהרמוניה עם עמו ועם העולם, יש לכך חשיבות רבה גם בכול הקשור באזורנו. במילים אחרות אני מאמין במנטרה: מובמה טוב ליהודים, כלומר לישראל ".

 

וזה היה הסיום:"פוליטיקאי שעושה לעצמו, וכל פוליטיקאי עושה ראשית כול לעצמו, ותוך כדי כך, או באמצעותו, הוא משרת את הציבור ואת המדינה, בזירה הפנימית והבינלאומית, הוא לא רק פוליטיקאי טוב- הוא מדינאי. כזהו לדעתי מרק אובמה בפוטנציאל שלו. זה ועוד. בשביל אסיינים, אפריקנים וקבוצות נאורות באירופה, שחור , אף שהוא חצי לבן, כנשיא ארה"ב- אלה ימי משיח. ואם אלה לא הימים ממש, אזי יש בהם את האלמנט של בשורה.

 

לסיכום. אם יש תקווה להשכנת שלום במזרח התיכון כולו, אובמה עשוי להיות קטליזאטור רציני מאוד במימוש הבשורה הזאת, החזון הזה. לכן- אובמה" - ככה כתבתי אז,ואני שמח שנשיא זה עונה על הציפיות שלי,ואולי מעבר להם.

 

נאום אובמה הוא "רב ערך" במשמעות הכפולה של המונח. הוא ערכי מאוד ויש ערכים שונים שכול אחד יכול לדלות. לכולנו יש מה שהסוציולוגים קוראים predispositions כלומר נטיות לב. על פיהם אנו דנים אנשים, מנהיגים והמדיניות שלהם. יש, והם רבים שבשבילם מילות המפתח היו הפסקת הבנייה בהתנחלויות. אליי דיבר הקטע הבא :"קשריה ההדוקים של אמריקה עם ישראל ידועים היטב. קשר זה לא ניתן לניתוק. הוא מבוסס על קשרים תרבותיים והיסטוריים,והכרה שהשאיפה למולדת יהודית

(הדגשה שלי: צ.ג) מבוססת על היסטוריה טראגית שאי אפשר להכחישה.

 

יהודים בכול העולם נרדפו במשך מאות שנים והאנטישמיות באירופה הגיעה לשיא בשואה שלא היה לה תקדים. מחר אבקר בבוכנבאלד, שהייתה חלק משורה של מחנות שבהם יהודים שועבדו, עונו,נורו והומתו בגזים על ידי הרייך השלישי. ששה מילין יהודים מתו יותר מכול האוכלוסייה היהודית שחיה כיום בישראל. התכחשות לעובדה זאת היא חסרת בסיס,בורה ומלאת שנאה.איום להשמיד את ישראל או חזרה על הסטריוטיפים המתועבים על היהודים, הם עוול נורא המעלה בדעתם של הישראלים את הזיכרונות הכואבים ביותר ובה בעת מונע את השגת השלום שעמי האזור ראויים לו."( תרגום ע"פ "הארץ")

 

הנה בקטע קטן אחד השמיע נשיא המעצמה הגדולה בעולם, בפני כנס יוקרתי מוסלמי היסטורי את

ה- raison d'être של מדינת ישראל כמדינה יהודית. שום מנהיג אמריקני לא עשה זאת לפניו בנסיבות אלה.האם יכול להיות מסר נעלה, ברור וחד יותר- לנו היהודים, לנו הישראלים, לנו ניצולי השואה?

 

צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב