דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קולות ממרומים. 

מאת    [ 22/05/2006 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 4219 פעמים ]


הצהרותיו הפוליטיות התכופות של בעל פרס נובל,פרופסור ישראל אומן-חשובות כמו דעותיהם של אזרחים אחרים- לא פחות ולא יותר.

מאת: צבי גיל.

לאחר מותו של הנשיא הראשון חיים וייצמן בשנת 1952 הציע בן גוריון לאלברט איינשטיין להיות נשיא המדינה.ע"פ התיעוד בכתובים הפיסיקאי היהודי הדגול,בעל פרס נובל, השיב לבן גוריון שהוא נרגש מאוד מן ההצעה אך הוא אינו מתאים לתפקיד.אמירה שיפה לכל עת.לפי סיפור אחר, איינשטיין השיב לבן גוריון שהוא מבין גדול בפיסיקה,אך הוא ילד בפוליטיקה.ואכן מעטים היו המדענים שהחזיקו בכתר הכפול של מדינאי ואיש מדע דגול.עם היוצאים מן הכלל נמנה חיים וייצמן.וגם הוא,כפי שכבר ידוע, התבטא ש"המקום היחידי שנשיא ישראל יכול לתחוב בו את אפו הוא הממחטה".

מאז הקמת המדינה ניתנו לישראלים חמישה פרסי נובל.שי עגנון,משותף עם הסופרת נלי זק"ש,
ב 1966 ,מנחם בגין,משותף עם נשיא מצרים אנוואר סאדאת, ב 1977 ,יצחק רבין ושמעון פרס,משותף עם יאסר עראפת,בשנת 1994 ,אהרון צ'חנובר ואברהם הרשקו מן הטכניון שקבלו פרס נובל לכימיה ב-2004,ופרופסור ישראל אומן שקבל את פרס נובל ב 2005 על מחקריו בתחום
"תורת המשחקים".שני המדענים מן הטכניון ראו לנכון לפרסם הודעה שבה נאמר:"זכייתנו היא מסר שרק השכלה גבוהה תוליך את המדינה בדרך הנכונה".

ואכן הפרסים שניתנו ליוצרים ולמדענים בישראל ניתנו להם על מאמציהם והישגיהם היצירתיים והמדעיים,שלהם, ולא הודות למדינה ,שאינה מטפחת את ההשכלה הגבוהה, כפי שניתן היה להבין מן המסר של המדענים מן הטכניון,אלא למרות שהיא אינה מקציבה את המשאבים הראויים להשכלה.אילו מדינת ישראל הייתה מפיקה מדי שנה בעל פרס נובל אחד אפשר היה לדבר על הישג שהמדינה יכולה להתברך בו. במציאות זה דומה פחות או יותר להתבשמות של צמרת המדינה מניצחון של קבוצת ספורט אשר מרבית שחקניה אינם ישראלים.כדי שהקילוסים יהיו קוליים ככל האפשר,צועק ראש הממשלה לתוך השפופרת: "כאן אולמרט , כאן אולמרט,אתה שומע אותי?" ופיני גרשון, מאמן מכבי תל אביב,סגן אלוהים,נמצא אי שם לרגלי הר סיני ולא שומע.

עם זאת לא שי עגנון,ולא הפרופסורים צ'חנובר והרשקו,לא הפכו את הפרס לכידון פוליטי.לעומתם הפרופסור ישראל אומן מרבה להתבטא בנושאים פוליטיים,גם במסגרת אקדמית טהורה,כאשר היא מביכה את המתכנסים וגם בנסיבות אחרות.ככה למשל הוא הביע את דעתו כי "הרחקתו של החייל חננאל דיין מיחידתו בשל סירוב ללחוץ ידו של הרמטכ"ל היא התנהגות בולשביקית" תוך כדי ציון " כמעט טוב" לשמאל הקיצוני "שגם הוא התגייס לטובת החייל".

הפרופסור אומן הוא מדען דגול, איש בעל הדרת פנים, והזקן הלבן הקונפוציאני מוסיף לו הוד.זכותו ואולי חובתו המוסרית, כפי שהוא רואה אותה,למתוח ביקורת על הממסד.אולם אין לדבריו משמעות מעבר לחופש ביטוי של כל אחד,לא פחות אך לא יותר.זהו מסר לתקשורת, בעיקר,שכדרכה צובעת דברים תחילה בכחול לבן ואחר כך בצהוב כהה.פרופסור אומן אמר אז אמר.אחרים חושבים אחרת- האם תוקעים בשל כך תרועה גדולה בשופר המדיה?
צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב