דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מגילת העצמאות 

מאת    [ 30/04/2006 ]

מילים במאמר: 714   [ נצפה 7911 פעמים ]

מגילת העצמאות.

מסמך אקטואלי ורלוונטי.

תהיתי מה אני כותב לקראת יום העצמאות, הרי כול כך הרבה נכתב,וכדי לכתוב משהו חדש אפשר והמרבה גורע.כל כך הרבה נכתב,אבל ספק אם תוכנה של המגילה זכור או מוכר לרבים.עלה בדעתי שהדבר ההולם ביותר יהיה אם אביא את "מגילת העצמאות" כמות שהיא.היא תמיד מסמך אקטואלי,בזמן,במקום ובנסיבות.לעתים אני תוהה מדוע רובנו, אזרחי המדינה ללא יוצא מן הכלל , לפחות פעם בשנה ביום העצמאות לא משננים את המגילה הזאת,בראש וראשונה לעצמנו.ספק רב אם רבים מכירים לפחות חלקים מן התוכן של מגילה זאת, בין אם בלשונה או ברוחה.משום לשם רענון אני מביא אותה בשלמותה.( צבי גיל)


"בארץ ישראל קם העם היהודי,בה עוצבה דמותו הרוחנית,הדתית והמדינית.בה חי חיי קוממיות ממלכתית,בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו ולא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית.
מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהיאחז במולדתם העתיקה בדורות האחרונים שבו לארצם בהמוניהם, וחלוצים,מעפילים ומגינים הפריחו נשמות,חידשו את שפתם העברית,בנו כפרים וערים,והקימו ישוב גדל והולך השליט על משקו ותרבותו,שוחר שלום ומגן על עצמו,מביא ברכת הקדמה לכל תושבי הארץ ונושא נפשו לעצמאות ממלכתית.

בשנת תרנ"ז(1889) נתכנס הקונגרס הציוני לקול קריאתו של הוגה חזון המדינה היהודית,תאודור הרצל והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו.
זכות זאת הוכרה בהצהרת בלפור מיום ב' בנובמבר 1917 ואושרה במנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים,אשר נתן במיוחד תוקף בין לאומי לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לבין ארץ ישראל ולזכות העם היהודי להקים מחדש את ביתו הלאומי.

השואה שהתחוללה על עם ישראל בזמן האחרון,בה הוכרעו לטבח מיליונים יהודים באירופה,הוכיחה מחדש בעליל את הכרח בפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות על ידי המדינה היהודית בארץ ישראל,אשר תפתח לרווחה את שערי המולדת לכל יהודי ותעניק לעם היהודי מעמד של אומה שוות-זכויות בתוך משפחות העמים.
שארית הפליטה שניצלה מהטבח הנאצי האיום באירופה ויהודי ארצות אחרות לא חדלו להעפיל לארץ ישראל,על אף כול קושי,מניעה וסכנה,ולא פסקו לתבוע את זכותם לחיי כבוד,חרות ועמל-ישרים במולדת עמם.

במלחמת העולם השנייה תרם הישוב העברי בארץ את מלוא חלקו למאמץ האומות השוחרות חירות ושלום נגד כוחות הרשע הנאצי,ובדם חייליו ובמאמצו המלחמתי קנה לו את
הזכות להימנות עם העמים מייסדי ברית האומות המאוחדות.

ב- 29 בנובמבר 1947 קבלה עצרת האומות המאוחדות החלטה המחייבת הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.העצרת תבעה מאת תושבי ארץ ישראל לאחוז בעצמם בכל הצעדים הנדרשים מצדם הם לביצוע ההחלטה.הכרה זו של האומות המאוחדות בזכות העם היהודי להקים את מדינתו אינה ניתנת להפקעה.זו זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית.

לפיכך נתכנסנו,אנו חברי מועצת העם,נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל,ובתוף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היא מדינת ישראל.
אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט,הלילה,אור ליום שבת,ו' אייר תש"ח ,15 במאי 1948 ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ- ה 1באוקטובר 1948 - תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית ומוסד הביצוע שלה,מנהלת העם,יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית אשר תיקרא בשם ישראל.

מדינת ישראל תהיה פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות,תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה,תהא מושתתת על יסודות החרות,הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל,תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת,גזע ומין.תבטיח חופש דת,מצפון,לשון,חינוך ותרבות.תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות ותהייה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות.מדינת ישראל תהיה מוכנה לשיתוף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות כלכלית של ארץ ישראל בשלמותה.

אנו קוראים לאומות המאוחדות לתת יד לעם היהודי בבניין מדינתו ולקבל את מדינת ישראל לתוך משפחת העמים.אנו קוראים- גם בתוך מתקפת הדמים הנערכת עלינו זה חדשים-לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים.

אנו מושיטים יד לשלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו.מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ משותף לקדמת המזרח התיכון כולו.

אנו קוראים לעם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעלייה ובבנין הארץ ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל.

מתוך ביטחון בצור ישראל הננו חותמים בחתימת ידינו לעדות על הכרזה זו במושב מועצת המדינה הזמנית,על אדמת המולדת,בעיר תל אביב,היום הזה,ערב שבת ה' אייר תש"ח, 14במאי 1948 .


צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב