דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכשרת דור מנהיגי המחר 

מאת    [ 21/09/2008 ]

מילים במאמר: 2475   [ נצפה 4608 פעמים ]

  א . ראציונל

א . 1 . מערכת החינוך ממעטת לעסוק בטיפוח דור המנהיגים הבא . אין כמעט עיסוק שיטתי , חינוכי ואקדמי בעיצוב מנהיגות העתיד של ישראל . הנחת היסוד של התכנית המוצעת היא שבאמצעות פיתוח דיסציפלינה חדשה בבית הספר התיכון , ניתן להשפיע ולעצב בוגרי תיכון בעלי הבנה , מיומנות ורקע מוסרי אקדמי המכין אותם לעמדות מנהיגות , פיקוד , ממשל וניהול .

א . 2 . מרבית התכניות העוסקות או נוגעות במנהיגות , ממשל ופוליטיקה הן תכניות הנשענות על מבחר של ביבליוגרפיה , ועוסקות בפן התיאורטי וההיסטורי של הממשל והפוליטיקה . אין הן מציבות בפני התלמיד אתגר מנהיגותי , ואין הן מזמינות אותו להתנסות מנהיגותית - אם בתחומי בית הספר , בקהילה , בחברה . מקצוע האזרחות , למשל , בנוי על קוריקולום מחייב לבגרות, אך אין בו קריאה לאזרחות פעילה , לשותפות אזרחית . הוראת מקצוע מדע המדינה מבוססת על חומר עיוני תיאורטי בתחומי המחשבה המדינית , הממשל , תורת המשטרים ( 2 יחידות מתוך 5 של מדעי החברה ) . אין מטרתה להפעיל את התלמיד כאיש פוליטי . מקצוע הפילוסופיה ( 5 יחידות ) מציג לתלמיד אתגר של לימוד טקסטים ועיסוק בדילמות מוסריות הלקוחות גם מהשדה הפוליטי . לאחרונה הוגשה לאישור תכנית 5 יחידות מדע המדינה , תכנית המרחיבה מאד את הלימוד התיאורטי של דיסציפלינה זו .

א . 3 . בתחום ממשל ופוליטיקה נעשים בשטח מספר ניסויים מעניינים כמו למשל פעילות לטיפוח מנהיגות בבית הספר האזורי אשל הנשיא ( בשלב זה ללא יחידות לבגרות ); מגמה שגרעין החומר הנלמד הוא מדע המדינה בתיכון אביב ברעננה ( לבגרות , במסגרת 5 יחידות מדעי החברה ) ; מסגרת לתלמידי תיכון בתחום בטחון לאומי בהרצליה ( פעילות אקס קוריקולרית );

א . 4 . בכל בתי הספר אנו מכירים את ענף החינוך החברתי המטפח מעורבות , שותפות , דמוקרטיה בית ספרית . המוסדות הנבחרים של התלמידים אמורים להוות ערוץ לגיבוש מנהיגות עתידית . בפועל , ברוב המקרים מדובר בקבוצת תלמידים המובילה את הפעילות החוץ לימודית של התלמידים ומייצגת אותם בנושאים יומיומיים כגון לוח מבחנים . לאחרונה מתגברת הנטייה של מוסדות התלמידים ליזום ולהצטרף לפעילויות למען הקהילה , למען נזקקים , למלחמה בסמים או באיידס . מועצות תלמידים רבות מתנסות בקורס מנהיגות צעירה . קורסים קצרים אלה מעמידים בפני נבחרי התלמידים את האתגר של מנהיגות נוער במסגרת הלא פורמלית בין כתלי בית הספר . תקצר היריעה מלתאר ערוצי פיתוח מנהיגות נוער בתוך ומחוץ לבית הספר . כל הערוצים האלה הם חיוניים וחיוביים , אך אין להם שאיפות אקדמיות לימודיות .

א . 5 . ערוץ חינוכי אחר הוא ערוץ טיפוח המצוינות. תחום זה מעורר ויכוחים ודיונים רבים : ראשית , סביב מהות המצוינות , ושנית - האם בכלל טוב לבדל תלמידים בעלי פוטנציאל או שאיפה בתחום מוגדר, מהאחרים - עידוד המצוינות מוצג לא אחת כמנוגד לעידוד השוויוניות בין התלמידים . כל יוזמה בתחום המצוינות נתפסת על ידי מבקריה כאליטיסטית וכפוגעת באחידות מערכת החינוך . בקרב התומכים , הם רואים ביעד של המצוינות בתחומים שונים , יעד מרכזי בחינוך . כדוגמאות לטיפוח תחומי של מצוינות נציין :


    • 

    מגמות מפותחות המעצבות עתודות של אמנים בתחומי המוסיקה , התיאטרון , האמנות הפלסטית המחול .


    • 

    מגמות המרחיבות ומעמיקות בחינוך טכנולוגי , מדעי כגון : ביוטכנולוגיה , טכנולוגיות מידע , כיתות מדעיות .


    • 

    עידוד כתיבת עבודות גמר מחקריות בהיקפים של 4 ו 5 יחידות , בכל תחום שהוא .


    • 

    מסגרות הישגיות המכשירות ספורטאים בתחומי הכדורסל , האתלטיקה ואחרים , כולל אפשרויות להתמחות בהיקף 5 יחידות במגמת חינוך גופני .


    • 

    עידוד תלמידים למצוינות והישגיות במסגרות כגון אולימפיאדת הפיסיקה , תחרות ה"רובונר" , לבניית רובוטים , תחרות כתיבת חיבור עברי , חידון התנ"ך לנוער .

בעוד שבגופים וארגונים משמעותיים נושא פיתוח מנהיגות הוא מהותי לסדר היום שלהם , אין כך הדבר בבית הספר . בתנועות הנוער : קורסי מדריכים צעירים , קורס מדריכים בוגרים ; בצה"ל : קורסי מפקדים ובעיקר - קורס קצינים ; במערכת החינוך : קורסי מנהלים , בית הספר למנהיגות חינוכית ;

אמנם , פיתוח מנהיגות בארגונים נעשה , קודם כל , כדי להבטיח את קיומם ועתידם . אך בתהליך פיתוח המנהיגות הם תורמים רבות לרובד המנהיגות והממשל במדינה .

מגמת מנהיגות ממשל ופוליטיקה בתיכון שוהם תהיה מודל לטיפוח עתודות של מנהיגים חברתיים ופוליטיים לקהילה המקומית וברמה הלאומית כאחד .

ב . הנחות יסוד לתכנית החינוך למנהיגות

ב.1. מנהיגות היא איננה רק תכונה טבעית , היא גם קשורה במיומנויות נרכשות , בהבנת המכניזם של עבודת הממשל , המערכות הציבוריות והפוליטיות .

ב.2 . צעירים המייעדים עצמם לעמדות מנהיגות וממשל חייבים הכשרה בקשת רב תחומית של נושאים והתנסויות .

ב.3 . אין הבנה של מנהיגות , ממשל ופוליטיקה ללא התנסות אישית בתחומים הללו .

ב.4 . חייבת להיות הלימה בין החומר התיאורטי של התכנית לבין התנסות אישית בתחומי המנהיגות הממשל והפוליטיקה .

ב.5. בעיני הנוער ( ולא רק נוער) נתפסת הפוליטיקה כדחויה , לא מוסרית . תפקיד תכנית המגמה הוא להתמודד עם הדימוי ועם הבעיות האמיתיות שמעלה עצם העיסוק בפוליטיקה .

ב.6. תכנית מנהיגות ממשל ופוליטיקה היא מקשה אחת עם מקצוע הסוציולוגיה .

ג . מטרות העל של תכנית החינוך למנהיגות

ג.1 . תלמידי המגמה ילמדו ויבינו כיצד פועלות מערכות ממשל , כיצד מתרחשים תהליכים פוליטיים , כיצד מופעלת מערכת האיזונים בדמוקרטיה בין רשויות , בין הדרג הנבחר והממונה , בין מערכות לאומיות ומקומיות , בין מערכות לחצים וכוחות צולבים .

ג.2. תלמידי המגמה יעמיקו בתיאוריות הבסיסיות של מדע המדינה , באידיאולוגיות העיקריות , במושגי היסוד של הסוציולוגיה , המדינה , הפוליטיקה , הקשר בין הפוליטיקה והמנהל הציבורי .

ג.3. התלמידים יעברו התנסות מעשית בשדה הפוליטי והממשל הלאומי והמקומי . תלמידי המגמה ייחשפו למנהיגות פוליטית , לאנשי ממשל , לדרג המסייע והמייעץ .

ג.4. התלמידים יפתחו מיזמים ומעורבות בקהילה ובחברה כתוצר ישיר לחומר הנלמד ולמיומנויות הנרכשות במהלך לימודי המגמה .

ד. דיסציפלינה

מגמת מנהיגות ממשל ופוליטיקה היא בתחום מדעי החברה . בתחום זה ניתן לשלב שני תחומים בהיקפים של 2 יחידות כל אחד , ויחידה חמישית , פרויקט אישי .

לימודי המגמה יהיו בסך הכל בהיקף של 5 יחידות על פי החלוקה הבאה:

1 . 2 יחידות סוציולוגיה .

2 . 2 יחידות תכנית ייחודית : מנהיגות , ממשל ופוליטיקה .

3 . 1 יחידה , פרוייקט אישי בתחום המנהיגות הממשל והפוליטיקה .

תכנית המגמה נשענת על ביבליוגרפיה נרחבת ועל מערכת מושגים המחייבים את התלמיד .

המגמה היא בינתחומית באופייה . היא משלבת את חומר הבסיס בסוציולוגיה עם התחום הייחודי של המגמה . הלימודים ידגישו את הקשר בין עולם הסוציולוגיה לבין התחום הייחודי . בין נושאי הקשר יצוינו : תרבות פוליטית , סוציולוגיה פוליטית , ריבוד ופוליטיקה .

ה . מטרות ערכיות - רעיוניות של התכנית

ה.1. עיצוב עתודת מנהיגים צעירים בעלי הכרה חברתית ופוליטית , בעלי מודעות לצורך באתיקה ובמוסר במערכת הפוליטית והמנהלית , בעלי זיקה לקוד אתי מוצק המחייב כל אדם המשתלב במערכת הציבורית .

ה.2. עיצוב עתודת מנהיגים בעלי אופקים רחבים הניזונים מתורת המדינה במשמעותה המלאה ובכלל זה המימד ההיסטורי של התפתחות הרעיון המדיני לסוגיו , וההיבט של דמות "האדם המדיני " .

ה.3. תלמידי המגמה יהיו בעלי יכולת להפיק לקחים מחולשתם וסכנותיהם של תופעות ורעיונות אנטי דמוקרטיים . הם יהיו מודעים לאופיה ועוצמתה של הדמוקרטיה וכמוהן לנקודות התורפה שלה .

ה.4. תלמידי המגמה יפתחו זיקה לאחריות קהילתית , היכרות עם הרובד המנהיג את היישוב ומוסדות המועצה המקומית .

ו. מטרות קוגניטיביות של התכנית

ו.1. לימוד שיטתי של זרמים ומושגים בסוציולוגיה , סוציולוגיה פוליטית ותורת המדינה .

ו.2. לימוד משווה בין אידיאולוגיות וגישות דמוקרטיות מול אלה שאינן דמוקרטיות , או שהן אנטי דמוקרטיות .

ו.3. לימוד פעולת מערכות פוליטיות ומערכות ממשל , והממשק ביניהן .

ו.4. ניתוח טקסטים ומאמרים התואמים את מטרות העל של התכנית .

ו.5. ניתוח אירועים פוליטיים , ניתוח מצבים פוליטיים , ניתוח דילמות ניהוליות , ניתוח משברים של מנהיגות ומשברים בדמוקרטיה .

ו.6. לימוד השלטון המקומי . פיזור הסמכויות והיוזמה בין השלטון המקומי הנבחר לבין ארגונים ורבדים קהילתיים אחרים .

ו.7. לימוד משווה בין המשטר והמערכת השלטונית בישראל לבין משטרים ומערכות בעולם .

ו.8. לימוד משלב של נושאים ותחומים משיקים : נושאים של תרבות פוליטית , נושאים של סוציולוגיה פוליטית , אתיקה ופוליטיקה , נוער ופוליטיקה , תנועות מחאה .

ז. מטרות התכנית בתחום הערכי - ריגושי - חוויתי .

כאמור , אחת ממטרות העל של התכנית היא הדגשת ההיבט הריגושי חוויתי של הלימוד . בכך היא תהיה נבדלת , להערכתנו , מכל תכנית לימודים אחרת בביה"ס התיכון העוסקת בממשל ופוליטיקה . התכנית תיצור מעורבות של התלמיד כשותף פעיל ומעורה בחיים הפוליטיים של המדינה והקהילה .

ז.1. התכנית תפתח : יחס וגישה חיובית אצל התלמיד כלפי המערכת הפוליטית ומערכת הממשל , תחושה שניתן לקיים מערכות אלה על פי קודים אתיים בריאים , אמון במערכת הדמוקרטית הישראלית .

ז.2. התכנית תגרום לתלמיד להיות מעורב ומתנסה בתהליכים הפוליטיים, בתהליכי קבלת החלטות , במעקב שיטתי אחר אנשי מקצוע בצמתי החלטות ודרגי ביצוע ומנהל .

ז.3. התכנית תיצור תבנית ללימוד התרחשויות פוליטיות עכשוויות . הדיסציפלינה של מדע המדינה מזמינה התייחסות המזמינה השלכות של התיאוריה המדינית על המתרחש בשדה המדיני והפוליטי .

ז.4. התכנית תציב בפני התלמיד את האופציה והאתגר של כניסה לרובד חברתי הנוטל אחריות , הבונה עצמו כמנהיגות . מושג האחריות ילובן ויילמד באופן מעמיק כבסיס לרעיון המגמה בכללותו.

הרעיונות המרכזיים של התכנית :

ח.1. ניתוח הרעיון של "האדם המדיני" , תכונותיו , שאיפותיו .

ח.2. לימוד הרעיון הדמוקרטי , על גווניו השונים, מול הזרמים האוטוריטריים והטוטליטריים .

ח.3. לימוד הסכנות והמכשולים של הדמוקרטיה המודרנית .

ח.4. מנהיגות ומשבר המנהיגות הפוליטית בחברה המודרנית .

ח.5. מנהיגות ומשבר המנהיגות הפוליטית בישראל .

ח.6. ניתוח המערכת הפוליטית בישראל בזיקה אל החברה הישראלית .

ח.7. לימוד מרכיבי המנהיגות הפוליטית והמנהלית . קוד אתי של מנהיגות וממשל .

ח.8. לימוד סוגי מנהיגות ומקורות סמכות פוליטית , דתית , תנועתית , רעיונית .

ט. דרכי הוראה , מתודולוגיה , אמצעים דידקטיים :

"מתודולוגיה" בהקשר לתכנית הזו היא הדרך והעקרונות האקדמיים על פיהם יילמד החומר ועל פיהם יעוצב נושא המנהיגות הפוליטית . התכנית מדגישה את הצורך בשיטתיות ואחידות דרך הלימוד והקישור שבין הלימוד והיישום בשטח . "אמצעים דידקטיים" הוא מכלול האמצעים בהם ישתמש צוות ההוראה לצורכי המחשה ,ניתוח מושגים , לימוד טקסטואלי .

ט.1. התכנית תתבסס על השוואות והנגדות בין מושגים ורעיונות . דרך הלימוד המשווה , ודרך העמדת הניגודים בין קונצפטים - מסייעת בידי התלמיד לחדד ולהבהיר נושאים ובעיות .

לדוגמא : הרעיון הדמוקרטי יילמד בהשוואה , במקביל, לתפיסה הטוטליטרית והאוטוריטרית .

קוד אתי למנהיגות יילמד מול מושג שחיתות פוליטית .

דרך ההנגדה מאפשרת חידוד והבהרה של נושא נלמד , גיבוש תובנה של מושגים בסיסיים . חלק גדול מהחומר הנלמד כולל רעיונות ומושגים מופשטים . לא כל נושא ניתן להמחשה . על כן דרך ההנגדה וההשוואה מאפשרת יצירת מתח אינטלקטואלי בתוך תהליך הלימוד המביא להגברת כושר ההבנה של סוגיות בתחומי המדיניות , המשטר , המינהל.

ט.2. התכנית תתבסס על סימולציות כדרך לשתף תלמידים בחשיבה והכרת הנושאים על בוריים . הסימולציות ילוו כל פרק בתכנית , והן יהיו חלק מהמטלות החלות על התלמידים . סוגי הסימולציות יהיו בכל תחום בו תטפל התכנית :


    • 

    סימולציות של מצבים ותרחישים פוליטיים בישראל ובעולם .

לדוגמא : סימולציה של ועידת שלום במזרח התיכון .

סימולציה של הקמת תנועה פוליטית חדשה ( כמו "ישראל אחרת" ) .

סימולציה של בניית קואליציה עירונית .

סימולציה של קבלת החלטות לגבי בחירות מקדימות ( פריימריז ) .


    • 

    סימולציות בנושאי ממשל ומינהל .

לדוגמא: סימולציה של קבלת החלטות להקמת ותפעול כביש "חוצה ישראל" .

סימולציה של הקצאת משאבים לתחומים מועדפים ברשות מקומית .

סימולציה של הקמת בית ספר כארגון עצמאי מבחינה כלכלית ותפעולית.


    • 

    סימולציות של ניהול משברים פוליטיים חברתיים .

לדוגמא : סימולציה של הדיון להקמת מסלול שירות לאומי למי שפטור מגיוס לצה"ל .

סימולציה של משבר פוליטי - פרישת מפלגת העבודה ממשלת האחדות הלאומית ב 2002 , מה שהביא להקדמת הבחירות לכנסת ה 16 .

בתהליכי הסימולציה ייעזרו המורים במומחי תוכן , במידענים , במקורות ראשוניים המצויים במוקדי השלטון , באנשי שלטון מכל הדרגים .

ט.3. התכנית תתמקד בכשירות אוריינית :תפקוד קולטני (הבנת הנשמע , ניתוח טקסטים ) ותפקוד יוצרני ( יכולת ניסוח בכתב ובעל פה ) . כשירות זו היא תנאי להשגת המטרות הנוספות , היא הבסיס. תלמיד המגמה יתמחה בקריאת וניתוח מאמרים ופרשנויות בתחומי הממשל והפוליטיקה. פיתוח הכשירות האוריינית, בהקשר לתחום המנהיגות הממשל והפוליטיקה , פירושו :


    • 

    לימוד יסודי של המושגים הבסיסיים , שהם בסיס לפיתוח שפה - שפת המגמה .


    • 

    לימוד וקישור מושגי היסוד של הסוציולוגיה עם רעיונות ותוכן המגמה .


    • 

    לימוד בסיסי של תולדות תורת המדינה והממשל. על התלמיד לרכוש ולהתמצא בתשתית של ידע על התיאוריות הבסיסיות והחשובות , על ההבדלים ביניהן .


    • 

    לימוד ההקשר ההיסטורי של התיאוריות והרעיונות המרכזיים בתורת המדינה.


    • 

    פיתוח מיומנות הכתיבה המקצועית , שיפור הניסוח , מיקוד רעיונות ומסרים .

ט.4. לימוד ותרגול רטוריקה באמצעות איש תיאטרון . לימוד תורת הנאום , פיתוח אמצעים לשוניים ופיגורטיביים , תרגול דיקציה , פיתוח יכולת הבעה .

 

פיתוח מיומנות זו מסתמך על הרעיונות הבסיסיים של הדמוקרטיה ופיתוח מערכות פוליטיות וציבוריות המעודדים חופש דיבור , אמנות הויכוח והשכנוע , תקשורת תוך ארגונית .טיפוח כושר נאום ודיבור של התלמידים יכללו בין היתר :


    • 

    הכנת נתוני רקע , ידע מוקדם על נושא העומד על הפרק .


    • 

    בדיקה מוקדמת של דעות נוגדות או אחרות .


    • 

    ניתוח מקדים של הרקע החברתי - פסיכולוגי המאפיין את קבוצת היעד .


    • 

    הכנה מוקדמת של נאום או פרזנטציה( עם הנחיה ), ולימוד דרכי הכנה מוקדמת באופן עצמאי .

ט.5. תלמידי המגמה יכירו וישתמשו בשיטות המחקר הבסיסיות של מדעי החברה . הכוונה היא לשיטות המחקר המשרתות ומחזקות את נושאי הלימוד . הלימוד ישלים שיטות ודרכים הנלמדות במסגרת מקצוע הסוציולוגיה , שהוא חובה כחלק מהרכב היחידות של התלמיד .

בין השיטות שיודגשו :


    • 

    ריאיון אנשי מקצוע מתחום הממשל והפוליטיקה , ריאיון אנשי מנהיגות פוליטית , הרובד המקצועי שמניע מערכות וכוחות פוליטיים , אנשי ממשל בצמתי החלטות .


    • 

    סקרים ומשאלי דעת קהל בהיקף מוגבל . זאת כדי להכיר כלי שימושי בו משתמשים פוליטיקאים , וכדי לנתח אופן השימוש בו .


    • 

    סקירת וניתוח מקורות כגון : מצעי מפלגות , מאמרים רעיוניים של תנועות אידיאולוגיות , מצעי נתונים קיימים שיש להם ביסוס מחקרי.

ט.6. לימודי המגמה ידגישו את הלימוד הבינתחומי המתבקש מנושא כזה .

ראשית , תיעשה אינטגרציה בין לימודי המנהיגות ממשל ופוליטיקה לבין לימודי הסוציולוגיה . ייעשה שילוב המושגים הבסיסיים הנלמדים בסוציולוגיה . הם יהיו חלק מהשפה הנלמדת במגמה .

שנית , ייעשה חיבור אל תחומי דעת משיקים לנושאי המגמה , ובהם :

סוציולוגיה פוליטית .

תרבות פוליטית .

תורת המנהיגות .

יחסים בין לאומיים .

לימודי השלטון המקומי .

תחומים נבחרים מהפילוסופיה .

ט.7. ביבליוגרפיה : הקשת הרחבה של נושאי המגמה מחייבת ביבליוגרפיה נרחבת ועדכנית .

= תכנית המגמה תציע ביבליוגרפיה שהיא חובה , והיא מצוינת תחת הכותרת : מקורות .

= מאגרי ביבליוגרפיה ממנה יוכלו המורה והתלמידים לבחור על פי סדרי עדיפויות.

= ביבליוגרפיה להרחבה , מעבר למקורות הנדרשים , מופיעה תחת הכותרת : להרחבה .

= ביבליוגרפיה הכלולה בין חומרי לימוד להעשרה , מחוץ לשעות התכנית , מופיע תחת: להעשרה .

= כמו כן יתרגלו התלמידים חיפוש, איתור ומיון ביבליוגרפיה רלבנטית , על פי קריטריונים מוצקים .

ט.8. יחידת העבודה האישית : אחת מתוך חמש יחידות הלימוד של המגמה היא עבודת המחקר האישית . העבודה תענה על הקריטריונים הבאים :


    • 

    היא תכלול התנסות אישית במנהיגות קהילתית , בעשייה מתרימה לקהילה .


    • 

    היא תסתמך על הדיסציפלינה של התכנית החדשה .


    • 

    היא תסתמך לפחות על אחת משיטות המחקר הבסיסיות של מדעי החברה.


    • 

    היא תהיה כפופה להנחיות כתיבת ועריכת העבודה של היחידה החמישית , פיקוח מדעי החברה.


    • 

    היא תכלול סיכום בכתב , תיאורטי ומעשי , ופרזנטציה בפני קהל אנשי מקצוע .

לסיכום . התכנית לטיפוח מנהיגות צעירה היא מקפת ומשלבת הקניית כלים אקדמיים עם פיתוח חשיבה בריאה שאמורה להיות מנת חלקו של כל מנהיג בפוטנציה . התכנית מדגישה את האתיקה הנדרשת מכל מנהיג , בכל תחום . כל אלה משתלבים בחוויית ההתנסות והלמידה מהיומיום .

אבינועם גרנות .

* מבוא זה מתבסס על תכנית לימודים ייחודית שכתב המחבר עבור בית הספר התיכון בשוהם , 2002 .

המחבר היה מנהל תיכון "אביב" , בעת כתיבת התכנית .

התכנית אושרה על ידי האגף לתכניות ייחודיות במשרד החינוך , כתכנית 5 יחידות לבגרות .

 

ראש מינהל החינוך בעיריית חולון ,
בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון ,
ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית .
מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה .
מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות ,
בשליחות : שימש כשליח קהילתי בקהילה היהודית של סינסינטי , אוהיו .
וכמנכ"ל בית הספר היהודי "מגן דוד" , מקסיקו - סיטי .
לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא .



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב