דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התנהגות בני הזוג גוברת על הקבוע בהסכם הגירושין בנוגע לחלוקת הרכוש- מאת עורך דין דן הלפרט 

מאת    [ 28/05/2008 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 2215 פעמים ]

סוגיה מעניינת בנושא אופן חלוקת זכויות במקרקעין בין בני זוג, נדונה באחרונה על ידי בית המשפט העליון (בע"מ 9316/06 פלוני נ' פלונית).
בפני בית המשפט העליון הובא עניינם של פלוני ופלונית אשר נישאו בשנת 1972 והתגרשו בשנת 1979. במסגרת פסק דין לגירושין שניתן על ידי בית הדין הרבני, הוחלט, בין היתר, כי דירת המגורים אשר הייתה רשומה על שם שני בני הזוג ערב הגירושין (להלן:"הדירה") תועבר לבעלותו הבלעדית של פלוני, ואילו תכולת הדירה תועבר לבעלותה של פלונית.
העברת הזכויות בדירה לא בוצעה בפועל בלשכת רישום המקרקעין, והדירה נותרה רשומה על שם שני הצדדים.
בהסכמת פלוני, הוסיפה פלונית להתגורר בדירה עימו ועם בנם המשותף וזאת עד לחודש אפריל 2002.
באוגוסט 2004 הגישה פלונית תביעה בבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא במסגרתה עתרה לפירוק השיתוף בדירה, מכירתה וחלוקת התמורה באופן שווה בין בני הזוג.
פלונית טענה, כי מכיוון שהמשיכה להתגורר בדירה במשך כל השנים לאחר הגירושין ואף שילמה את דמי החכירה בגין הדירה, אזי היא זכאית לקבלת מחצית משווי הדירה מכוח חזקת השיתוף בין ידועים בציבור.
פלונית טענה עוד, כי פסק הדין של בית הדין הרבני בתביעת הגירושין משנת 1979 התיישן בשל אי מימושו על ידי הצדדים. בית המשפט לענייני משפחה קיבל את התביעה (הן לגופה והן מן הטעם שלא הוגש כתב הגנה מטעמו של פלוני) והורה על מכירת הדירה וחלוקת התמורה בין בני הזוג, זאת למרות הקבוע בהסכם הגירושין.
רק כ- 9 חודשים לאחר מכירת הדירה וחלוקת התמורה בין הצדדים הגיש פלוני בקשה לביטול פסק הדין- אך זו נדחתה. גם ערעור שהגיש פלוני לבית המשפט המחוזי נדחה.
בדחותו את הערעור קבע בית המשפט המחוזי, על בסיס הראיות שהוצגו בפניו, כי הצדדים היו ידועים בציבור במהלך 25 השנים שחלפו מאז ניתן פסק דינו של בית הדין הרבני אשר נתן תוקף להסכם הגירושין, ומכאן שפלונית זכאית למחצית מן הזכויות בדירה מכח חזקת השיתוף. פלוני לא אמר נואש ועתר בבקשת רשות הערעור לבית המשפט העליון.
לאחר עיון בטענות הצדדים דחה בית המשפט העליון את בקשת רשות הערעור הן מן הטעם שעניינה אינו מצדיק התערבות ערכאת ערעור שניה והן לגופה.
לגופן של טענות פלוני קבע בית המשפט, כי הסכם חלוקת הרכוש, אשר אושר בפסק דין הגירושין בבית הדין הרבני, נועד להסדיר את סיום מערכת היחסים בין הצדדים, אולם למציאות שהתרחשה לאחר החתימה על הסכם הגירושין יש להתייחס במנותק ממנו.
נקבע עוד, כי בנסיבות העניין, מהווה התנהגות הצדדים שלב פוסט-הסכמי שמגדיר מחדש את חלוקת הרכוש בין הצדדים. היינו, עובדת מגוריהם המשותפים של הצדדים בדירה במשך 25 שנה והיותם ידועים בציבור מעניקה לפלונית זכויות בדירה מכוח חזקת השיתוף וזאת חרף ההסדר בהסכם הגירושין.
בית המשפט העליון הוסיף והעיר כי אף לו יושם פסק הדין של בית הדין הרבני, והזכויות בדירה היו נרשמות על שם פלוני היתה התוצאה נותרת על כנה ופלונית היתה זכאית לתמורת מחצית הזכויות בדירה.
פסק הדין הנ"ל מנחיל גישה נכונה וראויה בה מוענק משקל מכריע להתנהגות השותפים במקרקעין (התנהגות המבטאת יותר מכל את רצונם וכוונתם של השותפים באשר לאופן חלוקת המקרקעין ביניהם), בבחינת העדפת עקרון חופש הקניין על פני הסדר חוזי שאינו משקף עוד מציאות קיימת.

הכותב, עו"ד דן הלפרט, בעל משרד עורכי דין המתמחה במקרקעין (רחוב בן גוריון 2 רמת גן, בניין ב.ס.ר. 1, טל'- 03-7554466).
עו"ד דן הלפרט בעל תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במנהל עסקים, חבר ועדת הקניין של לשכת עורכי הדין ומאמריו מתפרסמים בקביעות בעיתונים "גלובס" ו"הארץ".
הכותב, עו"ד דן הלפרט, בעל משרד עורכי דין המתמחה במקרקעין (רחוב בן גוריון 2 רמת גן, בניין ב.ס.ר. 1, טל'- 03-7554466).
עו"ד דן הלפרט בעל תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במנהל עסקים, חבר ועדת הקניין של לשכת עורכי הדין ומאמריו מתפרסמים בקביעות בעיתונים "גלובס" ו"הארץ".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב