דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לעבור דרך החרדה - על חרדות ועל כל מה שביניהן 

מאת    [ 26/12/2023 ]

מילים במאמר: 852   [ נצפה 123 פעמים ]

חרדה היא חוויה רגשית מורכבת שמתבטאת בדרכים שונות ומשפיעה על אנשים מכל שדרות החברה בכל הגילים. לא נטעה אם נאמר שחרדה היא הרבה יותר ממצב רגשי; היא ספקטרום עצום ושלם של רגשות שיכול להתחיל בחוסר נוחות קלה, להמשיך בדופק מואץ ועלול להסתיים בהתקף רגשי בלתי נשלט בנוכחות אנשים רבים. כיוון שרבים בחברה המודרנית סובלים מחרדה, וכיוון שהחרדה נוגעת בכולנו במידה כזאת או אחרת, הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן ולהבין שזה בסדר להרגיש חרדה אך צריך גם לדעת שאפשר לעבור דרך החרדה ולהתגבר עליה. אז בואו נדבר על חרדות ועל כל מה שביניהן; בוא ננסה להתגבר עליהן ביחד.

 להבין את החרדה - ספקטרום של רגשות

חרדה היא תגובה טבעית ללחץ או לסכנה, והמזנק שלה הוא מצב הישרדות פתאומי או ליתר דיוק 'מצב הילחם או ברח' ( Fight or Flight). מצב זה הוא טבעי ואינסטינקטיבי וטבוע בכל אחד מאיתנו. אך אם אנחנו נתונים בקביעות במצב זה, ואם החרדה שלנו נעשית כרונית או לא פרופורציונלית, איכות החיים שלנו, אורח החיים שלנו והשלומות שלנו עלולים להיפגע מאוד. אף על פי שאפשר להגדיר חרדה, חשוב להבין שאין מדובר במצב אחיד, והוא יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות אצל כל מי שמתמודד איתה. הינה דוגמאות מובהקות להפרעות חרדה רווחות: 


    • הפרעת חרדה כללית - הפרעה זאת היא הנפוצה ביותר ובאה לידי ביטוי בדאגה מתמשכת ומוגזמת בכל עניין ובכל תחום מתחומי החיים. אנשים המתמודדים עם הפרעת חרדה כללית, מתקשים לשלוט בדאגות שלהם וסובלים בדרך כלל ממתח, מחוסר שקט ומעייפות. 
    • הפרעת חרדה חברתית - אנשים המתמודדים עם הפרעת חרדה חברתית, מרגישים חוסר נוחות במצבים חברתיים ולרוב מפחדים פחד עז ממצבים אלה ונמנעים מאינטראקציות חברתיות, מקשרים אישיים, מקשרים אינטימיים ומקשרים מקצועיים. חרדה חברתית פוגעת בביטחון העצמי ומתבטאת לרוב בבידוד חברתי. 
    • התקפי תבהלה (פניקה) - התקפי תבהלה הם התקפים בלתי צפויים, אפיזודות פתאומיות של פחד עז המלווה בתסמינים פיזיים כמו דפיקות לב מואצות, הזעה, סחרחורות וקוצר נשימה. אנשים המתמודדים עם התקפי תבהלה, מפתחים חרדה מההתקפים האלה ונמנעים מלחיות את חייהם במלואם, ליצור קשרים, להתקדם בעבודה, להשתתף באירועים ועוד. 
    • פוביות מוגדרות - פחדים עזים שאינם רציונליים, למשל פחד גבהים, פחד מטיסה, פחד מעכבישים, פחד ממקומות סגורים. הפוביות האלה מפריעות מאוד לשגרת החיים של כל מי שמתמודד איתן, ובאות לידי ביטוי בתסמינים גופניים לא פשוטים ובהימנעות ממצבים, מאנשים ומאירועים שעלולים לעורר אותן. 
    • הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD- הפרעה שעלולה להתפתח לאחר אירוע טראומטי כמו אסון טבע, מלחמה או תקיפה. אנשים המתמודדים עם PTSD עלולים לחוות את הטראומה שוב ושוב, לסבול מסיוטים ומחרדות קשות.
    • הפרעה טורדנית כפייתית OCD- הפרעה המאופיינת במחשבות טורדניות, לא רצויות, לא הולמות ולעיתים גם אובססיביות ובהתנהגויות כפויות חוזרות ונשנות שמטרתן להפחית חרדה. 
    • חרדת פרידה אצל ילדים - גם ילדים עלולים לחוות סוגי חרדות, אך אפשר לומר שחרדת פרידה היא החרדה השכיחה ביותר בקרב ילדים. חרדת פרידה באה לידי ביטוי במצוקה קשה לאחר פרידה מההורים או מהמטפלים העיקריים וכן בתסמינים גופניים כמו כאבי בטן או כאבי ראש. 
חרדות אצל ילדים

ילדים, כמו מבוגרים יכולים לחוות חרדות מסוגים שונים, ואם הן אינן מטופלות, הן עלולות להחמיר בחלוף הזמן. חשוב לזהות סוגי חרדות אצל ילדים כדי לעזור להם להתמודד איתן, לפתח חוסן רגשי ולהתגבר עליהן. הינה דוגמאות לחרדות המאפיינות את גיל הילדות: 


    • חרדת פרידה - חרדת פרידה היא חלק בלתי נפרד מההתפתחות בשלבי הילדות המוקדמים. היא מופיעה בדרך כלל בגיל 6 או 8 חודשים ומגיעה לשיאה בגיל 10 או 18 חודשים. שגרה, פרידה בהדרגה, תשומת לב והבנה יסייעו לילדים להתמודד איתה. 
    • חרדה כללית - ילדים עלולים לחוות חרדה כללית שמושפעת מבעיות בבית הספר, מבעיות חברתיות או מבעיות במשפחה. חשוב לעזור להם להבין שזה בסדר להרגיש חרדה ושאפשר להתמודד איתה. 
    • חרדה חברתית - יש ילדים שסובלים מאוד מחרדות חברתיות ומרגישים חוסר נוחות באינטראקציות חברתיות. החרדה מושפעת מביישנות יתר, מחוסר ביטחון או מבעיות אישיות, רגשיות או פיזיות. אפשר להקל את החרדה בהדרגה ולעזור לילדים למצוא סביבה חברתית תומכת ומכילה. 
    • פוביות - ילדים עשויים לפתח פוביות מוגדרות כמו פוביה מהחושך, פוביה ממקומות סגורים, פוביה מאנשים או פוביה מבעלי חיים. חשיפה הדרגתית, חיזוקים חיוביים, הבנה ותמיכה יעזרו לילדים להבין את פוביות שלהם ולהתמודד איתן.
לפתח מנגנוני התמודדות בדרך לחוסן רגשי

טיפול בחרדות - אצל מבוגרים ואצל ילדים כאחד - הוא תהליך אישי, רגשי ולעיתים גם פיזי. טיפול רגשי וגם טיפול תרופתי (הומאופתי או אלופתי) עוזרים לפתח מנגנוני התמודדות ולבנות חוסן רגשי. גישות אלטרנטיביות לטיפול בחרדה הן טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או טיפולים המבוססים על מיינדפולנס. אלה גישות יעילות מאוד שמגיעות לשורשי החרדות ועוזרות למטופלים להבין אותן, לעבד אותן ולהמיר אותן בדפוסי מחשבה חיוביים ותומכים. אם הטיפול הרגשי אינו מספיק, כדאי להיעזר בטיפול תרופתי. תרופות הומאופתיות מומלצות מאוד לטיפול בחרדות קשות או בפוביות טורדניות. כדאי להתייעץ עם הומאופת או עם רופא כדי למצוא את הטיפול התרופתי המתאים. שינוי באורחות החיים יכול לעזור גם כן. הרגלי חיים בריאים משפיעים לטובה על המצב הרגשי ועוזרים להתמודד עם חרדות. פעילות גופנית קבועה, תזונה נכונה, שינה מספקת וטכניקות להפגת מתחים כמו מיינדפולנס,  מדיטציה או יוגה עוזרים מאוד לשלומות ויכולים להפחית את עוצמת החרדות. תמיכה חברתית חשובה גם היא. סביבה חברתית ומשפחתית אוהבת, מכילה וחומלת היא חלק בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי והדבר שיכול באמת להעצים את המטופלים. קשרים חברתיים ענפים והדוקים הם מנגנון תמיכה יעיל ומוכח. 

לדבר על החרדות

אין מה להתבייש בחרדות. להפך, צריך לדבר על החרדות. אם אתם מתמודדים עם חרדות, דברו על כך עם בני הזוג, עם בני המשפחה או עם החברים הקרובים או פנו לטיפול רגשי. אתם יכולים להתגבר על החרדות ולחיות חיים מלאים, מספקים ומעצימים. והאמת היא שמגיע לכם. אז קדימה; עשו את הצעד הראשון בדרך לחיים נטולי חרדות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב