דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד CBT יכול לטרום לתהליך הגמילה מסמים 

מאת    [ 02/09/2023 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 291 פעמים ]

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא גישה טיפולית בשימוש נרחב ונמצא כיעיל בטיפול בהפרעות התמכרות לסמים ושימוש בחומרים אסורים. זה יכול לעזור למתמודדים בהתמכרות בכמה דרכים:

זיהוי טריגרים: CBT עוזר לאנשים לזהות את המחשבות, הרגשות, המצבים או האנשים הספציפיים המעוררים את השימוש שלהם בסמים והרצון שלהם בצריכה של סמים. על ידי זיהוי טריגרים אלה, אנשים יכולים ללמוד להימנע מהם או לנהל אותם בצורה יעילה יותר.

שינוי דפוסי מחשבה שליליים: לאנשים רבים עם התמכרות (נפוץ בהתמכרות לטיפה המרה וסמים) יש דפוסי חשיבה שליליים המנציחים את השימוש שלהם בחומרים חיצוניים. הטיפול עוזר לאנשים לאתגר ולשנות את דפוסי החשיבה הללו, ולהחליף אותם בחשיבה בריאה וחיובית יותר.

פיתוח מיומנויות להתמודדות: הטיפול מצייד אנשים בארגז כלים של מיומנויות להתמודדות כדי לנהל את התשוקות שלהם, וניתוב מתח ורגשות שליליים מבלי לפנות לסמים. זה כולל מיומנויות כמו פתרון בעיות יומיומיות, טכניקות הרפיה ואסטרטגיות לניהול מתח.

הגדרת יעדים ותגמולים: מעודד אנשים להגדיר לעצמם יעדים ריאליים וברי-השגה ולא חלומות בשמיים. על ידי עבודה עקב בצד אגודל, להשגרת מטרות אלו ותגמול לעצמם על ההתקדמות, אנשים יכולים לקבל תחושת הישג ומוטיבציה להישאר פיכחים ומודעים לעצמם.

התייחסות לאמונות ליבה: אמונות 'שורשיות' על עצמך ועל העולם יכולות להוות גורם להתמכרות. הטיפול חופר באמונות האלה עוזר לאנשים לחקור ולאתגר את אמונות הליבה הללו, לקדם את ההערכה העצמית שלהם ולפתח ערך עצמי גבוה יותר וגם בריא יותר ולא כזה שלמביט מהצד נראה עקום (אישור חברתי למשל).

מניעת הישנות התנהגותית: הטיפול מלמד אנשים לזהות סימנים מוקדמים של הישנות ולפתח אסטרטגיות למניעתה. זה כולל יצירת תוכנית מפורטת כיצד יש להגיב אם הם יתפתו להשתמש שוב בסמים. כמה שזה מצער אחוזי ההחלמה מהתמכרות אינם 100% ולכן חשובה הדרכה גם באספקט הזה.

שיפור מיומנויות תקשורת: תקשורת יעילה חיונית לשמירה על מערכות יחסים בריאות, אם זה עם בני הזוג או הילדים והמשפחה הגרעינית או המורחבת. CBT יכול לעזור לאנשים לשפר את כישורי התקשורת שלהם, לתקן מערכות יחסים פגומות ולבנות רשת תמיכה חזקה.

שיפור יכולת פתרון בעיות: אנשים רבים פונים לסמים או אלכוהול כדרך להתמודד עם אתגרי החיים. זה אינו משהו ייחודי רק לישראל, אלא חלק ממרכיבי הטבע האנושי והוא לגמרי אוניברסלי. הCBT עוזר למטופלים לפתח מיומנויות טובות יותר לפתרון בעיות, ומאפשר להם להתמודד עם קשיי החיים מבלי להזדקק למשני תודעה חיצוניים.

הגברת המודעות העצמית: הטיפול מעודד אנשים להיות מודעים יותר לעצמם, לזהות את הרגשות שלהם, המחשבות וההתנהגויות שלהם. מודעות עצמית מוגברת זו יכולה להוביל לוויסות עצמי וקבלת החלטות טובות יותר.

מניעת הישנות ארוכת טווח: הCBT  לא מתייחס רק להחלמה לטווח קצר; הוא מתמקד גם בשמירה על צלילות מחשבתית בטווח הארוך. על ידי מתן כלים ומיומנויות השאיפה היא שהנגמל ידע לנווט את חייו ללא הסמים.  בסופו של דבר מה שאנחנו הכי רוצים זה למנוע הישנות שנים רבות לאחר הטיפול.

לעתים קרובות נעשה שימוש בCBT  בפגישות טיפול פרטניות וקבוצתיות, וניתן להתאים אותו כך שיענה על הצרכים והאתגרים הספציפיים של כל אדם. זה בדרך כלל חלק מתוכנית טיפולים מקיפה שעשויה לכלול גם ניקוי רעלים רפואי, טיפול בעזרת תרופות וגישות טיפוליות אחרות. המטרה של CBT בטיפול בהתמכרויות היא להעצים מכורים ולתת להם את היכולת להשתלט על חייהם בכל המובנים, לעשות בחירות בריאות יותר, ולשמור על החלמה ארוכת טווח.

מתנדב במרכז גמילה בראשית בבאר שבע, אוהב שיטות טיפול חדשניות ואוהב אדם באשר הוא.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב