דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבנים בדרכי מרה באדם שהוא מנותח בריאטרי 

מאת    [ 01/09/2023 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 541 פעמים ]

המצאות של אבנים בדרכי מרה באדם שהוא מנותח בריאטרי יכולה להוות בעיה מורכבת בהרבה מאשר באדם ללא ניתוח בריאטרי. 

על מנת לסבר את האוזן  יש לתת הסבר על המושגים הבסיסים של תופעות אלה.

1. אבני מרה - כשמו כן הוא - המצאות אבנים במערכת המרה - בכיס מרה, בצינור של הכיס, או בצינור המרה הראשי ( בשפה מקצועית - צינור המרה המשותף)

2.ברוב המכריע של המקרים מקור אבני המרה הוא כיס המרה, כלומר האבנים נוצרות בכיס, ומשם עלולות לנוע לדרכי המרה. 

3. כאשר האבנים נמצאות בכיס המרה  בלבד הן יכוליות לגרום להתקפי ?עווית מרתי? ו?דלקת  כיס מרה?, ואילו אם האבנים נמצאות בדרכי מרה הן עלולות לגרום לצהבת חסימתית (האבן נתקעת וחוסמת זרימת המרה), דלקת בדרכי מרה, ודלקת לבלב (משום שלצינור ניקוז של הלבלב יש תעלה משותפת עם צינור המרה)

4. הטיפול במקרה שהאבנים נמצאות רק בכיס המרה- הוא כריתת הכיס בלבד, ואילו במקרים בהם האבנים נמצאות בדרכי המרה - גם כריתת כיס המרה (אפילו במקרים בהם ייתכן שבעת הטיפול האבנים אינן נמצאות בכיס - כיוון שברוב המקרים הכיס הוא המקור לאבנים שנוצרו) וגם הוצאת האבנים מדרכי מרה.

5. הוצאת אבנים מדרכי מרה עשויה להתבצע בדרך אנדוסקופית דרך הפה על ידי צינטור דרך התריסריון (בד?כ זה מבוצע לפני ניתוח כריתת הכיס), או בדרך כירורגית בעת הניתוח  לכריתת הכיס.

הדרך השכיחה ביותר לטיפול באבנים שדרכי מרה היא ביצוע צינטור דרכי מרה ואחריו ניתוח לכריתת הכיס.  בחלק גדול מניתוחים בריאטרים  שמבוצעים בישראל המעברלתריסריון דרך הפה חסום על ידי ניתוח בריאטרי. לרשימת ניתוחים כאלה שייכים מעקף קיבה מלא, מעקף קיבה מיני, ומעקף תריסריום וסאדי.  החסימה בגישה לתריסריון נובעת מניתוק ניתוחי  של המעבר (במעקף קיבה - על ידי חלוקת הקיבה לשני חלקים, ובמעקף תריסריון על ידי חלוקת התריסריון), כך שהמזון מופנה למעי שעוקף את התריסריון.  ובדומה למזון, המכשיר האנדוסקופי שאיתו מבצעים את הפעולה של שליפת האבנים מדרכי המרה עובר בדרך ?עוקפת תריסריון?. 

במקרים אלו, נוכחות אבנים בדרכי מרה מהווה בעיה מורכבת מיותר. 

קיימות שתי דרכים לפתור את הבעיה המורכבת: 

1. ביצוע צינטור של דרכי מרה בצורה ניתוחית - בעת הניתוח לכריתת כיס המררה - יצירת פתח ניתוחי (חתך) בקיבה המנותקת וסיוע בכניסה של המכשיר האנדוסקופי דרך פתח זה. גישה זו מורכבת מאוד, דורשת הערכות מיוחדת בחדר ניתוח והשתתפות ותיזמון של מספר צוותים (רופא וטכנאי גסטרו, טכנאי רנטגן, כירורגים) מלווה בעלית סיכון ניתוחי בצורה משמעותית. 

2. ביצוע פינוי האבנים מדרכי מרה בצורה ניתוחית בו זמנית  עם כריתת המרירה על ידי כירורג. הכירורג יכול להגיע לאבנים בדרך ישירה, או דרך הפתח הטבעי הקיים - שהיא הגדם של כיס המרה, או על. ידי יצירת  פתח בדרכי מרה בגישה ניתוחית. בגישה זו מצטמצם מספר אנשי צוות והצורך בתאום מורכב, וישנה ירידה בסיכון.  גישה זו דורשת מיומנות וניסיון מיוחדים. 

כיום רוב הניתוחים הבריאטרים המבוצעים בישראל (ניתוחים שיש בהם מעקף) יוצרים מצב של מורכבות גבוהה במקרים בהן יש צורך בפינוי של אבני מרה מדרכי מרה. 

חשוב לציין כי לא רק ניתוחים בריאטרים יוצרים בעיה זו. מצב דומה נוצר במנותחים שעברו ניתוח כריתת קיבה חלקית מכל סיבה (סרטן, כיב קיבה) 

 

לסיכום, נוכחות אבנים בדרכי המרה דורשת טיפול על ידי כריתת כיס המרה ופינוי אבנים מדרכי המרה. הטיפול בבעיה זו מאופיין במורכבות גבוהה מאוד, ורצוי להגיע למרכז ולמומחה שתמחה בבעיה זו..




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב