דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לחבק את העתיד: מדריך מקיף לפרוטזות 

מאת    [ 15/05/2023 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 511 פעמים ]

מהי פרוטזה?

פרוטזות או בשמם הנוסף "תותבת" הן מכשיר מלאכותי שנועד להחליף חלק גוף חסר, כמו איבר, או להגביר את התפקוד של איבר לקוי. פרוטזות חיוניות בתחום האורתופדיה, ומביאות תקווה וניידות לאנשים שאיבדו גפיים עקב תאונות, מחלה או מצבים מולדים. עם התקדמות הטכנולוגיה, התותבות המודרניות הופכות למשוכללות יותר ורבגוניות יותר, מה שמאפשר למשתמשים להחזיר לעצמם את עצמאותם ולשמור על אורח חיים פעיל.

פרוטזות רגל - כניסה לעולם חדש

פרוטזות רגליים, הן אחד מסוגי התותבות הנפוצים ביותר, שנועדו להחליף גפה תחתונה חסרה או חלק ממנה. ניתן לסווג את תותבות הרגליים לשני סוגים עיקריים: פרוטזות מתחת לברך (טרנסטיביאליות) ומעל לברך (טרנספמורליות). כל סוג מותאם עוד יותר כדי לענות על צרכים ייחודיים, כגון אורך, חלוקת משקל ודרישות פונקציונליות.

פרוטזות רגליים מודרניות כוללות לעתים קרובות תכונות מתקדמות כמו מפרקי ברכיים וקרסול הנשלטים על ידי מיקרו-מעבד, המספקות למשתמשים הליכה טבעית יותר ויציבות רבה יותר. פרוטזות רגליים בעלות ביצועים גבוהים, כמו אלו המשמשות את הספורטאים הפראלימפיים, נועדו למקסם את הפונקציונליות, ולאפשר למשתמשים לרוץ, לקפוץ ואפילו לשחות.

פרוטזות יד - תפיסת האפשרויות

פרוטזות יד נועדו להחליף יד חסרה או חלק מהגפה העליונה. בדומה פרוטזות לרגליים, ניתן לסווג את תותבות הידיים לשני סוגים עיקריים: פרוטזות מתחת למרפק (טרנס-רדיאלי) ומעל למרפק (טרנס-הומרלי). פרוטזות ידיים יכולות לנוע ממכשירים קוסמטיים פשוטים, שמזכירים יד טבעית אך בעלי פונקציונליות מוגבלת, ועד לפרוטזות מיואלקטריות מתקדמות, הנשלטות על ידי אותות השרירים של המשתמש עצמו.

תותבות יד מיואלקטריות משתמשות באלקטרודות המונחות על העור כדי לזהות התכווצויות שרירים בשארית הגפה. האותות הללו מתורגמים לאחר מכן לתנועה, ומאפשרים למשתמש לשלוט ביד התותבת ברמת זריזות ודיוק הדומה ליד טבעית. חלק מתותבות ידיים מתקדמות אפילו משלבות משוב חושי, המספק למשתמש תחושת מגע.

סוגי תותבות - לא רק לגפיים

תותבות אינן מוגבלות לגפיים; הם יכולים לשמש גם כדי להחליף חלקי גוף אחרים, כגון העיניים, האוזניים והשיניים. ניתן ליצור תותבות פנים, למשל, כדי להחליף תווי פנים חסרים, כמו אף או אוזניים, ולעתים קרובות עשויות מסיליקון כדי להשיג מראה מציאותי. תותבות דנטליות, כגון תותבות והשתלות שיניים, משמשות להחלפת שיניים חסרות ולשחזור תפקוד הפה.

בנוסף לחלקי הגוף השונים שהם יכולים להחליף, ניתן לסווג תותבות גם לפי רמת הפונקציונליות שלהן. תותבות פסיביות משרתות בעיקר מטרות קוסמטיות, בעוד שתותבות פונקציונליות מטרתן להחזיר למשתמש את היכולת לבצע משימות ספציפיות. תותבות מתקדמות, כמו מכשירים הנשלטים על ידי מיואלקטריים ומיקרו-מעבדים, מציעות רמה גבוהה יותר של פונקציונליות, ולעתים קרובות מחקות את התנועה הטבעית של האיבר החסר.

האמנות והמדע של ייצור תותבות

ייצור התותבות מהווה איזון עדין בין אמנות למדע, המצריך צוות רב תחומי של מומחים, כולל אורטופדים, תותבים ומהנדסים. התהליך מתחיל בהערכה יסודית של צרכי המשתמש ומטרותיו, ולאחר מכן יצירת מכשיר בהתאמה אישית המיועד להתאים לאנטומיה ולדרישות התפקוד הייחודיות של האדם.

טכניקות ייצור מודרניות, כמו עיצוב בעזרת מחשב (CAD) והדפסת תלת מימד, חוללו מהפכה בתחום התותבות, ואפשרו ליצור מכשירים מותאמים אישית במיוחד עם פרטים מורכבים וגיאומטריות מורכבות. התקדמות אלו הביאו גם לקיצור זמן הייצור, מה שהופך את התותבות לנגישות יותר לנזקקים.

תפקידה של האורטופדיה בטיפול תותב

מומחים אורטופדיים ממלאים תפקיד קריטי בטיפול באנשים עם תותבות, המפקחים על כל התהליך מהתערבות כירורגית וטיפול לאחר הניתוח ועד להתאמה ותחזוקה שוטפת של המכשיר התותב. הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם המשתמש כדי להבטיח התאמה ויישור נאותים, כמו גם טיפול בכל סיבוכים פוטנציאליים, כגון גירוי בעור, כאב או התפתחות של תחושות פנטום.

מומחה אורטופדיה מספק גם תמיכה וחינוך חיוניים למשתמשים ובני משפחותיהם, מלמדים אותם כיצד להשתמש במכשירי התותב שלהם ולטפל בהם, וכן מספקים הדרכה על פיזיותרפיה ושיקום כדי לעזור למשתמשים להחזיר את הכוח, האיזון והניידות שלהם.

העתיד של התותבות: נוף מתפתח ללא הרף

ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם, עולם התותבות מתפתח כל הזמן, כאשר חומרים, עיצובים ומערכות בקרה חדשים הופכים לזמינים לשיפור חווית המשתמש. התפתחויות בתחומים כמו רובוטיקה, בינה מלאכותית ועוד. 
 

נכתב באדיבות אשד אורטופדיה מתקדמת בע"מ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב