דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מימוש זכויות רפואיות לחולי סרטן ובני משפחותיהם 

מאת    [ 10/04/2023 ]

מילים במאמר: 1411   [ נצפה 391 פעמים ]

שמי רז גלבוע ואני עו"ד המתמחה במימוש זכויות רפואיות, לאחר שנים בתחום ולאחר מאות שיחות עם חולי סרטן, חשבתי שיכול להיות מועיל לכתוב פוסט שמרכז את מלוא הזכויות בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הרישוי. 

להלן הנושאים בהם אגע ואפרט על כל אחד מהם:

קצבת נכות כללית - תביעה מול המוסד לביטוח לאומי

קצבת שירותים מיוחדים - תביעה מול המוסד לביטוח לאומי

גמלת סיעוד - תביעה מול המוסד לביטוח לאומי

פטור ממס הכנסה - תביעה מול רשות המיסים

ביטוח נכות אובדן כושר עבודה - תביעה מול חברת ביטוח פרטית (בד"כ דרך קרן הפנסיה או דרך ביטוח מנהלים)

ביטוח מחלות קשות - תביעה מול ביטוח פרטי

ביטוח סיעוד - תביעה מול ביטוח פרטי (לרוב יהיה דרך קופת החולים)

תג נכה - תביעה מול משרד התחבורה

 

כמה נקודות ראויות לציון:

אתר 'כל זכות' - אתר מעולה ומלא באינפורמציה והסברים, כדאי להיעזר בו בכל נושא שאתם מעוניינים להתעמק בו.

אתר 'הר הביטוח' - אתר ממשלתי דרכו ניתן לאתר כמעט את כל הביטוחים שאתם מבוטחים.

'אזור אישי' באתר של המוסד לביטוח לאומי - ניתן להגיש תביעות באופן מקוון דרך 'העלאת מסמכים' בסרגל מצד ימין של האתר.

 

*כל הכתוב אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ותמיד ניתן לפנות ולהתייעץ עם עורכי דין בתחום ו/או חברות למימוש זכויות.

 

קצבת נכות כללית- 

מטרתה של קצבת נכות כללית היא לספק הכנסה מינימאלית למי שאינו מסוגל להשתכר או שמסוגל להשתכר באופן חלקי בעקבות מצבו הרפואי.

במידה וחלית בסרטן, תהיה זכאי (ב-99% מהמקרים) לקבל קצבת נכות כללית במידה והינך עומד בשלושה תנאי סף מצטברים:


    • אתה תושב ישראל.
    • מלאו לך 18 שנים ועדיין לא הגעת לגיל הפרישה. יש לשים לב שגיל פרישה משתנה מעט מאישה לאישה בהתאם לתאריך הלידה שלה.
    • אינך עובד או שהכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע כלומר שהברוטו שלך נמוך מסך של 7,122 ש"ח.

לכן, במידה ואתה תושב ישראל מעל גיל 18 ומתחת לגיל פרישה והכנסתך נמוכה מ-7,122 ש"ח ש"ח אתה יכול להגיש תביעה לקצבת נכות כללית. יש לציין שכמעט כל סוגי הסרטן מזכים בדרגת נכות רפואית של 100% ובדרגת אי כושר של 100% - משמע קצבה מקסימאלית. 

מי שממשיך בעבודתו או שמשתמש בימי מחלה צבורים ומשתכר מעל ל-7,122 ש"ח לא יהיה זכאי לקצבת נכות כללית אך כן יהיה זכאית לפטור מתשלום מס הכנסה כפי שיפורט בהמשך.

 

קצבת שירותים מיוחדים (שר"מ)-

קצבת שירותים מיוחדים מטרתה לספק כיסוי כספי מינימאלי למי שזקוק לעזרה של אדם אחר בביצוע חלק מפעולות היום-יום (לבישה, אכילה, רחצה, ניידות בבית והיגיינה אישית). מתוך ההבנה שטיפולים כימותרפיים גורמים לתופעות לוואי קשות (חולשה קיצונית, עייפות קיצונית וכו') בגינן זקוקים מטופלים לעזרה, יצא בשנת 2013 חוזר מיוחד ע"י המוסד לביטוח לאומי בו הוא מנחה את הועדות הרפואיות לאשר קצבת שר"מ לאנשים אשר עוברים טיפולים כימותרפיים ללא הצורך להגיע לוועדה רפואית. 

להלן חלק מהחוזר: "לאור הקושי של תובעים להגיע לוועדות בתקופה בה הם מקבלים טיפולים כימותרפיים כדי לבחון את זכאותם ... ולאור הביקורת הציבורית שנשמעת על

כך, הוחלט על "מסלול ירוק" לחולים אונקולוגים, לגביהם תתקבל החלטה על זכאות

לגמלת שירותים מיוחדים בשיעור 50% בהתבסס על מסמכים רפואיים."

 

קישור לחוזר עם פירוט רשימת הטיפולים המזכים:

https://www.btl.gov.il/benefits/HozrimGimlaot/Hozrim/%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A8%20%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%AA%201926-%20%D7%A7%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%AA%20%D7%96%D7%9B%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%2050%20%D7%9C%D7%9C%D7%90%20%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%97%D7%95%D7%AA%20%D7%9C%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D%20%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%99%D7%9D.pdf

 

אמנם מדובר ברשימת טיפולים סגורה אך במידה ואתם עוברים טיפול שהוא מחוץ לרשימה או לא עוברים טיפול כלל, אני ממליץ להגיש תביעה בכל מקרה - אין לך מה להפסיד !

 

בעבר הגשתי תביעת שר"מ ללקוחה שלי שלא עברה טיפולים אך עברה כריתה של שני השדיים בגינה הייתה מוגבלת מאוד בתנועות הידיים והייתה זקוקה לעזרה של בעלה בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות ואכן אישרו לה קצבה לתקופה זמנית עד להחלמה.

בדומה לקצבת נכות כללית, גם בקצבת שירותים מיוחדים ישנם תנאי סף:

1. אתה מבוטח בביטוח הלאומי וגילך מעל 18 ועד גיל הפרישה, ואתה נמצא בישראל.

2. אתה מקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי, וביטוח לאומי קבע לך נכות רפואית בשיעור של 40% לפחות או שאינך מקבל קצבת נכות, אך נקבעה לך על ידי הביטוח הלאומי נכות רפואית בשיעור של 75%, ובתנאי שהכנסתך החודשית מעבודה אינה עולה על 5 פעמים השכר הממוצע - 59,350 ש"ח.

מאחר ורוב סוגי הסרטן מזכים ב-100% נכות רפואית (לפחות בשנה הראשונה) ומאחר ומרבית האנשים אינם משתכרים מעל ל-59,350 ש"ח, כמעט כל מי שחלה ומטופל כימותרפית, יהיה זכאי לקצבת שר"מ. כפי שכבר כתבתי, גם אם אתם לא עוברים טיפולים - תגישו תביעה ! אין לכם מה להפסיד !

 

גמלת סיעוד - המוסד לביטוח לאומי 

קצבת סיעוד ניתנת לאנשים שהגיעו לגיל פרישה, הגרים בבית וזקוקים לעזרת אדם אחר בביצוע פעולות היום יום. הקצבה נועדה לסייע לקשיש ולבני משפחתו בטיפולו. (למעשה מדובר בקצבה דומה לקצבת השירותים המיוחדים רק לאנשים שהינם לאחר גיל פרישה). הקצבה משולמת לפי 6 רמות זכאות, וניתן לבחור לקבל את הקצבה בכסף וגם בשירותי סיעוד. 

לכן, במידה וחלית ואתה אחרי גיל פרישה, גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי היא אופציה טובה עבורך לקבל כסף ואו שעות של עזרה בביתך.

 

פטור ממס הכנסה-

אם החלטת שאתה מתכוון להמשיך ולעבוד או שאתה מנצל ימי מחלה צבורים ואתה עדיין משלם מס הכנסה, או שיצאת לגמלאות ואתה משלם מס הכנסה על הפנסיה שלך, ניתן להגיש בקשה להחזרי מס (עד 6 שנים רטרואקטיביות) ואו בקשה לפטור עתידי מתשלומי מס הכנסה. 

חשוב לציין שהפטור יינתן עבור הכנסה מיגיעה אישית (הכנסה פירותית) לדוגמה: הכנסה מעבודהפנסיה. הפטור לא יינתן עבור הכנסה הונית כמו לדוגמה השכרת נכס שבבעלותך.

הזכאות לפטור תינתן למי שעונה על 3 התנאים הבאים:

1. יש לך הכנסה חייבת במס.

2. נקבעה לך נכות רפואית למשך 185 יום לפחות.

3. הנכות שנקבעה לך היא בשיעור של 100% מליקוי רפואי אחד או 90% ממספר ליקויים רפואיים. כאמור, רוב סוגי הסרטן מזכים בתקופה הראשונה ב-100% נכות ובהמשך בהתאם למצב הרפואי ולקצב ההחלמה.

ישנן 3 דרכים באמצעותן ניתן לקבל אישור על גובה אחוזי הנכות שלך אותו תגיש לרשות המיסים לצורך הפטור:


    • פרוטוקול ועדה רפואית במסגרת תביעת נכות כללית.
    • פרוטוקול ועדה רפואית במסגרת תביעת שירותים מיוחדים.
    • פרוטוקול ועדה רפואית שנערכה במיוחד במסגרת בקשה לפטור ממס הכנסה. ככל הנראה מי שיבחר בדרך זו לא יכול להגיש תביעה לנכות כללית ואו לשירותים מיוחדים מאחר והוא עובר את גיל הפרישה או שהכנסותיו גבוהות במיוחד (מעל 59,350 ש"ח ברוטו). חשוב לומר שלבדיקה ע"י ועדה רפואית במסגרת זו ישנה אגרה של 676 ש"ח.

לקריאה מורחבת על פטור ממס הכנסה לאנשים עם נכות ניתן לפנות לאתר ‘כל זכות’.

לאחר שברשותך פרוטוקול רפואי המעיד על אחוזי הנכות ניתן להגישו באופן מזורז ומקוון דרך מערכת של ‘חלאסרטן’.

 

*לפני שאפרט על נושא הביטוחים, שימו לב, ישנו אתר ממשלתי שנקרא 'הר הביטוח', דרכו ניתן לראות כמעט את כל הביטוחים שאתם מבוטחים בהם - ביטוחי אובדן כושר עבודה, ביטוחי מחלות קשות, ביטוחי בריאות ועוד. לרוב, ביטוחי סיעוד דרך קופות החולים לא יופיעו שם ויש לבדוק אם קיימת פוליסה דרך קופת החולים בה אתם מבוטחים או דרך חברות הביטוח שעובדות עם קופת החולים בה אתם מבוטחים.

 

ביטוח נכות אובדן כושר עבודה-

ביטוח נכות הנקרא גם ביטוח אובדן כושר עבודה הוא רכיב בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, שנועד להבטיח תשלום קצבה חודשית למבוטח, וזאת במקרה שלא יוכל להמשיך לעבוד ולהתפרנס עקב מצבו הבריאותי. יש לציין שניתן לקבל גם קצבת נכות כללית וגם ביטוח אובדן כושר עבודה במקביל. במידה ובעקבות מצבך הבריאותי ירדת באחוזי המשרה או שחדלת לעבוד, ניתן להגיש תביעה מול חברת הביטוח.

טיפ - כאשר מגישים תביעה לחברת הביטוח, כדאי לצרף (במידה ויש) את הפרוטוקול הרפואי שקיבלתם מהמוסד לביטוח לאומי, בהנחה ונקבעה לכם קצבת נכות כללית או שר"מ כמובן...

שימו לב ! יכול להיות שיש לכם יותר מביטוח אחד וכי אתם יכולים לקבל כספים משני ביטוחים שונים - כדאי לבדוק ב'הר הביטוח'.

 

ביטוח מחלות קשות-

ביטוח מחלות קשות כשמו כן הוא - פיצוי כספי כאשר חולים במחלה קשה ובמקרה שלנו - סרטן. יהיה מדובר בפיצוי כספי חד פעמי. יכול להיות שיש לכם מספר ביטוחים במספר חברות ביטוח ולכן שוב - תבדקו ב'הר הביטוח'.

 

ביטוח סיעוד-

ביטוח סיעוד קיים לרוב דרך קופת החולים ומשלמים עליו בהוראת קבע. לרוב לא נראה אותו ב'הר הביטוח' וניתן לבדוק אם קיים דרך קופת החולים או דרך חברת הביטוח שעובדת עם קופת החולים בה אתם מבוטחים (לדוגמה קופ"ח מכבי - עובדת עם הפניקס).

ביטוח סיעודי הוא ביטוח שמפעילים במקרי קיצון בהם כאמור זקוקים לעזרה מוחלטת בביצוע פעולות היומיום.

בניגוד לשאר התביעות אותן פירטתי, בתביעות סיעוד אני ממליץ מאוד להסתייע בעו"ד טרם הגשת התביעה. מדובר בתביעות מורכבות שכל טעות קטנה עלולה לגרום לדחיית התביעה וקושי עתידי לערער על ההחלטה.

מבוטח זכאי לתשלום תגמולי הביטוח אם מצבו בריאותו ותפקודו ירודים כך שהמבוטח אינו מסוגל לבצע בכוחות עצמו שלוש פעולות הכלולות בשש פעולות בסיסיות שנקראות גם "פעולות היום-יום", פעולות אלו ידועות גם כמבחן ADL (באנגלית: Activities of Daily Living) ואלו הפעולות: 

מעברים-לקום ולשכב

להתלבש ולהתפשט

להתרחץ

לאכול ולשתות בכוחות עצמך

שליטה על הסוגרים (עשיית צרכים)

התניידות (הליכה)

 

תג חנייה לנכה-

תג חניה לנכה מאפשר להחנות את הרכב במקומות שמיועדים לנכים ובמקומות שהחניה לא מותרת בהם.

ניתן לשייך שני כלי רכב לתג חניה אחד, אם שניהם משמשים להסעת הנכה, כולל שני כלי רכב שלא בבעלות הנכה, שמשמשים את הנכה דרך קבע.

השימוש בתג מותר רק ברכב שמשויך לתג, ורק כאשר הנכה ברכב (כנהג או כנוסע).

במקרים רבים, ניתן להחנות רכב שנושא את התג בחניה שמסומנת בכחול לבן, ללא תשלום. בעל תג חניה לנכה פטור מתשלום על חניה במקום ציבורי, שהגישה הנגישה היחידה אליו לנכה היא דרך חניה ציבורית בתשלום. ניתן להגיש באופן מקוון.

המלצה שלי, להגיש מיד עם קבלת האבחנה. הם בדרך כלל יאשרו לתקופת המחלה והטיפולים למשך שנה. 

 

אין באמור או בכתוב במאמר זה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב