דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקורות יין ישראלי ינואר 2023 - רק יינות טובים 

מאת    [ 10/01/2023 ]

מילים במאמר: 1540   [ נצפה 5049 פעמים ]

תערוכת סומלייה שתתקיים בהיכל התרבות בתל אביב ב-14/2/2023, תהיה יריית הפתיחה הרשמית של השנה בענף היין הישראלי. יוצגו בה יינות חדשים, יינות מתיישנים וגם יינות עתידיים - כל יקב בוחר מה להטעים ואיך להציג את עצמו, כאשר מה שבטוח הוא שזה המקום אליו יקבים לא יכולים להרשות לעצמם להביא יינות גרועים. זה יהיה מסוכן מידי עבורם, הם אינם נשפטים רק על ידי הקהל המקצועי, אלא גם על ידי עמיתיהם הייננים שבאים לטעום, לבדוק ולהשוות. בכל מקרה, בטוח לגמרי שיש למה לצפות.
אני, לעומת זאת, פותח את שנת 2023 דווקא בביקורות יין פחות מקצועיות. במהלך השנה אני כותב על עשרות טעימות יין שערכתי, ומדרג את היינות על פי פרמטרים מקצועיים של פגמים ביין. אני נמנע מלציין את הפרמטר שבסופו של דבר הוא הכי חשוב " טעים או לא טעים " , רק ברישומים שלי אני מציין זאת.  יחד עם זאת יש מספר יינות שאני חוזר אליהם, כי הם מעבר להיותם טובים מקצועית, הם גם היו טעימים לי במיוחד. אלה יינות ששתיתי עם אוכל או עם חברים, וכולם היו תמימי דעים לגבי טעמם. לכן יריית הפתיחה שלי לשנת 2023 הם יינות טעימים. 

יקב בן חיים, מרלו  2003 - יינן איתי בן חיים
כשערכתי את טעימת בציר 2013, איתי שלח לי גם מרלו משנת 2003, כלומר יין בן 20. כשהגיע הבקבוק הרמתי גבה ואמרתי לעצמי שגם מרלו וגם בן 20, זו צריכה להיות טעימה מעניינת. במחשבה ראשונה הייתי בטוח שהיין יהיה חלש, ושכבר אבד, ובדאי שהאופי שלו כבר לא קיים. אז, חברות וחברים,  היין אומנם כבר מעט חום, והארומות שלו כבדות וריבתיות, אבל הפה היה מדהים ועשיר, פרי בשל וטוב, עשבי תיבול שמעניקים אפילו מעט ירקרקות ליין, והוא היה מאוד מהנה. לצד גבינות עזים ולחם טוב, היין פשוט שיחק אותה.   

יקב אדיר, אדיר עשור 2013 - יינן אבי רוזנברג 
אדיר 2013 הוא יין העשור של היקב, שהבציר הראשון שלו היה ב- 2003. בלנד המורכב מ-63% קברנה סוביניון, 25% שיראז ו-12% קברנה פרנק, 14.5% אלכוהול.

יין נפלא ועוצמתי, רענן עם חומציות נפלאה. זהו יין שפותח את התאבון ברגע, יין בן עשר שהתנהג כיין צעיר ותוקפני, עם אין ספור טעמים שהתפוצצו בפה, וכאמור, זעקו לאוכל. אני בטוח שבשר מעושן או קדרה טובה הייתה מתאימה ליין הזה כמו כפפה ליד, אבל אצלנו הייתה לצד היין מגש פיצה משפחתית עם הרבה סלמי וחלפיניו. האושר היה גדול. 

 

יקב כהנוב, סירה 2012 - יינן אבי כהנוב
בשנת 2012 נשרף יקב כהנוב, והשריפה כילתה כמעט את כל מלאי היינות של היקב. אני זוכר את האירוע שקרה ביום שישי ה-3/8/2012, כאילו היה זה אתמול, כאשר עברו מאז למעלה מ- 10 שנים. היינו באמצע ארוחת הערב בגינה בבית שלי בתל אביב,  כאשר הגיעה שיחת הטלפון ממרים כהנוב שצעקה לתוך אוזני שהיקב עולה בלהבות. בלי לחשוב הרבה הנעתי את האופנוע, ואין לי מושג באיזו מהירות נסעתי, אבל הגעתי לפני כוחות הכיבוי, ומצאתי עצמי עם צינור ביד מכבה שאריות של בקבוקי יין ומיכלים. ההרס היה רב, ונראה שחרב על משפחת כהנוב העולם, אבל מדובר במשפחה חקלאית, ציונית וקצת לא שפויה, ותוך מספר חודשים הם התחילו הכל מההתחלה. למחרת השריפה, מוקדם בבוקר, התחלתי לחפש ניצולים בין הבקבוקים המפויחים, ומצאתי  ארגז של סירה 2012 שבצבץ בין ההריסות. המשפחה רק רצתה לעלות עם טרקטור על ההריסות, לכן הארגז מצא את מקומו בארון היין שלי, ונשכח למשך שנים רבות, זכרון קטן לפני השריפה. לפני מספר שבועות פתחתי בקבוק ומה אני אגיד לכם, צבע סגול בוהק, אף עמוס באספרסו, פרי בשל ושזיפים. פה עם טעמים נקיים, פירותיים, ומתיקות נפלאה. יין טעים שמעלה חיוך ענקי על השפתיים. 

יקב הר זמר, ברברה מרלו 2020 - יינן עופר גדסי
שילוב מדהים בין שני זנים שלא חשבתי שיכולים להתחבר באחוזים זהים. יין אדום בוהק, עם ארומות נקיות של  דובדבנים ושזיפים, לצד עשבי תיבול יבשים. פה עשיר, תוקפני ולא רגוע, שמשגע את החייך, עם טאנינים צובטים. יין שלא מפסיק לעבוד ולהשתנות, וגם הוא מעלה חיוך גדול על הפנים. יין מאוד מאוד טעים ושונה בנוף, יין מהליגה של הגדולים. שאפו. 

יקב הר זמר ממשיך להפתיע עם הרוזה 2021 שעשוי מבלנד של סירה וברברה. גם פה יש שילוב מרתק של חמיצות מטורפת, מינרליות, ומתיקות שבאה מהסירה הבשל יותר. רוזה מקסים שנעשה במקצועיות רבה, עם טעמים נפלאים שנרקחו ביד מדוייקת. היין נשתה לצד אנטרקוט נוטף חמאה מומסת, וזה היה שילוב מנצח.   

יקב ננה, שנין בלאן בארל רזרב 2020 - ייננית דנה בני
יין שופע ריחות של תפוח אפוי, משמשים בשלים, אגוזים קלויים ודבש. פה סמיך, חמאתי, בשל, ופה רק מתחילות ההפתעות של היין הזה, שהתחיל להפתח רק אחרי רבע שעה בכוס, ואז פשוט התחיל להפגיז עם טעמים של אפרסק לבן, מנגו ירוק, ושפע של רוזמרין וטימין. מבחינתי, זה שנין בלאן שעושה בית ספר לכל השאר, וכמובן שכבודם במקומם מונח. איזה יופי של יין גדול, סוליסטי ומרתק. 

יקב אדם, קותי 2015 - ייננית אורנה אדם
סירה עם תוספת גאונית של  5% ויונייה. ארומות משובחות של דובדבן בשל ואוכמניות, עץ ארז, אדמה, טבק, שוקולד, עשן וזרעי אניס. בפה פרי טרי ומעורר, ליקריץ שחור ונגיעות של וניל מלטף. יין מלא טעם, עשיר ומאוד מורכב ( מדובר בשנת סופת החול שהשפיעה על הרבה יקבים). תוספת הויוניה, כאמור, משובחת שכן היא הוסיפה עידון מקסים.   

יקב מואה, מלבק 2019 - יינן יהודה פרידמן
כל הסימנים המוקדמים אומרים שזה יין לטווח הרחוק. הוא אגרסיבי, עם נוכחות של חומצות  וטאנינים בומבסטים שמובילים לטעמי שזיף שחור, שוקולד, מוקה ופלפל שחור, שעובדים יחד בצורה מושלמת. יש לו אפטר טייסט שממאן להסתיים, ומדובר ביין מאוד מרגש. יופי של יין. 

יקב וורטמן, דליה 2016 - יינן חי וורטמן
בלנד של קברנה פרנק עם 46% קברנה סוביניון. שילוב מנצח של שני יינות סוליסטים, פרי משובח, מרוכז, עוצמתי, הרבה פירות אדומים, שוקולד ואלון קלוי, וגם עפיצות משובחת. מצד אחד יין שזועק אוכל, אבל מצד שני ללא ספק אחד היינות שלא צריך אוכל לידו. הבקבוק פשוט נגמר במהירות, עוד לפני המנה העיקרית. 

יקב בר מאור, ריזלינג 2015 - יינן רמי בר מאור.
תפוחים ירוקים, מינרליות, ופטרוליות שבוקעת מכל עבר. איזה יין גדול, עשיר בטעמים. שונה בנוף, ומקסים בעיניי. 

יקב אחת, ויונייה רוסאן 2014 - הייננית ניצן סברסקי
זה היין הראשון פרי יצירתה של ניצן שכתבתי עליו ביקורת, ואני עדיין זוכר את המשפט שכתבתי לסיכום הביקורת  "עוד אחת מיני רבות", ומאז ניצן עברה שנים של התמקצעות והתמדה.  לפני שבועיים פתחתי עוד בקבוק של היין הזה, לבן בן 8, שהיה בזמנו יין חד, מוחצן, בומבסטי, משתולל ולחלוטין לא מאוזן. נכון להיום היין הפך לרגוע,  אינטרוברטי, חמאתי מאוד, עשיר בטעמים נפלאים ועשירים מאוד. יין טעים מאוד מאוד מאוד. 

יקב אפק, שרדונה 2017 - ייננים אהרון וחלי ג'לח
זה שרדונה שיכולתי לכתוב עליו ביקורת ולהעניק לו ציון גבוה מאוד בלי להניד עפעף, אבל אני עוסק הפעם ביינות טעימים, אז זה שרדונה בוהק, מורכב, הדרי, מינרלי, עם קו מאוד עקבי לאורך כל הטעימה. זה יין שלא רציתי לחלוק עם אף אחד שישב לידי. 

יקב וילה וילהלמה, YELLOWISH 2020 - יינן מוטי גולדמן
בלנד של גוורצטרימנר וסוביניון בלאן. יקב וילה וילהלמה מוכר בעיקר ביינות המתישנים שלו מסדרת TIMELESS, והיין הלבן הזה היה הדבר האחרון שחשבתי לכתוב עליו כשמדובר ביקב הזה. אבל שתינו אותו כשמימי בן יוסף התקשר אלי לשאול אם יש לי במקרר יין לבן להביא לארוחת בוקר, וזה היה הבקבוק היחיד שהיה לי במקרר. אז הבקבוק הגיע לשולחן שעליו הוגשו בייקון מטוגן, דגים מלוחים, איקרה טובה ונקניקיות עסיסיות, ומה אגיד לכם?  היין הזה כמו כפפה ליד - 12.5% אלכוהול עם ריחות דבש, בפה חומציות מצוינת, מינרליות שריעננה את הפה והיה פשוט מושלם. 

יקב טרה נובה, גלעד 2022: ייננית רוני כהן ארזי
רוזה שנסחט מענבי שיראז עם מעט מרלו וקברנה סוביניון. זהו ללא ספק יין רוזה שהוכן מענבים שאינם הבחירה הראשונה של ייננים רבים בארץ ובעולם, ורוני כהן ארזי הפתיעה אותי ובגדול. היין מאוד מהנה, טעים, חמיצות נפלאה ומאוד מאוד מאוזן. יופי של יין. שאפו.

כרם שבו, רוזה 2022 - יינן גבי סדן
רוזה מענבי ברברה, מורבדר וגרנאש. יין מאוד מתובל, עם נוכחות מרשימה מאוד של פרי, חמיצות טובה וטעים מאוד. עוד יין שדורש אוכל, אבל נגמר עוד לפני שהאוכל מגיע. 

יקב מדבר, פינו נואר 2020
יין מקסים, נעים לשתיה, קליל, שופע ריחות נקיים, פה עשיר. כל כך פשוט להנות מהיין הזה. 

יקב נבו, רוזה 2021 - יינן נבו חזן
רוזה מענבי קברנה סוביניון שנסחטו כאשכולות שלמים והעניקו ליין ארומות וטעמים נפלאים, וחדות לצד מתיקות נעימה. יין מצוין.  

יקב נווה ירק, קריניאן 2016 גפנים בוגרות - יינן מומו שמילוביץ'
יין מאוד עשיר ומאוד מתובל. נוכחות מרשימה של יין מקסים שנמצא בשיאו, וללא ספק קריניאן משובח. הרבה בשר על האש לידו. טעים מאוד. 

יקב רוגלית, קברנה סוביניון 2015 - ייננית שרון כהן
זה יין שטעמתי לפני מספר שנים, באחת התערוכות שערך ניר שחם בבית הספר שורק. בקבוק נוסף שרכשתי להתיישנות נפתח לפני מספר שבועות, והאמת היא של לא הופתעתי. זהו יין עוצמתי, מרוכז, דומיננטי ועשיר מאוד בטעמים של קברנה משובח שטופל ביד מדוייקת - העץ בדיוק במקום, האלכוהול נותן תמיכה, החמיצות מאוזנת והיין מהודק. שרון היא ייננית גדולה, ובכל פעם שאני טועם יין שלה במסגרת כזו או אחרת אני מתרגש. יש ביינות של שרון טביעת אצבע מאוד ייחודית, שלא מפספסת שום דבר. על ציר הזמן משנת 2008 שרון מובילה קו מרתק ושונה. 

יקב שירן, סמיון 2020 - יינן אלי שירן
יין עם חמיצות עדינה ורעננה וטעמים של פרי הדר, אננס, מנגו ווניל. יין מאוד מאוד טעים, שהיה מעולה עם אויסטרים, ושוב תודה למימי בן יוסף על ארוחת בוקר נפלאה (הפעם האויסטרים היו עלי והיין שלו). אלי שירן הוא יינן מרתק, שלקח זן שבדרך כלל הופכים אותו למשהו מעיק ומתוק, והפיח בו חיים. זה ממש גולם שקם על יוצרו. פשוט יין טעים. 

יקב גראז' דה פאפא, אדום 2013 - יינן עידו לוינסון 

בלנד של סירה, פטיט סירה וקריניאן. היין בן ה-10 של לוינסון, היה פרחוני מאוד, עשיר בליקריץ ועשבי תיבול, עם גוף חסון ומרוכז מאוד. הייתה בו חומציות נפלאה, ואפטר טייסט חמאתי ומרשים. הדרך של עידו ביקב גראז' דה פאפא היא מרתקת והעשייה בו השפיעה על שאר היינות שעידו מייצר ביקב ברקן סגל. , היין מאוד מאוד טעים, ואחרוג ביין האחרון הזה, ואתן לו את הציון 92. מגיע לעידו. 

 

 כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו   ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב