דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עקרונות באימון קו-אקטיבי 

מאת    [ 16/12/2021 ]

מילים במאמר: 747   [ נצפה 999 פעמים ]

אימון קו-אקטיבי משמעו מערכת יחסי אימון שבה המאמן והלקוח הם שותפים פעילים, ברית בין שווים שמטרתה לענות על צרכיו של הלקוח. (Laura Whitworth, Henry Kimsey  House, Phil Sandahl. (1998)) אימון קו אקטיבי מורכב מארבעה עקרונות. הלקוח הוא יצירתי, בעל משאבים ושלם מטבעו. אימון קו-אקטיבי מתייחס למכלול חייו של הלקוח. האג'נדה[1] היא של הלקוח. מערכת היחסים היא ברית המעוצבת כמענה על צרכיו של הלקוח. ללקוח יש את התשובות, או שיש בכוחו למצוא את התשובות, אין צורך לתקן את הלקוח. כאשר הלקוח מתבונן פנימה, בסיוע של המאמן, הוא מגלה שהוא מכיר את עצמו, את עוצמותיו, ואת מגבלותיו. הלקוח מגלה מה מניע אותו, ממה הוא חושש, מה התכלית שלו ומה החזון שלו. באמצעות השאלות של המאמן נוצר ערוץ לגילוי עצמי שדרכו הלקוח מוצא את התשובות. כאשר הלקוח מוצא את התשובות בעצמו הוא בעל תושייה יותר, יעיל יותר, ובאופן כללי מרוצה יותר. מפני שמצא את התשובה בעצמו סביר שיבצע את הפעולה שתממש את התשובות בעצמו.

 

אימון קו-אקטיבי שונה מייעוץ, למשל, שבו היועץ מביא מומחיות מקצועית ולעיתים קרובות הוא זה שקובע את האג'נדה במערכת היחסים. אימון קו-אקטיבי לא עוסק בתוכן שהמאמן מביא עמו, במומחיותו, או במתן פתרונות מצדו. באימון קו-אקטיבי, מומחיותו של המאמן מוגבלת לתהליך עצמו. תפקידו של המאמן הוא לעזור ללקוח להביע את חלומותיו, תשוקותיו ושאיפותיו, לעזור לו להבהיר את משימת חייו, תכליתו ויעדיו, ולעזור לו להשיג את המטרות האלה.

הלקוח הוא מוקד האימון. רצונותיו ומאוויו הם נושאי האימון. מערכת היחסים המתמשכת בין המאמן והלקוח קיימת רק כדי לעסוק באג'נדה של הלקוח. האג'נדה מתייחסת לשלושה היבטים מרכזיים בחייו של הלקוח: הגשמה, איזון ותהליך.

הגשמה, הלקוח מגדיר מה ממלא את ליבו ונשמתו. חיים שהוגשמו הם חיים בעלי ערך, ללקוחות יש הגדרות משל עצמם לדברים שהם מעריכים באמת. כאשר הבחירות מכבדות את ערכיו של הלקוח, החיים מספקים יותר ונראים כמעט נטולי מאמץ. 

איזון, אנשים נוטים לא להסתפק ברמת חיים סבירה, הם רוצים יותר ובתמורה מוכנים לתת יותר. הם יכולים להיות נלהבים מאד בנוגע לדברים שחשובים להם, ממוקדים במחויבויות שלהם ומרוכזים בדבר אחד, עד שפינה אחת של חייהם היא דגם למצוינות בעוד ששאר פינות החיים חרבות. האימון הקו-אקטיבי  עוסק במכלול חייו של האדם, ולכן המאמן מבקש מהלקוח למקד את מידת שביעות הרצון של הלקוח מתחומים רבים בחייו; קריירה, בריאות, כספים, מערכות יחסים, צמיחה אישית, רוחניות ונופש. וכמובן הקשרים האפשריים בין כל חלקים אלו. באמצעות האימון הלקוח מרחיב את הפרספקטיבות ובוחן אפשרויות נוספות. הלקוח לומד שכאשר אומר כן לדברים מסוימים הוא אומר לא לדברים אחרים.

תהליך, לכל אורך התהליך המאמן נמצא לצידו של הלקוח. תפקידו להבחין, להצביע, ולהיות עם הלקוח בכל מקום שבו הוא נמצא במרוצת התהליך. המאמן נמצא שם כדי לעודד את הלקוח ולתמוך בו, להיות בחברתו וללוותו כל הדרך בשעות הכישלון האפלות וכן גם לשמוח אתו כשהוא מנווט את דרכו בהצלחה. אימון התהליך של הלקוח מאפשר לו לנהל בצורה שלמה יותר מערכת יחסים עמוקה יותר עם כל היבטי חייו

 

חמשת ההקשרים שבהם משתמש המאמן בתהליך האימוני

הקשבה, רמות הקשבה שונות למשמעות שמאחורי הסיפור, לתהליך המונח ביסודו, לנושא שיעמיק את הלמידה. המאמן מקשיב בדריכות להופעת חזונו של הלקוח, ערכיו ותכליתו. המאמן גם קשוב להתנגדות, לפחד, או להבחנה האם הלקוח שב על עקבותיו, ומנסה לשמוע את קולו של השדון[2] שנמצא כדי להתנגד לשינוי, כדי להצביע על חולשותיו וכישלונותיו של הלקוח, וכדי לציין סיבות שיבלמו אותו. רמת הקשבה פנימית מתמקדת במשמעות של המילים למאמן, רמת הקשבה ממוקדת באדם, ורמת הקשבה כוללת שקולטת רגש, שפת גוף ואת הסביבה עצמה. 

אינטואיציה[3], החיבור של נתונים מוחשיים, תחושתיים, מידע קודם וניסיון. סוג של ידיעה שנמצאת ברקע ולרוב נותרת דוממת. 

סקרנות, הלקוח הוא בעל יכולת ומשאבים, והתשובות נמצאות אצלו. תפקיד המאמן לשאול שאלות עוצמתיות מסקרנות פתוחות, מזמינות, רחבות ידיים, וכמעט שובבות. הסקרנות מאפשר להיכנס לנבכי החיים  של הלקוח, ולעיתים לעקוף מנגנוני הגנה. כאשר הלקוח לומד להיות סקרן בקשר לחייו שלו, הלחץ פוחת מעט והסיכון קטן. הלקוח נכון יותר להתבונן במקומות האפלים ולבחון דברים קשים מפני שגם הוא סקרן.

פעולה/למידה, לשיחת האימון יש שתי מטרות, לקדם פעולה ולהעמיק למידה. מזמינה את הלקוח לתפוס אחריות על חייו. כאשר אדם מבטיח משהו, הוא מתאמץ לעמוד בהבטחותיו. האחריות המעשית הופכת את תהליך השינוי למוחשי יותר, ממוקד יותר, עם משמעת עצמית גבוהה. 

 

ניהול עצמי, המאמן מניח בצד את דעותיו האישיות, העדפותיו, גאוותו, מגננותיו, והאגו שלו. המאמן נמצא "שם" עם הלקוח, שקוע במצבו ובמאבקו. המאמן מוותר על הצורך להיראות טוב ולהיות צודק; המאמן הופך להיות בלתי נראה. המאמן עוזר ללקוח לנהל את השיפוט והדעות שלו על עצמו ועל אחרים. כמו כן המשמעות היא שהמאמן יזהה את המחבלים הפנימיים של הלקוח ויעזור לו להשתחרר מכבלי השדונים האלה. 






מקורות:

אימון קו-אקטיבי – ויתוורת', קימסי-האוס וסנדאהל

 

גיא טל
מאמן מומחה (Mci) וביו-תרפיסט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב