דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיפה מטבעית- החשיפה ומחירה 

מאת    [ 28/06/2021 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 781 פעמים ]

הרחבת הפעילות של תאגידים ישראליים בחו"ל טומנת בחובה פוטנציאל צמיחה והתפתחות גבוהים וכן פוטנציאל לפיזור פעילויות ומקורות תזרים. בשנים האחרונות חלק מתהליכי התרחבות בפעילות של תאגידים ישראליים בחו"ל מומן באמצעות אשראי מקומי בין באמצעות המערכת הבנקאית בישראל ובין באמצעות שוק החוב. לצד פוטנציאל הצמיחה הטמון בהתפתחות בינלאומית זו נדרשות החברות לאתגרים חדשים לרבות עם הסיכונים הכרוכים בחשיפה מטבעית, המהווים חלק מסיכוני השוק עימם מתמודדות החברות.

 

אנו מזהים מגמה של הרחבת קשת המטבעות אליהן חשופות ונחשפות חברות ישראליות. מסורתית, עיקר החשיפה כוללת את הדולר האמריקאי והיורו ובעיקר מאפיינת את חברות התעשייה. הרחבת ההשקעות של חברות נדל"ן במזרח אירופה הובילה לחשיפה מטבעית מורכבת ומגוונת הכוללת מטבעות אקזוטיים כדוגמת מטבעות הכלכלות המזרח אירופאיות ורוסיה. החשיפה של החברות הישראליות ליואן הסיני הינה נמוכה מאוד אולם גדלה על רקע חדירה של חברות לפעול בסין כיצרנים, באמצעות הקמת מפעלים בסין, ושיתופי פעולה מסחריים. הצמיחה בכלכלת ברזיל הובילה להגדלת החשיפה של חברות תעשייתיות ואחרות לריאל הברזילאי.

 

מהי חשיפה מטבעית?

 

חשיפה זו עלולה להתעצם כאשר בנוסף לחשיפת המטבע קיימים בסיסי הצמדה שונים לצד הנכסים לעומת צד ההתחייבויות כדוגמת הצמדת התחייבויות למדד המחירים לצרכן בישראל באופן שאינו פרללי להצמדת הנכסים. 

 

הסיכונים הטמונים בהעדר טיפול והגנה מפנה חשיפה מטבעית באו לידי ביטוי במשבר הכלכלי העולמי האחרון עת נרשמה תנודתיות משמעותית בשערי חליפין של מטבעות רבים עד כדי מחיקת הכדאיות הכלכלית הפוטנציאלית אשר הייתה טמונה בהשקעות אלו.

 

שתי מטרות עיקריות בביצוע ויישום גידורי מט"ח:

 


    • הקטנת התנודתיות בדוחות הכספיים הנובעות משינויים בשערי חליפין. תנודתיות זו עלולה לפגוע ביכולת החברה לעמוד באמות מידה פיננסיות הנדרשות ע"י המממנים השונים, פגיעה בתוצאות הכספיות ובערך החברה.
    • הגנה על תזרים המזומנים של התאגיד ויכולת שירות החוב.

 

ניתן להגן על חלק גדול מחשיפות המטבע של התאגיד באמצעות פעילויות פיננסיות שונות.

הדרך ה"טבעית" היא באמצעות שמירה על מתאם בין בסיסי ההצמדה של הנכסים לאלו של ההתחייבויות קרי מימון השקעות במט"ח ע"י הלוואות הנקובות באותו מטבע. יצירת מתאם יכולה להיעשות גם בנכסים ובהתחייבויות תפעוליים (ההון החוזר) באמצעות התאמה בין מטבעות המכירה והקנייה.

גם בהינתן הגנה טבעית זו לתאגיד קיימות חשיפות נוספות בגין המקורות העצמיים שהושקעו בהשקעות חוץ והתזרים העודף השיורי מהשקעות אלו.

לצורך הגנה על המקורות העצמיים נוהגות חברות ללוות את המקורות במט"ח ו/או לבצע עסקאות הגנה פיננסיות. ההגנות על התזרים השיורי נעשות לרוב באמצעות מכשירים נגזרים.

 

הגנה כנגד מטבעות כלכלות אקזוטיות הינה מורכבת יחסית. מניסיוננו הגנות אלו לא תמיד מאפשרות גידור מלא. אחת הדרכים להתמודד עם חשיפות אלו היא באמצעות ביצוע שרשרת של עסקאות הגנה באמצעות מטבעות מתווכים הקשורים באופן ישיר או עקיף למטבע המטרה.

 

החברות הציבוריות נותנות גילוי רחב באשר לניהול הסיכונים הפיננסים לרבות סיכוני מטבע בדוחות הכספיים. רמת המיסוד של תהליכי ניהול הסיכונים וצוותי קבלת החלטות משתנים מחברה לחברה ונבחנים כחלק מתהליך הדירוג. מעקב אחר מספר גדול של מנפיקים בשוק החוב הישראלי מצביע על שונות בהתייחסותם לחשיפת המטבע. טיפול חסר בחשיפה מטבעית מגדיל להערכתנו את סיכוני האשראי ונילקח כשיקול בדירוג הכולל. במקרים בהם נוצרת חשיפה מטבעית לצרכי ספקולציה חברת הדירוג נוטה להחמיר בדירוג הסיכון הכולל.

עוד מידע באתר

פורסם ע"י Get Cash




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב