דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקבה הסתכל באוריתא וברא עלמא לאור פיזיקה מודרנית 

מאת    [ 07/06/2021 ]

מילים במאמר: 752   [ נצפה 950 פעמים ]

הקב"ה הסתכל באוריתא וברא עלמא לאור פיזיקה מודרנית

 

 ספר היצירה המתיל במשנה :"אלוקי ישראל וברא את העולם בשלושה ספרים (הכוונה בשורש ס" פ" ר"  לפי אחד מהפירושים) בספר (תורה) וספר (סופר- הכוונה לקב"ה ) וספור (כל מה שנאמר בתורה או כל מה שמתרחש בעולם).  המוטיב של אותיות מופיע רבות  במדרשי חז"ל ובספרי קבלה כגון: "הקב"ה הסתכל באוריתא וברא עלמא" בעשרה מאמרות נברא העולם" ,דבר ה'

אני מציע  "להסביר" את האמור לאור  ובעזרת "לבוש" של תיאוריה מדעית הנקראת אינפורמציה שפותחה לאחרונה.

נראה גם כיצד בעזרת אותה התאוריה אפשר "להסביר" גם  מדוע קיימת  ירידת הדורות וגם את המושג של חלל פנוי הנוצר כתוצאה מצמצום (לפי  האר"י). לפני שאתחיל בהסבר אבהיר את התאורית אינפורמציה ואת המושגים הקשורים בה.

באופן גס ניתן לחלק את התפתחות הפיזיקה לשלוש תקופות. בתחילה (פיזיקה קלאסית) טענה שהכל מורכב מחלקיקים , בתקופה השניה הפיזיקה טענה שהכל הם שדות  שאנרגיה זה סוג של חומר (לפי הנוסחה הידוע של איינשטיין, היום ניתן לקבל   אנרגיה מחומר (אנרגיה אטומית) וגם הצליחו מאנרגיה לקבל חלקיקים (חומר). בתקופתנו אנו, יותר ויותר פיזיקאים מאמינים  שהאינפורמציה היא יסוד הכל. כפי שאמר אחד הפיזיקאיםהמובילים "-"הכל מביט it from bit” (ביט יחידת אינפורמציה)

אז מה זה אינפורמציה ? לפני שאדון על אינפורמציה אסביר מושג הקשור בו הנקרא אנטרופיה. חוק האנטרופיה ידוע גם כחוק השני של התרמודינמיקה- ענף בפיזיקה, העוסק בחקר אנרגיה וחום. החוק קובע שבמערכת סגורה האנטרופיה (שהיא מתארת את מעברי החום) יכולה רק לעלות. מושג האנטרופיה מופיע גם בענף אחר של פיזיקה, הנקרא פיסיקה סטטיסתית. הוכח שהגדרות של האנטרופיות השונות מתלכדות. מה שמאפיין את האנטרופיה זה הקשר שלה לסדר: ככל שאנטרופיה גדלה, האי-סדר עולה. למשל, אם נראה שתי תמונות, שבאחת נראית כוס שלמה ובשניה שברים ורסיסים (כאשר ברור ששברים הם יותר אי–סדר מכוס השלמה), אנו בטוחים שהכוס השלמה, המערכת המסודרת, קדמה לשברים (האי-סדר). והסיבה לכך היא שאנטרופיה או אי- סדר יכולים רק לעלות.  זאת הסיבה שהחומר מתכלה כולל גוף האדם. ובחוק אנטרופיה אפשר לראות כיוון הזמן (חץ הזמן מהווה- לעתיד, בהמשך נראה את חץ הזמן בצורה אחרת).

 במאה קודמת פותחה תורת  האינפורמציה (ידיעה).  במסגרת אותה התאוריה הוגדר מושג המכונה אנטרופיה אינפורמטיבית. בדומה לאנטרופיה פיזיקאלית (שהוגדרה לעיל), האנטרופיה אינפורמטיבית הינה מדד לאי-ודאות של האובייקט הנחקר. האנטרופיה האינפורמטיבית והאינפורמציה הם גדלים הפוכים. ככל שאי הוודאות אודות האובייקט הנחקר גדולה יותר (אנטרופיה גדולה), האינפורמציה קטנה, ולהיפך. במילים אחרות, האנטרופיה מקבלת ערך מינימלי כאשר האי-ודאות היא מינימלית,  עד כה אין הגדרה מדעית למושג האינפורמציה (ידיעה), למרות זאת באופן אינטואיטיבי אנו מבינים.   "אינפורמציה (ידיעה) היא התוכן שאנו קולטים מהעולם החיצוני, בתהליך ההכרה של העולם".   מרמז על האוביקטיביות של הידיעה ללא תלות בתודעת האדם. ניתן להתייחס לאינפורמציה כאפיון של אוביקט הנחקר (או מערכת). כאשר הידיעה אודות המערכת היא מרבית האנטרופיה של המערכת היא מינימלית ושווה לאפס.  היום הוכח  שהמושג האנטרופיה אינפורמטיבית קשור קשר ישיר לאנטרופיה פיזיקלית. . אם כן, יש לעובדה הזאת מסקנה מרחיקת לכת –ככל שהידיעה אודות המערכת מירבית, המערכת תמצא באנטרופיה השווה לאפס, שפירושה סדר מירבי.

נסכם את הנאמר במילים פשוטות. כל גוף (כל מערכת) מכילה אינפורמציה אודותיה. כל גוף מורכב (מערכת ) מורכבים מאטומים (מולקולות) שמתנגשים זה בזה. המיקומם של האטומים (מולקולות) מהירותם וכו' זאת האינפורמציה שהגוף מכיל. ניתן למדוד אותה באופן עיקרוני. (יחידת מדידה נקראת ביט). ביט אינפורמציה מוגדר בעזרת מספרים (אותיות). האינפורמציה החסרה  (הלא מיתגלית לנו) אודות המערכת נקראת אנטרופיה. לעולם לא ניתן לדעת את כל האינפורמציה אודות המערכת (לא ניתן לדעת את מהותה).(במאמר מוסגר, רמב"ם ביסודות התורה כותב –"הקב"ה מכיר ויודע אותה כמו שהיא ואנו ידעין  בדעה שהיא חוץ ממנו .......הוא היודע הוא הידוע והוא הדעה עמצה [מעניין שהלשון דומה לספר היצירה -הוא ספר הוא סופר הוא סיפור-]). מה שמאפיין את הגוף (המערכת) שאינפורמציה שבה גדלה , בגלל מספר סיבות, בין השאר בגלל גדילת התנגשויות בין האטומים (מולקולות)  יחד עם זאת האינפורמציה החסרה (האנרופיהI )היא גם גדילה. זאת אומרת עם הזמן האי-ידיעה שלנו (הבורות)   גדילה.לאור זה ניתן להתייחס לירידת הדורות עם הזמן

לסיכום: מתייחסים  לאינפורמציה כ"יש" אובייקטיבי, בדומה לחומר, אנרגיה וכו'. במילים אחרות, האינפורמציה אינה תלויה בצופה, אלא היא תכונה פיזיקאלית אימננטית של כל מערכת.

כפי שלא ניתן לומר, שגוף פיזיקאלי נושא מסה, אלא הוא בעל מסה. כך מערכת פיזיקאלית (שגוף הוא מקרה פרטי שלו), לא נושאת אינפורמציה, אלא היא בעלת אינפורמציה. (דבר ה' !)

לסיכום , יותר ויותר פיזיקאים מאמינים שהאינפורמציה (מילה) הוא יסוד לכל מאנרגיה ואינפורמציה נוצר החומר. בתחילה הייתה רק אינפורמציה. כאשר הייתה אינטראקציה של מערכת עם האינפורמציה המלאה ,לפני הבריאה) עם תת מערכת (שהיא הבריאה) חלק מאינפורמציה "דלפה" לתוך המערכת (הבריאה) ומאותו החלק נוצרה האנרגיה והחומר.לאור זה אולי ניתן לטעון שהחלל הפנוי (ברור שזה לא פיזית חלילה) והצמצום (לא כפשוטו) פירושו שהיה צריך להיווצר מקום לאינטראקציה של האינפורמציה עם תת מערכת על מנת שחלקה תהפך לחומר ואנרגיה (לעולם הדימות , לדירה בתחתונים).

 

דר' שמריהו קידר-חוקר בכיר במכון גאופיזי לישראל. בוגר פיזיקה מאוניברסיטה תל-אביב ובר-אילן ותואר שני ושלישי בגאופיזיקה מאוניברסיטה תל-אביב. מתעניין ביחסי גומלין בין מדע המודרני לבין יסודות היהדות.e-mail href="mailto:keydarshemer@gmail.comkeydarshemer@gmail.com">">keydarshemer@gmail.com  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב