דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אם כבר מתגרשים, אז רק עם מטפל משפחתי 

מאת    [ 23/11/2020 ]

מילים במאמר: 688   [ נצפה 2218 פעמים ]

כל מי ששוקל גירושין, חשוב שיידע שהפניה לעורך דין היא בדרך כלל הצעד הראשון אל תוך תהליך אשר יפגע גם בילדים וגם בעתידם של שני המבוגרים במשוואה. הפרדת הנכסים והאחריויות של המשפחה בשיטה של מאבק משפטי תמיד מוביל לבזבוז אדיר של כסף, זמן ועצבים. היא כרוכה בפעולות תוקפניות ומאיימות אשר פוגעות באמון בין ההורים וביכולתם לשתף פעולה בהמשך.

אין מנצחים כאשר מי מההורים (ולרוב שניהם) יוצא מהתהליך פגוע וממורמר, כי יישום ההסכם בהכרח יהיה לקוי ומאולץ. והילדים תמיד סובלים אם אחד מהוריהם מוחלש – רגשית או כלכלית.

גם אלה שפונים לעורכי דין לשם הליך גישור לעיתים קרובות מוצאים את עצמם בהתדרדרות היחסים עם ההורה המשותף כאשר דנים בנושאים רגישים סביב הכסף או הילדים. עורכי דין אינם אנשי מקצוע בדינמיקה זוגית ואינם בעלי ידע מקצועי בהשפעת טראומה משפחתית על ילדיהם – ורובם לא מפנים למטפלים מוסמכים לצורך ייעוץ ותמיכה. אם כן בוחרים בהליך גישור עם עורך דין, רצוי מאוד להייעץ עם מטפל משפחתי לגבי התוכנית ההורית וההשלכות על הילדים.

אך יש דרך למנוע את בזבוז המשאבים והרבה מאוד מהצער הכרוך בשינוי מבנה המשפחה. כאשר בוחרים לעבור את תהליך הגישור לגירושין עם מטפל זוגי ומשפחתי מנוסה, מקבלים את הייעוץ, הכלים והתמיכה להתעלות על הכאב והכעסים ולקבל החלטות נבונות – החלטות אשר ישרתו את כל בני המשפחה לאורך זמן.

למגשר שהוא גם מטפל משפחתי (עדיף מוסמך ע"י האגודה הישראלית) יש את המיומנות לעזור להורים שהולכים לקראת גירושין לנתח את צרכי כל בני המשפחה ולתכנן נכון את השינויים שיעברו. אפילו במצבים בהם הזוג נמצא בקונפליקט גבוה ומתקשה לשבת באותו החדר, יש למגשר-מטפל את הכישורים למנוע מאבק וליצור דיון בראש צלול.

אנשי טיפול מטבעם מסורים וממוקדים בטובתם של כל אחד מבני המשפחה בתהליך הגירושין. המשפחה אינה "תיק" ובני הזוג אינם "צדדים". המטרה היא לאפשר לשני בני הזוג להמשיך את חייהם עם יציבות ותקוה לעתיד. כאשר הילדים גדולים מספיק, למטפלים משפחתיים המיומנות להיפגש גם איתם – כדי שירגישו שמתייעצים איתם ושהם חלק מהתהליך. מחקרים מוכיחים שזה עוזר להם לקבל את השינויים ולהסתגל מהר יותר.

גישור לגירושין עם מטפל זוגי ומשפחתי עולה פחות מאשר גישור עם עורך דין. באופן שיטתי, מלבנים את כל הסוגיות ומגיעים להסכמות בכל נושאי הגירושין, כולל מזונות וחלוקת הרכוש.  בנוסף, מקבלים הכוונה סביב משמורת הילדים והסדרי הראייה, והדרכה על איך להודיע לילדים ולתמוך בהם במשך התהליך ולאחריו. לאחר גיבוש ההסכמות, עורך דין עורך את ההסכם כדי לתת לו את הפורמט המשפטי המקובל.

יש כמובן אחוז זוגות לא מבוטל אשר עבורו שיטת הגישור אינה מתאימה. כאשר יש סיבוכים ייחודיים סביב נכסים, הורות או אישיות, או במצבים קיצוניים של פערי כוח או ידע, רצוי לשקול את שיטת הגירושין בשיתוף פעולה אשר מעניקה רמת אחזקה ותמיכה מקצועית גבוהה יותר. שם, מטפלים משפחתיים הינם חלק אינטגראלי של ההליך ולכן המשפחה תהנה ממקצועיותם.

לסיכום, הגירושין ביסודם הינם אירוע ותהליך משפחתי, ולא משפטי. אכן יש צורך בביסוס ההסכם במערכת המשפט, אך ההחלטה לעבור את תהליך הגירושין בעזרת מטפל זוגי ומשפחתי היא נבונה יותר ומשיגה תוצאות טובות יותר  – עבור המבוגרים ועבור ילדיהם. היא מונעת:

  • הוצאת כספים מיותרים על התנגחויות והופעות בבית המשפט
  • הפיכת חיי המשפחה לגהינום במשך שנתיים ויותר
  • פגיעה בילדים עם מצב בו הוריהם מתנהגים כלפי השני בחשדנות וחוסר הערכה

איך נראה הליך גישור?

למי שאינו יודע, הגישור מוכר ע"י מערכת המשפט של מדינת ישראל כהליך יעיל ואפקטיבי, והסכמים בשיטה זו מקבלים תוקף של פסק דין בבית המשפט. הגישור מאפשר לזוגות למנוע הרבה מאוד מהכאב, העלות ובזבוז הזמן שמלווים הליך משפטי.

המגשר-מטפל מנחה את הזוג בליבון הנושאים לגירושין באוירה של אמון ודו-שיח, כדי להגיע להבנה משותפת של הצרכים והאינטרסים העומדים מאחורי עמדותיהם. יחד, מעלים ובוחנים חלופות שונות לפתרון כל סוגיה ומגיעים להסדר שנותן מענה לצרכי שני הצדדים באופן מירבי. מתקדמים בקצב של שני בני הזוג על מנת להגיע להחלטות מקובלות על שניהם.

המגשר-מטפל הינו ניוטרלי (אינו מצדד עם צד זה או אחר), דבר שמאפשר ניהול התהליך בפתיחות ובאובייקטיביות. כהליך חסוי, הן המגשר והן הצדדים מנועים מלחשוף את הדברים שנאמרו במסגרת הגישור בפני בית משפט. החיסיון מעודד פתיחות ויצירתיות.

לסיכום, הדרך בה מתגרשים משפיעה על איכות חיי בני המשפחה במשך שנים רבות. ודרך אגב, הליך הגישור עם מטפל משפחתי מאפשר פתרון סכסוכים והגעה להסכמות בדרך יעילה ונוחה גם בנושאי ירושות ועסקים משפחתיים, ואפילו בניהול היומיומי של הבית המשותף.

Randy Tischler, MSW, MFT
Couple & Family Therapist, Psychotherapist, Mediator
23 Rashi Street, Tel-Aviv
Tel: 054-810-3550
href="mailto:randy.tischler@gmail.comrandy.tischler@gmail.com">">randy.tischler@gmail.com
www.here4u.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב