דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטות טיפוליות שונות בהם התנסיתי לטיפול בדיכאון והשוואת התוצאות - מנקודת מבטו של מטופל 

מאת    [ 11/09/2020 ]

מילים במאמר: 1767   [ נצפה 1476 פעמים ]

.מבוא

בני ליעד נולד כתינוק בריא, והפך לנכה וסובל מפיגור עמוק, לאחר קבלת חיסון משולש. כל תינוק במדינת ישראל אמור לקבל בשנת חייו הראשונה חיסונים מספר, ביניהם חיסון נגד צפדת (טטנוס), קרמת (דיפתריה) ושעלת, המכונה "חיסון משולש".

בשנת 1981 קיבל ליעד, אז בן תשעה חודשיים, חיסון משולש. עם קבלת החיסון הוא  נכנס לתרדמת. לאחר מספר ימים כשהתעורר, לא חש בטוב. ליעד הפסיק להתפתח כרגיל והיה במצב מצוקה. נתגלו אצלו בעיות התפתחות קשות. הרופאה הפרטית שהלכנו אליה פטרה אותם כדבר שיעבור, והרגיעה אותנו.  דווקא בביקור מקרי בקופ"ח נאמר לנו שהבעיות של ליעד  הן סימן לפיגור קשה. הפיגור גרם לו לפגיעות מוטוריות וקוגניטיביות קשות והותיר אותו עם יכולת תפקוד נמוכה כשל תינוק בן שנה.

הבשורה הקשה נפלה עלי משום מקום ובלי שום הכנה. פתאום אומרים לאבא גאה שבטוח שיש לו תינוק בריא לחלוטין,  שהילד השני שלו, הבן הבכור ליעד, יהיה מפגר. התוצאה – אני נכנס לדיכאון מג'ורי.

 

רקע תיאורטי

וויליאם מקדוגל (1920) היה הראשון שזיהה את הפוטנציאל הטמון בקבוצות כאמצעי לעזור ליחידים לשנות את התנהגותם לטובה.בדומה ללה בון סבר גם הוא כי לקבוצה השפעה שלילית על התנהגות היחיד,אך הוא טען כי ברגע שהקבוצה מאורגנת ויש לה מטרות ברורות והסכמים קבוצתיים,הקבוצה הופכת להיות אפקטיבית.

 

זיגמונד פרויד(1921) אשר התעניין גם הוא בהשפעת הקבוצה על היחיד,סבר כי הקבוצה,בניגוד לאוסף מקרי של אנשים,זקוקה למטרה קבוצתית ולמנהיגות ברורה.

פרויד טען כי קבוצות מתפתחות ונוצרות כאשר חבריהן מפתחים קשרים ליבידינאליים גם אל המנהיג וגם זה עם זה.פרויד טען כי בקבוצה קורים מספר דברים שאותם צריך לחקור:החברים בקבוצה כבר אינם נחשבים כבעלי אישיות ייחודית אלא כחלק מהשגת המטרה המשותפת,היחיד מוותר על אידיאל האני שלו ומקבל במקומו את המטרות והאידיאלים של מנהיג הקבוצה

במקביל להתפתחות התיאוריות השונות לגבי הקבוצה והשפעתה על היחיד,החלו קלינאים שונים להתנסות בפועל בתרפיה קבוצתית, ביניהם: ג'וזף ה' פראט, אדוארד לאזל, אלפרד אדלר, ג'וליוס מטזל וג' ל' מורנו.

 

תנועה נוספת שהתפתחה ותרמה שפע תיאוריות והתנסויות לגבי השימושים האפשריים בקבוצות קטנות היא תנועת קבוצות הרגישות. לתנועה זו היו למעשה שתי אסכולות עיקריות, האחת שהוביל קורט לווין אשר השתמש בקבוצות כפורום לשיפור היעילות האישית והקבוצתית בביצוע מטלות וכאמצעי לחיזוק כושר קבלת החלטות והעלאת המורל הקבוצתי. שורשיה של האסכולה השנייה טמונים בעבודתו של קרל רוג'רס עם קבוצות קטנות. קבוצותיו של רוג'רס התמקדו בראש ובראשונה בצמיחה אישית וחינוך.

מהפסיכיאטרים המודרניים אזכיר את  ס' ה' פולקס, אנליטיקן בריטי שטען כי "הקבוצה היא יותר מסך כל חלקיה", ואת יאלום המייצג את התיאוריות הבינאישיות.

 

כדי לטפל בעצמי, להמשיך לעבוד בסביבה מלחיצה כמו עבודתי בחברת הייטק, ולהמשיך לתפקד בחיי המשפחה עם אשתי ושלושה ילדים, אחד מהם בדרגת פיגור מקסימלית, התנסיתי  במספר  שיטות טיפוליות  שונות במשך חיי, ניסיון שהינו די נדיר בארצנו:

טיפול ע"י פסיכיאטר

טיפול ע"י  פסיכולוג

טיפול קבוצתי בשיטה דינמית

טיפול קבוצתי בקבוצת תמיכה

טיפול בשיטת "אכלנים אנונימיים" -OA

שיטת האימון האישי (קואצ'ינג)

 

אסכם את נסיוני בטבלה הבאה המסכמת את ניסיוני, ומשווה בין התוצאות

 

סוג הטיפול

שנים

שם המטפל/ת

תוצאה

הערות

טיפול ע"י פסיכיאטר

35

ד"ר   אפרת ואחרים

טובה מאד

תרופות ושיחות

טיפול ע"י  פסיכולוג

1

דפנה

שיפור מועט

שיחות

טיפול קבוצתי בשיטה דינמית

13

מירה ואחרות

טובה מאד

שיחות

פעמיים טיפול קבוצתי בקבוצת תמיכה

4

עובדות סוציאליות שונות

בינונית

שיחות

טיפול בשיטת  -OA

2

 OA כ"ס

טובה

שיחות

קואצ'ינג

0.4

איתי

טובה

שיחות


    • לשם האנונימיות לא נקבתי בשמות משפחה

 

טיפול ע"י פסיכיאטר

פסיכיאטר הוא רופא בעל תואר שלישי, שתחום מומחיותו הוא פסיכיאטריה. בניגוד לדעה הרווחת, פסיכיאטרים לא עוסקים רק במתן תרופות. למעשה, כל פסיכיאטר עובר תהליך הכשרה מקיף בפסיכותרפיה, שכולל הדרכה קלינית מתמשכת.

פגשתי את הפסיכיאטרית שלי ד"ר אפרת בבי"ח שלוותה לפני כשלושים שנה כשאני ומשפחתי עברנו מת"א לכ"ס.  הטיפול הפסיכיאטרי שלי  נועד לטפל בבעיותי הנפשיות, שהיו דיכאון וחרדות כתוצאה מהפיגור של בני ליעד.

הטיפול הפסיכיאטרי  של ד"ר אפרת שילב  את מציאת התרופה המתאימה לשם איזון וצמצום התסמינים מהם סבלתי כמטופל, לצד טיפול בשיחות (פסיכותרפיה). לאט לאט נוצרו בינינו יחסי אמון הדדיים. במהלך הטיפול התרופתי, נמצאתי במעקב שוטף אצל ד"ר אפרת, שפגשה אותי בתדירות של אחת בחודש או יותר.  בהמשך הטיפול המליצה ד"ר אפרת על תוכנית טיפולית המשלבת גורמים נוספים כמו פסיכולוג קליני.

 

טיפול ע"י  פסיכולוג

טיפול פסיכולוגי פרטני הוא כלי רב-עוצמה שנועד לשפר את מצבו הנפשי, הרגשי, הגופני ו/או הבין-אישי של המטופל, לאור הבעיה (או הבעיות) עימן הוא מתמודד.

טיפול פסיכולוגי הוא תהליך נפשי שבמהלכו דפנה הפסיכולוגית שלי בבי"ח שלוותה, באמצעות הכלים המקצועיים שברשותה, ניסתה להביא לשינוי אצלי המטופל, במטרה לשפר את מצבי הנפשי.

נפגשתי עם  דפנה המטפלת שלי פעם בשבוע כדי לעבוד על מימוש מטרות הטיפול. לאחר שנה הופסק הטיפול בגלל מחסור במשאבים בבי"ח שלוותה, והוחלף  בטיפול קבוצתי תומך. הטיפול הפסיכולוגי לא היה אצלי יעיל במיוחד, למרות שאצל מטופלים אחרים היו מספר הצלחות.

 

טיפול קבוצתי בשיטה דינמית

שורשיה של החוויה האנושית נטועים עמוק בחוויה הקבוצתית. אנו חיים ופועלים בקבוצות במהלך כל חיינו. היה זה פרויד (1921) שכתב כי "בחיי הנפש של היחיד משחק האחר תפקיד בקביעות, אם כמופת או כאובייקט ואם כתומך או כיריב. על כן הפסיכולוגיה של הפרט, במובן הרחב שלה, שאין לערער על צדקתו, היא מלכתחילה, ובמקביל, גם פסיכולוגיה חברתית".  מתוך כך, אך טבעי כי מאז כתב פרויד את "פסיכולוגיה של ההמון ואנליזה של העצמי", עוסקת הגישה הדינמית במהותן של קבוצות באופנים שונים.  בסעיף זה אעסוק בקבוצה מנקודת המבט וההמשגה הדינמית.

הפגישה הטיפולית  הדינמית איננה מובנית. המשתתפים בקבוצתי  הם שמביאים חומרי דיון לקבוצה מתוך החוויות האישיות שלהם. הקבוצה שלנו מהווה מסגרת תומכת לכל משתתף, אך גם משקפת ומהדהדת לכל משתתף את התנהגותו ואת האופן שבו היא נתפשת ומפורשת על ידי אחרים. המנחה שלנו מסייעת בהבנת תהליכים קבוצתיים ובין – אישיים בעזרת שיקוף ופירושים, שמסייעים לכל חבר בקבוצה להבין את התפקיד שהוא בוחר לקחת במצבים חברתיים. בקבוצה שלי המשתתפים הינם בעלי יכולת ורבאלית גבוהה. אנשים שמעוניינים להבין את עצמם טוב יותר, להרגיש טוב יותר עם עצמם במובן הרחב של המילה, ולעבור שינוי עמוק בתפישה שלהם את עצמם ואת חייהם. הקבוצה נמשכת במשך שנים רבות. אין מועד סיום מחייב. אני בקבוצה 13 שנים וממשיך.

 

טיפול קבוצתי בקבוצת תמיכה

טיפול קבוצתי הוא אמצעי טיפול המותאם לטיפול בקשיים וצרכים שונים: קיים מגוון גדול של טיפולים קבוצתיים המתמקדים בבעיות ספציפיות (כהתמודדות עם מחלות כמו דיכאון והפרעות חרדה), משברים מסוימים (גירושין, שכול), או נושאים רחבים יותר כשיפור מיומנויות בין אישיות וסיפוק בחיים. מניסיוני למדתי שטיפולים קבוצתיים  מועילים לאנשים הסובלים מהפרעות נפשיות  והן לאנשים המתמודדים עם מורכבות החיים היומיומיים. הטיפול הקבוצתי התומך מתבסס על טכניקות וגישות טיפוליות דומות לאלו בהן נעשה שימוש בטיפול פרטני, אך מאפשר גם שימוש בטכניקות הייחודיות למסגרת הקבוצתית: האינטראקציות בין משתתפי הקבוצה השונים מאפשרות לחבר המטופל לבחון את דפוס יחסיו עם מגוון דמויות וללמוד מהתבוננות זו על מערכות יחסים, קשיים ודפוסי התנהגות וחשיבה המאפיינים אותו בחיי היום יום. המסגרת הקבוצתית תורמת לתחושת נורמליזציה ומסוגלות ("אני לא היחיד שמגיב בצורה כ"כ קשה לילד חריג ,"למרות מצבי, הצלחתי לתרום לאדם אחר"), ויוצרת רשת תמיכה רחבה  מחברי הקבוצה. בשלוותה שתי הקבוצות שהייתי חבר בהן נמשכו במשך שנתיים, ואחר כך התפרקו.

 

טיפול בשיטת "אכלנים אנונימיים"

הטיפול בשיטת "אכלנים אנונימיים"  הינו טיפול משולש – גופני, נפשי ורוחני. תוכנית שנים עשר הצעדים של "אכלני יתר אנונימיים", משפיעה על שיפור בשלושת התחומים האלה.  שנים עשר הצעדים מגלמים מערכת עקרונות, שכאשר מממשים אותם, הם מעודדים שינוי פנימי. חברים המשמשים כמאמנים עוזרים לחבר חדש, להבין את העקרונות וליישם אותם. מטרת הטיפול הינה  להוריד את כמויות האוכל העודף שאנו צורכים. השיפור בכל אחד מהחברים באו.איי. הינו עניין אישי ביותר. אין כללים מחייבים, רק הצעות.

אני בחרתי בהצעה "רק להיום", לחיות בכל יום ליום אחד, נהגתי שנתיים על פי שנים עשר הצעדים. בעשותי זאת הצלחתי להשיג שחרור מתמשך  ורכשתי דרך חיים חדשה.

כמו כן כדאי להזכיר שהספר "רק להיום" של ארגון ה-OA משמש אותי  גם היום בחיי.  אני משתדל עם בת זוגי , לקרוא פרק מדי בוקר (לפי התאריך הלועזי) ולדבר על הכתוב.

 

שיטת האימון האישי (קואצ'ינג)

א. מסוא

אימון אישי (קואוצ'ינג, מאנגלית: Coaching)  עוסק בתחומים כמו יחסים בין אישיים, יצירתיות, תושיה, ניהול זמן, ביטחון עצמי ותכנון. אימון אישי הוא תהליך המכוון לסייע לאנשים מתפקדים להציב ולהשיג מטרות, להתגבר על מכשולים ולשמר מוטיבציה. היעד של האימון האישי הוא שבתום התהליך, המתאמן ירכוש את הכלים הנחוצים להשגת מטרות וכן ביטחון עצמי ביכולתו להגשימן.                                                 מטרות האימון האישי הן: סיוע ללמוד, מתן תמיכה והכוונה בפיתוח מודעות עצמית, יעילות והגשמה, סיוע בשיפור חוויית החיים והביצועים בתחומים שונים, טיפוח של מכוונות עצמית ללמידה וצמיחה אישית ועזרה בשיפור הביצועים המקצועיים והאישיים.

ב. האימון האישי  שלי אצל המאמן איתי היה מורכב ממספר שלבים עיקריים:

הבהרת הערכים אשר על פיהם אני מכוון את חיי

הבנת החסמים המונעים ממני להגיע למטרה

חשיפת החלומות או החזון שלי

הגדרת המטרות אשר בהגשמתן  הייתי מעוניין

גזירת מטרות המשנה מתוך הגדרת מטרות העל

לעשות יחד איתי תוכנית ובניית דרך פעולה

ליווי יישום דרך הפעולה

 

ג. תחומי העבודה שלי

שלושה תחומים שלי שבחרתי לעבוד עליהם במהלך האימון: הרחבת מעגל החברים, אימון בתחום זוגיות (קיימת או אלטרנטיבית) ואימון בתחום התעסוקתי – אמנותי. כל אחד מן התחומים האלה, אשר ייצג מישור חיים שונה, קיבל התייחסות שונה במהלך האימון. זאת כאשר הטיפול במטרה האימונית של  התחום התעסוקתי – אמנותי זכה להתייחסות המעמיקה ביותר, לניתוח העמוק יותר ולחלק נכבד יותר מן הזמן המשותף.                         הכנתי "מיני" חזון הנוגע לכל אחד מן התחומים.

 

ד. הערכת יעילות האימוןב קואצ'ינג

במבט לאחור היה לי מזל עם איתי שבנה תהליך אימון אישי יעיל שהביא לידי ביטוי באופן מיטבי את היכולות שלי והוביל לתוצאות ולהצלחתי. הבאתי את יכולותי לידי ביטוי מיטבי כאשר למדתי והפנמתי את סולם הערכים שלי, התגייסתי למען חלום שרציתי להגשים, ובניתי אמון ביכולת שלי לבצע זאת. איתי המאמן עשה שימוש בכלים כמו עידוד, הבאת יכולות למודעות, העלאה ערכים למודעות, קישור בין פעולות ההווה לחזון הפרטי שלי, הבנת חסמים שהיו לי, שימוש בכלי חשיבה תוצאתית, שימוש במשאבים שונים שהיו קיימים כבר בחיי, "השאלת" יכולות מתחום חזק שלי לתחום אחר,  כמו כלים מתחום התקשורת הבין אישית כגון "התמקדות" ודמיון מודרך.  

התוצאות מהאימון עם איתי היו:                                                  הרחבת מעגל החברים – הגדלתי בשלושה את מספר חברי.                        אימון בתחום זוגיות  - מצאתי את בת הזוג שרציתי.                                 אימון בתחום התעסוקתי – אמנותי – הצלחתי להציג שלוש תערוכות באירופה.

 

 

 

לסיום

עשיתי בעבר ואני עושה כיום הרבה עבודה עצמית בכדי לקדם עריכת שינויים בחיי. אני משקיע הרבה,  בדרך כלל לאחר שאני מקבל החלטה אני משקיע המון.

הגעתי למסקנה שקשה לשנות מישהו אחר. ויותר קל להשתנות בעצמי.

במהלך חיי גיליתי כי יכולות קוגניטיבית חיפו על יכולות פחותות עם הידיים כך ש"שרדתי" את הלימודים ואת העבודה.

 

 

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב