דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפיל הלבן, הבור העמוק ,וצוואר הבקבוק בניהול עסקי 

מאת    [ 01/06/2020 ]

מילים במאמר: 789   [ נצפה 1149 פעמים ]

"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים כגון: לקוחות בעייתיים, ספקים בעיתיים, הזמנות מורכבות ומכשילות, שימוש בחומרים נחותים ובעייתיים, פתוח מוצרים לא נדרשים, קליטת עובדי מפתח לא ראויים, רכישת ציוד קריטי שמתקלקל לא הרף, הכנסת מערכת מידע בעייתית, שלא נותנת מענה ראוי ומלא ועוד.

החלטות אסטרטגיות הן החלטות שלמימושן אמורה להיות השפעה חיובית ומשמעותית על פעילות העסק ולתוצאות העסקיות. מימוש ההחלטות יכול להיות בטווח הקצר או הארוך. רוב ההחלטות מתקבלות מנקודת ראות חיובית משמע מה נדרש לעשות. לעיתים החלטות נדרשות לא מתבצעות בשל העדר תקציב, ועיתוי לא מתאים. אי בצוען איננו נגזר מזה שאין בהן צורך. משמע "הלא לעשות" הוא תוצאת אילוץ של אי מימוש "הכן לעשות".

מאידך עסק צריך לקבל גם החלטות המגדירות מה "לא לעשות " כחלק מאסטרטגיית ניהול המנחה אותו. משמע גם אם יש תקציב  וזמן לא מבצעים פעילות כזו או אחרת, שלא מתאימה לסוג עסק, או שיש בה סכנה לעסק, או שאיננה מתאימה לאופי העסק וכו.

עסק צריך להיות בעל יכולת לזהות: צרכים אמיתיים לעסק, מול צרכים מדומים לעסק (שיטת העדר – "כולם עושים כך")

"השער האסטרטגי" הוא מטפורה לקבלת החלטות כבדות משקל בעלות חשיבות אסטרטגית, לגבימה אמור ל "היכנס בשערי העסק", ומה לא צריך להיכנס לעסק. משמע הוא "שער של החלטות"

כל אחד מהגורמים שצוינו עשוי להפוך ל"פיל לבן" (בצוע השקעה חד פעמית גדולה ללא שימוש או/ו תועלת). או "בור עמוק " (השקעה בפעילות/תהליך שלא רואים את סופו בעל יכולת בליעת משאבים ללא גבול) או "צוואר בקבוק", (גורם שמונע לקדם תהליכים ותוקע את המערכת). כל הגורמים שצוינו הם גורמי נזק עסקי במינונים שונים ובאופנים שונים, וטוב היה אילו לא היו קיימים.

"הפיל הלבן" הוא צורך שמתגלה כלא מתאים לעסק זמן קצר אחר ההשקעה בו, הוא נותר ללא שימוש ולא ניתן למכרו ונתקעים אתו כגון: השקעה ברכישת ציוד לא מתאים, השקעה במלאי שתוך זמן קצר מתברר שהוא לא נדרש באמת לעסק והופך "לאבן שאין לה הופכין".

"הבור העמוק" הוא צורך מרכזי שלא ממש את ציפיות הרכישה הגבוהות. הוא צורך עלויות תחזוקה גבוהות, ושיעור הניצול שלו נמוך מכפי שתוכנן בעת רכישתו.

למרות שיעור ניצול נמוך הציוד חיוני לעסק, וחלופה אחרת לא זמינה ויקרה. וכך ללא קבלת תועלת ראויה, העסק לא מפסיק להשקיע ולתחזק את הציוד בהיעדר אלטרנטיבה זמינה. (השקעה בציוד שכל הזמן נדרש לתחזק ולהשקיע בו). "הבור העמוק" יכול להיות מוצר בעייתי שמלכתחילה לא היה צריך להיוולד ונדרש לתיקונים חוזרים ולתלונות מלקוחות. ובסה"כ גורם לנזק מתמשך כספי ותדמית.

"צוואר בקבוק" היא פעילות, גורם או תהליך, המונעים או מעכבים לממש את הפוטנציאל העסקי. בשל היותו גורם מרכזי, אירועים ותהליכים עסקיים מרכזיים רבים, עוברים דרכו ומתעכבים. בשל כך ביצועי המערכת העסקית לא מגיעה לידי מלא של הפוטנציאל. (הגורמים יכולים להיות, מנהלים, עובדי מפתח, מערכות מכניות, שטחים, בירוקרטיה ועוד.)

לעיתים "פיל לבן"  נגרר ל "בור עמוק". בשל הרצון להציל משהו מההשקעה, משקיעים בניסיונות לניצול חלקי ללא הצלחה. ההשקעות הנוספות גוררות את "הפיל הלבן" לתוך "בור עמוק".

וכך החלטה אסטרטגית שאמורה הייתה לקדם את העסק יכולה במצבי קיצון להביא לקריסתו או לנזקים כבדי משקל.

השער האסטרטגי שימנע ויצמצם מהלכים שגויים, הוא תהליך מקצועי מעמיק, רב צוותי הלוקח בחשבון היבטים שונים, משמעויות ודקויות תוך ניתוח מעמיק של תרחישים וסיכונים, לפני קבלת החלטות לבצוע.

בארגון עסקי כמו גם בחיים מתקבלות החלטות בשלוש רמות: הרמה האסטרטגית המגדירה מה נדרש להשגת המטרה. הרמה הטקטית המגדירה איך לממש את מה שנדרש.  והרמה התפעולית לבצע את הנדרש . האירועים שצוינו במאמר זה הם ברמה האסטרטגית והטקטית של הארגון.

משמע מדובר בהחלטות כבדות משקל המצריכות בדיקות לעומק ולרוחב, ניתוחי כדאיות ועלות, הבנת הווה וראיית העתיד וכו.

במקרים רבים החלטות רבות מתקבלות החלטות לפי חוק פרקינסון: משמע ככל שההחלטה מורכבת ומסובכת יותר מתקבלת החלטה מהירה יותר.

הסיבה לכך חלק מהמעורבים לא מבינים, לחלק יש אינטרס כזה או אחר להצלחת התהליך, ולבסוף הולכים אחרי זה, שנתפס כגורם המבין ביותר בתחום. הגורם אולי מבין בתחום אך לא בהכרח בעל ראייה ארוכת טווח ברמה האסטרטגית, במקבל להיבט ניהול הסיכון של האירוע.

לעיתים בתהליכי קבלת החלטות יש קונפליקט בין רציונל עסקי מול רציונל רגשי ורציונל אינטרסנטי (לעיתים גלוי ולעתים נסתר). לכאורה הרציונל והרגש מנוגדים. במושג רציונל רגשי הכוונה, לתהליך של הצדקת פעילויות, שנובעות ממניעים רגשיים, על ידי שכנוע ומתן הסבר לכאורה רציונלי, לגבי נכונות וכדאיות הבצוע. או לעתים הפוך. התנגדות רגשית הנובעת מקנאה, או חשש לעתידו בארגון בעתיד, כאשר ההחלטות ימומשו.

לסכום בכל תהליך של השקעה משמעותית לעסק, יש לבצע בדיקות עומק ורוחב, בשיתוף הגורמים הרלבנטיים הן מהתחום המקצועי והן מהתחום העסקי/פיננסי, ולגבש החלטה מושכלת ומנומקת לגבי מימוש ההשקעה, כולל בדיקת חלופות שונות, לא להיגרר אחרי "מובילים" ללא בדיקה ראויה.

מי שרוצה למנוע או לפחות לצמצם את אפשרויות הקיום של "פיל לבן", "בור עמוק" או "צוואר בקבוק" שיוודא שליד השער האסטרטגי, עומדים הסלקטורים הנכונים.

UP ייעוץ וניהול - פתרונות לניהול עסק


עוזי פלג 0526969240


יועץ לניהול עסקי וכלכלת בית
יועץ מוסמך של המעוף במשרד הכלכלה
יועץ מוסמך בינלאומי CMC
חבר בלשכת היועצים העסקיים והניהוליים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב