דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בחרדה בגישה אינטגרלית 

מאת    [ 27/04/2020 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 1279 פעמים ]

טיפול בחרדה בגישה אינטגרלית

מאפייני חרדה

מתח, חוסר שקט, תחושה של איבוד שליטה ואז גם דפיקות לב מואצות, קושי לנשום, להבין איפה אני. מוכר?

הרבה פעמים כשהאדם חווה חרדה לראשונה, אין לו שם לשים על החוויה. לפעמים זה נראה ומרגיש כל כך אחר, שלא יודעים איך להסביר או לשתף עוד אדם. ואם אין הסבר לחרדה והיא פשוט מופיעה כאילו משום מקום, בכלל נדמה שאין היגיון. לפעמים לוקח זמן עד מתחברים והאדם מבין שמדובר בחרדה. עצם ההבנה שיש הסבר, שהחוויה מוכרת כבר יכולה ליצור באדם שקט. וכשיודעים עם מה מתמודדים, קל יותר להבין איך לטפל.

חרדה היא תופעה פסיכו-פיזיולוגית אשר מתבטאת בקשת של סימפטומים מנטליים, רגשיים ופיזיים.  ברמה המנטלית אפשר לחוש חוסר נוחות או חוסר שקט ואפילו מחשבות טורדניות. מבחינה רגשית יתכן ויהיו תחושות של עצבנות, חוסר אונים, אימה, חשש או פחד ואפילו פחד מוות או פחד משיגעון. הגוף יכול להגיב על ידי רעד, דפיקות לב מואצות, הזעה מוגברת, יובש בפה, בחילה, מתח שרירי, אי נוחות במערכת העיכול, קיפאון.

חרדה יכולה להיות אירוע חד פעמי, אולם יכולה גם להיות אירוע שחוזר על עצמו. כמעט כל אדם יחווה חוויה של חרדה כלשהי בחייו. אול ישנו הבדל בין תגובת חרדה טבעית למצבים בחיים, ובין הפרעת חרדה. הDSM-V מגדיר סקלה של הפרעות חרדה, כאשר הנפוצה שבהם היא הפרעת חרדה כללית- GAD. הפרעה זו מאופיינת בתחושות דאגה מתמשכות (מעל לחצי שנה) ולא פרופורציונאלית בנוגע לנושאים שונים בחיים, תחושות שגורמות לפגיעה בתפקוד החברתי והמקצועי ומלוות בתופעות פיזיולוגיות שונות (Potrmen, 2009).

בין אם החרדה היא מתמשכת או מופיעה מידי פעם, לאורך זמן היא גובה מחיר נפשי ופיזי מהאדם. כשחרדה היא חלק משגרת החיים, היא יכולה לפגוע בחווית העצמי, בתחושת המסוגלות העצמית ובתחושת הביטחון בעולם. היא יכולה להביא לפגיעה באיכות החיים- בתפקוד האישי, חברתי, זוגי והמקצועי. הרבה פעמים אנשים הסובלים מחרדה מפתחים התנהגות מניעתית ולא עושים דברים שבעבר עשו על מנת למנוע את החרדה, ולעיתים גם מתכנסים בתוך עצמם מתוך תחושה של חוסר תקשורת עם הסביבה- חשש שלא מבינים אותם או אין להם מקום. המצב הזה יכול להעצים את תחושת הבדידות וחוסר האונים, לעורר תחושות של עצבות ודיכאון ולפגוע עוד יותר באיכות חייהם.

הרבה פעמים אדם הסובל מחרדה לא ידע לקשר את הסימפטומים, ומתוך חשש או סטיגמה לא ייגש בתחילה לקבל עזרה מקצועית. הפגיעה באיכות החיים היא שמביאה את האדם בסופו של דבר לטיפול. ישנם סוגים שונים של טיפול בחרדה: טיפול תרופתי, טיפולי פסיכותרפיה וטיפולים משלימים.

הטיפול האינטגרלי

הטיפול יכול לשלב מספר גישות כתלות במטפל ובצרכי המטופל. הטיפול בחרדה כולל שתי רמות:

ברמה הראשונית - הפחתת הסימפטומים. בטיפול לומדים לזהות את הטריגרים האפשריים לחרדה, לומדים כלים פרקטיים להתמודד עם החרדה כשהיא מופיעה, ועוברים תהליך של הרחבת המודעות על מנת לחזק את הנוכחות בגוף וברגע ואת תחושת הקרקוע בעולם.

ישנו מגוון גדול של כלים להתמודד עם חרדה. נשימות למיניהן, תיפוף על הגוף, העברת תשומת הלב החוצה, מגע, חיבוק פרפר ועוד. לכל אדם יש את הדרך שהכי פשוטה ומתאימה לו. בתחילת העבודה המשותפת יש תהליך של חיפוש והתאמה של הטכניקה שהכי תואמת את המטופל. ברגע שזו קיימת המטופל יכול להשתמש בה בעת הצורך ולתרגל אותה באופן יומיומי על מנת לחזק את ההשפעה שלה.

ביחד עם כלים להתמודדות עם חרדה, נעשה תהליך של לימוד מחדש של מערכת העצבים מצב של רגיעה. אחת הדרכים לכך היא על ידי העלאת זיכרון של רגע בחיים (אמיתי או מדומיין) שבו האדם חש בטוח, מוגן ורגוע. את הרגע הזה האדם ישחזר בטיפול בכל רמות החוויה- מנטלית, רגשית, אנרגטית, פיזית. ככל שיחווה זאת יותר, יתחזק החיבור בין הזיכרון לבין תחושת הרפיה של מערכת העצבים. האדם יכול לחזור לתמונת הזיכרון של הרגע הזה בכל עת במהלך היומיום על מנת לחוש את אותה הרגיעה ולהעצים אותה.

אם יש צורך והמטופל מעוניין אפשר לבנות תרגול מדיטציה מתאים, תרגול יוגה להפחתת חרדה, או כל תרגול אחר שיכול לתמוך.

הנדבך השני של טיפול בחרדה, הוא בעצם טיפול בשורש החרדה. חרדה יכולה להופיע בעקבות אירוע כלשהו, אולם לעיתים לא יודעים את הסיבה. זה נראה שמבחוץ הכל תקין ואין סיבה לחרדה. אבל בתפיסת הפסיכותרפיה הסנסומוטורית (SP) הגוף מגיב למשהו שהאדם לא בהכרח מודע לו, ויש לגוף סיבות לכך. עבודת העומק מאפשרת לראות מה מתעורר בגוף ובנפש שמעורר את תגובת החרדה. לפעמים החרדה שמופיעה כיום נעוצה בסיפורים וחוויות ישנות שמתעוררות מחדש.

חרדה יכולה להיות חוויה מפחידה, מאיימת ומשתקת אבל יש איך להתמודד עימה. היא תגובה פסיכו-פיזיולוגית שמספרת על כך שמשהו אינו כשורה, בעולם החיצוני או בעולם הפנימי של האדם. החרדה הרבה פעמים מבקשת מהאדם לעצור ולהקשיב לעצמו ובסופו של דבר להביא למערכת יחסים קרובה יותר של האדם עם עצמו. טיפול קשוב ומתאים יכול להביא לשיפור והקלה ולעזור לאדם לשוב לחיים טובים ומלאים.   

.

 *Portmen, M. (2009). Generalized anxiety disorders across the life span. Cleveland, OH: Springer

מיטל גוטליב


פסיכותרפיה אינטגרלית


0543132870


https://www.meytaltherapy.com/blank-2


meytalgotlieb@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב