דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסכת הגנה מפני וירוסים 

מאת    [ 04/04/2020 ]

מילים במאמר: 1180   [ נצפה 1712 פעמים ]

מסכות הגנה נגד וירוסים 95KN

מסכות הגנה מפני וירוסים ! האם זאת מודה חולפת ?

הופעת וירוס הקורונה בחודשים האחרונים הכניסה את העולם כולו לסחרור מטורף כולל אנחנו כאן בישראל.

מה זה וירוס (או נגיף בעברית) בכלל? מדובר בצורת חיים בסיסית, לא ממש חומר חי, טפילה לגוף שאליו הוא נכנס. הוא שונה מחיידק, משום שאינו עצמאי בזכות עצמו, ו"חי" רק בתוך הגוף אליו הוא חודש. וירוס הוא קטן  מאוד (קטן עד פי 100 מחיידק).

האם זה הולך להיגמר מתי שהוא ? האם נוכל להחזיר את הגלגל אחורה ולחיות כפי שחיינו עד לפני מספר חודשים ? האם נוכל לחגוג ולהיפגש שוב במפגשים המוניים בתיאטרון ? מסיבות ? חתונות ? בתי תפילה ?

סימני השאלה, התהיות והציפיות ילוו אותנו עוד זמן רב!

האם יהיה בקרוב חיסון ? האם החיסון יעזור ? אכן נקווה שהחיסון יגיע מהר וההנחה הינה שהוא יעזור . אבל שוב  - החיסון לא יעזור תמיד ובמיוחד לאנשים עם מערכת חיסון ירודה ומבוגרים.

האם מי שחלה מקורונה מוגן כבר מהמחלה הארורה הזו ? לאיזו תקופה הוא מוגן? האם לתמיד? ומה עם צעירים ומבוגרים ? ומה עם אנשים עם מחלות רקע ? ומה עם כאלו שיש בעיה עם המנגנון החיסוני שלהם ?

המומחים טוענים שוירוס הקורונה יישאר איתנו עוד הרבה זמן ! אז מה ניתן לעשות ?

הדבר הראשון יש ללמוד מבעלי הניסיון ! כל מי שטס לחו"ל בשנים האחרונות שם לב  שדווקא אנשים עם חזות מהמזרח הרחוק או אנשים מבוגרים הולכים בשדה התעופה עם מסכות הגנה לפנים. בפעמים הראשונות שראיתי את זה קצת לעגתי בליבי לאנשים הללו . לצערי היום אני מבין מה הבעיה ולמה אנשים אלו הלכו ועדין הולכים עם מסכות פנים.

לפני כעשר שנים עם הופעת מגפת הסארס במזרח בעיקר תושבי הארצות הללו הבינו שאם הם רוצים איך שהוא לנהל שיגרת חיים בדומה למה שהייתה להם בעבר הם צריכים לשנות מספר דברים והמסכה הינה חלק מהשינוי בשגרת החיים שלהם.

אז יש סיכוי טוב שהמסכות הללו יהפכו להיות חלק מהחיים שלנו בשנים הקרובות...

האם מסכות הפנים עוזרות או לא ?

לבישת מסכה אינה מבטיחה שלא נידבק במחלה ויראלית כל שהיא אבל המסכה יכולה להפחית משמעותית את הסיכויים שלנו להידבק ממחלות . ווירוסים יכולים לחדור דרך העיניים שלנו למשל, אבל האף והפה שלנו נושפים ושואפים אויר ולכן רוב ההידבקויות שלנו מקורן בנשיפות והשאיפות הללו.

המסכה בהחלט יעילה לקלוט ולעצור טיפות נוזל כרוק , נזלת שמישהו אחר הפיץ באוויר. מחקרים מוכיחים שמסכה יכולה להקטין עד פי 5 את ההידבקות. אם נרצה להיות בקרבה של מישהו שחלה הרי המסכה הינה הגנה מצוינת. המסכה הינה הגנה מצוינת בעיקר במקומות סגורים.

אדם רגיל נוגע בשפתיים באף ומשפשף עיניים ממש באופן לא רצוני. כשהלכתי עם מסכה הרגשתי מספר פעמים שבאתי לגעת באף או בשפתיים ואז נתקלתי במסכה שעצרה אותי. מעבר לאוויר אחת הדרכים היותר נפוצות להדבקה עצמית ממחלות הינה על ידי כך שאנחנו נוגעים בעצמנו עם ידיים מזוהמות באף ובפה. מסכה תמנע זאת. כמובן שנוכל "לענג" את עצמנו בנגיעה באף ובפה אחרי שנוריד את המסכה ונרחץ היטב את הידיים עם סבון.

איכות המסכה חשובה ביותר .מסכה יכולה להגן על הסביבה מפנינו ומאידך יכולה להגן על עצמנו מהסביבה. מסכה באיכות ירודה תגן על הסביבה מפנינו  - דבר שחשוב מאד. אבל מסכה איכותית תגן על עצמנו מפני הסביבה. ככל שהמסכה יכולה לסנן חלקיקים קטנים יותר ואף וירוסים כך היא תגן עלינו יותר. ככל שלמסכה יש יותר שכבות הגנה - היא תגן עלינו טוב יותר.

קיים מגוון לא קטן של מסכות, הנחלקות למס. משפחות:


    • מסכות ביתיות – לא ברור מה מידת יעילותן נגד וירוסים
    • מסכות כירורגיות – מגנות על הסביבה מפני הלובש אותן, אך לא מגינות על האדם החובש אותן.
    • מסיכות איכותיות עם תקן KN95 או FFP2  - המסננות לפחות 95% מן החלקיקים הנישאים באוויר, כולל חיידקים ווירוסים. רצוי שלמסכות אלו יהיה אישור תקן רשמי, כגון התקן האמריקאי המנופק ע"י ה-FDA.

רוב המסכות הן לשימוש חד פעמי ויש להשליכן לאחר השימוש בהן, אך יש מסכות רב פעמיות  - אשר ניתן להשתמש בהם שימוש חוזר במשך תקופה מוגבלת (באיוורור המסכה או הכנסתה לתנור בטמפרטורה של 70 מעלות למשך חצי שעה לפחות).

לכן מסכת פנים חשובה מאד וככל שתהיה איכותית יותר, וככל שנדע כיצד לנהוג איתה היא תעזור לנו יותר.

אז מי צריך ללכת עם מסכה ?

בפשטות – כולם, אך בואו נהיה הגיוניים. קשה להכריח ילדים קטנים ללכת עם מסכות בגן הילדים. למזלנו הטוב דווקא ילדים קטנים יכולים להתמודד די בקלות עם מחלות ויראליות וכך הם אף יכולים להתחסן. לפני שהיו חיסונים בעולם -זכור לי שהאימהות שלנו כששמעו על ילדים של חברים שחלו במחלה ויראלית היו לוקחים את הילדים שלהם לאותם ילדים חולים בכדי שידבקו מהמחלה. הסיבה שהאימהות הללו הבינו וידעו שעדיף להידבק ממחלה בגיל צעיר ולהחלים מהר ועם בונוס של חיסון מפני המחלה מאשר להידבק מהמחלה בגיל בוגר יותר, שאז ייקח לגוף הרבה יותר זמן להתמודד עם המחלה יש סיכון רב יותר לחולה גם אם הוא בריא "כשור"..

אבל מה עם הגננות ?  יתכן שאותן גננות תצטרכנה ללכת עם מסכות פנים במידה והן עם מחלות רקע, או בכלל.

מה זה מחלות רקע? אנשים עם מחלות רקע ומעשנים כבדים, סכרתיים, בעיות לבביות, אנשים שעברו טיפולים קשים שפגעו במערכת החיסונית שלהם. כל אלו- עדיף יהיה להם, מן הסתם, שילכו עם מסכות. חשוב כמובן ש מעשנים כבדים יפסיקו לעשן אבל אם - לא חשוב שילכו עם מסכות בכדי להגן על עצמם.

האם החיסון נגד מחלה שרכשנו בגיל צעיר יגן עלינו לתמיד ? האם ניתן להדבק שוב מאותו וירוס אחרי שכבר החלמנו ממנו ?

בגדול התשובה מי שמחוסן לא יפגע שוב ! אבל וכאן יש אבל גדול מאד. מה עם מי שהמערכת החיסונית שלו הייתה טובה אבל עתה נפגעה ? ידוע גם שעם הגיל התפקוד של הגוף מידרדר כולל המערכת החיסונית. מאותה סיבה אנשים מבוגרים צריכים להגן על עצמם מפני מחלות כולל כאלו שבעבר היו מחוסנים נגדם.

אנשים שנוסעים למדינות אחרות. ידוע שכשקולומבוס הגיע לאמריקה מתו חלק גדול מהילידים ממחלות. הסיבה הייתה שרובם נחשפו למחלות חדשות שהגוף שלהם לא היה מחוסן נגדן. חלק הצליחו להתמודד עם המחלה וחלק משמעותי פשוט "נהרגו" ממנה. כאשר ניסע למדינות אחרות יתכן שחשוב שחלקנו ילך עם מסכות בשדות התעופה או במקומות הומי אדם בכדי שלא "נחטוף" איזה וירוס מיותר.

ספורטאים הינם אנשים בריאים הרי זה ברור. אבל הידעתם שספורטאים "הבריאים הללו" שעוסקים בספורט מאד אינטנסיבי יש חלון זמן אחרי מאמץ קיצוני שבו המערכת החיסונית שלהם ממש נחלשת ?. גם רצי מרתון לאחר סיום הריצה סובלים מירידה דרסטית ביכולות  של המערכת החיסונית שלהם, והם בדרך כלל נכנסים להסגר של מספר שעות עד שהמערכת החיסונית שלהם תתאושש שוב. אנשים כאל חשוב שילכו עם מסכות בוודאי באותו חלון זמן שבו יש ירידה משמעותית בתפקוד של המערכת החיסונית שלהם.

מסקנות:

1. וירוס הקורונה ווירוסים אחרים ימשיכו ללות את שיגרת חיינו עוד שנים רבות והמסכות הינן חלק מהיכולת שלנו להתמודד עם אותם וירוסים מסוכנים.

2. אנשים עם מערכת חיסונית חלשה יהיו חייבים ללכת עם מסכות בעיקר כשהם במקומות הומי אדם.

3. מי שנוסע למקומות שונים בעולם ומגיע לאזורים צפופים , עובר בשדות תעופה , נוסעים בשייט אוניות חייב לחשוב על לבישת מסכה.

4. מי שעובד במקומות שבהם הרבה אנשים ועם OPEN SPACE חשוב שיחשוב גם על לבישת מסכה ובטח עד יעבור זעם(הקורונה).

5. מי שיש לו מחלות רקע שונות או מעשן כבד חשוב שילך עם מסכה.

אלי הלפרין מנכ"ל שופכל ישראל איש טכנולוגיות ותיק  , בוגר תואר שני במנהל עסקים , רקע ונסיון עשיר  בניהול אנשים , פרוייקטים , כספים ורכש בתחום המחשבים.


 





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב