דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול ביתי במרותקי בית בישראל 

מאת    [ 16/12/2019 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 2480 פעמים ]

 

בארץ, כמו גם בעולם כולו, יותר ויותר חולים המוגדרים כמרותקי בית ובני משפחותיהם, מעדיפים לקבל טיפול ביתי, במסגרת הבית. טיפול זה ניתן ע"י צוות היחידה לטיפולי בית בקופות החולים השונות, לאחר שחרור מאשפוז בבית חולים, בהתאם להנחיית הרופא המטפל, או ע"י החולה עצמו או בני משפחתו בהמלצת הרופא המטפל.  

מגמה זאת טובה הן למערכת הבריאות, המתקשה לעמוד בנטל העומס המוטל עליה, והן לחולים עצמם המבכרים טיפול ביתי.

לחולה, הטיפול הביתי עדיף משום שידועה לכל הצפיפות הקשה בבתי החולים, וההסתברות לחלות דווקא בסביבה זאת שהינה רוויה תחלואים וזיהומים שונים. מציאות זאת, מביאה לכך שהנזק שעלול להיגרם במהלך אשפוז עולה לעיתים על התועלת שבו. במצב זה יש לחשוב פעמיים קודם אשפוז, האם הוא הכרחי ולא יכול להינתן טיפול רפואי דומה במסגרת הבית.

יתרה מכך, בית החולים הוא סביבה לא טבעית וזרה. לכולנו קשה עם שינויים, במיוחד עם כאלה שנכפים עלינו מבחוץ. לאדם מבוגר יותר, השינוי הסביבתי קשה עוד יותר, מה גם שסביבת בית החולים כופה על החולה את סדר יומה והתנהלותה, ללא התחשבות בו ובצרכיו הרגשיים והאישיים.

מעבר לשינוי במראה החיצוני והכורח ללבוש בגדי בית חולים שמכסים טפח ומגלים טפחיים, חוסר הפרטיות, האוכל השונה והעדר העצמאות, הרי שגם שנתם של החולים מופרעת תדיר ע"י בדיקות שונות בשעות בהן הם רגילים לישון, ורעשים וצפצופים שונים. שינה גרועה וודאי אינה מועילה לבריאות, אלא להיפך. 

נוסיף לכך את שעות הביקור המוגבלות המעיקות על בני המשפחה, והצורך להתנהל על פי תכתיבי המחלקה המטפלת, ונמצא שטיפול בית כדאי יותר ונתפס כחלופה מועדפת.

למערכת הבריאות גם כן עדיף הטיפול הרפואי בבית. הראיה לכך היא שהוא מהווה כיום שירות הנמצא בתנופת צמיחה בקופות החולים השונות, על מנת לצמצם את הצורך באשפוזים ובהוצאה למסגרת מוסדית המספקת טיפול ממושך.

לפי משרד הבריאות, מרותק בית הוא אדם שקיימת הגבלה אמיתית וסבירה ליציאתו מהבית והיא כרוכה במאמץ ניכר וחריג. קביעה זאת של המצב ניתנת ע"י צוות רב מקצועי של מרפאת קופת החולים הכולל רופא אחות ועו"ס. כמו כן, הוא סובל ממצב רפואי או מחלה המצריכים אחד או יותר מאלה:

הסעה מיוחדת

סיוע של אדם אחר כדי לצאת מהבית

היציאה מהבית עלולה להוביל להחמרה משמעותית במצבו הרפואי

שימוש בעזרים תומכים כמקל, הליכון, קביים או כסא גלגלים.

כאשר נמצא כי אדם עומד בכל הקריטריונים האלה ומשך תקופת הריתוק לא צפוי לחלוף תוך חודש, על קופת החולים לספק עבורו שירותים רפואיים שונים.

השירותים הניתנים כוללים על פי רוב, ביקור צוות רפואי, בדיקות דם, טיפול רפואי או סיעודי, זריקות וחבישות.

במקרים של חולים במצבים מורכבים או סופניים, ישנן יחידות לטיפולי בית המותאמות למצבי חולי ספציפיים כגון: חולים אונקולוגיים, חולים מונשמים, חולי אי ספיקת לב, חולים במצבים סופניים ועוד. ביחידות אלה יש צוותים רב מקצועיים המאפשרים טיפול תומך, הכוללים רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים, דיאטניות, וגם עובדים סוציאליים המעניקים סיוע בשעת משבר לחולה ומשפחתו ומסייעים במתן תמיכה רגשית.

לסיכום. במאמר זה סקרנו בקצרה שירות צומח ומתפתח של טיפולי בית ודיברנו על יתרונותיו. ראינו שיש שני סוגים של טיפול ביתי, האחד למרותקי בית והשני לחולים מורכבים או במצב סופני.

הטיפול הביתי למרותקי בית הוא שירות מבורך וחשוב המתפתח במהירות, ונותן מענה למצוקת בתי החולים, ורצון החולים להישאר בביתם גם יחד. אך יש לשים לב כי בשונה מהטיפול הניתן ביחידות לטיפולי בית המיועד לחולים מורכבים או סופניים , זה טיפול שמתייחס רובו ככולו לחלקים רפואיים תפקודיים בלבד, ללא שימת לב לחלק הרגשי המצוי בכל משבר ומחלה.

לפיכך, נמצא ששירות זה לוקה בחסר וכדאי היה ליצור מענה מקיף וכולל יותר הנותן את הדעת לכלל החלקים החשובים לבריאותו של האדם.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב