דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חייבים ללמוד איך להיכשל, לא רק מדענים, מנהלים ופוליטיקאים, אלא גם ילדים. 

מאת    [ 25/10/2018 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 1820 פעמים ]

 

 

למה אנחנו כל כך חוששים מכישלון?

התשובה לפי פרופ' יורם יובל היא "כי זה דבר איום ונורא. כולנו רוצים להצליח. מי שאומר שהוא לא מתרגש מהכישלונות שלו, לא מחובר לעצמו ולמציאות. במקרה של כישלון יש שלושה תהליכים נפשיים שמופעלים, ושלושתם נורמליים: ראשית, יש בושה איומה — כשאתה נכשל, זה משפיל וכולם רואים אותך, וזה סם המוות ללמידה. לא סתם אמרו חז"ל 'לא הביישן למד'. ברגע שאתה מתבייש — אתה תשב בשקט, לא תנסה שוב, ותחכה שישכחו ממך וממה שעשית. שנית, יש כאב אמיתי, כאב נפשי וצער, כמו באבל. איבדנו משהו, איבדנו את האשליה שאנחנו לא מנוצחים ואת התדמית הטובה שהיתה לנו. הדבר השלישי הוא ירידה חדה בביטחון העצמי. את ההתנסות בכישלונות, כדאי לתרגל כבר בילדות, אלא שלדברי יובל, זה לא תמיד עובד. "הורים רבים רוצים למנוע מהילדים שלהם עוגמת נפש, ומנסים לאתר מראש קשיים שעלולים להיגרם לילדיהם, ולטפל בהם עבורם", אומר פרופ' יורם יובל "קוראים לזה הורות הליקופטר — ההורה מגונן על הילד מכישלון אפשרי ומנסה ליישר עבורו את הקרקע".

"אגודת הלמהולץ", הינו גוף המחקר הגדול בגרמניה, מעסיק עשרות אלפי מדענים. והתקציב השנתי שלו מתקרב לחמישה מיליארד אירו. נשיא הלמהולץ, פרופ' אוטמר ויסטלר  נשא דברים באירוע השנתי של האגודה,  ודבר על אחד מהקשיים העיקריים של החברה הגרמנית להתמודד כיום: החשש מכישלון., יש חשיבות במתן אפשרות להיכשל כדי לגלות את פריצות הדרך הבאות. זה שונה לגמרי בישראל, וגם בארה"ב. אם תדבר עם אנשים שהצליחו מאוד, הם בדרך כלל יספרו שהיו להם כישלונות איומים בהתחלה, אבל יוסיפו שזה רק הגביר אצלם את המוטיבציה להמשיך.

סיפור ישראלי ידוע  הינו סיפור  ההתאוששות של פרס מכישלונותיו.     

 במאי 1997, יו"ר מפלגת העבודה דאז, שמעון פרס, עלה על הפודיום בכינוס המפלגה וזעק בגרון ניחר לעבר הקהל הרועש שמילא את האולם: "אני שומע את חברי אומרים: 'פרס הוא לוזר'. אני הפסדתי?, אני לוזר?" תגובת הקהל לא איחרה לבוא, ופרס ההמום נאלץ לשמוע "כן" חזק מקיר לקיר. היה זה 20 שנה אחרי המהפך ההיסטורי של 1977, שבו הפסידה מפלגת העבודה את השלטון למנחם בגין, בעצמו שועל ותיק, שחווה לא מעט כישלונות. פרס נחשב אז בעיני רבים סוס מת, אבל הוא, בניגוד לרוח הרווחת, הצליח להתגבר על הבושה והעלבונות שנטעו בו שנים של הפסדים וכישלונות צורבים, ובשילוב של נחישות מרשימה, אטימות מסוימת, תעוזה ויצירתיות הצליח בערוב ימיו להפוך לאחד הנשיאים האהובים והמשפיעים שידעה ישראל.

סיפור אמריקאי ידוע  הינו סיפור  ההתאוששות של סטיב ג'ובס.          ג'ובס נזרק בבושת פנים מחברת אפל שהקים, על ידי מנכ"ל שהוא עצמו מינה — רק כדי לחזור לאחר שנים כמנצח.

לסיכום - מה גורם לאנשים ולילדים להתרומם שוב ושוב כמו עוף החול? מה משותף לכל אותם אנשים שהצליחו ללמוד מהטעויות שביצעו ולהתגבר על כישלונות ואפילו לצמוח מהם? לדברי הפסיכיאטר, המרצה וחוקר המוח פרופ' יורם יובל, התשובה פשוטה למדי: "אימון", הוא אומר. "ככל שאדם מתנסה יותר בכישלונות, כך הוא יידע לצאת מהם יותר בקלות בעתיד. חייבים ללמוד להיכשל ולהתמודד עם כישלונות".

 

 

 

 

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ----------------------------------------------herzli99@gmail.com- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב