דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עמדות נפשיות לפי מלאני קליין 

מאת    [ 15/07/2018 ]

מילים במאמר: 546   [ נצפה 6728 פעמים ]

לפי התיאוריה של מלאני קליין ישנן עמדות נפשיות, פוזיציות, המתפתחות בינקות, אך מלוות את האדם גם בבגרותו כאשר מתאפשר מעבר בין עמדות אלה. עמדה היא האופן שבו האדם מארגן את החוויה הפנימית והחיצונית שלו. עמדות אלה מתפתחות מתוך חווית התינוק את עצמו, את הזולת ואת הדחף המקשר ביניהם.

העמדה שמאפיינת את החודשים הראשונים לחיים נקראת 'העמדה הפרנואידית-סכיזואידית'. עמדה זו מבטאת חרדה מרוע שמאיים להרוס את התינוק (פרנואידית) ושימוש במנגנון הגנה של פיצול בין טוב לרע כדי לשמר את הטוב (סכיזואידית). בינקות, התינוק חווה את הדחפים והצרכים של גופו ואת האם כאובייקט אשר יכול לספק דחפים אלה (למשל, אם המספקת הזנה וחיבוק). כאשר האם אוהבת ומזינה אותו, התינוק חש אהבה והכרת תודה ל"שד הטוב" של האם. כאשר האם לא מצליחה לספק את צרכיו, התינוק חש שנאה כלפי ה"שד הרע" שהשאיר אותו עם רעב פנימי והוא מתמלא בפנטזיות הרסניות של נקמה.

התינוק מפחד שהרוע שהוא מרגיש, ישתלט על החלקים הטובים של האם ויהרוס אותם. חוויה זו יוצרת עבור התינוק עולם מפחיד ומסוכן שבו החלקים הרעים בזולת יכולים לפגוע בו, אך גם הוא יכול לפגוע בזולת. כדי להפחית את החרדה הקיומית, התינוק משתמש במנגנון הגנה של 'פיצול' בין הטוב לרע. עליו להפריד ביניהם כי אם הטוב והרע יתערבבו, הוא עלול לבטא את השנאה והרצון להשמדה של השד הרע כלפי השד הטוב ובכך להרוס אותו בטעות ולהישאר חסר הגנה ואהבה.

בבגרות ניתן להבחין באנשים העושים שימוש במנגנון הגנה של פיצול כאשר הם תופסים אדם אחר כטוב מוחלט או כרע מוחלט, במקום לראות את האחר כבעל נפש מורכבת. דוגמא אחרת היא אדם המפחד להביע כעס על בת זוגו, שכן הוא חושש שהכעס עלול להשמיד את כל הטוב שבבת הזוג ובמערכת היחסים והוא יישאר לבד.

העמדה הבאה שקליין מתארת היא 'העמדה הדיכאונית' בה מתפתחת היכולת לתפוס את עצמי ואת האחר כסובייקטים המכילים גם היבטים מתסכלים וגם היבטים מספקים. התינוק לומד לראות את אימו כאישיות מורכבת, היא גם אוהבת ומספקת וגם מאכזבת ומתסכלת לפעמים. בעמדה זו עולה חרדה מכך שהפגיעה בחלק הרע של האם, גרמה לפגיעה גם בחלק הטוב והמזין ולכן לתינוק עלול לאבד את האם ואהבתה.

התינוק מרגיש אשמה, אשר מובילה לרגשות של כאב והתפכחות ולכן העמדה נקראת העמדה הדיכאונית. התינוק מנסה לתקן ולפצות על פגיעה זו כדי לשמר את מערכת היחסים. לפי קליין, אדם אשר לא יכול להכיל כאב זה ינקוט בהכחשת התלות והצורך באחר בצורת 'הגנה מאנית'. הגנה מאנית תתבטא בגישה של "מי בכלל זקוק לך?", "אתה לא שווה ואין לך מה לתת לי".

כאמור, עמדות אלה מלוות את התפתחות התינוק, אך ניתן לראותן גם במבוגרים. כאשר אדם רב עם חברו ותופס אותו כרע תמיד, מבלי לזכור אף חוויה חיובית עם אותו חבר מהעבר, הוא משתמש במנגנון הגנה של פיצול מהעמדה הפרנואידית סכיזואידית. מצבי מתח מועדים להביאנו חזרה אל חוויית הפיצול מתוך הצורך להגן על עצמנו מכאב ופגיעה. קליין מציינת כי התבגרות והתפתחות אישית מחייבות את האדם להגיע לעמדה הדיכאונית, להתפכחות ולהכרה כואבת במציאות המורכבת. תהליך זה יביא להתפתחות היכולת לאכפתיות ואחריות אישית ולביסוס חווית העצמי הסובייקטיבי.

האדם מבין ששני הצדדים ביחסים אינם מושלמים, שאין לו יכולת לשלוט על האחר ולבטל באמת מעשים רעים שעשה, לכן כאשר הוא פוגע באחר עליו ליצור תיקון באמצעות מילה טובה, התנצלות ופיצוי. במהלך החיים, אנו עשויים לנוע בין עמדות אלה, כאשר מטרתנו להכיל את הכאב שבקבלת האחר ועצמנו כסובייקטים שלמים על כל חלקינו, הטובים והרעים, ולהגיע ליכולת לתקן כאשר פגענו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב