דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעיית הגירושין והשלכותיה 

מאת    [ 13/07/2017 ]

מילים במאמר: 414   [ נצפה 4481 פעמים ]

בעיית הגירושין בישראל והשלכותיהן/ עליזה אלקיים עבאדי יולי 2017

גירושין הם אירוע אישי, משפחתי,  כלכלי, חברתי ומשפטי בעל השלכות לטווחים קצרים וארוכים. בחברה המערבית מתרחשים ומתחוללים תמורות במבנה המשפחה לנוכח שינוי נורמות,  ציפיות, מנהגים ומסורות, ההופכות את האירוע לתופעה חברתית נורמטיבית.  אחת מכל שלוש משפחות בעולם המערבי הן משפחות שחוו תהליכי גירושין.

בעיית הגירושין נובעת  משינויים שחלו במבנה הכלכלי בחברות המפותחות בעולם, היו מלווים בשינויים חברתיים וערכיים: יותר דגש על החופש של היחיד, הזדמנויות כלכליות לנשים, תעסוקת נשים בשכר מחוץ לבית וצמצום תפקידיה במסגרת הבית והטיפול בילדים. הלכו הגירושין ונעשו שכיחים יותר ויותר בחברות אלו. מאמר זה  מתמקד  בחברה היהודית בישראל, ובוחן מצד אחד את שכיחות הגירושין, ומצד שני את הגורמים חברתיים-כלכליים אשר עשויים להשפיע על הסיכויים להתגרש.

אחוז הגבוה של המשפחות בהן יש גירושין הפכו לבעיה מוגדרת,  הנובעת  משינויים. מנתונים שנאספו בשנת 2005 ע"י מכון דחף לבדיקת צדקת הגירושין בעיני הישראלי עולים  הסיבות :  בגידה, סוף האהבה, התפתחות שונה של בני הזוג,  אי הסכמות בין בני הזוג ומשבר כלכלי.

לגירושין השלכות ארוכות טווח על  הילדים ועל  מהלך התפתחותם במישורים הרגשי, הקוגניטיבי, ההתנהגותי והתפקודי. ההורים הגרושים לא מודעים לצרכי ילדיהם בעקבות הגירושים. ילדים להורים גרושים חווים רגשות עזים של כעס ותסכול, המלווים בתחושות של חוסר אונים כיוון שאין בידם לתקן את המערכת שכשלה, רגשות של עצב וכאב.

הורה שעוזב את בית המשפחה או הורה הבוחר בגירושין נתפס בעיניהם כהורה המוותר עליהם, המקריב את טובתם ורווחתם למען טובתו. לעתים ההורה נתפס בעיני הילדים כאילו הוא דוחה אותם, שכן הם משמשים תזכורת לנישואין שכשלו, ובעטיים על הוריהם לשמור על קשר שאינו רצוי להם.

פתרונות מוצעים לבעיית הגירושין:

תחנות לטיפול זוגי ומשפחתי ברשויות המקומיות - כדי להביא לשיפור בתפקוד זוגות ומשפחות המתמודדים עם קשיים כגון : משפר פירוד וגירושין

גישור משפחתי - הגישור עשוי ליישב כ:50%-60% מסכסוכי הגירושין והוא ניתן ע"י יחידות סיוע שנותנות שירות זה.

שלום בית- הליך כפוף לבקשת אחד מבני הזוג ולהחלטת בתי הדין הרבניים.

על מנת לצמצם את אחוז הגירושין מומלץ: ליווי זוגי בתקופת  ההכרות האהבה והאירוסין באמצעות הדרכות, מידע, הרצאות ושיעורים על מהות ודפוסי הנישואין; העשרה והקניית ידע  בתחומי רב -תרבותיות כבר מגיל ההתבגרות; לאפשר מפגשי העשרה עם אנשי הדת.

הגירושין הינם תהליך שסופו אינו ממוקד זמן. ישנם המון "תחנות" בדרך שנותנות תזכורת, כמו  העדרם של אחד ההורים מהבית, ימי הולדת כפולים ועוד. בעיית הגירושין אינו פותרת את בני הזוג מאחריות להמשך החיים ובמיוחד כאשר  לזוג המתגרשים ישנם ילדים החווים חיי משפחה חצויים. על  מערכות שירותי הרווחה במדינה לתת את הדעת לבעיה ולהקצות משאבים אשר יתנו מענה לבעיות הנוצרות  מתחילת התהליך ועד להמשכו.

עליזה אלקיים-עבאדי


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב