דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכיינות - יתרונות וחסרונות בזכיינות בישראל 

מאת    [ 12/12/2016 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 2746 פעמים ]

 

זכיינות היא שיטה עסקית בה משקיע פרטי וחברה מזכה עובדים יחדיו למיקסום רווחים. המשקיע הפרטי מקבל זכות על שימוש בשם וסממני המותג של החברה המזכה, לרבות אסטרטגיות ניהוליות, שיווק וזיהוי עם שם הרשת וכך חוסך לעצמו את העבודה הרבה והסיכונים הכרוכים בבניית כל אלה מאפס. בתמורה, הזכיין מעביר לחברה המזכה סכום כסף, אשר לרוב מוגדר על פי רווחי הזכיין, ומתחייב לעמוד בסטנדרטים מסוימים הנוגעים לעסק כדי לשמור על אחידות העיצוב והתמחור של הפירמה. כך מתקבל מצב בו עסקים בזכיינות נמצאים מועילים ומשתלמים יותר עבור המשקיעים מפתיחת עסק חדש, והן מועילים יותר עבור החברה המזכה מלתחזק בעצמה סניף חדש של הפירמה.

 לא מעט עסקים למכירה או עסקים למסירה, לרוב מהם עסקים פעילים למכירה, מתגלים כסניפים אשר פועלים כחלק מזכיינות , לרוב זכיינות שמתוכה נמכרים או נמסרים סניפים לא בהכרח זכיינות כושלת, אלא לפעמים מגיעים לעולם הזכיינות זכיינים ללא שום רקע או ניסיון בניהול של עסקוזו בעיה בה היזמים - בעלי הזכיון, לא מסננים ומבחינתם כל עוד יש לך כסף, אתה בפנים. 

עבור המשקיע הפרטי, ניתן למצוא יתרונות רבים בשיטת הזכיינות שעשויים לצמצם את הסיכונים בפתיחת העסק ולסלול את הדרך למחזורים יציבים ובעלי צמיחה. ביניהם ניתן למנות:

זריזות: עבודה רבה הכרוכה בהקמת עסק מתקבלת על ידי החברה המזכה. הזכיין חוסך מעצמו תכנון ארוך של אסטרטגיה ניהולית ושיווקית, תמחור המוצרים, עיצוב הסניף, הכשרת העובדים ועוד. החברה המזכה מחזיקה לרוב מערך שלם של כל הפרטים הללו שנותנת לזכיין את האפשרות לפתוח את העסק ללא השהיות.

קהל לקוחות קבוע: הזכיין רוכש רישיון לשימוש במותג הכולל את כל הסממנים המסחריים שלו. כך הוא מציג פנים המוכרות ללקוח ומושך לקוחות באופן מהיר ופשוט יותר.

כוח הקנייה: העסק משתייך לפירמה שלמה, וכך על אף שהוא שייך למשקיע פרטי, הוא נהנה מההטבות של רשת גדולה. כוח הקנייה גדול כגודל הרשת וכך ניתן להוריד מחירים ולהטות לטובת הזכיינים את תחרות המחירים.

 

עם זאת, לשיטת הזכיינות עשויות להיות חסרונות הנלוות מהקשירה של העסק של המשקיע אל חברה חיצונית שמכתיבה עבורו את שיטות העבודה. החסרונות של השיטה עשויים להיות:

היעדר עצמאות: זכיינות מורכבת מנהלים ,הזכיין נדרש ליישור קו עם נהלי החברה המזכה וכל שינוי שהוא מבקש להכניס בעסק נדרש לאישור שפעמים רבות יכול לא להתקבל. כך מאבד הזכיין את העצמאות לקבל החלטות עבור העסק לפי ראות עיניו.

הוצאות כספיות: הסכמי זכיינות רבים כוללים בהם התחייבות של הזכיין לרכוש את הסחורה עבור העסק מהחברה המזכה. מחירים אלה יכולים להיות גבוהים מאלו שהיה משלם הזכיין בשוק החופשי וכך הוא מגדיל את הוצאות העסק. בהתאם לכך, הזכיין עשוי להיות מחויב לשדרג את העסק כאשר החברה המזכה דורשת זאת וכך למצוא את עצמו בפני הוצאות נוספות.

השפעות שליליות: הזכיין מזוהה עם המותג של החברה המזכה וכך יסבול מכל התנהלות שגויה של החברה המזכה, בין אם מדובר במהלכים כלכליים שגויים ובין אם מדובר בפגיעה בשם המותג. אלה גם יחד יחלחלו אל הזכיין ועשויים לפגוע בעסק שלו.

 

החסרונות של שיטת הזכיינות ברורים לעין, אך יש להאמין שהיתרונות עולים עליהם. שיטת הזכיינות היא מבין השיטות העסקיות המובילות בעולם כיום אשר מובילות אינספור פירמות מחד ומשקיעים פרטיים מנגד לצמיחה כלכלית ושגשוג.

אגם שילון,  קידום עסקים ברשת.


מגוון מדיה קריאטיב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב